Урок узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» ( «Прикметник») із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point

Про матеріал

«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»

У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».

Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.

Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.

Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.

В тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.

Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прикметник». Морфологічний розбір прикметників

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про прикметник як, удосконалити навички визначення граматичних ознак прикметників,правопису ,морфологічного розбору прикметника з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння вживати прикметники у власних висловлюваннях, використовуючи мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер».  

Обладнання:  комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.

 

Міжпредметні зв’язки: використання прикметників для точного опису предметів, явищ (математика, біологія, географія, українська література).

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.

Епіграф:

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1. З’ясування емоційного стану учнів (графічно),

  

готовності до уроку,

готовності до співпраці в групі.

2. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна группа заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий).

Члени групи мають бейджики відповідного кольору.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Організація і спрямування діяльності учнів на передбачення теми і ціле визначення.

Методична стратегія передбачення.

Прочитайте епіграф до уроку. Які художні засоби вжито у висловлюванні. (епітети).

Питання стратегії:

  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Що ви знаєте про прикметник з попередніх уроках?
  • З’ясуйте , яка тему уроку?

Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.

Формула цілевизначення:

Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…

Вступне слово вчителя.

Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Прикметник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми. Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.

Вчитель оголошує назви випробувань.

Картка – експертиза

Результатів випробувань «Тендера»

Назва випробування

Мовний матеріал

К-ть балів

Труднощі в роботі

1

«Матриця»

 

 

 

2

«Займи позицію»

 

 

 

3

«Коректор»

 

 

 

4

«Пазли»

 

 

 

5

«Фразеологічне бюро»

 

 

 

6

«Лабораторія»

 

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.

Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point, виконати наступні завдання:

Випробування №1 «Матриця»

Групи працюють над заповненням матриць.Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему.Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.

Матриця  (загальна для всіх груп)

(Схема «Ієрархія»)

  1. За допомогою операцій: «копіювати» , «вставити» заповнити матрицю «Лексико-граматичні групи прикметників».
  2. Спікери «домашніх» груп перевіряють правильність заповнення матриці в інших групах.

 

 

Об’єкти для операцій:

Позначають безпосередні, прямі ознаки, що можуть виявлятися в більшій чи меншій мірі: великий, щедрий, старий, босий сонячний день ,

  Позначають ознаку за відношенням до предмета, матеріалу , призначення, місця , часу , національності: сонячний день ,  металевий стовп

Позначають ознаку за належністю особі чи тварині (істоті):Довженків щоденник, материна сумка, сойчине гніздо

 

Група №1

Матриця (таблиця)

1.За допомогою операцій «копіювати», «вставити» заповніть матрицю  «Написання  -НН- і  -Н-    у прикметниках»

 

«Написання  -НН- і  -Н-    у прикметниках»

-НН- у прикметниках

-Н- у прикметниках

 

 

 

 

 

 

Об’єкти для копіювання:

Із суфіксом –Н- ,утворених від іменників з коренеп на  -: лимон-лимонний

З наголошеними суфіксами –ЕНН-, -АНН- (-ЯНН-),що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії:здоровенний,невблаганний

У прикметниках, утворених від іменників з допомогою суфіксів –Н-, -АН- (-ЯН-),-ИН-, (-ЇН-): мрійний,гречаний.

Група №2

Група №2

Матриця (Схема)

1.За допомогою операцій: «копіювати» , «вставити» заповнити матрицю

 

Об’єкти для операцій:

Поєднання незалежних слів (між ними можна вставити сполучник і)

Поєднання смаків,кольорів або відтінків

Утворені від головного і залежного слова словосполучення(не можна поставити і

Першою частиною є числівник

Означають колір: жовтогарячий, червоногарячий.

 

Група №3

Матриця

(Алгоритм)

  1. За допомогою операцій «копіювати»,  «вставити» заповнити результати кроків алгоритмічної матриці.
  2. Слова для копіювання: ПИШИ РАЗОМ, ПИШИ ОКРЕМО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група№4

Матриця

 

(Фігурна схема)

  1. За допомогою операції «додати текст» та «копіювати ,вставити» відтворити  мовні  укази  «Про написання прикметникових суфіксів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Удосконалення умінь і навичок.

Випробування №2

«Займи позицію»

Всі групи працюють над завданням , звіряючи результати.

1.Займіть позицію, щодо розподілу прикметників на три групи:  якісні,відносні, присвійні. (застосовуючи операції: «копіювати», «вставити»). Звертатися за допомогою до заповненої матриці «Лексико-граматичні групи прикметників». (Виділіть червоним кольором суфікси, за допомогою яких утворилися присвійні та відносні прикметники.  Використовуючи схему, обґрунтуйте  позицію групи.

Якісні

Відносні

Присвійні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Залізний стовп

Лагідні слова

Журавлине крило

Українська мова

Братова порада

Вишневий сад

Щирі побажання

Батькова хата

Сміливий вчинок

 

Творчий центр групи складає 2 речення.

 

 

Випробування №3

«Коректор»

1 група

1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання НЕ з прикметниками

Перевірка

Не гайне

Негайне

нешвидкий

нешвидкий

Не близький

неблизький

Розумний і без майна небідний

Розумний і без майна не бідний

 

 

 

Випробування №3

«Коректор»

2 група

1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання НЕ з прикметниками

Перевірка

Не гайне

Негайне

Не швидкий

нешвидкий

Не близький

неблизький

Розумний і без майна не бідний

Розумний і без майна не бідний

 

 

 

Випробування №3

«Коректор»

3 група

1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання НЕ з прикметниками

Перевірка

Не впинний

Невпинний

Не багатий

небагатий

недоторканний

недоторканний

Нехворий , а здоровий

Не хворий , а здоровий

 

 

 

 

 

Випробування №3

«Коректор»

4 група

1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні дієприкметників.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання НЕ з прикметниками

Перевірка

невблаганний

невблаганний

Не легкий

нелегкий

Не досяжний

недосяжний

Немолодий, а старий

Не молодий, а старий

 

Методична ремарка

Після закінчення випробування №3 вчитель пропонує кожній групі виділити праву колонку таблиці («Перевірка») чорним шрифтом для проведення самоперевірки.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання творчих завдань.

Випробування №4

Лінгвістична гра «Пазли» (Техніка номінальних груп)

1. Користуючись орфографічним словником, утворіть  якомога більше складних прикметників за поданою першою частиною.

2.Зверніть увагу на правопис складних прикметників ,обґрунтуйте правопис.

Метод творчого конструювання, «Техніка номінальних груп»

Кожній групі дається великий аркуш паперу з «пазлом»,  в якому вписана перша частина складного прикметника (ключове слово). Дібрати всі можливі варіанти другої частини складних прикметників («пазли»). Представники з груп демонструють складені «пазли». Члени інших груп слідкують за правильністю запису, логічністю добору. Творчий центр складає речення з утвореними прикметниками.

 

Методична ремарка

Спрацьовує техніка номінальних груп. Кожен член групи записує в зошиті свої варіанти. Відбувається відбір логічно правильних варіантів. Результати записуються на великий аркуш паперу з «пазлом».

 

 

 

 

 

 

 

Матеріал для вчителя

Короткошиїй пятитонний

 пятикутний

Короткочасний,

короткозорий

короткошерстий

 

Народно –демократичний, світло-синій, 

народногосподарський, світло-зелений 

Робота з об’єктами  в програмі Power Point

Випробування №5

«Фразеологічне бюро»

1.Прочитайте фразеологізм , до якого входять прикметники. За допомогою малюнку з’ясуйте його значення (граматичну групу). Складіть із фразеологізмом речення.

1група - заяча душа;

2група - вовчий апетит;

3 група  - лисяча хитрість;

4 група – собачий холод

 

 

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

Прочитати текст, визначити стиль мовлення, предмет, Знайти прикметники, виділити синім кольором. Виписати і відправити їх для дослідження до морфологічної лабораторії, результати дослідів записати в таблицю. Кожен працює індивідуально, в разі потреби за допомогою можна звернутися до членів своєї групи, вчителя (тьютора).

Тексти для роботи в мовній лабораторії:

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

1 група

(Біологія)

 

1.Прочитайте текст.  Визначте до якого навчального предмету він належить.

2.Знайдіть прикметники,виділіть синім кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках  (Морфологічна лабораторія).

Текст для лабораторної роботи

 

Зазвичай листок має зелене забарвлення, якого йому надає речовина хлорофіл.

Квітка – важливий орган у житті рослини.

 

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

2 група

(Математика)

 

1.Прочитайте текст.  Визначте до якого навчального предмету він належить.

2.Знайдіть прикметники, виділіть синім кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках  (Морфологічна лабораторія).

Текст для лабораторної роботи

 

Щоб відняти дроби з різними знаменниками, потрібно: звести дроби до найменшого спільного знаменника, відняти  дроби з однаковими знаменниками.

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

(Українська література)

3 група

 

1.Прочитайте текст.  Визначте до якого навчального предмету він належить.

2.Знайдіть прикметники ,виділіть синім кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках  (Морфологічна лабораторія).

Текст для лабораторної роботи

 

А оце весняна калина

Не хоче забрати з мене

Свою подобу.

Тільки сонце п’є, та п’є

Калинову воду

Через золоті соломинки.

 

Випробування №6

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

4 група

(Основи здоров’я)

 

1.Прочитайте текст.  Визначте до якого навчального предмету він належить.

2.Знайдіть прикметники , виділіть синім кольором.

3.Виконайте індивідуальне завдання на картках  (Морфологічна лабораторія).

Текст для лабораторної роботи

Від того, як людина організовує свій вільний час, залежить, чи буде відбуватися її інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток.

 

Орфографічно – морфологічна лабораторія

Предмет_________________

прикметник                

                            дослід

 

 

 

 

На яке питання відповідає?

 

 

 

 

Початкова форма

 

 

 

 

Розряд за значенням (якісн.,відн.,присв.)

 

 

 

 

Ступінь порівняння

 

 

 

 

Рід

 

 

 

 

Число

 

 

 

 

Відмінок

 

 

 

 

Група

 

 

 

 

Граматична форма

 

 

 

 

Синт.роль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П.І. учня_______________ Оцінка_______________

 

VІ. Підсумки уроку.

1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.

   Картка

оцінювання роботи учня в групі

Дата_____________

П.І. учня__________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка членів групи

Підсумкова оцінка вчителя

Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей

 

 

 

 

 

 

Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням

 

 

 

 

 

 

Я підбадьорював(ла) інших

 

 

 

 

 

 

2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).

3.Рефлексія

  • Що нового я дізнався(лася) на уроці?
  • Який мій найбільший успіх?
  • Які труднощі траплялися, як я їх долав(ла)?
  • Чого я раніше не знав(ла), не вмів(ла), а тепер знаю, вмію?
  • Чи потрібно це мені і для чого?
  • Які завдання я ставлю перед собою надалі?

 

VІ. Домашнє завдання (на вибір).

1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Займенник» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.

2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси).

3.Написати твір-есе про улюблену пору року, використовуючи займенники (в програмі Power Point) - 9-12 б.

Методичні поради

1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.

2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.

3. Виконуючи завдання у випробуванні  №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку