Урок української мови у 6 класі. Мета: поглиблювати знання учнів про фразеологізм як сталу одиницю мови, навчати учнів відрізняти фразеологізми від вільних словосполучень, визначати їхнє значення і стилістичну роль; розвивати мислення, пам'ять, уяву, зв'язне мовлення учнів; збагачувати лексикон учнів фразеологізмами; формувати сталий інтерес до народної мудрості
План конспект уроку української мови у 6 класі
Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення
Мета: поглиблювати знання учнів про фразеологізм як сталу одиницю мови, навчати учнів відрізняти фразеологізми від вільних словосполучень, визначати їхнє значення і стилістичну роль; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення учнів; збагачувати лексикон учнів фразеологізмами; формувати сталий інтерес до народної мудрості
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу
Обладнання: підручник з української мови для 6 класу, таблиця, картки
Епіграф: Нема мудріших, ніж народ, учителів.
У нього кожне слово
Це перлина...
М. Рильський
Хід уроку
І. Організаційна частина. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Активізація розумової діяльності
” Відгадай, що це? ”
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Прочитайте. Замініть сполучення слів одним словом -- синонімом. Чи можлива
заміна в обох колонках? Чому?
Тримати язик за зубами. Тримати книжки.
Пекти раків. Пекти пироги.
В одну дудку грати. Грати в дудку.
Зуби скалити. Зуби чистити.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
(Собаку з’їсти; дати драла; пекти раків)
2. Фразеологічні єдності. Вони неподільні, за
значенням дорівнюють одному слову, але на відміну від фразеологічних зрощень є певний зв’язок між частинами і цілим.
(Ні пари з уст; грати першу скрипку)
(Відкласти в довгий ящик, відкласти на потім)
Гра-пошук «А де ж моя пара?»:
- Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми:
ахіллесова носа
кліпати голівонька
богатирський слід
задирати очима
буйна сон
вигравати шлях
гарячий вік
Вправа 1. До фразеологізмів правого стовпчика доберіть пояснення з лівого.
Пекти раків Рукою подати Кіт наплакав Намотати на вус Води в рота набрати Розбити глек Душа в п’ятах Байдики бити Накивати п’ятами |
Посваритися Перелякатись Мовчати Втекти Близько Ледарювати Мало Червоніти Запам’ятати |
Вправа 2. Вставте у фразеологізми замість крапок потрібне число.
«Диво в решеті» Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».
Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма-тьмуща; вуха в'януть; як у бездонну бочку.
Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, дихнути не дати, не дати вгору глянути, як у бездонну бочку, тьма-тьмуща.
Гра «Є голова на плечах»
- До поданих фразеологізмів підібрати із довідки дієслова; пояснити морфологічні ознаки.
Бити байдики, тримати язик за зубами, пасти задніх, гнути спину, бути в авангарді.
Довідка: випереджувати, працювати, ледарювати, мовчати, відставати.
- Скласти три речення з фразеологізмами. Підкреслити головні та другорядні члени речення.
Порівняльний аналіз
Порівняти фразеологізми українською та російською мовами.
1. Ні в тин, ні в ворота.
Ни к селу, ни к городу (невдало).
2. Очі на мокрому місці.
Глаза на мокром месте (тонкосльозий).
- Чому фразеологізми не перекладаються слово в слово, а відтворюють в іншій мові своє значення?
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Повторит правила. Записати якомога більше фразеологізмів зі словами: голова, ніс. З дфома скласти речення