Урок розвитку зв'язного мовлення навчить дітей складати текст-розповідь; розширить знання учнів про значення слів; допоможе добирати влучні образні слова; розширить знання про калину, як рослину-символ України; сприятиме розвиватку мовлення, образного мислення; розробка містить в собі диференційні завдання для написання тексту-розповіді.
Урок розвитку зв’язного мовлення. 4 клас
Тема: Складання тексту-розповіді «Калина – символ України».
Мета: вчити дітей складати текст-розповідь; розширювати знання учнів про значення слів; вчити добирати влучні образні слова; розширити знання учнів про калину, як рослину-символ України; показати, як оспівував її український народ; пробуджувати пізнавальні інтереси до традицій свого народу; розвивати мовлення, образне мислення; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: дидактичний та демонстраційний матеріали; мультимедійний супровід.
ПЛАН УРОКУ
І. Організаційний момент. Психологічна настанова.
Сьогодні наш урок, як подих,
Нехай краплиною впаде.
До днів веселих і щасливих
Хай наша мрія нас веде.
У нас незвичайний сьогодні урок,
Ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Не буду вам розповідати.
Самі ви спробуйте загадку відгадати.
Загадка
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Заглядається у воду
На свою чарівну вроду.
(калина)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо складати текст-розповідь про «Калину – символ України». І наш урок буде присвячений цій неперевершеній красуні – надзвичайно чарівному кущику калини.
ІV. Практичні вправи
(діти читають вірші)
З поля на долину.
Над водою гне з вербою
Червону калину.
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Червоніє, достигає,
Всьому світу заявляє:
Я – країна Україна –
На горі калина.
(Павло Тичина)
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Це – моя Україна,
Це – моя Батьківщина,
Що як тато і мама – одна.
(А. Камінчик)
Мова і пісня у нас солов’їна!
Квітне в садочку червона калина.
Рідна земля для нас всіх – Україна.
Гра «Мікрофон»
(Прислів’я і приказки про калину)
Дібрати ознаки до предметів:
Кущ – густий, розлогий, пишний, крислатий;
Ягідки – червоні, круглі, смачні, соковиті;
Квіти – духмяні, запашні, сніжно-білі;
Грона – важкі, червоні, розкішні;
Листя – темно-зелене, смарагдове, багряне.
Як можна назвати калину інакше? (Калина - вона, рослина, кущ).
· Яка це рослина? (Невеликий, але пишний кущ).
План
тонке, гнучке гілля; темно-зелені листки, смарагдові шати; білий запашний, духмяний цвіт; важкі кетяги, червоні, соковиті ягоди; палахкотять мов ліхтарики; лікувальна рослина, символ України.
Орфографічна підготовка.
Гілля, темно-зелені, смарагдові, духмяний, важкі, Україна.
Зразки дитячих робіт.
Калина – це розлогий великий кущ. Вона росте в чагарниках, на схилах ярів та рік. Її висаджують у парках, біля будинків. Весною калина цвіте білими або рожевими квітами. Вони приваблюють своїм духмяним запахом комах. Осінню кущ червоніє і палає, мов жар, серед зеленого листя. А взимку червоними ягодами пригощаються птахи. Велику користь калина приносить і людям. Білик Анастасія
Калина росте по всій Україні. Має тонке, гнучке гілля. Весною великі білі квіти дуже пахнуть і до них прилітає багато комах. Має ця рослина і лікарські властивості. Лікує від застуди і кашлю. А взимку червоні соковиті ягоди дзьобають птахи. Після морозів вони мають приємний смак. Народ оспівує калину у віршах, піснях, складає загадки, прислів’я. Кульбачний Ельдар
А) Складання розповіді за поданим планом та робочими матеріалами. (високий рівень).
План
КАЛИНА – червона, рясна, запашна, гостинна, щедра, розкішна.
КУЩ – невисокий, але пишний.
(навесні) наречена у білій сукні, біла хмаринка, мереживо;
(восени) вогнище, пожежа, вечірня зоря, багаття.
ЦВІТ – білий, запашний.
ЯГОДИ – вогники, ліхтарики, зірочки, намисто, перлини, краплі крові, заховане зернятко, схоже на маленьке серце.
Важкі соковиті кетяги, кислувато-терпкий смак, цілющий сік, вологі місця.
Б) Складання тексту за початком речення та робочими матеріалами. (Достатній рівень)
Калина – це кущ…
Росте…
Навесні…
Восени…
Калину здавна…
Б) Робота з текстом (середній рівень)
Списати текст, вставляючи потрібні слова з довідок.. Підібрати і записати заголовок.
Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте у вологих місцях у..., в.... Весною вона зацвітає... цвітом.
Восени важкі грона калини.... Ягоди наливаються цілющим соком. Взимку кущ калини особливо.... Кругом біліє сніг, а... кетяги палахкотять, як ліхтарики.
Калину здавна шанують і люблять люди за її... та....
Слова для довідок: лісі, лузі, запашним білим, червоні, красу, лікувальні властивості, гарний
V. Підсумок уроку.
- Що ми робили на уроці?
- Чого навчилися?
- Говорячи про калину, ми ніжними струнами душі своєї торкаємося до рідної історії, українських традицій і чистих джерел мудрості.
Будьте як калина гарні, не лише зовнішньо, а і внутрішньо.
Домашнє завдання. Спробувати скласти вірш про калину. Записати в робочих зошитах.
1