Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему:"Вживання апострофа. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему: "Вживання апострофа. Тренувальні вправи". Конспект може бути використаний для проведення відкритого підсумкового уроку або для узагальнення теми. Він сповнений різноплановою роботою, різними видами діяльності, яка стимулюють розвитку мовленнєвих та творчих здібностей.
Перегляд файлу

Тема: Правила вживання апострофа.

Мета: поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою та застосовувати здобуті знання на практиці; удосконалювати орфоепічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам’ять, увагу, мислення; виховувати повагу до рідного слова.

Цілі.

Учні знатимуть:

  • правила вживання апострофа.

Учні вмітимуть:

  • правильно писати слова з орфограмою «Апостроф»;
  • правильно вимовляти слова з апострофом.

Тип уроку: поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

Обладнання: підручник, зошит, роздатковий матеріал, картки самооцінювання.

Методи, форми і прийоми роботи: бліц-опитування, «Лінгвістичний волейбол», відтворення правил за картками, «Спіймай слово», робота в парах, «Полікуй слово», словниковий диктант,.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап.

1.З’ясування емоційної готовності до уроку.

Вчитель. Любі діти, у наш клас

                 Завітали гості щирі.

                 Привітайте в добрий час

                    Гостей посмішкою й миром.

                   Ми вам раді, добрі люди,

                 І вітаєм щиро вас.

                   Та запрошуєм ласкаво

                  На урок у п’ятий клас.

Посміхніться до мене, подаруйте посмішку один одному, посміхніться нашим гостям. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку.

 

ІІІ.Цілевизначення.

1.Повідомлення теми уроку.

Ми сьогодні продовжуємо говорити про…

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати ім’я –

Зразу стану потрібним і я.

                                                                                                       Д.Білоус

Так, ми будемо говорити про правила вживання апострофа.

На дошці записані число, класна робота, тема уроку «Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи». Занотуйте, будь ласка, до своїх зошитів.

2.Цілевизначення уроку.

Подумайте, яких результатів ви хочете досягти на сьогоднішньому уроці. І свої цілі запишіть до зошитів. (Учні ставлять цілі, за бажанням 2-3 учні озвучують).

На дошці визначені цілі. (Озвучую).

Цілі.

Знати:

  • правила вживання апострофа.

Вміти:

  • правильно писати слова з орфограмою «Апостроф»;
  • правильно вимовляти слова з апострофом.

 

ІV.Опрацювання навчального матеріалу.

1.Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

1.1.Бліц-опитування.

  • У яких випадках букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
  • Пригадайте, які приголосні називають губними?
  • Які є губні приголосні?

2.Перевірка домашнього завдання.

Хто нагадає, яке було домашнє завдання?

Отож, як же ви впоралися із цим завданням?

2.1. «Лінгвістичний волейбол». (Питання-відповідь за темою «Правила вживання апострофа». Розпочинаю я).

  • Яка роль апострофа у словах?

2.2.Відтворення правил за картками.

                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.Формування вмінь і навичок.

5.1. «Спіймай слово». (Учні плещуть в долоні, коли називається слово з апострофом).

Святослав, м’яч, Лук’яненко, під’язичний, морквяний, буряк, хлоп’я, пам’ять,  черв’як, духмяний, зм’якшити, матір’ю, різдвяний, кров’ю, В’ячеслав, сузір’я, Мар’яна, святковий.

5.2. Робота з підручником. Вправа  ст.    .

5.3.Робота  з «дірявими  словами».

- Я  показуватиму вам  незвичайні  слова – «діряві».  Якщо у слові  пишеться  апостроф – підніміть руки вгору .(Учитель  показує картки

зі  словами ).

   Мавп…ячий ,пів…ящика,під…єднати ,м…ята, р…яска ,моркв…яний,

Лук…янов,б…ється  ,пам…ять , дев  …ять , здоров…я , п…ять ,св…ято.

5.4.Робота в парах. Розподільний диктант із таємницею

Запишіть слова у дві колонки: 1) у яких вживається апостроф; 2) у яких не вживається апостроф.

Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дріб..язок, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.

Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів’я.

Ключ. Одна голова – добре, а дві – краще.

 

5.5.Словниковий диктант

Солов'ї , в'єтьтся, верф'ю, пом'якшувати, пів'яблука, пів'ящика, узгір'я, матір'ю, з'іхати, з'явитися, об'єднати, Лук'ян, комп'ютер, інтерв'ю, миш'як.

  • Погрупувати слова за правилами вживання апостроф

5.6.Дібрати споріднені слова, які пишуться з апострофом.

Солома, риба, перо, трава, двір, хлопець, торф, їздити, їсти.

5.7.Вибірковий диктант

М 'які слова і камінь крушать.

До слова йде й прислів'я.

Птицю пізнати по пір 'ю, а людину по мові.

Говорить п'яте через десяте.

У всякому подвір'ї свої повір'я.

5.8.Робота біля дошки

Прослухайте народні прикмети. Слова з апострофом, поясніть їх написання.

Рум'яний вечір і сірий ранок − на хорошу погоду. Жаб'ячий хор цілу ніч − на хорошу погоду. Чайка з'явилась − незабаром крига рушить. Граки з криком в'ються над гніздами − погода зміниться.

5.9.Робота в групах

І група

Утворіть від іменникових основ прикметники, напишіть їх; поясніть наявність чи відсутність апострофа.

Мед, соловей, дерево, солома, зоря, трава, морква, олово, камінь, торф, тьма.

(Медвяний, солов’їний, дерев’яний, солом’яний, зоряний, трав’яний, морквяний, олов’яний, кам’яний, торф’яний, тьмяний.)

ІІ група

Утворіть слова за допомогою префіксів або префіксів та суфіксів, поясніть вживання апострофа.

Гора, двір, зірка, язик, їхати, єднати, вечір, ядро, жнива.

(Узгір’я, подвір’я, сузір’я, пів’язика, під’їхати, з’єднати, надвечір’я, без’ядерний, переджнив’я.)

5.10.Гра «Спіймай слово»

Інструкція: Учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово з апострофом.

Святослав, м’яч, Лук’ян, під’язичний, морквяний, буряк, хлоп’я, зоря, пам’ять, мавпячий, черв’як, духмяний, зм’якшити.

VІ Підсумок уроку

 6.1.Рефлексія діяльності та почуттів. («Долоньки»)

У вас на партах лежать паперові долоньки. Будь ласка, на пальчиках запишіть:

Великий палець – супер, що сподобалося найбільше.

Вказівний палець – я точно знаю…

Середній палець – що не сподобалося.

Безіменний палець – емоційна атмосфера, настрій.

Мізинець – чого не вистачило.

 

VІІ Оцінювання результатів діяльності  гімназистів

VІІІ Домашнє завдання

docx
Додав(-ла)
Рибак Марія
Додано
22 березня 2019
Переглядів
6405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку