Розробку уроку підготувала Уткіна Леся Анатоліївна, учитель української мови та літератури Кобеляцького НВК №1 Урок української мови в 5 класі Тема. Синоніми.
Мета: сформувати поняття про синоніми; з’ясувати функції даної групи слів у мові; вчити правильно використовувати синоніми у мовленні; удосконалювати навички роботи з довідковою літературою; поширювати знання народних традицій; розвивати інтерес до духовної спадщини наших пращурів.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань з лексики.
Форма уроку: урок-народознавчий аспект з елементами гри.
Обладнання: таблиця «Групи слів за значенням»; тлумачний словник; словник синонімів; орфографічний словник української мови; словник іншомовних слів; ксерокопії окремих сторінок словника синонімів для кожного учня; кратки із завданнями; презентація «Тиждень-Масляна»; опудало Масляної; записи твору Чайковського «Пори року. Лютий. Масляна». Інтелект-карта з теми. Оформлення дошки:
1. Таблиця «Тиждень-Масляна».
Понеділок – зустріч
Вівторок – загравання
Середа – ласуня
Четвер – розгуляй
П’ятниця – тещині вечори
Субота – посиденьки зовиці Неділя – прощений день
2. Підбірка словників
3. Виставка дитячих малюнків по темі:«Масляна» Хід уроку
I.Мотивація діяльності Слово вчителя. Добіга зима до краю,
Вже на весну всі чекають,
Та і нам не відставати,
Будем зиму
проводжати
Наші пращури на межі лютого –
березня прощалися із зимою і зустрічали весну святкуванням Масляної. Робили це вони протягом тижня, кожен день мав свою назву, особливість. Простежимо за ходом цього цікавого дійства!
2. Робота з текстом.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Прочитайте текст. Зверніть увагу на виділені слова. Чи схожі вони між собою, чим ?
Текст.
У дні свят із соломи робили опудало Масляної. Працювали над його оздобленням. Трудилися, виносячи на гору, де розпочиналося катання на санях.(Учитель звертає увагу на малюнок опудала Масляної) знань
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
– Що називаємо лексичним значенням слова ?
– Чи знаєте ви, як називаються слова , близькі за значенням ?
– З якою метою вони використовуються в усному й писемному мовленні?
(Учитель оголошує тему уроку; разом з учнями формулює завдання, мету за допомогою питань :
– Для чого ми будемо вивчати вище визначену тему ?
– Чи важливо для людини володіти знаннями з лексики ?) III. Засвоєння нових знань. I. Слово вчителя.
Перший день Масляної називався «Зустріч».
Зустрінемося й ми з синонімами на сторінках підручника. Знайомство з таблицею ( с.228)
2. Завдання учням.
1) Розгляньте таблицю. Скажіть, які слова називаються синонімами ? Знайдіть у таблиці приклади синонімів.
2) Відгадайте загадку. Виберіть синоніми до слова хуртовина та прикріпіть на гілку нашої ментальної карти.
Хто дід?
З’їжджалися дочки у гості до діда:
Ось там Завірюха санчатами їде, За нею метелиця слідом мете, Хурделиця Хугу з собою веде.
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на межі Хуртеча й Завія. Нарешті, удвох з заметіллю приїхала Найменша – улюблена донечка Віхола.
(Один учень працює біля дошки, інші – в зошитах. Учитель вводить поняття «синонімічний ряд»
IV. Закріплення
вивченого матеріалу
Другий день Масляної називався «Загравання».
У цей день проводили різноманітні ігри, розважалися.
Використання інтерактивної вправи «Робота в групах» Картка 1
• Виберіть синонімічні слова та утворіть гілки до ментальної карти. Яку слово виявилося зайвим?
• Радісний, утішний, відрадний, розрадний, зелений. Гратися, розважатися, плакати, забавлятися, бавитися
• Солодощі, ласощі, сльози, лакомини.
Чи належать до однієї частини мови слова одного синонімічного ряду ? Третій день Масляної – «Ласуня».
Справжніми ласощами для людини, яка хоче знати більше, може бути інформація різноманітних словників. Назвіть відомі вам словники. ( Учитель демонструє словники синонімів)
Четвертий день – «Розгуляй». У цей день проводилися різноманітні змагання, кожен демонстрував свою фізичну силу, міць.
сідайте.
• Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Двоє учнів, що виконували вправу на визначення синонімів, посперечалися: перший говорив, що виділені слова є синонімами. Інший це заперечував. На чиєму ви боці ? Свою думку аргументуйте. Висновок. Існує такий вид синонімів, як контекстуальні.
П’ятий день – «Тещині вечори» ( Учитель пояснює, якщо це необхідно, значення слова «теща»; пропонує ознайомитися за текстом
картки 2 з обрядами, яких дотримувалися цього дня наші пращури.)
Картка 2
• Прочитайте текст, вкажіть на недоліки.
У п’ятницю теща йшла гостити до зятя та доньки. ЇЇ там гостили млинцями, варениками з сиром. Кожному хотілося якомога краще гостити рідну людину.
Які недоліки ви помітили в тексті? Виправте їх, прочитайте текст..
( Для тих, кому важко впоратися із завданням, пропонується звернутися
до сторінки зі словника синонімів).
Яке значення синонімів у мовленні?
У суботу батьки гостювали в сина і його дружини (для нихневістки). Невістка намагалася показати себе гарною господинею.
Виконайте різнорівневі творчі завдання (картка 3)
(Час на роботу – 5 хвилин). (Завдання виконується в музичному супроводі
: звучить уривок із твору П.І.Чайковського «Пори року. Масляна».)
Картка 3
Виконайте одне із запропонованих завдань
Завдання 1 (4-6 балів)
Спишіть речення, вибираючи з дужок одне слово.
Доброю прикметою вважалося, коли в останній день Масляної стояла (тиха, спокійна) погода. Люди веселилися, і разом із ними (веселилася, раділа, святкувала) природа.
Завдання 2 ( 7-9 балів).
З’єднайте синоніми з відповідними словами, позначте на гілках карти розуму, складіть із утвореними словосполученнями речення.
Піднесений, святковий (одяг, настрій). Задушевний, сердечний
(розмова, друг)
Завдання 3 (10-12 балів)
Складіть розповідь ( 5 речень) про зустріч рідних людей, вживаючи синоніми до слова говорити, які виростуть на гілках карти мислення.
(Додаток 1) Останній день Масляної – неділя – «Прощений день».
V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
Слово вчителя.
В останній день – прощалися з Масляною, просили вибачення за колишні образи у близьких та знайомих, бажали: «Хай не заходить сонце в серці вашому!». І я вам від усієї душі бажаю цього. А ще, щоб у вас ніколи не згасало бажання вчитися, досягати своєї мети, мрії.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
А чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку ? Використовуючи синоніми, продовжте речення: « Я знаю…», «Я вмію…».
VI. Домашнє завдання
Складіть розповідь про улюблений місяць весни, використавши синоніми.