Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами (практично). Виділення їх на письмі комами

Про матеріал
Мета: дати поняття про вставні слова та сполучення слів, формувати вміння визначати їх у реченні, з’ясовувати їхню роль, розставляти розділові знаки у реченнях зі вставними словами, доречно й правильно вживати вставні слова у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами; розвивати мислення, усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

 

Департамент освіти і науки

Чернівецької обласної державної адміністрації

Новодністровська гімназія

 

 

 

Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами (практично). Виділення їх на письмі комами 

 

 

 

 

 

 

Виконавець:

Процюк О.В.,

учитель української мови та літератури , спеціаліст вищої категорії, старший учитель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Новодністровськ

 

 

 

Тема: Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами (практично). Виділення їх на письмі комами 

Мета: дати поняття про вставні слова та сполучення слів, формувати вміння визначати їх у реченні, зясовувати їхню роль, розставляти розділові знаки у реченнях зі вставними словами, доречно й правильно вживати вставні слова у мовленні, правильно інтонувати речення зі вставними словами; розвивати мислення, усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки) таблиці, проектор.

Хід уроку

 I.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

   Бесіда.

— Що називається звертанням?

— Чим виражаються звертання?

— Як знаходити звертання в реченні?

— Де можуть стояти звертання в реченні і якими розділовими знаками їх виділяють? Наведіть приклади.

2.   Перевірка індивідуального завдання

Картка 1

Переписати, роставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Звертання підкреслити.

Мамо, чого зажурились? Дайте тепло ваших рук! (Д. Луценко.) Руки у вас, мамо, наче книга розкрита. (Б. Демків.) Ти нелегке життя прожила, моя мамо. (Н. Кащук.) Ти сили дай, кохана мати, до боротьби зі злом! (Р. Завадович.) Ось і сповнились, люба мати, давні мрії і сни твої. (П. Дорошко.) Як тихо і затишно в нашій хаті, матусю! Я навіть слово промовити вголос боюся. (В. Кузьменко.) 

Картка 2

Переписати речення в такій послідовності: речення з непоширеними звертаннями; речення із поширеними звертаннями(у вигляді коду)

1.Спасибі, братику, за добреє слівце. 2. Спочинь, серце, на хвилину в північну годину.  А я думкою полину в рідну Україну. 3. Ви заграйте, гори, зашуміть, діброви! Приберіться, ниви, красно та багато! 4. Бувайте здорові, гори барвінкові! Бувайте здорові, квітки у діброві! 5 Хвала вам,  смачні груші, яблуні і сливи!  Хвала вам,  пахучі анемони й звіробій!  

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання. 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Прочитати. Пояснити, яких відтінків набирає  висловлена в кожному з речень думка завдяки виділеним словам.

       Сьогодні, може, буде дощ.

       Сьогодні, безумовно, буде дощ.

           Сьогодні, на щастя, буде дощ.

       Сьогодні, по-моєму, буде дощ.

       Сьогодні, кажуть, буде дощ.

2.Робота з підручником.

3.Опрацювання  теоретичного матеріалу у підручнику.

4.Робота з таблицею.

5.Виконання вправи …. (усно). 

6. Відтворення теоретичних відомостей.

Бесіда.

·       Які слова називаються вставними?

·       Яка роль вставних слів у  мовленні? На що вони можуть вказувати? 

·       Як інтонуються речення зі вставними словами?

·       Які розділові знаки ставляться при вставних словах?

·       Чи є вставні слова членами речення?

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

 

  1. Вибірковий диктант. Виписати вставні слова.

Літо бабине вгорі, отже, осінь на порі. (О. Пархоменко.) Десь, кажуть, є гора, де не співають птиці. (Л. Костенко.) Задумливо летять сніжинки. А чи їм падать, може, ліньки… (А. Казка.) І справді, ця земля округла, наче глобус. (В. Осадчий.) Радилися небораки: по-перше, де зимують раки? По-друге, хто малює зебрі смуги? Поки щось жираф ковтне, мабуть, цілий день мине. (Є. Гуцало.) Воли, як відомо, худоба повільна й лінива. (Марко Вовчок.) Либонь, з усього я надивувавсь… (Є. Гуцало.)

 

2.Переписати. Пояснити вживання  розділових  знаків. Підкреслити вставні слова.

1. Кажуть, як лежить сніг на полі, то буде хліб у коморі. (Нар. творчість). Учителі кажуть Сергієві, що в нього артистичний хист.

2. Задача, на мою думку, розв'язана правильно. На мою думку товариш не звернув жодної уваги.

 

3.Творча робота.  Скласти речення зі словами: видно, може, зрозуміло, щоб вони в одному випадку були вставними, а в другому - членами речення.

4. Диктант із коментуванням. Вставні слова підкреслити.

1. Понад Дніпром козак іде, може, з вечорниці. (Т. Шевченко.) А наш соловейко коли заспіває, здається, скресає Дніпро. Здається, сад повесні заквітає на щастя усім і добро. (Л. Забашта.) А який же то світогляд в річки, в поля, у діброви? Може, тихий, бірюзовий? (П. Тичина.) Кажуть, море Янтарне вимиває шматки янтарю. (Л. Забашта.) А може, й зараз твориться бурштин, але про це ще людству невідомо. (Л. Костенко.) Троянди, як відомо, запашні. (М. Доленго.) Хто пісню для гледичії склада? Мабуть, оцих музичних бджіл орда! (Є. Гуцало.) У чому, власне, чудо Паганіні? (Л. Костенко.) У дереві кожному скрипка, говорять, живе. (Є. Гуцало.) Може, бренькав я на лірі? Мо’, в житті скакав телятком? (П. Тичина.)

V. Підбиття  підсумків уроку

 Тестові завдання (Додаток)

 

VІ. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
3601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку