Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему:
« Правопис значущих частин слова (повторення). Вимова і написання префіксів пре-, при-, прі-»
Мета: повторити вивчені орфограми у значущих частинах слова; навчити учнів правильно писати та вимовляти префікси пре-, при-, прі; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографічні помилки; розвивати вміння працювати з лексичним матеріалом, творче мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Соціокультурна змістова лінія: Я і українська мова й література.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, опорні схеми, малюнки.
Хід уроку
І.Організація класу
Доброго дня, дорогі учні, шановні гості!
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
III. Актуалізація опорних знань, умінь І навичок. Мотивація навчальної діяльності школярів
(Завдання є випереджаючим, працює одна із творчих груп).
Автор: Одного сонячного осіннього ранку троє братів Пре -, При - та Прі - йшли по гірській рівнині (виходять 3 брати)
Автор: Наймолодший брат Прі - повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.
Пре - та При - так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
Автор: Прі - підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
Автор: Брати порозумілися і задоволені повернулися до королівства «Будова слова».
Учитель: Дякую нашим акторам! Отримайте смайлик.
За активність отримують смайлики.
Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.
Записуємо дату і тему уроку у зошитах.
3. Бесіда з учнями.
- Діти, ви в початковій школі розглядали вимову і правопис префіксів? Яких? Пригадайте.(Написання префіксів роз-, без-, з-, с-).
4. Вправа «Відремонтуйте слова»
Діти, вам потрібно виконати завдання на вивчену орфограму: «відремонтуйте» слова, вставивши пропущені літери з або с. Хто бажає?(Учень працює біля дошки)
Бе…шовний, бе…страшний, …лити, …падати, ро…ступитися, …хилитися, …чистити. Смайлик
Отже, на уроці ви повинні навчитися правильно вживати префікси пре-, при-, прі-.
ІY. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
На дошці записано пари слів. Чи виразно в них звучать ненаголошені е, и в префіксах?(Ні, [е], [и] ) Який префікс можна замінити словом дуже? Зробіть висновок.
Предобрий (дуже) – придобритися (неповнота дії);
премудрий (дуже) – примудритися (неповнота дії);
претихий (дуже) – притихнути (неповнота дії).
Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, пере-, пред, перед-, як і в коренях слів, вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значенням.
Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже) - прехитрий, пречудовий.
Префікс при- вносить у значення слова відтінок приєднання, приближения, неповноти дії й ознаки - принести, приклеїти, присолити.
Дізнайтесь самостійно із підручника (ст. 84, вправа 168).
Хвилинка відпочинку
Щоб ви набрались нових сил для наступного етапу уроку, відпочиньте і відгадайте загадку.
Ми віддавна і віками
Чесно служимо з майстрами,
Які вміють нас так вжити,
Щоб нові слова творити.
(Префікси, суфікси)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Пре-: превеликий, пречудово, прехороший, прегарячий, предивний.
При-: придунайський, прилягти, приазовський, приморський, прибудувати, примружити, привітати, приклеїти, придорожній, призелений, приєднати.
2. Робота в малих групах (учні повертаються один до одного )
Побачимо, які ви дружні, як вмієте згуртовано працювати. Групи одержують завдання.
Зв’язне висловлювання до малюнків
Приліт пташок Прилетіли пташки та присіли на яблуневу гілочку. Вони весело приспівують. Підійшов престарий дідусь. Він приніс запашні превеликі яблучка. Сонечко приглядає до яскравих квіточок.
Несподівана зустріч
Присів їжачок в зеленій травичці. Він преколючий, але предобрий погляд має. Прилетіло прегарне сонечко і сіло на прежовтий дубовий листочок, який пришіптує пісеньку.
На галявині
На галявині зібралися звірі. Білочка прибігла та присіла на пеньок. У лапках тримає пресмачний горішок. Яка вона прегарна! Хвостик розпушила і споглядає на друзів. Маленька мишка принесла превеликі колоски пшениці і, мабуть, хоче пригостити звірів. А преколючий їжачок прийшов із грибочками.
За активну роботу в групах вчитель дякує учням смайликами. .
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
Пригадаємо, що на уроці вивчали. Допоможе нам чарівна скринька. Рефлексія «Чарівна скринька» (вчитель у скриньку кладе кубики, на яких записані запитання. Учні дістають кубики та відповідають).
VII. Домашнє завдання (на вибір).
► Підручник, вивчити теоретичний матеріал на с.83; виконайте вправу № 170 (переписати, добираючи з дужок потрібну літеру).
► Випишіть з орфографічного словника 9 слів: 3 з префіксом пре- і по 3 з префіксом при-, що надає словам різного значення.
Додатки
1.
2.
3.