Подана розробка допоможе вчителям-філологам у вивченні теми "Вживання м’якого знака" учнів 5 класу, а саме для підбиття підсумків вивченої теми та закріплення матеріалу. Вчитель зможе виявити "слабкі місця" учнів. Урок розроблено за вимогами нової програми.
Конспект уроку на тему:
Підготувала:
Вчитель укр.м. і л-ри
КЗ «Тернівська
загальноосвітня
школа №5»
Знайдюк Є. О.
м. Тернівка
2018 р.
Тема. Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення).
Мета: узагальнити й закріпити знання учнів про вживання м’якого знака, удосконалювати навички правильно вимовляти й писати слова з м’яким знаком, учити визначати істотне в мовному явищі й робити висновки; закріплювати вміння редагувати текст, формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; сприяти розвиткові мислення; виховувати .
Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: презентація, відео, підручники.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал, –
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
- Добрий день, шановні п’ятикласники! Сьогодні не забудьте взяти на урок гарний настрій, а допоможе нам в цьому посмішка, тому подивіться на свого сусіда та посміхніться! Ось так, молодці! Розпочинаємо роботу.
ІІ. Актуалізація знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
На сьогодні вам було завдання гарненько вивчити Фонетичний розбір слова та розібрати 2 слова. Зараз подивимося, як ви з цим справилися. Слова гедзь, джміль розберуть 2 учнів біля дошки, а ми поки що з вами дещо повторимо. Дайте відповідь на такі питання:
- Які букви передають два звуки?
- Які літери можуть пом’якшувати приголосні?
- Знак м’якшення як записуємо у звуковій транскрипції?
Так, а тепер давайте перевіримо розбори слів на дошці. Молодці, гарно справилися!
2.Відгадати загадку.
Я один в сім’ї такий,
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак.Хто це, діти? Так, вірно.
3.Складання характеристики знака м’якшення
Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про знак м’якшення
(зліва питання вчителя, справа – відповіді учнів)
Ім’я |
Знак м’якшення |
Зовнішній вигляд |
Ь |
Місце розташування |
31 літера алфавіту |
Характер |
М’який |
Улюблені літери, з якими товаришує |
д, т, з, с, ц, л, н |
Намагається бути подалі від літер |
б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш |
Улюблене заняття |
Пом’якшувати |
|
|
3. Знайти слова зі знаком м’якшення
(на слайді розмістити різні картинки і декілька тих, що в назві містять Ь)
Кицька військовий їдальня сіль
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
Саме про м’який знак піде розмова на нашому уроці. Отже і тема у нас «Вживання м’якого знака», сьогодні ми з вами закріпимо наші знання про цей знак. Відкрийте будь-ласка свої зошити і запишіть число та тему уроку.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Бесіда з учнями. Лист від Алі
Діти, сьогодні зранку, коли я збиралася на роботу,то на мою сторінку Інстаграм надійшло повідомлення від однієї дівчинки. Ця дівчинка – головна героїня твору, який ми вже вивчали в першому семестрі, на уроках українській літератури. Спробуйте здогадатися хто це, а я вам трішки допоможу: повне її ім’я – Галя, вона не доїдала, не допивала, а ще не встигла вишити рушник бабусі на день народження. Ну що здогадалися хто це, як її звати? Так правильно, це Аля! А хто згадає з якого твору ця героїня та хто автор цієї казки? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Галина Малик). Послухайте, що пише Аля:
Ну що, допоможемо Алі? Добре, тоді не гаємо часу і розпочинаємо виконувати завдання.
2. Запишіть слова у дві колонки: у першу – з м’яким знаком, у другу – без.
Уман..щина, лял..ка, юн.., кров.., бачит..,автор..ський , різ..кий, авос..ка, м’якен..ко, їжак, олен.., ніс..ся, аптекар.., якийс...
лялька |
Уманщина |
юнь |
кров |
бачить |
різкий |
авоська |
авторський |
м’якенько |
їжак |
олень |
нісся |
якийсь |
аптекар |
-Давайте перевіримо, якщо ви правильно все зробили, то по перших літерах кожного слова ви зможете прочитати фразу : «Люба моя Україна».
Авоська – сітчаста сумка для продуктів, дрібних речей; сітка.
Молодці! З цим завданням справилися. Давайте подивимося яке ж наступне завдання отримала Аля.
3. Запишіть графічно слова, зазначені у фонетичній транскрипції.
[л'он], [ц'іл'], [скрин'ц'і], [волин'с'кий], [ усмʼіхайуц':а].
Льон, ціль, скриньці, волинський, усміхаються
Обмінятися зошитами і перевірити (кожне слово 0.5 б)
4.Фізкультхвилинка
-Які ви у мене розумні! Гарно справляєтеся з завданнями. Давайте трішки відпочинемо, спочатку розумово, а потім фізично.
Розминка для очей
Відео-фізкультхвилинка
5. До поданих слів дібрати й записати синоніми з орфограмою “Позначення м’якості приголосних”.
Ви гарно розімнулися, рушаймо далі! У нас залишилося ще декілька завдань, ось наступне, приступаймо до роботи!
Портмоне -…(гаманець), страждання -…(біль), поблизу -…(близько), гуртом -…(спільно), покаяння -…(сповідь), пусто -…(порожньо), школяр -…(учень), юнак -…(хлопець), нелюбов -…(ненависть)
6.Від поданих слів утворіть і запишіть спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. (змагання по рядам)
- Пропоную вам пройти невеличке мовне змагання та з’ясувати який ряд уміє працювати правильно і найшвидше. Зверніть увагу на екран, до поданих слів вам треба дібрати спільнокореневі слова із суфіксами –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-
Наприклад: Серце – серденько
Голова, голубка, тонкий,бабуся, рідний, рука, малий, мама,вузький
7. Виправити помилки
- Подивіться на екран, є текст, у якому допущені помилки. Вам потрібно списати цей текс, виправивши помилки і підкреслити в словах ь.
Зема – чарівна пора року. Мені подобаєт_ся, коли надворі ясна морозна пагода та падає сніг. Безлічь людей любит_ зиму більше ніж літо, оскільки її краса заварожує.
Всього 6 помилок, біля цього завдання поставте цифру, скільки ви допусти помилок, якщо жодної, то 0.
8. Відгадування загадок
- А зараз перевіримо вас на кмітливість, подивимося як швидко ви відгадуєте загадки.Не забувайте, що ми не викрикуємо, а піднімаємо ручки.
1. Кругла, а не місяць,
Біла, а не борошно,
З хвостиком, а не миша. (Редька)
2. Більш за всіх кричить,
А найменше робить. (Півень)
3. Хто спить, а очей не зажмурює? (Заєць)
4.Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
5. Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)
6. Утрьох їдуть братці верхи на конячці . (Пальці й олівець)
З однією відгадкою скласти речення.
V. Підсумок уроку.
1. Гра «Спіймай слово»
Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово зі знаком м’якшення.
Маленький, найменший, козацький, вітерець, вінця, бджілці, різьбяр, няньчити, спальня, Наталчин, сьогодні, тьмяний, радість, сміх, камінчик, робиться.
2. Пам*ятка для Алі
Ось і скінчилися завдання, які треба було виконати Алі. Вона безмежно вам вдячна за допомогу. А зараз давайте допоможемо нашій героїні скласти пам*ятку як швидко і правильно виконувати домашню роботу з української мови:
4. «Мікрофон»
- Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…..
- Найскладнішим для мене було….
5. Оцінювання. Домашнє завдання
- Сьогодні ви всі дуже гарненько попрацювали, а оціночки отримаєте, коли я перевірю ваші зошитки, я обов’язково врахую вашу роботу на уроці! Дуже вдячна вам за роботу, ви – молодці!
- А зараз відкрийте щоденники і запишіть ДЗ.