Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Розрізнення іменників за родами"

Про матеріал

Мета уроку: сприяти закріпленню знань учнів про іменник як частину мови,та розрізненню їх за родами, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє; сприяти розвитку та корекції процесів пам᾽яті, мислення на основі вивчення даної теми; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу створити умови для виховання любові до праці та природи.

Перегляд файлу

Тема. Розрізнення іменників за родами.

Мета: навчальна:сприяти закріпленню  знань учнів про іменник як частину мови,та розрізненню їх за родами, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє;

корекційно – розвиткова:сприяти розвитку та корекції  процесів  пам᾽яті, аналізу, синтезу, мислення на основі вивчення даної теми, свідомого сприйняття образно – вербальної інформації;

виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу створити умови для  виховання любові  до праці та природи.

Обладнання: малюнки

Тип уроку: урок  корекції та закріплення знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

І Психолого – педагогічна підготовка.

1. Привітання

- Доброго дня, діти. Сьогодні у нас на уроці гості, поверніться до них та привітайтеся. 

 

2. Аутотренінг

(всі діти стають в коло, беруться за руки, заплющують очі  та повторюють за вчителем слова)

Я – учень

Я  хочу багато знати.

Я все зроблю правильно.

Я буду гарно працювати на уроці. 

 

3. Девіз уроку

- Ми сьогодні на уроці, як і завжди,  користуємося нашим девізом:

Сидимо – рівно,
Пишемо – гарно,
Слухаємо – уважно,
Відповідаємо – правильно.

 

4. Налаштування на роботу

- Сядьте рівненько і послухайте уважно казку.

         В одному чарівному місті Іменник жили гарні та працьовиті люди. Свою красу, життєві сили та знання вони черпали з прекрасного озера, яке називалося Щастя. Це озеро щодня наповнювало 7 джерел: джерело Знань, джерело Доброти, джерело Дружби, джерело Праці, джерело Спорту, джерело Кмітливості та джерело Мудрості.

        Одного дня жителі прийшли до озера та побачили жахливу картину: озеро висохло, тому що хтось забруднив цілющі джерела,  і вони перестали наповнювати озеро. Всі почали одразу чистити джерела, але роботи було так багато, що знадобилась  допомога.

     Люди одразу написали повідомлення на сторінках соцмереж в Інтернеті:

УВАГА! УВАГА! Шановні добродії, допоможіть, будь ласка,

почистити цілющі джерела в  нашому місті Іменник.

 

- Ну що, ми з вами всі завзяті та працьовиті, допоможемо жителям міста Іменник розчистити джерела?

- Але це місто чарівне, тому і знаряддя праці у нас буде незвичайне – це ваші знання.

- Як же ми потрапимо в це місто? Шлях нам покаже магічний клубок. Давайте розглянемо шлях, яким нам треба буде пройти.

- Що вам нагадує цей шлях?

- Так – це позначення роду іменників.

 

ІІ. Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Повідомлення теми, задач уроку

- Отже, для того, щоб допомогти розчистити всі джерела, нам треба буде на уроці виконати різні завдання з теми «Розрізнення іменників за родами», які для нас підготували жителі чарівного міста Іменник.

 

2. Проблемне запитання

- Скажіть, а навіщо нам треба вміти розрізняти іменники за родами?

- Так, правильно, щоб наша мова була правильною, гарною, і щоб нас розуміли інші, нам треба говорити грамотно.

- Ну що, беремося до праці, будемо допомагати чистити джерела.

 

ІІІ.Повторення основних правил теми та необхідних умінь і навичок.

1. Вправа «Кубування»

- Жителі міста просять вас відповісти на запитання розумного кубика.

 

- Що таке іменник?

- На  скільки родів поділяються іменники? Назвіть їх.

- Які слова допоможуть нам визначити іменники чоловічого роду?

- А які слова допоможуть нам визначити іменники жіночого роду?

- Щоб визначити іменники середнього роду, які слова використовуємо?

- Іменник може змінити свій рід?

 

- Ми повторили правила, отже – допомогли розчистити джерело Знань.

 

2. Перевірка д/з

- Що вам треба було зробити на домашню роботу?(учні по черзі читають іменники, називають рід)

 

3. Логопедична хвилинка

-  Продовжуємо виконувати завдання.

- Діти, давайте по черзі скажемо слово «джерело».

- Діти, Вася правильно промовив слово? Дайте йому зразок  правильної вимови(Артур вимовляє слово, Вася повторює, повторювати по складах слово, поки не скаже правильно, похвалити, продовжуй слідкувати та виправляти сам себе і нехай тобі в цьому допоможуть хлопці, домовились.)

- Назвіть перший звук у слові джерело.

