Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: "Особливості будови опису зовнішності людини"

Про матеріал
Поданий матеріал уроку допоможе вчителеві провести пізнавальний, емоційно насичений урок розвитку зв’язного мовлення; ознайомити учнів з особливостями будови опису зовнішності людини, навчити визначати такі описи в текстах та аналізувати їх; сформувати в учнів відповідні текстотворчі вміння; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, уяву, логічне мислення
Перегляд файлу

Урок №

Тема. Особливості будови опису зовнішності людини

Мета: пояснити особливості будови опису зовнішності людини, вчити визначати такі описи в текстах та аналізувати їх; формувати в учнів відповідні текстотворчі вміння;

розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, уяву, логічне мислення;

виховувати повагу до людини та її внутрішнього світу; культуру мовлення.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання уроку: мультимедійна презентація, ілюстрації, картки із завданнями, навчальний мультфільм, навчальне лото

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

  1. Робота з цитатами (випереджувальне завдання для груп)

1 група

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні…

 

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж не проспи!

В. Симоненко

2 група

Всі люди різні

Всі люди дуже різні й неповторні

І доля власна в кожного, своя.

Одні швидкі і говіркі, проворні…

Але людьми захоплююся я.

Бо є розважливі, не дуже балакучі,

Скупі на слово, щедрі на діла.

Є жартівливі, в них слова летючі,

Від них багато світла, і тепла.

Н Красоткіна

3 група

 Пишаюсь тим, що я людина...

Пишаюсь тим,що я людина,

Що маю розум, почуття,

Що неповторна і єдина

І маю право на життя!

 

Пишаюсь тим, що я любити можу,

Своє добро у білий світ нести

І що несу свою життєву ношу

Лише для віри, світла, доброти

Г. Несмашна

  • Про неповторність, індивідуальність та цінність кожної особистості сказано багато чудових слів. Ця неповторність криється як в зовнішності, так і внутрішньому світі людини. Ми щодня зустрічаємося з різними людьми: добрими, сумними, дивними, високими, огрядними, красивими, веселими Кожна людина, з якою відбувається якесь спілкування, залишає певний слід у нашій психіці. Ці "сліди" не обходяться без словесного опису зовнішності особистості В своїх думках або в розмові з кимось ми завжди зважаємо на це.
  • На уроці ми дізнаємося, яка ж будова опису зовнішності людини

Завдання:

Знати : особливості будови опису зовнішності людини;

Уміти:  влучно описати людину, підкреслити індивідуальність, неповторність образу; через зовнішність передати внутрішній світ особистості, характер, настрій; використати необхідні художні засоби;

Цінувати: красу художнього слова, естетичний смак, людяність, толерантність

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Репродуктивна бесіда
  • Якими засобами можна описати зовнішність людини?
  • Які види мистецтва пов’язані з описом зовнішності людини?
  • Образотворче мистецтво
  • Музичне мистецтво
  • Художня література
  1. Робота із типами мовлення
  • Які типи мовлення існують в українській мові?
  • Дайте коротку характеристику кожному з них

№1

Одної прегарної днини лунали лісисті пригірки Зелеменя голосами стрілецьких рогів і криками численних стрільців.

Се новий тухольський боярин, Тугар Вовк, справляв великі лови на грубу звірину. Він святкував почин свого нового життя,— бо недавно князь Данило дарував йому в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір'я Зелеменя; недавно він появився в тих горах і побудував собі гарну хату і оце першу учту справляє, знайомиться з довколичними боярами. По учті рушили на лови в тухольські ліси. (І.Франко)

№2

Боярин був у повній рицарській збруї: в панцирі з залізної, блискучої бляхи, в таких же набедрениках і наколінниках і в блискучім спижевім шоломі. При боці у нього теліпався в піхві тяжкий бойовий меч, через плечі перевішений був лук і сагайдак зі стрілами, а за поясом стримів топір, блискучий широким сталевим вістрям і бронзою набиваним обухом. Поверх усеї тої страшної зброї, на знак супокійного свого наміру, боярин накинув вовчу шкіру з пащею і з лапами, що острими кігтями обхапували його пояс.   (І.Франко)

№3

Здавалось, город витягує в поле свою залізну руку за мною і не пускає. Мене дратувала непевність, що тремтіла в мені: чи розтулить рука свої залізні пальці, чи пустить мене? Невже я вирвусь від сього зойку та увійду у безлюдні зелені простори? Вони замкнуться за мною, і надаремне клацати буде кістками залізна рука? І буде навколо і в мені тиша? (М. Коцюбинський)

  1. Робота із видами опису

- Які види опису ви знаєте?

  • Завдання 2:  Прочитайте текст, визначте вид опису, що дістався вашій групі

№1

Глибока тиша стояла над горами; нічні сумерки дрімали під темно-зеленими коронами смерек; на густім листю папороті висіли краплі роси; повзучі зелені поясники вилися попід ноги, плуталися поміж корінням величезних вивертів, спліталися в непрохідні клебуки з корчами гнучкої, колючої ожини та з сплетами дикого, пнучого хмелю. З чорних, мов горла безодні, дебрів піднімалася сивими туманами пара — знак, що на дні тих дебрів плили невеличкі лісові потоки. Повітря в лісі напоєне було тою парою й запахом живиці; воно захоплювало дух, немовбито ширших грудей треба було, щоб дихати ним свобідно. (І.Франко)

№2

Захар Беркут — се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій тухольській громаді... Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин, Захар Беркут був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Невважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще сильний і кремезний. (І.Франко)

№3

Світлиця в Череваня була така ж, як і тепер буває в якого заможного козака. Сволок гарний, дубовий, штучно покарбований; і слова з святого письма вирізані; вирізано і хто світлицю збудовав, і якого року. І лавки були хороші, липові, із спинками, та ще й килимцями позастилані. І стіл, і божник із шитим рушником округи, і все так було, як і тепер по добрих людях ведеться. Одно тілько диво було в Череваня таке, що вже тепер ніде не зуздриш. Кругом стін полиці, а на тих полицях срібні, золоті й кришталеві кубки, коновки, пляшки, таці і всяка посудина. (П.Куліш)

ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

  1. Робота із зображеннями
  • Завдання 3:  Прочитайте уривок тексту й скажіть, людина з якого зображення в ньому описана? Підкресліть елементи, які допомогли впізнати образ

Картинки по запросу портрет франка

Картинки по запросу портрет шевченка

Картинки по запросу портрет коцюбинського

Текст 1

Він був вище середнього зросту. На його виразному спокійному обличчі з сіросталевими, трохи холодними очима і вусами малювались розум та енергія. Високе благородне чоло, обрамлене непокірним хвилястим волоссям, віддзеркалювало глибину думки. Завжди ходив у вишиваній сорочці (М. та О. Мочульські)

Текст 2

З автопортрета, написаного олійними фарбами, до нас звернене привабливе обличчя молодої людини з опуклим чолом, чітко окресленим носом, спинка якого має пряму форму, трохи загостреними вилицями і глибоко запалими після хвороби очима, що випромінювали нестримну жагу життя і натхнення (С.Сегеда)

Текст 3

 «Найбільше враження зробили на мене його великі, замріяні, глибоко проникливі очі. Він мав статну, вище середнього зросту фігуру, красивої форми, чисто, до блиску виголену голову, прекрасні вуса, які йому дуже йшли і прикрашали його обличчя. Взагалі в його постаті, одязі і манерах було стільки простоти, скромності і в той же час відбивались якесь внутрішнє благородство і привабливість… Від першої зустрічі у мене залишилось враження про нього як про надзвичайно розумну, культурну, виховану людину». (М. Микіша  )

  • Що об’єднує ці описи?
  • Які слова з тексту допомогли впізнати цю людину?
  • Чи можна за рисами зовнішності зробити висновок про особливості характеру?
  • В описі зовнішності людини необхідно відзначити все найяскравіше, особливе, індивідуальне
  1. Робота зі стилями

  До якого стилю належать дані описи?

  • Які ознаки допомогли визначити стиль текстів?
  • Крім художнього, опис зовнішності людини поширений у науковому та діловому стилях.

Мета художнього опису – створити образ людини в цілому, емоційно вплинути на читача чи слухача. Художній опис дає можливість уявити образ героя твору. Для цього вживаються оцінні слова «Що то за дівчина!», метафори, порівняння, епітети, зменшувано-пестливі слова.

Мета наукового стилю – максимально конкретно і точно передати особливості зовнішнього вигляду людини, виділяючи найбільш істотне, типове.

Існують науки, які займаються вивченням зовнішності людей, наприклад психологія, філологія, криміналістика і деякі інші. З елементами опису зовнішності стикаються і лікарі.

Використовується у науковій літературі, лекціях, доповідях, статтях.

Мета ділового опису – вказати особливі прикмети описуваного, донести об’єктивну інформацію, оформлену за певними вимогами офіційно-ділового стилю.

Без цього процесу не обійтися в бізнесі. В модельних агентствах зовнішність дівчини або хлопця відіграє ключову роль, тому при заочному знайомстві з бажаною моделлю директор спочатку знайомиться з словесним портретом суб'єкта.

Діловий опис використовується під час розшуку пропалих, у судовій практиці, в оголошеннях

Тут опис теж є важливим процесом, так як за зовнішніми даними жертви і свідки запам'ятовують злочинців.

  (перегляд фрагментів мультфільму «Троє із Простоквашиного»)

№1

Неандертальці були низькорослі або середнього зросту люди (в середньому зріст був 165 сантиметрів), міцні, масивної статури, з великими головами. Неандертальці були добре пристосовані до холоду. Немає ніяких відомостей про колір їхньої шкіри або волосся. Об'єм мозку в неандертальців не менший, а навпаки, на 10% більший ніж у середньої сучасної людини. В структурі мозку слабко виражені лобові частки мозку. Форма черепа подовжена, зі специфічним виступом на потилиці.

№2

Оголошення

Для кастингу в модельне агентство «Попелюшка» запрошуються дівчатка віком від 12 років, тендітної структури, високого зросту, світловолосі, темноокі.

Звертатися за адресою: м.Харків, б-р. С.Грицевця, буд. 75, поверх 2, кімната 408.

Адміністрація

№3

Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі й так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого, що могло б здивувати діда Вараву. Вісімдесят третій йому пішов (За В. Нестайком).

 

  1. Робота над будовою опису зовнішності людини

Опис зовнішності людини має свої особливості в будові. Опис передбачає повноту, послідовність, враження.

Будова опису зовнішності людини

  1. Що це за людина?
  2. Детальний опис зовнішності

а) вік, постава та вираз обличчя

б) чоло, волосся

в) брови, очі та погляд

г) ніс та губи, підборіддя

д) одяг, окремі деталі

е) риси вдачі, захоплення

  1. Загальні враження

 

  1. Складові опису зовнішності
  • У словесному зображенні важливо вказати вік, зріст, поставу, риси обличчя, погляд, ходу, жести. Через художній опис зовнішності людини можна передати риси її вдачі, настрій.

«Людина — найцікавіше для нас явище тому, що вона змінюється,

ховає в собі всякі несподіванки…, - говорив Михайло Коцюбинський                                                                                              

Опис зовнішності людини складається із елементів: «відоме» й «нове». «Відомим» є типове для людини: частини тіла, обличчя, елементи одягу тощо, «новим» - їх ознаки.

 Наприклад: брови (в), очі (в)

Чорні (н) брови (в), карі (н) очі (в)

Тоненькі (н) брови, блакитні (н) очі

 

  1. Робота із таблицею «Портретна лексика»
  • Завдання 5:  Підібрати індивідуальні ознаки («нове»)до елементів зовнішності

 

Елементи зовнішності

(«відоме»)

Індивідуальні ознаки

(«нове»)

Статура

Тендітний, худорлявий, огрядний, сутулий..

Зріст

Середнього зросту, високий, низький

Вік

Немолодий, старий, малий, молодий

Обличчя

Рум’яне, смагляве, кругле, довгобразе, грубе, бліде…

Волосся

Чорне, русяве, біляве, кучеряве…

Очі

Темні, карі, зелені, сіро-блакитні, великі, виразні…

Брови

Товсті, тоненькі, чорні, темні, густі, прямі, як мотузочки…

Погляд

Серйозний, задумливий, привітний, ясний, розумний

Ніс

Прямий, кирпатий, маленький, великий…

Губи

Тоненькі, стиснуті, бліді, червоні, повні…

Одяг

Дорогий, звичайний, різнокольоровий, бідний, обдертий

Риси характеру

Доброзичливий, суворий, добрий, уважний, серйозний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Творча робота в групах

Група 1

Між тими козаками був старий дід Панас. Йому було 80 літ. Кожного пронизував …погляд з-під ….брів. До того він знав лікувати рани зіллям і через те радо його приймали до гурту. Його знала вся Україна як … характерника, цебто, такого, що його куля не береться.

Він голив чисто … лоб й ….бороду та заплітав по-молодецьки свого сивого чуба. А довгий вус звисав аж на груди...

(за А.Чайковським)

Група 2

То був старий Бубка. Він мав кирпатий, як картоплина, ніс і маленькі чорні очки. На сухому підборідді стирчало зо три пучечки чорного волосся, котре позакручувалося вгору. Бубка говорив тоненьким сипким голосом. Було знать, що його недурно продражнили Бубкою: в ньому сліду не було вдачі й завзяття. Старий сивуватий Бубка був у …постолах, в одній сорочці й держав на плечі старенький кожушок.

(за І.Нечуй-Левицьким)

 

Група 3

Ось і дівчина. Як і всі,  з лиця дуже гарна, чорні очі великі. Сліпучо сяють намистинки білих-білих зубів. Боже, яка вона особлива, не така, як усі! … чоло обрамляють хвилі… волосся. Дуже приваблює її … усмішка на … губах. …щічки завершують … образ. Наймиліша з усіх, найкраща! Коли бачиш її, серце б’ється так, що дух забиває.

За І.Сенченком.

  1. Проектна робота в групах

Група 1  «Сторінка інтерв’ю»

Складіть діалог журналіста із вболівальником боксу, де буде йти мова про те, як виглядає переможець-боксер.

 

Група 2  «Сторінка мистецтва»

Складіть опис людини, зображеної на відомій картині «Воно» Іллі Чичкана, який є одним з найвідоміших і найбільш експонованих сучасних художників України . Влітку 2008 року ця картина була продана в Лондоні за 79,5 тис. доларів (входить у вісімку найдорожчих художників України).

 

Група 3  «Сторінка оголошень»

Складіть словесний портрет дівчинки, яка допомогла затримати злодіїв.

Підказка: словесним портретом називають криміналістичний спосіб опису зовнішності людини. В цій науці увага приділяється кожному елементу особи. Нарівні з цим звертають увагу на одяг та інші прикмети, коли шукають зниклого.

1. Гра «Лото»

Завдання 8: зі слів зібрати вислів про людину

2. Гра «Упізнай »

Завдання 9: складіть опис однокласника, не називаючи його

VІ. Підсумок уроку

VІ. Рефлексія

  1. Відкритий мікрофон
  2. Слово вчителя

Памятайте слова А.Чехова, у  людині все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

V. Домашнє завдання

Високий рівень. Скласти усний короткий опис зовнішності дорогої вам людини у художньому стилі.

Достатній рівень. Дібрати «нове» до слів: волосся, погляд, усмішка, руки. Скласти з ними речення

Середній рівень. Знайти в підручнику української літератури опис зовнішності героя

 

 

Слайд 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 2

 

 

 

 

лайд 3

 

 

Слайд 4

 

Слайд 5

 

Слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 7

 

Слайд 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

 

 

 

Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 12

 

Слайд 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 15

Слайд 16

 

 

 

Слайд 17

Слайд 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 19

 

Слайд 20

 

 

Слайд 21

 

 

Слайд 22

 

 

Слайд 23

Слайд 24

 

Слайд 25

Слайд 26

Слайд 27

Слайд 28

Слайд 29

 

Слайд 34

 

 

 

 

Використана література:

  1. Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосв.навч. закладів/ О.П.Глазова.- К.: «Освіта», 2016.- 272с.
  2. Рідна мова. 7 клас. Плани-конспекти уроків.- Харків: «Ранок», 2003.- 352с.

Інтернет-джерела:

https://dovidka.biz.ua

http://poradu.pp.ua

https://uk.wikipedia.org

http://www.harmony.com.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.7
Оригінальність викладу
3.7
Відповідність темі
3.7
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чернецький Олег
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  3. Агулова Наталя Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
14147
Оцінка розробки
3.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку