22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Конспект уроку з української мови для 5-го класу на тему "Речення, його граматична основа"

Про матеріал

Представлено конспект уроку з української мови для 5-го класу на тему "Речення, його граматична основа". Тип уроку - засвоєння нових знань. Пропонований матеріал поєднує різні методи інтерактивної роботи на уроці, забезпечує наступність змісту завдань. Урок містить дидактичний матеріал здоров'язбережувального характеру.

Перегляд файлу

Столяренко Людмила Михайлівна,

учитель української мови й літератури

Тростянецької загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №4

Тростянецької  міської ради Сумської  області

 

Предмет:  українська мова

Клас:  5

Тема.  Речення, його граматична основа.

Мета: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу, способи вираження підмета й присудка; дати за­гальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу; 

розвивати усне й писемне мовлення;

виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я   оточуючих,  формувати  вміння цінити життя.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання.  Мультимедійний проектор, ноутбук, картки із завданнями.                       

Здоров’язберігаючі технології: зорова гімнастика, фізкультхвилинка.

 

Хід уроку

 

Гарний настрій покращує здоров’я.

Народна мудрість

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

- Встало сонечко, усміхнулося –

  • Добрий день!
  • Добрий день!
  • Ми до світла й знань потягнулися.
  • Добрий день!
  • Добрий день!
  • Із гостями привіталися.
  • Добрий день!
  • Добрий день!
  • На урок налаштувалися.
  • Добрий день!
  • Добрий день!

Передайте виразом обличчя свій настрій. Усміхніться до мене, поділіться посмішкою із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати  смайликом так:

                                                                                                                  Опис : MCj04244760000[1]

Недаремно в народі кажуть, що гарний настрій покращує здоров’я.  А це означає, що буде успіх у ваших справах.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ.

 На попередніх уроках, діти, ми з вами відчинили двері до чарівної країни – Синтаксис. Маємо вже певні знання. То чи хотіли б ви більше дізнатись про цю незвичайну країну?

  • Зверніть увагу на тему уроку і скажіть, чого  саме ви б хотіли навчитися на сьогоднішньому уроці?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Уявно подорожуючи країною «Синтаксис», ми поглибимо знання про речення, граматичну основу,  дізнаємося, якими частинами мови найчастіше виражаються підмети й присудки; формуватимемо  вміння виділяти граматичну основу; розвиватимемо  усне й писемне мовлення.

  • Запишіть у зошити дату, тему уроку.
  • Епіграфом уроку є слова народної мудрості, які будуть супроводжувати нас протягом уроку.

Хочу вас  застерегти: чимало перешкод ми зустрінемо на своєму шляху, щоб досягти мети. Тож перш за все захопимо із собою в дорогу наші знання, щоб не осоромитися перед мешканцями Синтаксису, і гарний настрій, який допоможе подолати труднощі. Спробуємо відчинити двері до країни. Щось вони не відчиняються. Та тут повідомлення! (Читає)

Шановні п’ятикласники! Двері до країни відчиняться лише тоді, коли ви дасте правильні відповіді на питання.

Мандруємо разом! У добру путь!

Цю землю Синтаксисом звуть!

 

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Клоуз – тести.  Продовжіть речення
  1. Синтаксис – це…
  2. Словосполучення  - це…
  3. Головним називають слово…
  4. Залежним називають слово…
  5. Слова в словосполученні пов’язані…
  6. До словосполучень не належать…

Молодці, діти!  Скажіть мені, будь ласка, що необхідно для того, щоб у вас був гарний настрій, щоб ви із задоволенням виконували улюблену справу.  Це річ, яка необхідна кожній людині, вона найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?

Так, це – ЗДОРОВ’Я.

Дійсно, здоров’я є найціннішим скарбом, без нього ми нічого не варті. І берегти повинні його з  дитинства, щоб потім не шкодували.

-  Утворіть  словосполучення, які асоціюються у вас зі словом  здоров’я? 

- Хто  виконає усний розбір словосполучення корисна їжа, ранкова зарядка

(режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон,  корисна їжа, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування)

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • У початкових класах  ви ознайомлювалися із темою «Речення». Дома Вам  потрібно було  повторити вивчений матеріал, скласти речення про здоровий спосіб життя,  а індивідуально -    скласти лінгвістичну розповідь про речення.  Діти, будьте  уважними  під час розповіді, щоб потім могли порівняти розповідь  із матеріалом підручника.  Хто бажає?
  • Наведіть із домашньої роботи приклади  своїх  речень.
  • Доведіть, що епіграф уроку – речення.
  1. Робота з підручником с. 37.
  • Що нового ви дізналися про речення.?

Зорова гімнастика

 (Валеопауза для тренування зору)

 

1. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,

 Повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.

2.Робота з таблицею« Граматична основа речення»

Користуючись таблицею,  дайте відповідь на запитання.  Додаток 1

  • З чого складається граматична основа?
  • На що вказує  підмет?
  • Що таке присудок?
  • Якими частинами мови найчастіше виражається підмет? присудок?
  • Зверніть увагу на таблицю «Склад граматичної основи».

У вас на партах лежить пам’ятка « Граматична основа речення», нею ви можете користуватися під час виконання практичних робіт.

  1. Лінгвістичний практикум.

Спишіть, поділіть текст на речення. Розставте розділові знаки, Підкресліть граматичні основи, з’ясуйте, чим вони виражені

Калина

Споконвіку українці любили калину вони  садили її біля хати в садку над річкою ягоди калини милують око кожного  стоїть кущ рум’яний, аж горить  коли ягоди поспіють, люди їх збирають  і в’яжуть у пучки. 

  1. Індивідуальна робота
  1. Скласти діалог «Здоровий спосіб життя - основа здоров’я» , використовуючи односкладні й двоскладні речення.
  2.  Скласти речення за схемами:
  1. Один підмет і декілька присудів до нього
  2. Один головний член речення

А ми  подорожуємо дальше

4. Кодовий  диктант Робота в парах. 

Шифр диктанту:

  1. Дієслово
  2. Іменник   дієслово,   дієслово
  3. Іменник   дієслово
  4. Займенник   дієслово
  1. Кожна людина дбає про своє здоров’я. 2. Без нього вона  не вирішить  нічого. 3. Рівень    здоров’я залежить від  поведінки людини, способу її життя. 4. Здоров’я людина не знайде, не   купить ні за які гроші.5. Бережіть його! 6. Піклуйтеся про нього змалку!

Взаємоперевірка

Шифр правильних відповідей: 3,4, 3,2,1,1

Вибіркова робота

 Прочитайте,знайдіть і випишіть односкладні речення

Загартування.  Коли ти прокидаєшся, приймай душ. Вода відновлює твій організм. Дорогою до школи  йди пішки, дихай свіжим повітрям.  На уроках фізичної культури  бігай, виконуй різні вправи. Після школи  відпочивай, роби уроки, гуляй  у дворі.  Улітку  дихай морським повітрям.

5.Перевірка індивідуального завдання

6.Творче завдання.

Із поданих слів складіть речення і запишіть.  Підкресліть граматичні основи.

  1. Настрій, покращує, веселий, здоров’я.
  2. Люди, здоров’я, ні, за, які, не, куплять,гроші.

Веселий настрій покращує здоров’я. Люди здоров’я не куплять ні за які гроші.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.      

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть, (стали на носочки)

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

  1. Підбиття підсумків уроку

Щоб перевірити,як ви засвоїли вивчений матеріал, чи уважні на уроці, проведемо лінгвістичну гру.

 

  1. Лінгвістична гра «Так», «Ні»

(Червоні картки - ні, зелені - так)

  1. Речення – це одне або декілька слів, які виражають закінчену думку.
  2. Одне речення від іншого відділяємо паузами.
  3. Слова в реченні пов’язані між собою лише за змістом.
  4. Граматична основа – це підмет і присудок.
  5. Підмет – це головний член речення, що називає предмет і відповідає на питання що робить?
  6. Присудок найчастіше виражається дієсловом,  рідше-прикметником або іменником.
  7. Підмет  найчастіше виражається дієсловом.
  8. Підмет відповідає на питання  хто? що?
  9. Речення,  яке  має граматичну основу з одного головного члена(тільки підмета або присудка) називається двоскладним.
  10. Речення, граматична  основа яких складається з підмета й присудка називається двоскладним.

Ось ми й подолали всі перешкоди, щасливо дісталися до міста Синтаксису.   Кожен з вас здобув перепустку в місто, де на  нас чекає приємний сюрприз.

  1. Оцінювання

Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим! Бо лише тоді Ви будете і багатими, і щасливими, і зможете досягти всього, про що мрієте. Пам’ятайте, що ваше здоров’я – у ваших руках.

Знайте,

Життя чарівне, мов казка.

І дається людині раз.

        Не марнуйте його, будь ласка.

А любіть й бережіть весь час.

  1. Домашнє завдання
  2. Розгорніть щоденники і виберіть посильні для себе завдання.
  1. Опрацювати матеріал підручника с. 37-38.Виконати вправу 74.
  2. Виписати прислів’я, приказки про здоров’я, підкреслити граматичну основу (5речень).
  1. Підготувати лінгвістичну розповідь « Граматична основа речення». Написати твір-мініатюру  за поданим прислів’ям «Весела думка – половина здоров’я», використавши односкладні й двоскладні речення.

Додаток 1

  1. Граматична основа
  2.  

Підмет

 

Присудок

Головний член речення,   що називає предмет, про який говориться в реченні.

 

Головний член речення, який називає дію, стан, ознаку,  приписувану підмету.

 

Хто? Що?

Що робить підмет? Що з ним

робиться? Який він є? Хто він такий?

 

Найчастіше виражений іменником або займенником.

 

Найчастіше виражений

дієсловом, рідше - іменником,

прикметником.

 

Синіє осіннє небо. Ми старанно   працюємо.

 

Стеляться сліпучі краєвиди. Київстолиця України. Лише у рідній пісні ми живі.

  1.  
  2. Склад граматичної основи
  3.  

 

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
7212
Оцінка розробки
4.7 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку