Ця розробка містить урок - подорож з теми «Групи слів за значенням». Це урок узагальнення та систематизації знань " для учнів 5 класу.
Заочний конкурс
Марафон-проект
Номінація «Наслідуємо
Василя Сухомлинського» -
конструктор педтехнологій:
ефективний урок
української мови (літератури)»
Узагальнення та систематизація знань з теми
«Групи слів за значенням».
5-клас
Підготувала
Сирота Тетяна Вікторівна
учитель української мови
ОШ №14
м. Іловайськ
2017
Мета:
прагнення до реалізації наміченої мети.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
ХІД УРОКУ.
Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Д.Білоус
І. Організація класу мотивація навчання.
- З гарним настроєм і бажанням побільше дізнатись ми починаємо наш урок. Урок у нас сьогодні незвичайний, а урок-мандрівка. Подивіться одне на одного, посміхніться одне одному. Підтягніть спинки, сядьте рівненько і ми починаємо мандри країною «Лексика». Як ви розумієте епіграф, записаний на дошці? (2-3 відповіді дітей)
Разом з нами в цікаву експедицію вирушають дослідники-науковці та літературознавці.
Запишіть дату в зошитах, тему...
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розминка.
( Діти складають схему уроку).
Запитання для бесіди.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
І зупинка «Синоніми».
1). Завдання: (Уважно прослухайте текст і назвіть слова-синоніми, які вам зустрінуться)
Не хотілося б зараз говорити про поганкувате писання. Але що поробите?! Це синоніми. Доводилося вам, напевно, строчити. Тобто писати швидко, поспіхом. Якщо спішиш, кажуть люди, — людей насмішиш. Буває й так.
Черкати — теж не краща справа, мабуть, і гірша. А дряпати, шкрябати — то нікудишня писанина!
Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкрябає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не черкати, не шкрябати, не дряпати. Ми повинні писати.
Отже, дослідники-науковці - до роботи!
а) Ватра, вогнище, багаття!
А вогонь один? Та ні!
Різні назви, різні плаття,
Різні лики вогняні. ( Вірш Д.Павличка «Слово» (уривок)
Завдання:
Назвіть синонімічний ряд, запишіть.
б) (Прослухати і виписати синоніми).( на партах роздруковані уривки із вірша)
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс — лісок — лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна звідкіля і звідки, і звідкіль.
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль. (Із вірша О. Підсухи.)
Назвіть синонімічні ряди, запишіть.
ІІ. Зупинка «Омоніми.»
Завдання:
На дошці записані словосполучення: захід сонця; прямувати на захід; шкільний захід
Що спільного у запропонованих словосполученнях? (У кожному з них вжито слово захід, яке має однакове звучання й написання.)
- Отже, як називаються слова, які мають однакове написання та звучання, різне лексичне значення?
2. Прочитайте текст. Знайдіть у ньому омоніми. ( текст на дошці – можна написати, можна спроектувати).
Стоїть клен обабіч дороги. Тяжко стояти, бо вже старий. Та все ж тримається гордо, адже настала осінь і він повинен прикрашати світ своїм чарівним листям. Але найбільше тішиться з того красень-листочок, який примостився на найвищій гілці. Як йому хороше: скрізь видно, можна помилуватися красою золотої осені.
Зненацька налетів вітер, заскрипів старий клен, і посипалося лйстя додолу. Полинув у останній танок і лист з верхівки. Стрепенувся він від несподіванки. А коли опинився внизу, завмер від страху:
*
- Невже це кінець, я більше ніколи не побачу яскравої сонячної блакиті. Не хочу, щоб мене вкрив сніг.
Потім вирішив:
- Напишу я про цю несправедливість матінці-природі листа.
3. Самостійна робота з підручником. Вправа 562.
Цікава перерва ( фізхвилинка)
ІІІ. Зупинка «Антоніми»
1. Робота в парах.
Отже, ми дісталися і третьої зупинки. І наступна робота, робота в парах. (роздатковий матеріал на кожну парту).
Завдання:
- Прочитайте, замість рисок вставте й запишіть антоніми до виділених слів. Поміркуйте, яка роль антонімів у мовленні.
Готуй літом сані, а ---_воза. Ліпше своє мале, ніж чуже ---. Далеко, та легко, а --- та слизько. Краще погано їхати, ніж ---йти. Із щастя та --- скувалася доля. Рання пташка дзьобик чистить, а --- очиці жмурить (Нар. творчість).
2. Самосмтійна робота «Хто швидше?» (виділені слова записані у стовбчик на дошці)
Завдання:
Доберіть до поданих слів антоніми
Ключ. За першими літерами антонімів можна прочитати фразеологізм (як кіт наплакав).
Темно — ясно, сучасний — колишній, шкідливо — корисно, помилково — істинно, м'який — твердий, найбільший — найменший, пасивний — активний, оптимізм — песимізм, важко — легко, мирний — агресивний, почин — кінцівка, симпатія — антипатія, бадьорість — втома.
ІV. Підсумок уроку.
Рефлексія.
- Діти, ви помітили, з якою кількістю слів ми працювали сьогодні на уроці?
Скільки слів нових сказали
На уроці ми сьогодні!
Скільки правил повторили!
Ви зі мною згодні? (відповіді дітей)
- Ось і закінчилася на сьогодні наша мандрівка. Всі ви добре працювали, і я вам за це вдячна.
V. Домашнє завдання.
Написати матінці-природі листа про несправедливість, з якою зіткнувся кленовий листочок.