Мета уроку: сприяти закріпленню знань учнів про іменник як частину мови,та розрізненню їх за родами, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє; сприяти розвитку та корекції процесів пам᾽яті, мислення на основі вивчення даної теми; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу створити умови для виховання любові до праці та природи.
Тема. Розрізнення іменників за родами.
Мета: навчальна:сприяти закріпленню знань учнів про іменник як частину мови,та розрізненню їх за родами, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє;
корекційно – розвиткова:сприяти розвитку та корекції процесів пам᾽яті, аналізу, синтезу, мислення на основі вивчення даної теми, свідомого сприйняття образно – вербальної інформації;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу створити умови для виховання любові до праці та природи.
Обладнання: малюнки
Тип уроку: урок корекції та закріплення знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І Психолого – педагогічна підготовка.
1. Привітання
- Доброго дня, діти. Сьогодні у нас на уроці гості, поверніться до них та привітайтеся.
2. Аутотренінг
(всі діти стають в коло, беруться за руки, заплющують очі та повторюють за вчителем слова)
Я – учень
Я хочу багато знати.
Я все зроблю правильно.
Я буду гарно працювати на уроці.
3. Девіз уроку
- Ми сьогодні на уроці, як і завжди, користуємося нашим девізом:
Сидимо – рівно,
Пишемо – гарно,
Слухаємо – уважно,
Відповідаємо – правильно.
4. Налаштування на роботу
- Сядьте рівненько і послухайте уважно казку.
В одному чарівному місті Іменник жили гарні та працьовиті люди. Свою красу, життєві сили та знання вони черпали з прекрасного озера, яке називалося Щастя. Це озеро щодня наповнювало 7 джерел: джерело Знань, джерело Доброти, джерело Дружби, джерело Праці, джерело Спорту, джерело Кмітливості та джерело Мудрості.
Одного дня жителі прийшли до озера та побачили жахливу картину: озеро висохло, тому що хтось забруднив цілющі джерела, і вони перестали наповнювати озеро. Всі почали одразу чистити джерела, але роботи було так багато, що знадобилась допомога.
Люди одразу написали повідомлення на сторінках соцмереж в Інтернеті:
УВАГА! УВАГА! Шановні добродії, допоможіть, будь ласка,
почистити цілющі джерела в нашому місті Іменник.
- Ну що, ми з вами всі завзяті та працьовиті, допоможемо жителям міста Іменник розчистити джерела?
- Але це місто чарівне, тому і знаряддя праці у нас буде незвичайне – це ваші знання.
- Як же ми потрапимо в це місто? Шлях нам покаже магічний клубок. Давайте розглянемо шлях, яким нам треба буде пройти.
- Що вам нагадує цей шлях?
- Так – це позначення роду іменників.
ІІ. Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення теми, задач уроку
- Отже, для того, щоб допомогти розчистити всі джерела, нам треба буде на уроці виконати різні завдання з теми «Розрізнення іменників за родами», які для нас підготували жителі чарівного міста Іменник.
2. Проблемне запитання
- Скажіть, а навіщо нам треба вміти розрізняти іменники за родами?
- Так, правильно, щоб наша мова була правильною, гарною, і щоб нас розуміли інші, нам треба говорити грамотно.
- Ну що, беремося до праці, будемо допомагати чистити джерела.
ІІІ.Повторення основних правил теми та необхідних умінь і навичок.
1. Вправа «Кубування»
- Жителі міста просять вас відповісти на запитання розумного кубика.
- Що таке іменник?
- На скільки родів поділяються іменники? Назвіть їх.
- Які слова допоможуть нам визначити іменники чоловічого роду?
- А які слова допоможуть нам визначити іменники жіночого роду?
- Щоб визначити іменники середнього роду, які слова використовуємо?
- Іменник може змінити свій рід?
- Ми повторили правила, отже – допомогли розчистити джерело Знань.
2. Перевірка д/з
- Що вам треба було зробити на домашню роботу?(учні по черзі читають іменники, називають рід)
3. Логопедична хвилинка
- Продовжуємо виконувати завдання.
- Діти, давайте по черзі скажемо слово «джерело».
- Діти, Вася правильно промовив слово? Дайте йому зразок правильної вимови(Артур вимовляє слово, Вася повторює, повторювати по складах слово, поки не скаже правильно, похвалити, продовжуй слідкувати та виправляти сам себе і нехай тобі в цьому допоможуть хлопці, домовились.)
- Назвіть перший звук у слові джерело.
- Ви трішки забули, а пам’ятаєте, що в тільки нашій укр. мові є унікальний звук, який позначається одразу двома буквами. Може хтось вже пригадав?
Буква Д і буква Ж
Подружились дуже вже.
Завжди поруч, завжди разом –
не розводять своїх рук
й позначають один звук – [дж]
- На протязі всього уроку це слово з унікальним чисто українським звуком буде супроводжувати нас, тобто буде з нами. Будьте уважні, чітко промовляйте звуки дж та р.
- А ми з вами допомогли Васі правильно сказати слово, тому почистити джерело Доброти.
4. Каліграфічна хвилинка із завданням
- Відкрийте зошити, запишіть число і гарно напишіть слова.
Джерело, джерельце, джерельна вода.
- Давайте усно складемо речення з цими словами.
(Ми бачили велике джерело. Маленьке джерельце тече в лісі. Джерельна вода дуже смачна.)
- Ми дружно виконали це завдання дружно і розчистили з жителями джерело Дружби.
ІV. Виконання практичних завдань на закріплення основних умінь і навичок.
1. Малюнковий розподільчий диктант
Вчитель називає іменник, а учні за допомогою сигнальної картки показують, якого він роду.
Озеро, камінь, риба, сонце, ліс, серце, веселка, квітка, хлопець.
- Молодці, гарно попрацювали, виконали завдання і розчистили джерело Праці.
2. Фізхвилинка
- Ми з вами трохи розім᾽ялися, отже розчистили джерело Спорту.
3. Творче конструювання. Робота в парах
- До наведених назв тварин ч.р. додайте родові утворення ж.р. та с.р.
Наприклад: лев – левиця - левеня
№ 1. Вовк – вовчиця – вовченя; півень – курка – курча.
№ 2. Ведмідь – ведмедиця – ведмежа, голуб – голубка – голубеня.
№ 3. Бик – корова – теля; гусак – гуска – гусеня
№ 4. Качур – качка – каченя; баран – вівця – ягня.
(учні по парам зачитують утворені слова, всі інші контролюють, чи правильно)
- Молодці, всі правильно виконали завдання і розчистили джерело Кмітливості.
5. Хвилинка – цікавинка
- Ми сьогодні так багато джерел розчистили, а хто знає, чому воду з джерела пити корисно?
Користь води з джерела
Мінуси води з джерела
Пийте джерельну воду, але завжди пам'ятайте, щоб не завдати непоправної шкоди своєму здоров᾽ю - користуйтеся виключно перевіреними джерелами! Та не забруднюйте джерела – бережіть природу!
V. Підсумок уроку. Оцінювання
1. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»
- На уроці ми повторили, як визначати … (рід іменників)
- Іменники чоловічого роду визначаються за допомогою … (слова він)
- Іменники жіночого роду допоможе визначити … (слово вона)
- Іменники середнього роду нам підкаже … (слово воно)
- Молодці, ви стали мудрішими, і розчистили джерело Мудрості.
- Отже, всі джерела ми допомогли почистити, і подивіться, озеро Щастя знову стало повноводним та гарним.
2. Оцінювання
- Подивіться на цісмайлики та скажіть, який у вас настрій після уроку.
- Я вважаю, що ви сьогодні всі добре попрацювали, молодці. Жителі міста Іменник дуже вдячні за допомогу і сподіваються, що ви будете завжди такими працьовитими та розумними, щоб ще більше дізнатись про їхнє чарівне місто.
VІ. Д/З з інструктажем
Учні з вищим рівнем знань
Вставити пропущені голосні букви, визначити рід іменників.Знайти в кожному рядку зайві слова, скласти з ними речення.
М..р..з, в..х..л.., в..т..р, л..д.
З..м.., кр..г.., сн..г, п..м..р..зь.
Н..б.., с..н..ц.., дж..р..л.., зн..нн…
Учні з нижчим рівнем знань
Списати іменники, визначити їх рід. Скласти речення з підкресленими іменниками.
Дятел, горобець, снігур. Ромашка, айстра, жоржина. Вікно, дерево, знання.