Конспект уроку української мови для 5-го класу на тему: "Урок розвитку комунікативних умінь. Контрольний твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі"

Про матеріал

Матеріал може бути використано під час підготовки та написання контрольного твору-роздуму на тему "Чому необхідно знати історію свого народу?". У конспекті подані теоретичні відомості щодо методики проведення такого виду роботи.

Перегляд файлу

Українська мова, 5 клас.

Тема.         Урок розвитку комунікативних умінь №20. Контрольний твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі на тему: "Чому необхідно знати історію свого народу?"

Мета:  удосконалювати вміння писати твори-роздуми, навички складання

              монологічного висловлювання; навчити правильно підбирати відповідні 

             аргументи;

             розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати

             словниковий запас учнів засобами оцінки, розширювати світогляд учнів;

             виховувати шанобливе ставлення до історії свого народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: література, історія.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Комунікативний практикум.

▼ Які є типи мовлення?

▼ Особливості роздуму як типу мовлення.

Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).

Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:

Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).

Докази — аргументуюча, пояснювальна.(основна частина).

 Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.

 Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту).

Теза (вступ)      Я думаю, що...;     мені здається, що...;     я вважаю, що...

Аргументи         Чому? Тому що...;       по-перше,...;  по-друге,...

Докази          Хочеться згадати твір...;      наведу приклад   з власного життя

Висновок          Отже,...; підсумовуючи,     можна зазначити...

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Бесіда. Прийом "Займи позицію"

Діти, скажіть, чи знаєте ви історію своєї родини, хто є бабусі, прабабусі?

Навіщо вам це знати?

А історію свого народу треба знати? Чому?

Відомий український письменник і режисер Олександр Довженко колись сказав: "Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців". Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? (Ті, хто погоджується з думкою, об'єднується в групу, працюють над добором доказів, аргументів.  Хто думає інакше – представляють свої аргументи в іншій групі).

2. Робота в парах або групах.

3. Презентація суджень. Прийом "Аукціон ідей" Обговорення, вибір найбільш вдалих варіантів.

  •  "Рослина без коріння всихає, людина без минулого не живе", бо минуле, як стебло, на якому ростуть гілочки сучасності…
  • …є події, які має знати і пам’ятати кожна людина,щоб у майбутньому не допустити повторення :"ознайомлений – тому озброєний".
  • Причин вивчати історію багато. Це може бути не тільки корисно, але й дуже цікаво. Кожна людина сама знаходить для себе свою власну причину, або не знаходить, так і залишаючись невігласом з обмеженим кругозором.
  • В історії часто трапляються гідні приклади для наслідування. Життя історичних особистостей вивчене і розписане вздовж і впоперек. Ми можемо запозичити їхні знання та вміння і застосовувати у власних життєвих ситуаціях.
  • «Нове – це добре забуте старе». Якщо ми подивимося, що відбувається навколо нас: з довкіллям, в країні і світі взагалі, то виявимо повторюваність подій. Отже, історія творить неможливе – вона вчить нас передбачати майбутнє!
  • З уроків історії ми ще дізнаємося про  велику кількість справжніх героїв нашої країни, людей, які не пошкодували свого  життя, захистили свою Батьківщину,  життя людей. Тільки завдяки їх хоробрості, мужності  живемо зараз і ми. Тому  нащадки  повинні  пам’ятати  своїх справжніх героїв.

▼ Складання плану побудови твору-роздуму.

 

Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання плану.

План твору – це схема композиції твору, яка будується на  основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту.               

1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем висловлювання.

2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.

3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.

4. План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.

 

Орієнтовний план, складений під час узагальнення аргументів, запропонованих учнями.

  1. Історію свого народу треба знати.
  2. Знання історії – попередження помилок в майбутньому.
  3. Історичні герої – справжній приклад для наслідування.
  4. Приклади з літератури, з життя.
  5. Знання історії  свого народу – важливий фактор існування нації.

 

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Індивідуальна робота. Написання твору-роздуму.

  • Робота з чернеткою
  • Коригування написаного

 

VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Продовжити обговорення теми уроку вдома, узяти інтерв’ю у батьків, інших родичів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 20
Оцінки та відгуки
  1. Харченко Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федченко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Булатова Екатерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Васильєва Ілона Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Маслова Богдана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Конрад Фёдор
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Колесниченко Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Гайтова Лариса
    Дуже хороша розробка уроку, але можна додати ще зразок учнівського твору, щоб цілісно діти зрозуміли, що від них вимагають.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Самойлова Альона Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Шама Кристина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Маренкова Анна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Правник Інна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Шевченко Ганна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Шагін Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Грушко Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Belikova Valerіуа
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20.  Olga
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 17 відгуків
doc
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
57993
Оцінка розробки
4.9 (20 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку