Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему " Узагальнення та систематизація знань про пряму мову та діалог"

Про матеріал

Урок закріплення вивченого, урок-програма передач, метою якого є з'ясувати якість засвоєння знань учнів, використовуючи різноманітні вправи та завдання

Перегляд файлу

 

Урок

з української мови

в 5 класі

 

Узагальнення та систематизація знань про пряму мову та діалог

 

 

 

 

                             Підготувала: учитель  Чернівецької гімназії №7

                                                     Шуліка Н.Г.

 

 

 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань про пряму мову та діалог

Мета: закріпити  уміння й навички розстановки розділових знаків у реченнях із прямою мовою,  в діалозі; навчити застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові й діалозі; розвивати творчі вміння трансформувати речення з прямою мовою у складні речення, складати діалоги відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі дружби в житті людини, а також дотриманню норм етики спілкування в різних життєвих ситуаціях, прищеплювати любов до усної народної творчості.

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор

Перебіг  уроку

1. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання


2. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності п'ятикласників (акцентувати увагу учнів на нестандартності форми проведення уроку, адже це урок-програма передач).

 

3.Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці

 

Передача  «Бліц-інтерв’ю»

1. Розмова двох осіб- це…(діалог).

 2. Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора- це…(полілог).

 3. Перед реплікою ставиться…(тире).

 4. Пряма мова завжди береться в …(лапки).

 5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться…(двокрапка).

 6. Кожна репліка починається з  …( нового рядка).

 7. Дослівно передане висловлювання однієї особи називається  (пряма мова)

 8. Чим у реченні супроводжується пряма мова (словами автора)

 9. Де в реченні буває пряма мова? (перед словами автора і після них)

10. Які розділові знаки ставимо, коли пряма мова стоїть на початку речення? (лапки (,?!) тире).

11. Які розділові знаки ставимо, якщо пряма мова стоїть після слів автора? (двокрапку, лапкиі знак в залежності від виду речення.)

12. Як пишуться слова автора перед прямою мовою? (з великої букви)

 13. Як пишуться слова автора після прямої мови? (з мал. букви).

4. Використання вправ на закріплення вивченого

( робота в групах)

 

Передача «З джерел народної мудрості»

 

 

 

 

 

 

 

 

Передача «Селекціонер»

 

Передача «Магія чисел» Код: 1. «Пм».  2. Са.

Ну, бідний брат відробляв потроху, а далі тому багачеві шкода стало корови, він і каже вбогому братові: «Віддай мені корову назад!» 2. «Хто відгадає мою загадку, того й корова буде»,  -- каже їм пан. 3. Багач іде додому та й думає собі: « Що ж є ситніш над панські кабани, прудкіш над панські хорти, а миліш над гроші?» 3. Вона й питається: «Чого ви, тату, зажурилися, що пан казав?» 4. «Неси твоїй дочці цей льон, та нехай вона його вимочить, висушить, поб'є, попряде й витче сто локіт полотна», -- сказав пан, подавши стеблинку льону. 5. «Не журіться, тату,— все буде гаразд. Підіть купіть мені живого зайця», -- сказала дівчина. 6. Приходить отак до пана в двір, а пан як побачив, що вона так іде, та й каже своїм слугам: «Прицькуйте її собаками!»

Взаємоперевірка

- З’ясуйте , з якої  казки  вибрані ці речення, хто її головна героїня?

Передача «Геть хаос і безграмотність»

Записати речення . Дібрати до кожного речення відповідну схему

1. Батько вислухав їх і каже: «Вибирайте собі коней з табунів яких завгодно і їдьте куди хочете». 2. Тільки що менший трохи проїхав, іде вовк назустріч йому і каже: «Злазь з коня, я його з'їм!» 3. От дурень як уздрів її та й каже вовкові: «Як би мені украсти цю птицю?» 4. «Я ж перекинусь панною, а ти мене відведи і віддай сторожам», -- каже йому вовк. 5. «Давай уб'ємо його, а коня, жар-птицю і красну дівицю візьмемо собі!» -- вигукнули парубки. 6. «В чому ж я тобі принесу?» — питає сорока.

Передача «Трансформери»
Перебудувати речення з прямою мовою в речення з непрямою мовою. Визначити вид речень.

1) Сковорода навчав нащадків: «Будьте обачливими у виборі друзів».

2) Аристотель писав: «Дружба — найнеобхідніше для життя».

3) Далі він роз'яснював: « Дружба не тільки неоціненна, але й прекрасна».

 4) Плутарх доводив: «Дружба не тільки додає втіхи й чарівності життю, але й зменшує страждання».

Передача «В гостях у казки» .

  • Ми вивчали з вами народні казки і читали багато казок про тварин. Послухайте монолог головної героїні казки і відгадайте, хто це.

                                   Я руда, низького росту,

                                   Хитра я і довгохвоста,

      На курей я вельми ласа –

                                   В них таке смачненьке м'ясо.

                                   Вовку-брату я сестричка,

      А зовуть мене ….

Завдання:

1)Побудувати і розіграти діалог Лисички з героями казок.

2)Послухати діалог і сказати, яка це казка, хто учасник діалогу, зі скількох реплік складається діалог?

 

Передача «Шкільна сміхопанорама»

А зараз відпочиньте і послухайте діалог про смішні випадки зі шкільного життя. Скільки реплік у кожному діалозі?

Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні «Хлопчик відпочиває».

Тут немає дієслова.

— Чому?

  • Дієслово відповідає на питання «що робити?», а хлопчик нічого не робить.

 

5. Підбиття підсумків уроку

Діти оцінюють свою роботу на уроці за допомогою методу «Рефлексії»

Я усвідомив…

Навчився…

Найбільші труднощі я відчув…

Я не вмів, а тепер умію…


6. Домашнє завдання: повт. пар. 17-19, впр.570.
 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончар Людмила Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
4335
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку