Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення)
Мета: навчити учнів виділяти звертання в контексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки; формувати загальнопізнавальні вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховати почуття поваги до людей та сприяти розвитку культури спілкування.
Урок української мови в 5 класі
Розробила Мєшкова Ю.М.,
учитель української мови та літератури
Павлоградського міського ліцею
Павлоградського міського відділу освіти
Дніпропетровської області,
спеціаліст другої кваліфікаційної категорії
Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення)
Мета: навчити учнів виділяти звертання в контексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки; формувати загальнопізнавальні вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховати почуття поваги до людей та сприяти розвитку культури спілкування.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів-термінів.
Граматика: способи морфологічного вираження звертань.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченні зі звертанням.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійний проектор.
Засоби навчання: ІКТ (обумовлено необхідністю формування знань, урізноманітненню форм подання інформації, послідовного характеру навчання за рахунок планомірного нагромадження електронних наочних прикладів, надати учням можливість самостійно ставити завдання та аналізувати результати)
Методи навчання: бесіда, демонстрація, спостереження, вправи, елементи тренінгу, ігрові методи, робота з підручником, проблемне навчання.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
1.З’ясування емоційної готовності до уроку.
Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій?
А тепер посміхніться один одному, мені. Стало світліше... Побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Давайте бачити добре і красиве довкола нас!
До роботи! Успіхів вам і мені! Уявіть себе вчителями. Перевірте й оцініть знання своїх друзів. Які запитання поставите стосовно виконаного вами домашнього завдання?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Записати число, класна робота.
2. Словниковий диктант.
Завдання: пояснити орфограми у словах, з початкових букв слів диктанту прочитати словосполучення.
Розповідь, інтерв’ю, дерево, немовля, Англія, мовлення, об’єднання, ввічливий, Афанісій.
3. Завдання випереджувального характеру: речення зі словосполученням "рідна мова".
Завдання. У реченні "Любіть, друзі, рідну мову" пояснити пунктограму.
Цілевизначення і планування
Вибір цілей уроку:
Домашнє завдання: параграф 16 (правила), вправа 134 (один із варіантів).
І\/. Оголошення теми та мети уроку.
Запис у зошити теми уроку «Звертання. Розділові знаки при звертанні»
Ця тема вам уже відома. І ви самі могли б усе пояснити. Не вірите? Переконайтесь! Працюємо в парах. Усно складемо міні-діалоги:
Зверніться до сусіда по парті, похваліть за добрий вчинок чи порадійте його успіхам.
Пам’ятайте: ніщо так не тішить вухо людини, як її власне ім’я.
\/. Опрацювання нового матеріалу
1.Робота з підручником.
2. Робота з опорною схемою
Звертання (Зв.) – слово або словосполучення, що називає того, до кого звертаються у мовленні |
|
|
Ти, Ви == Зв.
|
Непоширені одне слово |
Поширені два і більше слів |
Зв.! . . . .(!?) Зв., . . . .(!?) . . ., Зв., . . . .(!?) . . ., Зв., . (!?) |
Публіцистичний Художній Розмовний Офіційно-діловий |
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь та навичок.
Проблемні запитання і завдання
Я згадую ті дивні пісні, що нам неня в дитинстві співала.
Я згадую, нене, ті дивні пісні, що ти нам в дитинстві співала.
Сину, що ти читаєш?
Що ти, сину, читаєш?
Що ти читаєш, сину?
Підсумок-доповнення: слово вчителя про кличний відмінок в українській мові:
В українській мові форму кличного відмінка мають:
Завдання за картками (3 учні)
ЗАВДАННЯ: перебудувати речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань. Скласти схеми речень із звертаннями.
Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу. Учні не повинні відповідати образою на образу. Школярі повинні пам’ятати, що шкільні проблеми можна розв’язати.
Лінгвістичне конструювання
ЗАВДАННЯ: перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями, запишіть. Поясніть уживання розділових знаків.
Народ зумів уберегти від забуття пісню і думу, нашу історію і волелюбний дух. Школярі оберігають кращі традиції минулого й вивчають історію рідного краю.
ХВИЛИНКА ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ
Декламування вірша
На Землі у домі вселюдському
Протиріч і негараздів тьма
Люди, будьте обережні в ньому-
Іншої домівки в нас нема.
Ми будем берегти свою планету,
Ми не дозволимо загинути Землі.
Із рук Природи візьмем естафету-
Щасливо щоб жилося всім: тобі й мені!
Творча робота
ЗАВДАННЯ: доповнити речення звертаннями.
Заощаджуючи енергію, ми рятуємо навколишнє середовище. Це не складно і почати можна одразу:
Колективна робота
Пошуково-вибіркова робота
Вправа 131. Знайти й записати по одному реченню з поширеним і непоширеним звертанням.
Творче моделювання
ЗАВДАННЯ: із записаних прикладів речень відшукайте те речення, яке відповідає певній схемі. Поясніть пунктуацію.
1. O, ______ . (?!)
2. ____, O , ____ . (?!)
3. ______ , O . (?!)
4. O ! ____ . (?!)
А. Моя Україно! Як я тебе любив! Твої луги, твої степи розлогі…
Б. Україно, я для тебе на світі живу.
В. Вшануйте, друзі, рідну річ, назвіте голосно своєю та розженіте над землею непереможну, темну ніч!
Г. Ти у світі одна, батьківщино моя.
Завдання за варіантами ( робота у групах).
I в. – скласти речення за першою схемою;
II в. – скласти речення за другою схемою;
III в. – скласти речення за третьою схемою;
IV в. – скласти речення за четвертою схемою.
\/І. Рефлексивно-оцінювальний етап
Метод «Мяч».
(Учитель передає в руки учня мяч і називає його ім’я у кличному відмінку, учень
передає м’яч далі, називаючи ім’я товариша і т.д.)
Оцінювання. Дякую за працю. Ви всі були старанними і багато навчились. Але мені ще потрібна ваша допомога: на цьому листочку поставте бали собі за роботу на уроці та заповніть таблицю («я вмію», «треба доопрацювати»). Це допоможе мені об’єктивно оцінити ваші відповіді. Пам’ятайте про справедливість!
_______________________________________
Я вмію |
Треба доопрацювати |
|
|