Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему: « Правопис значущих частин слова (повторення). Вимова і написання префіксів пре-, при-, прі-»

Про матеріал
Повторюємо вивчені орфограми у значущих частинах слова; навчаємо учнів правильно писати та вимовляти префікси пре-, при-, прі; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки; розвиваємо вміння працювати з лексичним матеріалом, творчо мислити, культуру усного і писемного мовлення; виховуємо любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Конспект уроку з  української  мови для 5 класу на тему:

« Правопис значущих частин слова (повторення). Вимова і написання префіксів пре-, при-, прі-»

Мета: повторити вивчені орфограми у значущих частинах слова; навчити учнів правильно писати та вимовляти префікси пре-, при-, прі; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки; розвивати вміння працювати з лексичним матеріалом, творче мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідного слова.

Соціокультурна змістова лінія: Я  і українська мова й література.

 Тип уроку: засвоєння нових знань

 Обладнання: підручник, опорні схеми, малюнки.

Хід уроку

І.Організація класу

  Доброго дня, дорогі учні, шановні гості!

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

III. Актуалізація опорних знань, умінь І навичок. Мотивація навчальної діяльності школярів

  • Діти, ви любите казки? Сьогодні урок ми розпочнемо з казки.
  1. Інсценізація казки про братів ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-.

(Завдання є випереджаючим, працює одна із творчих груп).

Автор: Одного сонячного осіннього ранку троє братів Пре -, При - та Прі -   йшли по гірській рівнині  (виходять 3 брати)

  • Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
  • А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.

Автор: Наймолодший брат  Прі -  повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.

Пре - та При - так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.

  • Як мені препогано! - кричав Пре.
  • Прийди на допомогу! - кричав При.

Автор: Прі -  підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.

  • Вибач, брате, - винувато мовили Пре - та При -. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!

Автор: Брати порозумілися і задоволені повернулися до королівства «Будова слова».

Учитель: Дякую нашим акторам! Отримайте смайлик.

  1. Колективна робота. Запитання до груп:
  • Про кого ця казка? (Про трьох братів.)
  • Як звали братів? (Пре -, При - та Прі -.)
  • Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)
  • А що таке префікси?(Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і надає словам нового лексичного значення або відтінку в значенні).
  • У якій країні вивчають значущі частини слова? (Будова слова)

За активність отримують смайлики.

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.

Записуємо дату і тему уроку у зошитах.

        3. Бесіда з учнями.

- Діти, ви в початковій школі розглядали вимову і правопис префіксів? Яких? Пригадайте.(Написання префіксів роз-, без-, з-, с-).

       4. Вправа «Відремонтуйте слова»

Діти, вам потрібно виконати завдання на вивчену орфограму: «відремонтуйте» слова, вставивши пропущені літери з або с. Хто бажає?(Учень працює біля дошки)

Бе…шовний, бе…страшний, …лити, …падати, ро…ступитися, …хилитися, …чистити. Смайлик

  • Отже, запам’ятайте, префікси роз-, без- пишемо з буквою з, а префікс с- перед буквами к,п,т,ф,х.
  • Для чого ми вивчаємо префікси? Чи потрібно це нам? (За допомогою префіксів творяться слова з новим лексичним значенням або з новим відтінком у значенні; збагачуємо мовлення новими словами) Смайлик

Отже, на уроці ви повинні навчитися правильно вживати префікси пре-, при-, прі-.

ІY. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

  1. Завдання

На дошці записано пари слів. Чи виразно в них звучать ненаголошені е, и в префіксах?(Ні, [е], [и] ) Який префікс можна замінити словом дуже? Зробіть висновок.

Предобрий (дуже) – придобритися (неповнота дії);

премудрий (дуже) – примудритися (неповнота дії);

претихий (дуже) – притихнути (неповнота дії).

Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, пере-, пред, перед-, як і в коренях слів, вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значенням.

Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже) - прехитрий, пречудовий.

Префікс при- вносить у значення слова відтінок приєднання, приближения, неповноти дії й ознаки - принести, приклеїти, присолити.

  • Діти, пригадайте, у казці про трьох братів Пре -, При - та Прі -, у яких словах використовується префікс прі-? (Прізвисько, прізвище, прірва)
  • А як треба звертатися до однокласників? (По імені)
  • Отже, префікс прі- пишемо у словах прізвище, прізвисько та прірва.
  1. Робота зі словниковою статею (спостереження над мовним матеріалом).
  • Діти, поясніть відмінність між прізвищем і прізвиськом.

Дізнайтесь самостійно із підручника (ст. 84, вправа 168).

  • Прізвище - найменування особи, набуте при народженні або вступі в шлюб, що передається від покоління до покоління і вказує на спорідненість....
  • Прізвисько - найменування, яке іноді дається людині (крім справжнього прізвища та імені) і вказує на яку-небудь рису її характеру, зовнішності, діяльності, звичок. || . Конспіративна кличка або псевдонім....
  • Слово прірва означає провалля зі стрімкими урвищами по краях, велика і глибока яма або яр; стрімке урвище. || Гірська ущелина, на дні якої тече річка, гірський потік; урвище стрімкого правого берега великої ріки....
  • То в яких словах пишемо префікс прі- ?

 

Хвилинка відпочинку

Щоб ви набрались нових сил для наступного етапу уроку, відпочиньте і відгадайте загадку.

Ми віддавна і віками

Чесно служимо з майстрами,

Які вміють нас так вжити,

Щоб нові слова творити.

(Префікси, суфікси)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1.               Вправа 166 (Додайте до слів префікси пре- або при-, запишіть утворені слова у дві колонки і поясніть відмінність у значенні та написанні префіксів пре-, при-.)

Пре-: превеликий, пречудово, прехороший, прегарячий, предивний.

При-: придунайський, прилягти, приазовський, приморський, прибудувати, примружити, привітати, приклеїти, придорожній, призелений, приєднати.

  •                 То коли ми вживаємо префікс пре-, при-? Висновок учнів.Смайлик

2. Робота в малих  групах  (учні повертаються один до одного )

 Побачимо, які ви дружні, як вмієте згуртовано працювати. Групи  одержують завдання.

  • До малюнка доберіть якнайбільше слів із префіксами пре-, при-, прі-, поясніть їх правопис. Вживаючи дібрані слова, побудуйте зв’язне висловлювання ( 3- 5речень ). Малюнки прикріплюю на дошку перед виступом учнів    Додаток № 1

Зв’язне висловлювання до малюнків

                                       Приліт пташок                                                                                                           Прилетіли пташки та присіли на яблуневу гілочку. Вони весело приспівують.  Підійшов престарий дідусь. Він приніс запашні превеликі яблучка. Сонечко приглядає до яскравих квіточок.

Несподівана зустріч

 Присів їжачок в зеленій травичці. Він преколючий, але предобрий погляд має. Прилетіло прегарне сонечко і сіло на прежовтий дубовий листочок, який пришіптує пісеньку.

На галявині

 На галявині зібралися звірі. Білочка прибігла та присіла на пеньок. У лапках тримає пресмачний горішок. Яка вона прегарна! Хвостик розпушила і споглядає на друзів. Маленька мишка принесла превеликі колоски пшениці і, мабуть, хоче пригостити звірів. А преколючий їжачок прийшов із грибочками.

 

За активну роботу в групах вчитель дякує учням смайликами. .

 VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

 Пригадаємо, що на уроці вивчали. Допоможе нам чарівна скринька.                    Рефлексія «Чарівна скринька» (вчитель у скриньку кладе кубики, на яких записані запитання. Учні дістають кубики та відповідають).

  • Написання яких префіксів ми сьогодні повторили ?
  • Якого значення словам надають префікси пре-, при-,   прі-?
  • Наведіть приклади слів із префіксами пре-, при-, прі-.
  • Яке завдання вам сподобалося найбільше?
  • Чого ми навчилися на уроці? ( Учні роблять висновок )

VII.  Домашнє завдання (на вибір).

Підручник, вивчити теоретичний матеріал на с.83; виконайте вправу        № 170 (переписати, добираючи з дужок потрібну літеру).

Випишіть з орфографічного словника 9 слів: 3 з префіксом пре- і по 3 з префіксом при-, що надає словам різного значення.

Додатки

1.

Картинки по запросу малюнки до теми написання префіксів пре при

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Похожее изображение

 

 

3.

Картинки по запросу малюнки до теми написання префіксів пре при

docx
Додав(-ла)
Чорна Наталія
Додано
19 березня 2020
Переглядів
9479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку