Мета: повторити і закріпити набуті учнями знання про написання префіксів пре-, при-, прі-; формувати у школярів уміння і навички практично використовувати набуті знання; розвивати критичне мислення, виховувати мовленнєву культуру учнів, любов і повагу до мови, рідного слова, збагачувати і розвивати словниковий запас
Клас – 5
Тема: Конструювання речень-компліментів для привітання з святом із використанням слів із префіксом пре-
Мета: повторити і закріпити набуті учнями знання про написання префіксів пре-, при-, прі-; формувати у школярів уміння і навички практично використовувати набуті знання; розвивати критичне мислення, виховувати мовленнєву культуру учнів, любов і повагу до мови, рідного слова, збагачувати і розвивати словниковий запас
ХІД УРОКУ:
Ви прийшли до мене в клас,
Бо покликав дзвоник вас.
Глибше вивчимо ми мову –
Солов’їну, пречудову.
Тож ,гаразд, часу негаймо,
І урок розпочинаймо!
Вчитель: А з яким настроєм, діти, ви прийшли на урок? Висловіть свої думки, використовуючи слова із префіксом пре-.і покажіть за допомогою смайлика
Учні: прехороший, пречудовий, прегарний, прекрасний
Налаштування на урок:
Я – школяр
Я – особистість творча
Я – люблю і вивчаю рідну мову
Вчитель: Діти! Сьогодні девізом нашого уроку будуть такі слова:
Будем добре працювати,
Щоб грамотно слова писати.
Та, щоб мову свою рідну
Знати й прославляти.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Словникова робота
КОМПЛІМЕНТ- французьке слово – форма похвали. Приємні, люб’язні слова, похвала, лестощі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-повторення відомостей про значущі частини мови;
Казка-бувальщина
Ви любите казки? Сьогодні урок ми розпочнемо з казки.
Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
- А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.
Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
- Як мені препогано! - кричав Пре.
- Прийди на допомогу! - волав При.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
- Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!
- Про кого ця казка? (Про трьох братів.)
- Як звали братів? (Пре, При та Прі.)
- Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)
А що таке префікси?
Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.А точніше – префікса пре-
- Діти, ми з вами вже розглядали вимову і правопис префіксів? Яких? Згадайте.
- Для чого ми вивчаємо префікси? Чи потрібно це нам? (За допомогою префіксів творяться слова з новим лексичним значенням або з новим відтінком у значенні.)
-правила написання префіксів пре-, при-, прі-;
Виконання вправи.
Гра «Конструктор»
Утворити і записати слова, використовуючи подані частини
пере
за
їзд об
в
при під
IV.Опрацювання нового матеріалу
Вчитель: Отже ми повторили правила, знаємо, коли пишеться префікс пре-, знаємо, що таке комплімент. А кому ж ми будемо робити компліменти? Давайте пригадаємо, яке свято завтра, ми до нього готуємося та і святкуємо його кожного року.
Учні: Завтра- День писемності та мови
Вчитель: Дійсно, завтра у нас таке величне свято, тож будемо складати речення-компліменти нашій рідній українській мові. А що ви знаєте про це свято?
ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНЯ(випереджувальне завдання)
Складання променевої таблиці
ніжна мелодійна
Солов’їна
чиста
Колискова
мудра
мелодійна
світанкова барвінкова
мила
1.ГРОНУВАННЯ(із префіксом пре-)
Прегарна
Пречудова
Прекрасна
МОВА Премила
Превелика
Предивна
Пребагата
Премудра
Пречарівна
2. Скласти речення-компліменти, використовуючи слова гронування
- повторення відомостей про звертання і розділові знаки при звертанні
Повідомлення ерудита.
Кожен народ має свої традиційні форми звертання. У англійців, наприклад, немає граматичної форми звертання на ти. У Швеції й Польщі вважають не зовсім ввічливим звертатися до незнайомих і старших на ви. А в Румунії є аж три форми звертання. Деякі регіони України мали цілу систему назв, завдяки яким можна було звернутися до дітей, різних за віком.
Наприклад: Пречудова мовонько моя, я люблю тебе своєю синівською любов’ю.
Комплімент мові від учителя:
Прегарна, пречудова і прекрасна
Премила мово, батьківська моя,
Ти – превелика, предивна і незгасна
Ти у серці моєму навіки одна.
Ти пребагата і премудра, наче мати.
Ти преподобна, мов Богородиця свята.
З тобою нам предобре виростати
Й прекраснішим стає наше життя.
3. Складання сенкану
-повторення структури написання сенкану
- приклад сенкану(колективна робота)
Мова
Прегарна пречудова
Розвиває виховує навчає
Мова – душа народу
Мудрість
ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
4. Водяні кола
М – мила, материнська, милозвучна,мудра
О – одвічна
В – велична, веселкова
А – актуальна
V. Підсумок уроку
«Мікрофон»
- що сподобалося;
-що нового дізналися;
- який настрій на кінець уроку(учні піднімають смайлики)
VI. Оцінювання
Побажання учням
Вивчайте мову українську –
Предзвінку, преніжну, пречарівну,
Прекрасну, премилу, пречудову,
Як материнську пісню колискову!
VII. Домашнє завдання
Написати лист-привітання рідній мові