Тема: Речення. Другорядні члени речення (узагальнення вивченого)
Мета: узагальнити поняття про речення, другорядні члени речення; формувати вміння розпізнавати другорядні члени речення;
розвивати творчі здібності; виховувати бережливе ставлення до хліба, почуття поваги до хліборобської праці
Тип уроку: узагальнення вивченого.
Соціокультурна тема: « Хліб - всьому голова»
Обладнання: колоски, хліб, рушники, картки, виставка книг про хліб, презентація, підручник
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
«Доброго дня», - промовляю за звичаєм,
Щастя безмежного кожному зичу я,
Успіхів в праці й натхнення доволі,
Віри в себе, надії й любові
( Учениця вручає хліб гостям)
В народі хліб, мов матір, поважають,
Ця пошана з плином часу не зникає,
І дорогих гостей стрічаємо
З хлібиною в барвистих рушниках
Учитель: Сьогодні у нас незвичайний урок,
Чекає нас безліч цікавих пригод,
Ігри, загадки, кросворди, різні завдання
Примусять вас мислити, творити,
Бо мова вкраїнська - цікава наука,
І кожен з вас скаже: « Я нею горджуся!»
(Звучить пісня на слова В. Сосюри «Рідна мова»)
Учитель: Наш урок ми почнемо зі слів Рильського (учні читають вірш)
Недаремно ми сьогодні заговорили про хліб. Адже хліб – усьому голова. Ми їмо його в будень і свято. Українські родинні урочистості не обходилися без короваю як символу багатства української землі та гостинності нашого народу. Народ завжди віддавав і віддає шану хлібові. І саме слова Максима Рильського « Не кидайсь хлібом, він святий!» стануть девізом нашого уроку.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: Сьогодні на уроці ми повторимо та узагальнимо всі відоме нам про речення, про другорядні члени речення. Наше завдання - дістатися сходинками до світлиці, де на столі - запашний свіжий хліб. Ми разом із вами подолаємо шлях, яким крокує хліб до нас на стіл, і спробуємо зрозуміти, яка ж важка праця хлібороба.
Пригадаємо на першій сходинці «Повторення» все, що знаємо про словосполучення, речення, і разом посіємо хліб.
Учитель: Ми успішно подолали першу сходинку і посіяли хліб.
Скажіть, будь ласка, що ми називаємо джерелом знань? (Книгу). Ми зараз з вами на сходинці «Джерело знань» будемо працювати з підручником і в такий спосіб удобримо грунт, щоб допомогти зернині прорости (робота з підручником, вправа 447).
Отже, ми подолали сходинку «Джерело знань», удобрили грунт, і зернина проросла.
Піднімаємося на сходинку «Хвилинка – розминка», на якій вирощуватимемо колосок і допоможемо йому дозріти. Ваше завдання – розгадати ребус. (Зерно, коровай)
Учитель: Ми виростили колосок і допомогли йому дозріти і це дає нам право піднятися на наступну сходинку «Жнива» та побути комбайнерами. Будемо косити хлібне поле. На кожному колоску – речення. Ваше завдання – прочитати їх із правильною інтонацією.
Але ми загубили з вами один колосок. Його треба підібрати. А на колоску завдання: запишіть речення, визначте головні і другорядні члени речення: Наш народ завжди віддавав і віддає шану хлібові. (пишуть біля дошки)
З роботою комбайнерів ми впоралися і успішно піднімаємося на наступну сходинку « Колосок». Так і хочеться на цій сходинці пригадати казку. Яку? Зараз ми обмолотимо свої колоски, але не так, як мишенята. (Робота в групах). Але спочатку доберемо спільнокореневі слова до слова «хліб» (хліб, хлібина, хлібороб, хлібний, хлібопекарня) і складаєте речення.
Отже ми обмолотили колоски і зараз віятимемо зерно, щоб воно було чистим.
Піднімаємося на сходинку «Третє зайве». Ваше завдання – визначити, яке речення є зайвим.
1.Достигає хлібу полі.
Духмяно пахне хліб.
Колоситься золота нива.
2. Запашний хліб лежить на столі.
Цінуй працю хлібороба.
Не кидайсь хлібом.
3.Як треба берегти хліб?
Чим пахне хліб?
Не грайся хлібом.
Учитель: Ідемо до млина за борошном, піднімаємось на сходинку «Поради». Перебудувати розповідні речення на спонукальні (усно).
Учитель: Ви впоралися із завданням. Переходимо на наступну сходинку «Пекарі» і уявимо себе у ролі пекарів. А пекти хліб треба з піснею, щоб він був смачний та рум’яний. Завдання – скласти речення за схемами (робота в парах)
Учитель: Ми дійшли до останньої сходинки «Перевір себе». Кодований диктант.
Код:
непоширене – 1
додаток – 2
означення – 3
обставина – 4
всі члени речення – 5
відповідь: 1,5,1,5,2,3,4,2
Учитель: Отже, ми з вами сходами піднялися до світлиці, а відчинити двері нам допоможе кросворд.
Відповідь:добро
Учитель: Чому ж хліб можна назвати святим?
(які асоціації у вас пов’язані зі словом хліб?)
Учні:
Візьму я в руки хліб духмяний
Він незвичайний, він святий
Ввібрав і пісню, і працю в себе
Цей хліб духмяний на столі
Хліб, святий наш хлібе!
Перед тобою голову схилю,
Вустами прихилюсь до тебе
Скажу, що я тебе ціную і люблю,
Тобі до ніг вклонитись треба
Ти – скарб найбільший на землі!
Учитель: Нелегкий шлях зернини до хліба на нашому столі. Треба дякувати тим, хто сіяв хліб, удобрював, вирощував, косив, молотив, віяв, молов, пік, і цінувати їхню нелегку працю. Тож бережіть хліб і цінуйте працю багатьох людей, які дали цю духмяну паляницю до вашого столу.
Звучить пісня «Хліборобські мозолі»