Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про займенник. Захист знань з теми «Займенник».

Про матеріал

План-конспект уроку призначений для використання на уроці української мови в 6 класі, після завершення вивчення теми "Займенник". Протягом уроку вчитель формує в учнів предметні та ключові компетентності, узагальнює та систематизує вивчене про займенник, акцентує увагу на ситуаціях, в яких вживається займенник, формує навички правильного інтонування речень, закріплює знання і вміння учнів з теми «Займенник», виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Українська мова. 6 клас

 

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про займенник. Захист знань з теми   «Займенник».

Мета: формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати вивчене про займенник; акцентувати  увагу на ситуаціях, в яких вживається займенник; формувати навички правильного інтонування речень; закріпити знання  і вміння учнів з теми «Займенник», розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення школярів; формування ключових компетентностей: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший, удосконалювати вміння продуктивно співпрацювати з учнями на уроці; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого матеріалу.

Вид уроку: урок-суд.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

Займенник – цікава частина мови, вона охоплює повнозначні слова, які вказують на предмет, ознаки, кількість, але не називають їх. Особливістю займенників є те, що окремі з них звучать однаково, але належать до різних розрядів. Та і пишуться по-різному. Протягом кількох уроків вивчали ми займенник. Зараз ми спробуємо захистити наші знання з цієї частини мови.

 

Суддя – ______________________________ .

Прокурор – ___________________________ .

Адвокати – учні класу.

 

Звинувачення і захист.

 

ІІ. Основна  частина уроку.

 

Прокурор. Звинувачення перше.                                                                                                

Невідомий «Х» визначив, що займенник ХТО відносний. А він є питальним. Це помилка.

Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно із законами про частини мови.

Адвокати. «ХТО» може бути і питальним і відносним займенником.

Суддя. Ці займенникові слова уведіть у речення  і доведіть це.                                                  (виконується завдання).

А яке ж речення були у Невідомого «Х»?

Прокурор (диктує, учні записують). Я вважаю друзями тих, хто мене не зраджує.

Суддя. Доведіть, займенник «ХТО» - відносний. Назвіть інші займенники.

Адвокати доводять, розбирають як частину мови тих, мене, хто.

Суддя. Отже, перше звинувачення є безпідставним.

 

Прокурор. Звинувачення друге.

Невідомому «Х» були запропоновані такі речення:

Друзі не знайшли його.

Його робота була найкращою.

Невідомий допустив помилку, назвавши у першому реченні займенник його – особовим, а в другому – присвійним.  (Учні записують речення).

Адвокати доводять, що в першому реченні займенник є особовим, а в другому – присвійним, бо відповідає на питання чия? І стоїть перед іменником.

Суддя. І друге звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення третє.

Невідомий в одному випадку сказав  мене, а у другому – до мене.

Суддя. А що скажуть адвокати? Чи правильно поставлено наголос?

Адвокати. Наголос поставлений правильно. Якщо ужито прийменник перед займенником, то наголос змінюється.

Суддя. Доведіть це. Наведіть приклади. Речення запишіть.

А які речення були в Невідомого «Х»?

      Мене любила вся моя рідня.

      І знайомі до мене ставилися  по-доброму.

Визначити синтаксичну роль займенників.

У першому реченні визначити синтаксичну роль займенників.

Суддя. Отже, і це звинувачення є безпідставним.

 

Прокурор. Звинувачення четверте.

Невідомий «Х» у реченні «Наді мною приятелі ніколи не насміхаються» перед займенником мною написав прийменник «наді», а не «над». І це неправильно.

Суддя. Чи є заперечення у адвокатів?

Адвокати доводять, що перед займенником мною, що починається двома приголосними для милозвучності і полегшення  вимови із прийменниками з, над, під, перед  вживається  і.

Суддя. Отже, тут записано правильно, і звинувачення  відкидається.

 

Прокурор. Звинувачення п’яте.

Невідомий «Х» неозначені займенники будь-що, хтозна-кому, хто-небудь, казна-чим написав через дефіс; абищо, абикого, декому – разом; а  будь у кого, хтозна з ким, казна в чому де в чому, аби з ким написав окремо. Так не можу бути. Треба було писати однаково.

Суддя. Хто заперечить прокуророві?

Адвокати пояснюють написання  неозначених і заперечних займенників.

Суддя (виносить рішення). Визнати всі звинувачення проти Невідомого «Х» безпідставними.

 

ІІІ. Підведення  підсумків уроку.

Виставлення  оцінок учням.

 

ІV. Домашнє завдання.

Підготовка до контрольної роботи.  

 

Конкурсна частина уроку

Розгадати загадки

  1.                   Який півострів говорить про свою величину? (Ямал)
  2.                   Які три займенники найчистіші? (ви-ми-ті)
  3.                   Який острів говорить, що він одяг? (Я-майка)
  4.                   Яке слово твердить, що воно дитяча хвороба? (Я-кір)
  5.                   Як скласти слово із займенника і ноти,

То слово буде знаком розділовим.

Якщо від ноти половинку «відколоти»,

Тоді стріляти можна буде в слові.  (Ти-ре,    ти-р).

  1.                   Які два займенники заважають автотранспорту? (Я-ми)
  2.                   Який займенник у спорті можу задовольнити суперників, але розчарувати болільників? (Нічия)
  3.                   Який займенник хвастається, що він має чоловіче ім’я? (Яким)
  4.                   Із якого вказівного займенника, якщо до нього додати сотню, можна спекти пиріг? (Ті-сто)
  5.               Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (Я сам)
  6.               До якого особового займенника треба додати іменники кір, кут, щур, щоб отримати нові іменники? (Я-кір, я-кут, я-щур).
  7.               Які особові займенники мають значення будь-якого роду? (Я, ти)
doc
Додано
12 січня 2018
Переглядів
3491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку