Конспект уроку з української мови для 5 класу. Узагальнення та систематизація знань з теми «Групи слів за значенням».

Про матеріал

Ця розробка містить урок - подорож з теми «Групи слів за значенням». Це урок узагальнення та систематизації знань " для учнів 5 класу.

Перегляд файлу

                                                                                                  Заочний конкурс

                                                                                                  Марафон-проект

                                                                                                  Номінація «Наслідуємо

                                                                                                  Василя Сухомлинського» -

                                                                                                  конструктор педтехнологій:

                                                                                                  ефективний урок

                                                                                                  української мови (літератури)»

 

 

 

Узагальнення та систематизація знань з теми

«Групи слів за значенням».

5-клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                Підготувала

                                                                                                Сирота Тетяна Вікторівна

                                                                                                 учитель української мови

                                                                                                 ОШ №14

                                                                                                 м. Іловайськ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    2017

 

 

 

 

Мета:

  • систематизувати знання учнів з лексики (омоніми, синоніми, антоніми);
  • удосконалювати вміння знаходити і використовувати в мові омоніми, синоніми, антоніми);
  • стимулювати розумову діяльність учнів;
  • розвивати навички аналізу мовного матеріалу, логічне мислення, творчу уяву;
  • збагачувати словниковий запас слів;
  • виховувати любов до рідного слова;
  • виховувати інтерес до рідної мови; взаємодопомогу в навчальній діяльності;

прагнення до реалізації наміченої мети.

 

Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.

 

 

                                               ХІД  УРОКУ.

                                                                                     Ти постаєш в ясній обнові,

                                                                                     як пісня линеш, рідне слово.

                                                                                     Ти наше диво калинове,

                                                                                      кохана материнська мово!

                                                                                                                   Д.Білоус

 

І. Організація класу  мотивація навчання.

               - З гарним настроєм і бажанням побільше дізнатись ми починаємо наш урок. Урок у нас сьогодні незвичайний, а  урок-мандрівка. Подивіться одне на одного, посміхніться одне одному. Підтягніть спинки, сядьте рівненько і ми починаємо мандри країною «Лексика». Як ви розумієте епіграф, записаний на дошці? (2-3 відповіді дітей)

            Разом з нами в цікаву експедицію вирушають дослідники-науковці та літературознавці.

            Запишіть дату в зошитах, тему...

 

            ІІ. Актуалізація опорних знань.

             Розминка.

  •                    Підкажіть мені, будь-ласка, виходячи з назви теми,  які зупинки ми з вами сьогодні будемо проїжджати, з яких цеглинок складається великий розділ «Лексика»?

       ( Діти складають схему уроку).

  1.                Синоніми
  2.                Омоніми.
  3.                Антоніми.

 

       Запитання для бесіди.

  •                    Яка роль синонімів у мовленні? Якщо словниковий запас людини багатий на синоніми, який висновок ми зробимо про мовлення такої людини?
  •                    А на тому боці, - співається у пісні, - там живе Марічка... У мові ж на тому боці (протилежному) живуть дуже цікаві слова – антоніми. Що це за слова? Приклади.
  •                    Які слова називаються омонімами? Чим вони відрізняються від багатозначних слів?

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.

І зупинка «Синоніми».

1).    Завдання:  (Уважно прослухайте текст і назвіть слова-синоніми, які вам зустрінуться)

       Не хотілося б зараз говорити про поганкувате писання. Але що по­робите?! Це синоніми. Доводилося вам, напевно, строчити. Тобто писа­ти швидко, поспіхом. Якщо спішиш, кажуть люди, — людей насмішиш. Буває й так.

Черкати — теж не краща справа, мабуть, і гірша. А дряпати, шкря­бати — то нікудишня писанина!

Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкрябає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не черкати, не шкрябати, не дряпати. Ми повин­ні писати.

Отже, дослідники-науковці -  до роботи!

  1. Слово надається «літературознавцям». (Діти дібрали вірші, в яких є синонімічні ряди.)

а)   Ватра, вогнище, багаття!

      А вогонь один? Та ні!

      Різні назви, різні плаття,

      Різні лики вогняні. (  Вірш Д.Павличка «Слово» (уривок)

Завдання:

Назвіть синонімічний ряд, запишіть.

 

     б) (Прослухати і  випи­сати синоніми).( на партах роздруковані уривки із вірша)

           Ой, яка чудова українська мова!

           Де береться все це, звідкіля і як?

           Є в ній ліс — лісок — лісочок,

           Пуща, гай, діброва,

           Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

           І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

           Можна звідкіля і звідки, і звідкіль.

           Є у ній хурделиця, віхола, завія,

           Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль. (Із вірша О. Підсухи.)

        Назвіть синонімічні ряди, запишіть.

 

ІІ. Зупинка  «Омоніми.»

  1.                Колективна робота.Бесіда.

       Завдання:

     На дошці записані словосполучення: захід сонця; пря­мувати на захід; шкільний захід

Що спільного у запропонованих словосполучен­нях? (У кожному з них вжито слово захід, яке має одна­кове звучання й написання.)

  • Подумайте, яке лексичне значення має це слово у поданих словосполученнях. (У першомусходження небесного світила за обрій, у другому — одна з чотирьох сторін світу, у третьомуназва подій у школі.)
  •   Зробіть висновок: спільне чи різне лексичне зна­чення має слово захід у трьох випадках. (Слова мають різне лексичне значення).

-  Отже, як називаються слова, які мають однакове написання та звучання, різне лексичне значення?

2. Прочитайте текст. Знайдіть у ньому омоніми. ( текст на дошці – можна написати, можна спроектувати).

            Стоїть клен обабіч дороги. Тяжко стояти, бо вже ста­рий. Та все ж тримається гордо, адже настала осінь і він повинен прикрашати світ своїм чарівним листям. Але найбільше тішиться з того красень-листочок, який примостився на найвищій гілці. Як йому хороше: скрізь видно, можна помилуватися красою золотої осені.

Зненацька налетів вітер, заскрипів старий клен, і поси­палося лйстя додолу. Полинув у останній танок і лист з верхівки. Стрепенувся він від несподіванки. А коли опинився внизу, завмер від страху:

*

- Невже це кінець, я більше ніколи не побачу яскра­вої сонячної блакиті. Не хочу, щоб мене вкрив сніг.

Потім вирішив:

 -  Напишу я про цю несправедливість матінці-природі листа.

            3. Самостійна робота з підручником. Вправа 562.

 

            Цікава перерва ( фізхвилинка)

 

              ІІІ. Зупинка «Антоніми»

               1. Робота в парах.

              Отже, ми дісталися і третьої зупинки. І наступна робота, робота в парах. (роздатковий       матеріал на кожну парту).

 Завдання:

- Прочитайте, замість рисок вставте й запишіть ан­тоніми до виділених слів. Поміркуйте, яка роль ан­тонімів у мовленні.

Готуй літом сані, а ---_воза. Ліпше своє мале, ніж   чуже ---. Далеко, та легко, а --- та слизько. Краще  погано їхати, ніж ---йти. Із щастя та --- скувала­ся доля. Рання пташка дзьобик чистить, а --- очиці жмурить (Нар. творчість).

 

2. Самосмтійна робота «Хто швидше?» (виділені слова записані у стовбчик на дошці)

    Завдання:

Доберіть до поданих слів антоніми

Ключ. За першими літерами антонімів можна прочитати фразеоло­гізм (як кіт наплакав).

  •         Що означає цей фразеологізм? (мало)

Темноясно, сучаснийколишній, шкідливокорисно, помил­ковоістинно, м'який твердий, найбільшийнайменший, пасив­ний активний, оптимізмпесимізм, важко легко, мирнийагре­сивний, почин кінцівка, симпатіяантипатія, бадьорість втома.

 

ІV. Підсумок уроку.

Рефлексія.

- Діти, ви помітили, з якою кількістю слів ми працювали сьогодні на уроці?

              Скільки слів нових сказали

              На уроці ми сьогодні!

              Скільки правил повторили!

              Ви зі мною згодні? (відповіді дітей)

  - Ось і закінчилася на сьогодні наша мандрівка. Всі ви добре працювали, і я вам за це                      вдячна.

 

V. Домашнє завдання.

Написати матінці-природі листа  про несправедливість, з якою зіткнувся кленовий листочок.

 

 

docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
1263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку