Майбутній час дієслів

Про матеріал
- ознайомити учнів із майбутнім часом як граматичною категорією дієслова; - розвивати логічне мислення,звꞌязне мовлення, уважність, орфографічну пильність; - виховувати любов до рідного краю, рідної матері.
Перегляд файлу

Українська мова 7 клас

 

Тема:                                   Майбутній час дієслів

Мета:  

  • ознайомити  учнів із майбутнім часом як  граматичною  категорією дієслова;
  • розвивати логічне мислення,звꞌязне мовлення, уважність, орфографічну пильність;
  • виховувати любов до рідного краю, рідної матері.

 

Обладнання:підручник,дидактичний матеріал, таблиця «Дієслово», фотолюстрації,кюар-коди.

Тип уроку:   урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

    Епіграф до уроку:

Ну, й візьмемо - дієслово,      само підказує, що діє слово!

                                                                   Ще й прикладу на нього не навів,

                                                       а вже до півдесятка слів.

                                                      Д. ТБІЛОУС

I. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що називається дієсловом?
  • Яким членом речення виступає дієслово?
  • Які граматичні категорії має дієслово?
  • Які види має дієслово?
  • Які дієслово має основні форми?
  • На які питання відповідає неозначена форма дієслова?Наведіть приклади.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ми з вами далі будемо працювати над вивченням

дієслова. А підказкою до теми уроку буде вправа «Четвертий зайвий».
Завдання:

1)визначити у рядку «зайве» слово і прокоментувати чому;

2) у «зайвих» словах підкресліть другий склад - знайдете ключ до нашого уроку.

1.Тримай, милий, лікарський, святкова.
2. Відчиняю, майбутнє, слухатиму, шити.
3. Поспішав, дружній , відвідуватимеш,  пишу.
4.Зачастити, червертий, тисячею, сорока.
                          Ключ: майбутній час.

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

      Отже ,тема нашого уроку «Майбутній час дієслова» .

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

 

1.Пояснення вчителя (з використанням таблиці «Дієслово»).

   Дієслова майбутнього часу означають дію або стан, які будуть відбуватися вже після моменту мовлення про них.

  Майбутній час має три форми: просту, складну і складену.

Проста форма утворюється тільки від дієслів доконаного виду, відповідає на питання: що зроблю? Донесу,прочитаю.

Складна і складена  від  недоконаного виду.

Складна форма відповідає на питання: що робитиму?(до неозначеної форми додається суфікс-м- та особове закінчення) нестиму,читатиму.

Складена форма відповідає на питання: що буду робити?(утворена сполученням до неозначеної форми й особової форми допоміжного дієслова бути) буду нести, буду читати.

 

- Давайте повернемося до нашого епіграфа. Назвіть дієслова ,які використані в цих рядках. Назвіть дієслово майбутнього часу.(Візьмемо- складна форма)

 

2.Робота з підручником.

  Вправа 158 ст.99 (5речень)

  Записати речення і визначити дієслова майбутнього часу,зꞌясувати вид і  форму кожного з них.

  Сад розбудять пташині пісні.Спинюся я і довго буду слухать.У задумі стоятиме сад.Устане ще день яснобарвний,умиється сонце росою. Я нині знову буду говорити про почуття високі і святі.

 

VI.Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Вибірково-розподільний диктант.

- 1учень біля дошки(самостійна робота),а інші-у зошитах;

- 2учні на картках(кюар-коди);

 -творче завдання:скласти міні-твір «Осінь у моєму місті»,визначити дієслова і їх час. ( 2 учні виконують)

- Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.

Дрімає ліс, надягати плащ, прокинеться літо, біжу навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, милуюсь красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити,світитиме сонце.

 - Назвіть дієслова, що вживаються в переносному значенні.

- Розібрати за будовою: збігло,косити.

2. Колективна робота.

- Запишіть речення, підкресліть усі члени речення. Визначте дієслова, зясуйте їх час, вид, особу й число.

1. Якщо ти прагнутимеш вершини, то матимеш середину (Г. Сковорода). 2. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 3.Буду матері слово у серці носити

(С.Литвин).4.За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата (А.Малишко).

 

3. Робота в групах (картки).

Учні розподілені за групами по рядах.

I група – дієслова минулого часу, II група – дієслова теперішнього часу, III група – дієслова майбутнього часу.

    Земля рідного краю є безцінною. ЇЇ потрібно берегти й дбати про неї. Без землі немає й країни, її історії, духовності. Піклуйтеся про свою країну й землю.

   Я дивлюся на сіро-синій Дніпро, слухаю плескіт хвиль. Нічого дорожчого у світі немає для мене. Я не хочу й нізащо не розлучуся з моєю рікою. Як багато хочеться мені сказати про любов до ріки рідної, ясної.

 

4. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка (на місцях).

- До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.

Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу.

Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.

Зразок виконання.

Пасти задніх – відставати, буду відставати.

 

5. Творча робота

Від поданих дієслів утворіть усі можливі форми майбутнього часу. Перевірте себе за таблицею ст.99.

Знати,дізнатися,схопити,хапати,оббити,розробляти,винаходити.

VII.Підсумок уроку.

1.Тести (взаємоперевірка)

1. Дієслово-це

    А) службова частина мови, що служить для зв’язку слів у реченні;

    Б) самостійна частина мови, що називає ознаку предмета;

    В) самостійна частина мови, що вказує на дію предмета;

 

2. Позначити речення, у якому дієслово вжито у формі інфінітива:

     А) Треба сумлінно виконувати свої обов’язки.

     Б) Вони збережуть ваші речі.

     В) Характер людини формується під впливом її оточення.

 

 

 3. Позначити рядок, у якому всі дієслова вжито в особових формах:

        А) Співати, понесуть, збираємо;

        Б) засвоїте, катаємось, жартую;

        В) казати, жбурнувши, обираємо;

 

4. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають недоконаний вид:

       А) піймати, вискочити,радію;

       Б) фарбую, сидітиму, буду казати;

       В) складу, відпочину, напишу;

 

5. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають доконаний вид:

        А) Відповів, схитрувати, принесу;

        Б) формувати, косити, терпіти;

        В) сміятися, плаваю, створював;

 

6. Дієслово має такі форми:

А неозначена форма, особове дієслово;

Б  неозначена форма, інфінітив, особове дієслово;

В неозначена форма, особове дієслово, безособові форм на -но, -то, дієприкметник, дієприслівник.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Пар.13 ст.98-100 (правило вивчити),

- вправа 165 або

- випишіть із творів художньої літератури 6 речень із дієсловами майбутнього часу, з’ясуйте їх час, вид, особу й число. 

 

 

 


 

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
3689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку