20 травня о 18:00Вебінар: Формування комунікативних навичок у дітей шкільного віку

План-конспект уроку з української мови для 5-го класу на тему: «Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв»

Про матеріал

Повторити і поглибити знання учнів про розділ мовознавства «Фонетика»; поглибити знання учнів про позначення звуків на письмі; повторити що таке «алфавіт» і з'ясувати де він використовується; повторити чому в деяких словах кількість звуків і букв різна, а також про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; з'ясувати які з цих букв можуть позначати два звуки і в яких випадках.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

на тему:

«Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв

Мета:

  • Навчальна: повторити і поглибити знання учнів про розділ мовознавства «Фонетика»; поглибити знання учнів про позначення звуків на письмі; повторити що таке «алфавіт» і з’ясувати де він використовується; повторити чому в деяких словах кількість звуків і букв різна, а також про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; з’ясувати які з цих букв можуть позначати два звуки і в яких випадках.
  • Розвивальна: розвивати кмітливість, вміння послідовно викладати свої міркування, коментувати, логічно мислити та використовувати свою інтуїцію; розвивати культуру мовлення.
  • Виховна: виховувати любов та інтерес до рідної мови; розвивати культуру мовлення; виховувати толерантність, почуття дружби, взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, алфавіт, епіграф:

                                                              Як дерево починається з кореня,

Так слово починається зі звука

О. Довгий

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності школярів
  1. Повторення правил
  • Яке буде позначення якщо в слові два і більше складів? (наголос)
  • Як позначимо звук до якого наближається вимова основного звука? (село [се ило ́] )
  • Назвіть губні приголосні (б, п, в, м, ф)
  • Назвіть шиплячі приголосні (ж, ч, ш, дж)
  • Після яких звуків буде напівм’якість? (губні – б, п, в, м, ф; шиплячі – ж, ч, ш, дж; а також після – г, к, х, ґ.
  • Пригадаймо що це в нас за правило: Де ти з’їси ці лини ДЗИ? (якщо відбувається збіг приголосних і перший приголосний звук є одним з приголосних в правилі, то ставимо напівм’якість біля цього першого приголосного. Наприклад: [с 'і ́г]
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Діти, ми продовжуємо вивчати розділ мовознавства «Фонетика» і сьогодні у нас дуже цікава тема: «Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв». Отож, пригадаймо що таке алфавіт? (це розташування в певному порядку букв)
  • Які є синоніми до слова алфавіт? (азбука, абетка)
  • Де використовується алфавіт? (в словниках, списках, каталогах, довідниках)
  • З’ясуймо звукове значення букв я, ю, є, ї, щ, а також які з цих букв можуть позначати два звуки і в яких випадках.
  1. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
  1. Звукове позначення я, ю, є, ї, щ

   - позначають два звуки:

  1. На початку слова:
  • явір [йа ́в’ір]; яблуко [йа ́блуко]; яструб [йа ́струб];
  • юнак [йуна ́к]; юрба [йурба ́]; Юрій [йу ́р′ій]; Юпітер [йуп’і ́тер];
  • єнот [йено ́т]; Європа [йевро ́па]; Єгипет [йеги ́пет];
  1. Після голосної букви:
  • маяк [майа ́к]; пояс [по ́йас];
  • читаю [чита ́йу]; працюю [прац′у ́йу];
  • дієта [д′ійе ́та]; клієнт [кл′ійе ́нт];
  1. Після апострофа ( в тому випадку знак напівм’якості  « ’ » ) не ставимо:
  • м’якість [мйа ́к’іс′т′м’яч [мйач]; здоров’я [здоро ́вйа]; ім’я [імйа ́];
  • любов’ю [л′убо ́вйу]; кров’ю [кро ́вйу];
  • олів’є [ол′івйе ́]; бар’єр [барйе ́р]; об’єм [обйе ́м]; з’єднати [зйедна ́ти];
  1. Після м’якого знака [ ′ ]:
  • мільярд [м’іл′йа ́рд]; більярд [б’іл′йа ́рд];
  • Ньютон [н′йуто ́н];
  • рельєф [реил′йе ́ф]; ательє [атеил′йе ́];
  • У всіх інших випадках  я, ю, є позначають один звук. Наприклад: воля [во ́л′а]; люк [л′ук];

– завжди позначають два звуки. Наприклад: щука [шчука];      борщ [боршч]; країна [крайі ́на]; їжа [йі ́жа];

, – позначаємо як один звук:

дзвін [в’ін]; джміль [м’іл′]; піджак [п’іа ́к];

  • Але!!! На межі префікса і кореня – два звуки: підживити [п’іджиеви ́ти]; підзаробити [п’ідзароби ́ти];

Повторити:

  • -нн′-  › [н′:] Наприклад: знання [знан′:а ́]
  • -ться › [ц′:а сміється [см’ійе ́т′ц′:а];
  • -шся › [с′:а]  смієшся [см’ійе ́с′:а];
  1. Робота з підручником

Вправа 195 ( до дошки по одному учню)

дзюдоїст [′удойі ́ст] – 8 букв, 9 звуків;

слов’янський [словйа ́н′с′кий] – 11 букв, 11звуків;

радощі [ра ́дошч’і] – 6 букв; 7 звуків;

сяє [с′а ́йе] – 3 букви; 4 звуки;

мобільник [моб’і ́л′ник] – 9 букв, 8 звуків;

ясно [йа ́сно] – 4 букви, 5 звуків;

воїн [войін] – 4 букви, 5 звуків;

бджола [бола ́] – 6 букв, 5 звуків;

віджати [в’іджа ́ти] – 7 букв, 7 звуків.

Вправа 193 (самостійно)

  • Запишіть слова в дві колонки:

Два звуки

Один звук

м’ята

рілля

ясен

цілющий

єдність

синє

дбаєш

 

мільярд

 

об’єкт

 

кулінарія

 

комп’ютер

 

 

  1. Підсумок уроку
  • Діти, чого ми сьогодні навчилися?
  • Від чого залежить значення букв я, ю, є? (від положення в слові)
  • Чому у словах рад (в значенні радий) і ряд різні приголосні звуки? (або син і синь)
  1. Оцінювання учнів
  2. Домашнє завдання
  • На домашнє завдання виконайте вправу 198.
  • Вам потрібно переписати речення та порахувати скільки букв і звуків у кожному слові. Якщо звуків більше ніж букв, то підкресліть однією рискою, а якщо букв більше ніж звуків – то двома. Наприклад: м’яч – 3 б., 4 зв.; бджола – 6 б., 5 зв.
  • Також охарактеризувати звуки у виділеному слові зоріють.
docx
Додано
14 січня 2018
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку