18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок української мови 4 клас

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення навчить дітей складати текст-розповідь; розширить знання учнів про значення слів; допоможе добирати влучні образні слова; розширить знання про калину, як рослину-символ України; сприятиме розвиватку мовлення, образного мислення; розробка містить в собі диференційні завдання для написання тексту-розповіді.

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення. 4 клас

Тема: Складання тексту-розповіді «Калина – символ України».

Мета: вчити дітей складати текст-розповідь; розширювати знання учнів про значення слів; вчити добирати влучні образні слова; розширити знання учнів про калину, як рослину-символ України; показати, як оспівував її український народ; пробуджувати пізнавальні інтереси до традицій свого народу; розвивати мовлення, образне мислення; виховувати любов до рідної землі.

Обладнання: дидактичний та демонстраційний матеріали; мультимедійний супровід.

 

ПЛАН УРОКУ

І. Організаційний момент. Психологічна настанова.

Сьогодні наш урок, як подих,

Нехай краплиною впаде.

До днів веселих і щасливих

Хай наша мрія нас веде.

У нас незвичайний сьогодні урок,

Ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що всіх нас навчає й збагачує мову.

  • Для успіху візьмемо з собою старанність, творчість, увагу, мислення, активність, товариськість, працелюбність, уяву, знання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Про що ми будемо говорити

Не буду вам розповідати.

Самі ви спробуйте загадку відгадати.

          Загадка

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чарівну вроду.

                      (калина)

  • Запишіть, будь ласка, слово-відгадку в зошиті.
  • А які вислови допомогли вам здогадатися, що це калина? (У вінку зеленолистім, у червоному намисті)
  • В якому значенні вжиті ці вислови? (У переносному)
  • Що мали на увазі? (Листя та ягоди калини)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо складати текст-розповідь про «Калину – символ України». І наш урок буде присвячений цій неперевершеній  красуні – надзвичайно чарівному кущику калини.

  • Щоб впоратися із цим завданням, пригадайте потрібні для цього правила.
  • Згадайте, які типи текстів ми вивчали. (розповідь, опис, міркування).
  • Що входить до структури тексту? (зачин, основна частина, кінцівка).
  • Яку частину мови будемо використовувати, щоб якнайкраще розповісти про калину?
  • Як уникати повторень? (Використовувати синоніми).

ІV. Практичні вправи

  1. Слово «довідкового бюро».
  • Калина – це кущова рослина, що має білі квіти і їстівні гіркі чи кисло-солодкі червоні ягоди. З давніх-давен в Україні калину садять біля криниць, копанок, над ставками.
  1. Слово вчителя.
  • Красива калина в усі пори року. Навесні, коли сонце щедро дарує тепло, калина вбирається в білі «букетики» квітів. Придивіться до них. Зовні у букетику квіти великі, зібрані у віночок, а всередині дрібні – непоказні. Цікаво, що великі квіти плодів не дають, а з маленьких восени дозрівають плоди калини. Вони наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть взимку, коли вже випадає сніг, висять вони на гілках, прикрашаючи оголений ліс і підгодовуючи пернатих мешканців.
  1. Поетична хвилинка
  • Багато поетів і письменників присвятили свої рядки калині. А особливо багато їх у поезіях Т. Г. Шевченка. В 345 творах він згадує про калину.
  • Давайте згадаємо деякі з них.

(діти читають вірші)

  1. Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину.

Над водою гне з вербою

Червону калину.   

  1. Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

  1. Хай ізнов калина

Червоніє, достигає,

Всьому світу заявляє:

Я – країна Україна –

На горі калина. 

                 (Павло Тичина)

  1. Зацвітає калина

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна.

Це – моя Україна,

Це – моя Батьківщина,

Що як тато і мама – одна.

                     (А. Камінчик)

  1. Ми українці – велика родина

Мова і пісня у нас солов’їна!

Квітне в садочку червона калина.

Рідна земля для нас всіх – Україна.

  1. Народними стежками.
  • Ми знаємо, що натхнення для своїх творів Т. Г. Шевченко черпав з народної творчості. А там вже калині присвячено ой як багато сторінок. Недарма кажуть, що калина – символ України.

Гра «Мікрофон»

(Прислів’я і приказки про калину)

  1. У лузі калина з квіточками, неначе матуся з діточками.
  2. Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягідки дарує.
  3. Без калини – нема України, без народу – Вкраїни.
  4. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною – коли росте.
  5. Посади калину коло серця, щоб цвіла вона в душі.
  6. Пишна та корисна, мов червона калина.
  7. Убралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.
  8. Щоки червоні, як кетяги калинові.
  9. Україна – мов калина.
  10.         Стоїть у дворі дівонька, як над ставком калинонька.
  11.         Посади біля хати калину – будеш мати долю щасливу.
  12.         Без верби і калини – нема України.
  1. Сторінки творчості.
  • Деякі з вас намалювали малюнки до теми нашого уроку.
  1. Робота в парах.

Дібрати ознаки до предметів:

Кущ – густий, розлогий, пишний, крислатий;

Ягідки – червоні, круглі, смачні, соковиті;

Квіти – духмяні, запашні, сніжно-білі;

Грона – важкі, червоні, розкішні;

Листя – темно-зелене, смарагдове, багряне.

Як можна назвати калину інакше? (Калина - вона, рослина, кущ).

·         Яка це рослина? (Невеликий, але пишний кущ).

  • На що схожі ягоди калини? (На намисто, корали, краплинки, вогники)
  • На що схожий цвіт калини?( біле мереживо, білу хустину, білий віночок)
  • Де вона любить рости?  лузі, в лісі, біля хати)
  • Як весною кущ цвіте? (Важкі грона калини червоніють)
  •  За що люди люблять і шанують калину?(3а її красу, лікувальні властивості)
  • В яких творах оспівана калина?  піснях, віршах, легендах)

 

  1. Складання плану до тексту.

                             План

  1. Де росте калина?
  2. Яка калина на вигляд? (кущ, гілля, листя)
  3. Чим приваблює кущ навесні і восени?
  4. Яку користь приносить?
  5. Як народ величає калину?
  1. Словникова робота.

тонке, гнучке гілля; темно-зелені листки, смарагдові шати; білий запашний, духмяний цвіт; важкі кетяги, червоні, соковиті ягоди; палахкотять мов ліхтарики; лікувальна рослина, символ України.

Орфографічна підготовка.

Гілля, темно-зелені, смарагдові, духмяний, важкі, Україна.

 

  1. Складання учнями усної розповіді за планом та опорними словами.

Зразки дитячих робіт.

Калина – це розлогий великий кущ. Вона росте в чагарниках, на схилах ярів та рік. Її висаджують у парках, біля будинків. Весною калина цвіте білими або рожевими квітами. Вони приваблюють своїм духмяним запахом комах. Осінню кущ червоніє і палає, мов жар, серед зеленого листя. А взимку червоними ягодами пригощаються птахи. Велику користь калина приносить і людям. Білик Анастасія

Калина росте по всій Україні. Має тонке, гнучке гілля. Весною великі білі квіти дуже пахнуть і до них прилітає багато комах. Має ця рослина і лікарські властивості. Лікує від застуди і кашлю. А взимку червоні соковиті ягоди дзьобають птахи. Після морозів вони мають приємний смак. Народ оспівує калину у віршах, піснях, складає загадки, прислів’я. Кульбачний Ельдар

 

  1. Самостійна робота. Диференційні завдання щодо виконання письмових робіт.(Написання твору).

А) Складання розповіді за поданим планом та робочими матеріалами. (високий рівень).

План

  1. Де росте калина?
  2. Яка калина на вигляд? (кущ, гілля, листя)
  3. Чим приваблює кущ навесні і восени?
  4. Яку користь приносить?
  5. Як народ величає калину?

КАЛИНА – червона, рясна, запашна, гостинна, щедра, розкішна.

КУЩ – невисокий, але пишний.

            (навесні) наречена у білій сукні, біла хмаринка, мереживо;

            (восени) вогнище, пожежа, вечірня зоря, багаття.

ЦВІТ – білий, запашний.

ЯГОДИ – вогники, ліхтарики, зірочки, намисто, перлини, краплі крові, заховане зернятко, схоже на маленьке серце.

 Важкі соковиті кетяги, кислувато-терпкий смак, цілющий сік, вологі місця.

Б) Складання тексту за початком речення та робочими матеріалами. (Достатній рівень)

Калина – це кущ

Росте…

Навесні…

Восени…

Калину здавна…

Б) Робота з текстом (середній рівень)

Списати текст, вставляючи потрібні слова з довідок.. Підібрати і записати заголовок.

      Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте у вологих місцях у..., в.... Весною вона зацвітає... цвітом.

     Восени важкі грона калини.... Ягоди наливаються цілющим соком. Взимку кущ калини особливо.... Кругом біліє сніг, а... кетяги палахкотять, як ліхтарики.

Калину здавна шанують і люблять люди за її... та....

Слова для довідок: лісі, лузі, запашним білим, червоні, красу, лікувальні властивості, гарний

V. Підсумок уроку.

- Що ми робили на уроці?

- Чого навчилися?

- Говорячи про калину,  ми ніжними струнами душі своєї торкаємося до рідної історії, українських традицій і чистих джерел мудрості.

Будьте як калина гарні, не лише зовнішньо, а і внутрішньо.

Домашнє завдання. Спробувати скласти вірш про калину. Записати в робочих зошитах.

 

 

 

1

 

docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку