Урок "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. Текст. Удосконалення вмінь складати висловлювання типу опису й розповіді."

Про матеріал
Матеріал спрямовано на формування в учнів поняття про пряму мову; правила постановки розділових знаків при прямій мові; вміння розрізняти пряму мову та слова автора; розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; виховувати інтерес національних звичаїв, традицій, обрядів і свят.
Перегляд файлу

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. Текст. Удосконалення вмінь складати висловлювання типу опису й розповіді.

Мета:навчальна: сформувати в учнів поняття про пряму мову; розглянути правила постановки розділових знаків при прямій мові; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора;розвивальна: розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння шко­лярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;виховна: виховувати інтерес національних звичаїв, традицій, обрядів і свят.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Творча робота

► Учитель пропонує учням самим сформулювати мету сьогодніш­нього уроку.

     Дізнатися про... Навчитися ставити... Навчитися складати...

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Спостереження над мовним матеріалом

► Запишіть речення. Зверніть увагу на розділові знаки.

О. Гончар писав: «Мова — це доля нашого народу, і вона зале­жить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лексичне дослідження

► Поміркуйте, чому пряму мову називають «прямою». Зробіть ви­сновок. (Пряма — правдива, чесна, точна. Отже, пряма мова — чужа мова, передана дослівно, без змін, від імені того, кому вона належить.)

Пояснення вчителя на основі аналізу речень за схемами

«П,» — а.

«Ти — моє щастя», — шепотіла мати.

«П!» — а.

«Завдання буде виконано!» — запевнив Павло.

«П?» — а.

«Ти бачила виставу?» — запитала Марину подругу.

А: «П».

Мама попросила Оксану: «Полий квіти».

А: «П?»

Я запитала сестру: «Ти вивчила вірш?»

А: «П!»

Старший вигукнув: «Це справжнє диво!»

«П,— а,— п».

«Ті школярі,— писав В. Сухомлинський, які мало читають, дуже поверхово оволодівають знаннями».

«П,— а. — П».

«Яка чудова в нас земля,— думала Оксана.— І як гар­но працювати на ній».

Робота в парах

► Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть один одному правила постановки знаків. Серед запропонованих у таб­лиці схем знайдіть ті, що відповідають наведеним реченням.

1. «Чи не час нам в дорогу?» — спитав тато. 2. Син сказав: «Я вже вивчив уроки». 3. «Три біди в людини,— говорить народна мудрість,— смерть, старість і погані діти».

Пояснювальна робота

► Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.

1. «Ось я йду!» — обізвалась Зима (Леся Українка).

2. «Яких же я людей бачу? — одказує Кармель.— Багатих та вбогих» (Марко Вовчок). 3. «Мамо,— питаю,— то льони цвітуть?» 4. «Які надумав відкривать моря?» — питаю у малого капітана (О. Квітневий).

Творча робота

► Закінчіть речення. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.

Я дуже люблю кататися ...

Він сказав ...

Я почув ...

... говорять учні.

... розповідає Саша.

Аудіювання

► Прослухайте уважно текст.

Як і рідна мова, звичаї, традиції об’єднують людей в один народ.

Наш український народ має багату і оригінальну культуру, на­дбану численними поколіннями. З давніх часів до нас ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в україн­ських звичаях, святах, обрядах, фольклорі. Українські традиції по­яснюють та обґрунтовують взаємини між людьми, між людьми і при­родою, духовну цінність кожної окремої людини, і народу взагалі.

Рід наш прекрасний духовністю. Наші пращури відбирали найцінніші надбання, збагачуючи їх, і бережливо передавали з по­коління до покоління. Українці вміли відчувати природу, черпати здоров’я, силу й красу з її лона; усі творчі сили людини були спря­мовані на зміцнення сім’ї, свого роду.

Отож, не забудьмо свого прямого обов’язку і продовжимо справу наших предків (За О. Івановим).

Бесіда за змістом тексту

▼ Ким надбана культура українського народу?

▼ У чому зберігається народна мудрість?

▼ Що пояснюють українські традиції?

▼ До чого закликає автор тексту?

▼ Запишіть ідею зазначеного тексту за допомогою прямої мови. О. Іванов закликає ...

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Гра «Збери речення!»

► Складіть і запишіть речення з прямою мовою. Перевірте пра­вильність постановки розділових знаків.

«Не кидайтеся хлібом»,

Найкраще слово в роботі:

Борітеся — поборете, Вам Бог помагає!»

Світить на пророцтво Тараса: 

 «Готово!»

суворо каже дід.

«не вмирає воля наша».

закликав Т. Шевченко.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Дидактична гра

▼ Учням роздають картки з окремими знаками

     (А, П, а : , . , ! , ? , « »), вони повинні з них скласти схеми речень із прямою мовою.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Виконайте вправу з підручника.

 Складіть і запишіть 4-5 речень із прямою мовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«П,» — а.

«П!» — а.

«П?» — а.

А: «П».

А: «П?»

А: «П!»

«П,— а,— п».

«П,— а. — П».

 

docx
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку