Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; формувати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним; розвивати творчі вміння поширювати, конструювати речення з узагальнювальними словами; за допомогою комунікативно-дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, сприяти формуванню патріотичних почуттів до рідного краю.
УРОК №
Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; моделювати схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах; формувати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або перед ним; розвивати творчі вміння поширювати, конструювати речення з узагальнювальними словами; за допомогою комунікативно-дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, сприяти формуванню патріотичних почуттів до рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Граматика: способи морфологічного вираження однорідних членів речення й узагаль-нювального слова.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами при узагальнювальному слові.
Обладнання: підручник, репродукції картин природи, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ім’я уроку
Буває часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси –
Усе так гарно, чисто, незрадливо…
Ліна Костенко
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
- Які члени речення називаються однорідними?
- Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
- Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
2. Перевірка домашнього завдання
(впр. 116. Списати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі)
3. Робота за картками (3 учні)
ЗАВДАННЯ: доповнити речення однорідними членами, уставляючи потрібні розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
Перед хатою росли . . . .
Знов настала . . . осінь.
Лагідно світить . . . голубіє . . . стоять у барвистих шатах . . . .
Люблю я осінньої пори . . . .
4. Творча робота «Наслідуючи автора»
Завдання: на місці пропусків вставити однорідні члени речення. Текст звірити з поезією О.Сенатович «Листопад».
Качур ходить по садах,
По …, по … .
Ронить качур сизе пір’я
На дахи і на … .
Ходить, … , … -
За собою кличе осінь.
Осінь каже: - Почекай
Відлітати в теплий край. –
Ронить пір’я – рад не рад –
Качуровий листопад.
Качур ходить по садах,
По дорогах, по ставах.
Ронить качур сизе пір’я
На дахи і на подвір’я.
Ходить, тужить, голосить —
За собою кличе осінь.
Осінь каже: — Почекай
Відлітати в теплий край.—
Ронить пір’я — рад не рад —
Качуровий листопад.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників
Зіставлення нових знань із базовими на основі актуалізації знань учнів з теми
Завдання: порівняти два речення з однорідними членами. Чим вони відрізняються?
Золотом виблискують на осінніх вулицях каштани, тополі, клени та ясени.
Золотом виблискують на осінніх вулицях дерева: каштани, тополі, клени та ясени.
І\/. Повідомлення теми та мети уроку
1. Діти записують: число, класна робота, тема уроку «Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами»
2. - - - Якого знака немає? ( тире)
3. Домашнє завдання: вправа 125 (с. 61). Завдання, яке нам пропонують (прочитати).
Вивчити правила: параграф 15 (с. 59 - 60).
4. Вибір цілей уроку:
Отже, тема нашого уроку: «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами».
Сьогодні перед нами стоїть завдання : поглибити знання про однорідні члени речення; правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальню-вальному слові; розставляти розділові знаки після узагальнювального слова або
перед ним.
\/. Опрацювання нового матеріалу
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 59).
Демонстрація схем речень з розділовим знаком після узагальнювального слова або перед ним.
Вправа 119 (усно).
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 60).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Прочитати текст. Виписати з нього речення з однорідними членами, розставляючи потрібні розділові знаки. Накреслити схеми речень з узагальнювальними словами.
Бджолина музика
З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика. Бринить музика скрізь і біля вуликів і в саду і в квітучій гречці. Весь світ співає. Все співає і синє небо і сонце.
А може, тоненькі струни у квітах? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квіточки сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками (За В. Сухомлинським).
ЗАВДАННЯ: уважно прослухати речення, побудувати схеми.
Нема на світі кращого місця, ніж рідний край! У ньому є все: і ліси, і сади, і байраки. Кудись летять птахи: гуси, журавлі, лебеді. Жовтий, багряний, подекуди ще зелений – різними кольорами переливається ліс над річкою.
Вправа 121 (за варіантами по три речення). Накреслити схеми до 1-го і 5-го речень.
Декламування вірша
Щоб сади цвіли,
Щоб літали журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти!
ЗАВДАННЯ: скласти і записати речення за схемами. Пояснити особливості вживання розділових знаків у кожному реченні.
/\ : О, О і О.
О і О, О і О - /\.
Вправа 124. (звернути увагу дітей на інтонування речень, як змінюється зміст речення)
\/І. Підведення підсумків уроку
Метод «Мікрофон»
Намистинки знань (висловити свої враження, використовуючи однорідні члени речення)
на уроці
я … - повторив …
- дізнався …
- навчився …
\/І. Рефлексивно-оцінювальний етап.