- Ви трішки забули, а пам’ятаєте, що в тільки нашій укр. мові є унікальний звук, який позначається одразу двома буквами. Може хтось вже пригадав?

 

Буква Д і буква Ж

Подружились дуже вже.

Завжди поруч, завжди разом –

не розводять своїх рук

й позначають один звук – [дж]

 

- На протязі всього уроку це слово з унікальним чисто українським звуком буде супроводжувати нас, тобто буде з нами. Будьте уважні, чітко промовляйте звуки дж  та р.

- А ми з вами допомогли Васі правильно сказати слово,  тому почистити джерело Доброти.

 

4. Каліграфічна хвилинка із завданням

- Відкрийте зошити, запишіть число і гарно напишіть слова.

Джерело,  джерельце, джерельна вода.

 

- Давайте усно складемо речення з цими словами.

(Ми бачили  велике джерело. Маленьке джерельце тече в лісі. Джерельна вода дуже смачна.)

 

- Ми дружно виконали це завдання дружно і розчистили з жителями джерело Дружби.

 

ІV. Виконання практичних завдань на закріплення основних умінь і навичок.

1. Малюнковий розподільчий диктант

Вчитель називає іменник, а учні за допомогою сигнальної картки показують, якого він роду.

 

Озеро, камінь, риба, сонце, ліс,  серце, веселка, квітка, хлопець.

 

- Молодці, гарно попрацювали, виконали завдання і розчистили джерело Праці.

 

2. Фізхвилинка

- Ми з вами трохи розім᾽ялися, отже розчистили джерело Спорту.

 

3. Творче конструювання. Робота в парах

- До наведених назв тварин ч.р. додайте родові утворення ж.р. та с.р.

 

Наприклад: лев – левиця - левеня

 

№ 1. Вовк – вовчиця – вовченя; півень – курка – курча.

№ 2. Ведмідь – ведмедиця – ведмежа, голуб – голубка – голубеня.

№ 3. Бик – корова – теля; гусак – гуска – гусеня

№ 4. Качур – качка – каченя; баран – вівця – ягня.

(учні по парам зачитують утворені слова, всі інші контролюють, чи  правильно)

- Молодці, всі правильно виконали завдання і розчистили джерело Кмітливості.

5. Хвилинка –  цікавинка

- Ми сьогодні так багато джерел розчистили, а хто знає, чому воду з джерела пити корисно?

Користь води з джерела

  • Джерельна вода не хлорується, в неї не додають різні добавки.
  • Природна фільтрація через шари ґрунту дозволяє їй повністю зберегти свої природні властивості.
  • Джерельна вода насичена киснем.
  • Джерельну воду не треба кип᾽ятити, вона «жива».

Мінуси води з джерела

  • Вживання води має відбуватися виключно з перевірених джерел;
  • Джерельну воду не слід зберігати більше тижня, вона втрачає свої властивості
  • Часто з під землі б᾽є лише слабка цівка, тому дуже довго набирати воду.
  • Розташування джерел у  незручних місцях: в ярах  - глибока довга яма,  в горах.

Пийте джерельну воду, але завжди пам'ятайте, щоб не завдати непоправної шкоди своєму здоров᾽ю - користуйтеся виключно перевіреними джерелами! Та не забруднюйте джерела – бережіть природу!

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання

1. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

- На уроці ми повторили, як визначати …  (рід іменників)

- Іменники чоловічого роду визначаються за допомогою … (слова він)

- Іменники жіночого роду допоможе визначити … (слово вона)

- Іменники середнього роду нам підкаже … (слово воно)

- Молодці, ви стали мудрішими, і розчистили джерело Мудрості.

- Отже, всі джерела ми допомогли почистити, і подивіться, озеро Щастя знову стало повноводним та гарним.

 

2. Оцінювання

- Подивіться на цісмайлики та скажіть, який у вас настрій після уроку.

- Я вважаю, що ви сьогодні всі добре попрацювали, молодці. Жителі міста Іменник дуже вдячні за допомогу і сподіваються, що ви будете завжди такими працьовитими та розумними, щоб ще більше дізнатись  про їхнє чарівне місто.

 

VІ. Д/З з інструктажем

Учні з вищим рівнем знань

Вставити пропущені голосні букви, визначити рід іменників.Знайти в кожному рядку зайві слова, скласти з ними речення.

М..р..з,  в..х..л.., в..т..р, л..д.

З..м.., кр..г.., сн..г, п..м..р..зь.

Н..б.., с..н..ц.., дж..р..л.., зн..нн…

 

Учні з нижчим рівнем знань

Списати іменники, визначити їх рід. Скласти речення з підкресленими іменниками.

Дятел, горобець, снігур. Ромашка, айстра, жоржина. Вікно, дерево, знання.

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку