Представлено конспект уроку з української мови для 5-го класу на тему "Речення, його граматична основа". Тип уроку - засвоєння нових знань. Пропонований матеріал поєднує різні методи інтерактивної роботи на уроці, забезпечує наступність змісту завдань. Урок містить дидактичний матеріал здоров'язбережувального характеру.
Столяренко Людмила Михайлівна,
учитель української мови й літератури
Тростянецької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №4
Тростянецької міської ради Сумської області
Предмет: українська мова
Клас: 5
Тема. Речення, його граматична основа.
Мета: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу, способи вираження підмета й присудка; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу;
розвивати усне й писемне мовлення;
виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, формувати вміння цінити життя.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання. Мультимедійний проектор, ноутбук, картки із завданнями.
Здоров’язберігаючі технології: зорова гімнастика, фізкультхвилинка.
Хід уроку
Гарний настрій покращує здоров’я.
Народна мудрість
- Встало сонечко, усміхнулося –
Передайте виразом обличчя свій настрій. Усміхніться до мене, поділіться посмішкою із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати смайликом так:
Недаремно в народі кажуть, що гарний настрій покращує здоров’я. А це означає, що буде успіх у ваших справах.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ.
На попередніх уроках, діти, ми з вами відчинили двері до чарівної країни – Синтаксис. Маємо вже певні знання. То чи хотіли б ви більше дізнатись про цю незвичайну країну?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Уявно подорожуючи країною «Синтаксис», ми поглибимо знання про речення, граматичну основу, дізнаємося, якими частинами мови найчастіше виражаються підмети й присудки; формуватимемо вміння виділяти граматичну основу; розвиватимемо усне й писемне мовлення.
Хочу вас застерегти: чимало перешкод ми зустрінемо на своєму шляху, щоб досягти мети. Тож перш за все захопимо із собою в дорогу наші знання, щоб не осоромитися перед мешканцями Синтаксису, і гарний настрій, який допоможе подолати труднощі. Спробуємо відчинити двері до країни. Щось вони не відчиняються. Та тут повідомлення! (Читає)
Шановні п’ятикласники! Двері до країни відчиняться лише тоді, коли ви дасте правильні відповіді на питання.
Мандруємо разом! У добру путь!
Цю землю Синтаксисом звуть!
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Молодці, діти! Скажіть мені, будь ласка, що необхідно для того, щоб у вас був гарний настрій, щоб ви із задоволенням виконували улюблену справу. Це річ, яка необхідна кожній людині, вона найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?
Так, це – ЗДОРОВ’Я.
Дійсно, здоров’я є найціннішим скарбом, без нього ми нічого не варті. І берегти повинні його з дитинства, щоб потім не шкодували.
- Утворіть словосполучення, які асоціюються у вас зі словом здоров’я?
- Хто виконає усний розбір словосполучення корисна їжа, ранкова зарядка
(режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, корисна їжа, відмова від шкідливих звичок, правильне харчування)
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Зорова гімнастика
(Валеопауза для тренування зору)
1. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз,
Повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
2.Робота з таблицею« Граматична основа речення»
Користуючись таблицею, дайте відповідь на запитання. Додаток 1
У вас на партах лежить пам’ятка « Граматична основа речення», нею ви можете користуватися під час виконання практичних робіт.
Спишіть, поділіть текст на речення. Розставте розділові знаки, Підкресліть граматичні основи, з’ясуйте, чим вони виражені
Калина
Споконвіку українці любили калину вони садили її біля хати в садку над річкою ягоди калини милують око кожного стоїть кущ рум’яний, аж горить коли ягоди поспіють, люди їх збирають і в’яжуть у пучки.
А ми подорожуємо дальше
4. Кодовий диктант Робота в парах.
Шифр диктанту:
Взаємоперевірка
Шифр правильних відповідей: 3,4, 3,2,1,1
Вибіркова робота
Прочитайте,знайдіть і випишіть односкладні речення
Загартування. Коли ти прокидаєшся, приймай душ. Вода відновлює твій організм. Дорогою до школи йди пішки, дихай свіжим повітрям. На уроках фізичної культури бігай, виконуй різні вправи. Після школи відпочивай, роби уроки, гуляй у дворі. Улітку дихай морським повітрям.
5.Перевірка індивідуального завдання
6.Творче завдання.
Із поданих слів складіть речення і запишіть. Підкресліть граматичні основи.
Веселий настрій покращує здоров’я. Люди здоров’я не куплять ні за які гроші.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть, (стали на носочки)
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Щоб перевірити,як ви засвоїли вивчений матеріал, чи уважні на уроці, проведемо лінгвістичну гру.
(Червоні картки - ні, зелені - так)
Ось ми й подолали всі перешкоди, щасливо дісталися до міста Синтаксису. Кожен з вас здобув перепустку в місто, де на нас чекає приємний сюрприз.
Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим! Бо лише тоді Ви будете і багатими, і щасливими, і зможете досягти всього, про що мрієте. Пам’ятайте, що ваше здоров’я – у ваших руках.
Знайте,
Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
Додаток 1
Підмет
|
Присудок |
Головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні.
|
Головний член речення, який називає дію, стан, ознаку, приписувану підмету.
|
Хто? Що? |
Що робить підмет? Що з ним робиться? Який він є? Хто він такий?
|
Найчастіше виражений іменником або займенником.
|
Найчастіше виражений дієсловом, рідше - іменником, прикметником.
|
Синіє осіннє небо. Ми старанно працюємо.
|
Стеляться сліпучі краєвиди. Київ – столиця України. Лише у рідній пісні ми живі. |