Мета:навчальна: сформувати в учнів поняття про пряму мову; розглянути правила постановки розділових знаків при прямій мові; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора;розвивальна: розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;виховна: виховувати інтерес національних звичаїв, традицій, обрядів і свят.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Творча робота
► Учитель пропонує учням самим сформулювати мету сьогоднішнього уроку.
Дізнатися про... Навчитися ставити... Навчитися складати...
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Спостереження над мовним матеріалом
► Запишіть речення. Зверніть увагу на розділові знаки.
О. Гончар писав: «Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Лексичне дослідження
► Поміркуйте, чому пряму мову називають «прямою». Зробіть висновок. (Пряма — правдива, чесна, точна. Отже, пряма мова — чужа мова, передана дослівно, без змін, від імені того, кому вона належить.)
Пояснення вчителя на основі аналізу речень за схемами
«П,» — а. |
«Ти — моє щастя», — шепотіла мати. |
«П!» — а. |
«Завдання буде виконано!» — запевнив Павло. |
«П?» — а. |
«Ти бачила виставу?» — запитала Марину подругу. |
А: «П». |
Мама попросила Оксану: «Полий квіти». |
А: «П?» |
Я запитала сестру: «Ти вивчила вірш?» |
А: «П!» |
Старший вигукнув: «Це справжнє диво!» |
«П,— а,— п». |
«Ті школярі,— писав В. Сухомлинський, які мало читають, дуже поверхово оволодівають знаннями». |
«П,— а. — П». |
«Яка чудова в нас земля,— думала Оксана.— І як гарно працювати на ній». |
Робота в парах
► Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть один одному правила постановки знаків. Серед запропонованих у таблиці схем знайдіть ті, що відповідають наведеним реченням.
1. «Чи не час нам в дорогу?» — спитав тато. 2. Син сказав: «Я вже вивчив уроки». 3. «Три біди в людини,— говорить народна мудрість,— смерть, старість і погані діти».
Пояснювальна робота
► Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
1. «Ось я йду!» — обізвалась Зима (Леся Українка).
2. «Яких же я людей бачу? — одказує Кармель.— Багатих та вбогих» (Марко Вовчок). 3. «Мамо,— питаю,— то льони цвітуть?» 4. «Які надумав відкривать моря?» — питаю у малого капітана (О. Квітневий).
Творча робота
► Закінчіть речення. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.
Я дуже люблю кататися ...
Він сказав ...
Я почув ...
... говорять учні.
... розповідає Саша.
Аудіювання
► Прослухайте уважно текст.
Як і рідна мова, звичаї, традиції об’єднують людей в один народ.
Наш український народ має багату і оригінальну культуру, надбану численними поколіннями. З давніх часів до нас ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в українських звичаях, святах, обрядах, фольклорі. Українські традиції пояснюють та обґрунтовують взаємини між людьми, між людьми і природою, духовну цінність кожної окремої людини, і народу взагалі.
Рід наш прекрасний духовністю. Наші пращури відбирали найцінніші надбання, збагачуючи їх, і бережливо передавали з покоління до покоління. Українці вміли відчувати природу, черпати здоров’я, силу й красу з її лона; усі творчі сили людини були спрямовані на зміцнення сім’ї, свого роду.
Отож, не забудьмо свого прямого обов’язку і продовжимо справу наших предків (За О. Івановим).
Бесіда за змістом тексту
▼ Ким надбана культура українського народу?
▼ У чому зберігається народна мудрість?
▼ Що пояснюють українські традиції?
▼ До чого закликає автор тексту?
▼ Запишіть ідею зазначеного тексту за допомогою прямої мови. О. Іванов закликає ...
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра «Збери речення!»
► Складіть і запишіть речення з прямою мовою. Перевірте правильність постановки розділових знаків.
«Не кидайтеся хлібом»,
Найкраще слово в роботі:
Борітеся — поборете, Вам Бог помагає!»
Світить на пророцтво Тараса:
«Готово!»
суворо каже дід.
«не вмирає воля наша».
закликав Т. Шевченко.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Дидактична гра
▼ Учням роздають картки з окремими знаками
(А, П, а : , . , ! , ? , « »), вони повинні з них скласти схеми речень із прямою мовою.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправу з підручника.
► Складіть і запишіть 4-5 речень із прямою мовою.
«П,» — а. |
«П!» — а. |
«П?» — а. |
А: «П». |
А: «П?» |
А: «П!» |
«П,— а,— п». |
«П,— а. — П». |