Матеріал може бути використано під час підготовки та написання контрольного твору-роздуму на тему "Чому необхідно знати історію свого народу?". У конспекті подані теоретичні відомості щодо методики проведення такого виду роботи.
Українська мова, 5 клас.
Тема. Урок розвитку комунікативних умінь №20. Контрольний твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі на тему: "Чому необхідно знати історію свого народу?"
Мета: удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання
монологічного висловлювання; навчити правильно підбирати відповідні
аргументи;
розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати
словниковий запас учнів засобами оцінки, розширювати світогляд учнів;
виховувати шанобливе ставлення до історії свого народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: література, історія.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Комунікативний практикум.
▼ Які є типи мовлення?
▼ Особливості роздуму як типу мовлення.
Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:
Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
Докази — аргументуюча, пояснювальна.(основна частина).
Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.
Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту).
Теза (вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що...
Аргументи Чому? Тому що...; по-перше,...; по-друге,...
Докази Хочеться згадати твір...; наведу приклад з власного життя
Висновок Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити...
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Бесіда. Прийом "Займи позицію"
Діти, скажіть, чи знаєте ви історію своєї родини, хто є бабусі, прабабусі?
Навіщо вам це знати?
А історію свого народу треба знати? Чому?
Відомий український письменник і режисер Олександр Довженко колись сказав: "Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців". Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? (Ті, хто погоджується з думкою, об'єднується в групу, працюють над добором доказів, аргументів. Хто думає інакше – представляють свої аргументи в іншій групі).
2. Робота в парах або групах.
3. Презентація суджень. Прийом "Аукціон ідей" Обговорення, вибір найбільш вдалих варіантів.
▼ Складання плану побудови твору-роздуму.
Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану.
План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту.
1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.
2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.
3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.
4. План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.
Орієнтовний план, складений під час узагальнення аргументів, запропонованих учнями.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Індивідуальна робота. Написання твору-роздуму.
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Продовжити обговорення теми уроку вдома, узяти інтерв’ю у батьків, інших родичів.