Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему: "Вимова і написання префіксів пре-,при-, прі-"

Про матеріал

Даний матеріал включає в себе розгорнутий план-конспект уроку з української мови для учнів 5 класу із дидактичними матеріалами, а також мультимедійну презентацію .В плануванні уроку використані різноманітні інноваційні технології навчання. Окрім навчальної мети, розробка уроку має чіткий виховний орієнтир, спрямований на розвиток ціннісного ставлення до сім'ї , родини.

Перегляд файлу

Конспект  уроку з української мови для 5 класу підготувала

вчитель української мови та літератури

Верхньостановецького ЗНЗ І-ІІІ ст.

Кіцманського району

Чернівецької області

Нашиба Ольга Михайлівна

Тема:Вимова і написання префіксів пре-,при-, прі-

Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.

Обладнання: підручник, картки з дидактичними матеріалами, мультимедійна презентація

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя

Ранковий час, пора весняна,

І дзвоник кличе : «Дзень-дзелень!».

Ми наш урок розпочинаєм,

І хай вам буде «Добрий день!»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Дорогі діти, наш урок я хочу розпочати такими віршованими рядками

Усе, що є найкраще у дитини:

Її талант, культура, доброта —

Від тата й мами йде і від родини —

Незаперечна істина свята.

Сім’я, родина — це велике диво,

Там є любов і ласка, і тепло.

Там дітям затишно і радісно, й щасливо,

Тепер у нас і завжди так було.

Як тато є й матуся є рідненька,

Там добре дітям, є в них доброта.

В дітей тоді й сорочечка біленька,

 І ластівкою мрія заліта. 

А зараз зверніть увагу на вислів, написаний на дошці.

 

Без сім'ї нема щастя на землі

Народна творчість

Яка тема об’єднує прочитані мною рядки і вислів на дошці?

У сім’ї  закладається коріння, з якого потім виростають і гілки, і квіти, і плоди. Сім'я – святиня людського духу, благородних людських почуттів: кохання, любові, вірності та піклування.  Це невсипуща хранителька національних звичаїв і традицій, пам'яті предків, Людина є смертною. Але рід, родина, народ –безсмертні.

Ми недаремно зачепили цю тему,адже з місяцем травнем повязано багато родинних свят: Міжнародного та Всеукраїнського дня сім’ї, родини(15 травня), Дня матері(2 неділя травня).

ІІІ.Актуалізація опорних знань

Розділ мовознавства «Будова слова» має свій зв’язок із темою «Родина» .В цьому ви мали змогу пересвідчитись на одному з попередніх уроків , коли ми вивчали спільнокореневі слова. Адже як по-іншому ми їх ще називаємо? Правильно- слова-родичі.

Коли ми говоримо: "Мiй рiд, моя родина", то у кожного в душi народжується щось таке тепле, нiжне, таке рiдне i близьке. Бо ж це найрiднiшi люди: тато, мама, бабуся і дiдусь, брати та сестри. Це - рiдна домiвка: просторий двiр, квітучий сад, криниця з чистою джерелицею. Це - тихi пiсеннi вечори i сонячнi росянi ранки. Це вишиванки, це - казки i легенди, мудре народне слово. З усього цього зiткане наше життя, ми - галузка, гiлочка великого родового дерева.

Ми почнемо нашу роботу на уроці із перевірки домашнього завдання .Вам потрібно було скласти родові дерева до слів дім та рід.

2.Для того, щоб ви повторили усе вивчене з розділу «Будова слова», виконаєте зараз завдання «Кодований диктант» (Вчитель читає 12 тверджень, якщо учні згідні з даним твердженням ставлять 1, якщо ні -0.)

1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи (1)

2.Основа слова – це частина слова із закінченням (0)

3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (1)

4.Закінчення – незмінювана частина слова (0)

5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня (0)

6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими (1)

7.Слова бувають змінні та незмінні (1)

8.У слові може бути тільки один префікс, корінь і суфікс (0)

9.Незмінні слова не мають закінчення (1)

10.До незмінних слів належать прислівники (1)

11.Слова «мова», «мови», «мовою» є спільнокореневими.(0)

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

Про що ми будемо сьогодні говорити на уроці, ви дізнаєтесь, коли прослухайте невеличку казку, а називається вона «Три брати»

Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.

Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.

  • А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.

Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах, а його брати завжди глузували з нього і видумували різні прізвиська.

Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.

  • Як мені препогано! - кричав Пре.
  • Прийди на допомогу! - волав При.

Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.

  • Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!

Коментар учителя:

  • Про кого ця казка? (Про трьох братів.)
  • Як звали братів? (Пре, При та Прі.)
  • Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.

Записуємо дату і тему уроку.

V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

Завдання 1. «Лінгвістичне спостереження» (Робота біля дошки)

Записати у фонетичній транскрипції слова приніс,предивна

Коментар учителя. Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре- вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значенням.

  • Робота з підручником
  • Опрацювання таблиці «Написання префікса пре-»

Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже) - прехитрий, пречудовий.

Завдання 2 «Комплімент» (До словосполучень дібрати означення з префіксом пре)

Мамині руки (дуже ніжні) –

Мамина усмішка (дуже ласкава) –

Татусеві поради (дуже цінні) –

Бабусині слова (дуже лагідні) –

Бабусині пампушки (дуже смачні) –

Дідусева наука (дуже мудра) –

 

  • Опрацювання таблиці «Написання префікса при-»

 Префікс при- вносить у значення слова відтінок приєднання, приближения, неповноти дії й ознаки - принести, прикинути.

Завдання 3.«Лінгвістична розминка» - Виконання вправи 538.

  • Опрацювання таблиці «Написання префікса прі-»

«Мозковий штурм» (Пояснити лексичне значення слів прірва, прізвище,прізвисько.

Завдання 4. «Орфографічний тренажер» - Записати правильно слова, позначивши над кожним частину мови.

Припекти, превесело,прізвище, при­ревнувати, прерадий, прекрасний, приземлення, претихо, присісти, прірва, притримати, преакуратний.

 

Коментар учителя. А зараз послухайте таку історію. Василько та Наталочка гостювали у бабусі. Граючись на лугу, вони побачили дві гарні квіточки і вирішили зірвати їх і подарувати своїй бабусі, але коли вони бігли додому, звіявся сильний вітер і розвіяв всі пелюстки з квіточок. Діти допоможіть зібрати правильно пелюстки назад Василькові і Наталочці.

Робота в парі - Гра «Квіточка»

І кв.: прибрати,приручений,прихилити,причинити,привів.

ІІ кв.: премокрий, преколючі, предивний, пресолодкий, препоганий.

А поки ________ будуть виконувати дане завдання, ми з вами теж пограємось.

Орфографічна фізхвилинка

 

Лінгвістичне дослідження

Робота біля дошки – Розібрати за будовою слова предмет, приємна

 

Коментар учителя. Не слід сплутувати слова, в яких пре-, при-, прі-є префік­сами, з тими, де вони входять до складу кореня. Зазвичай це слова іншомовно­го походження, правопис яких потрібно запам’ятати: президія, пріоритет, примула і т. п.

 

Завдання 5.Розподільчий диктант (Згрупуйте слова у дві колонки: де пре, при є префіксом та частиною кореня. Якщо правильно буде виконане завдання то з останніх літер кожного слова можна буде завершити вислів «Щасливий той, хто щасливий …»  )

Пречисту,природно,приріс,прещасливе,прийом, пригріб,прем’єра,прикрив, прихід.

 

 

VІ. Закріплення здобутих знань

Гра «Лото»

(Словосполучення записані на дошці, а учні підбирають відповідні  слова.)

Місцевість біля Карпат - Прикарпаття;

Невеликий мороз - приморозок;

Дуже поганий - препоганий;

Посадка на землю — приземлення;

Дуже високий - превисокий;

Повернення птахів - приліт;

Напружувати слух, намагатись щось почути - прислухатися.

Дуже глибокий - преглибокий;

Край біля моря - Примор’я;

Гра «Злови помилку»

Знайти слова , що містять помилки, записати їх правильно, пояснити правопис.
На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали набік. Вікна не відкриваються, двері не зачиняються. Долівка в щілинах. Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.
Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».
 

Робота в групах

І гр. - Кросворд

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Глибокий яр, провалля (прірва).
  2. Те, чим приманюють тварин, птахів, риб (приманка).
  3. Лягти на хвилинку (прилягти).
  4. Дуже мудра людина (премудра).
  5. Дуже великий (превеликий).
  6. Посадити літальний аппарат на землю (приземлитись).

ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів

Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,причепурити,

предавній

VІІ. Підсумок уроку

 Поетична хвилинка (Слайд 10)
Прослухайте вірш. (Читає учень)
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова “дуже”.

Хто премилий - дуже милий,
престарий - дуже старий.
Хто премудрий - дуже мудрий,
премалий - дуже малий.

Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
принести мамі води
чи гачок прибити.

ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
- Чи всі правила написання префіксів пре-, при- названо в поезії?

VІІІ.Домашнє завдання

 

 

 

 

 

Пр..брати

Пр..ручений

Пр..хилити

Пр..чинити

Пр..вів

Пр..мокрий Пр..колючі Пр..дивний Пр..солодкий Пр..поганий

 

 І гр. - Кросворд

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Глибокий яр, провалля .
  2. Те, чим приманюють тварин, птахів, риб .
  3. Лягти на хвилинку .
  4. Дуже мудра людина .
  5. Дуже великий .
  6. Посадити літальний аппарат на землю.

ІІ. З двома відгаданими словами скласти речення.

 

ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

 

ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів

Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,

причепурити,предавній

 

 

Місцевість біля Карпат

 

Невеликий мороз

Дуже поганий

Посадка на землю

 

Дуже глибокий

Край біля моря

Дуже високий

Повернення птахів

Напружувати слух, намагатись щось почути

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Здрок Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ксьонз Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
22338
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку