Українська мова 7 клас
Тема: Майбутній час дієслів
Мета:
Обладнання:підручник,дидактичний матеріал, таблиця «Дієслово», фотолюстрації,кюар-коди.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф до уроку:
Ну, й візьмемо - дієслово, само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка слів.
Д. ТБІЛОУС
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми з вами далі будемо працювати над вивченням
дієслова. А підказкою до теми уроку буде вправа «Четвертий зайвий».
Завдання:
1)визначити у рядку «зайве» слово і прокоментувати чому;
2) у «зайвих» словах підкресліть другий склад - знайдете ключ до нашого уроку.
1.Тримай, милий, лікарський, святкова.
2. Відчиняю, майбутнє, слухатиму, шити.
3. Поспішав, дружній , відвідуватимеш, пишу.
4.Зачастити, червертий, тисячею, сорока.
Ключ: майбутній час.
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже ,тема нашого уроку «Майбутній час дієслова» .
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.Пояснення вчителя (з використанням таблиці «Дієслово»).
Дієслова майбутнього часу означають дію або стан, які будуть відбуватися вже після моменту мовлення про них.
Майбутній час має три форми: просту, складну і складену.
Проста форма утворюється тільки від дієслів доконаного виду, відповідає на питання: що зроблю? Донесу,прочитаю.
Складна і складена —від недоконаного виду.
Складна форма відповідає на питання: що робитиму?(до неозначеної форми додається суфікс-м- та особове закінчення) нестиму,читатиму.
Складена форма відповідає на питання: що буду робити?(утворена сполученням до неозначеної форми й особової форми допоміжного дієслова бути) буду нести, буду читати.
- Давайте повернемося до нашого епіграфа. Назвіть дієслова ,які використані в цих рядках. Назвіть дієслово майбутнього часу.(Візьмемо- складна форма)
2.Робота з підручником.
Вправа 158 ст.99 (5речень)
Записати речення і визначити дієслова майбутнього часу,зꞌясувати вид і форму кожного з них.
Сад розбудять пташині пісні.Спинюся я і довго буду слухать.У задумі стоятиме сад.Устане ще день яснобарвний,умиється сонце росою. Я нині знову буду говорити про почуття високі і святі.
VI.Закріплення вивченого матеріалу.
- 1учень біля дошки(самостійна робота),а інші-у зошитах;
- 2учні на картках(кюар-коди);
-творче завдання:скласти міні-твір «Осінь у моєму місті»,визначити дієслова і їх час. ( 2 учні виконують)
- Виберіть дієслова й розподіліть їх у три колонки: I – теперішнього часу; II – минулого; III – майбутнього.
Дрімає ліс, надягати плащ, прокинеться літо, біжу навприсядки, літо збігло, прийшла осінь, іде дощ, тане сніг, прилетіли журавлі, небо потемніло, милуюсь красою, земля ожила, посіємо пшеницю, сьогодні буду косити,світитиме сонце.
- Назвіть дієслова, що вживаються в переносному значенні.
- Розібрати за будовою: збігло,косити.
2. Колективна робота.
- Запишіть речення, підкресліть усі члени речення. Визначте дієслова, з’ясуйте їх час, вид, особу й число.
1. Якщо ти прагнутимеш вершини, то матимеш середину (Г. Сковорода). 2. Я рідним полем завжди буду йти (Д. Павличко). 3.Буду матері слово у серці носити
(С.Литвин).4.За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата (А.Малишко).
3. Робота в групах (картки).
Учні розподілені за групами по рядах.
I група – дієслова минулого часу, II група – дієслова теперішнього часу, III група – дієслова майбутнього часу.
Земля рідного краю є безцінною. ЇЇ потрібно берегти й дбати про неї. Без землі немає й країни, її історії, духовності. Піклуйтеся про свою країну й землю.
Я дивлюся на сіро-синій Дніпро, слухаю плескіт хвиль. Нічого дорожчого у світі немає для мене. Я не хочу й нізащо не розлучуся з моєю рікою. Як багато хочеться мені сказати про любов до ріки рідної, ясної.
4. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка (на місцях).
- До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.
Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятися за розум, продавати душу.
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
Зразок виконання.
Пасти задніх – відставати, буду відставати.
5. Творча робота
Від поданих дієслів утворіть усі можливі форми майбутнього часу. Перевірте себе за таблицею ст.99.
Знати,дізнатися,схопити,хапати,оббити,розробляти,винаходити.
VII.Підсумок уроку.
1.Тести (взаємоперевірка)
1. Дієслово-це
А) службова частина мови, що служить для зв’язку слів у реченні;
Б) самостійна частина мови, що називає ознаку предмета;
В) самостійна частина мови, що вказує на дію предмета;
2. Позначити речення, у якому дієслово вжито у формі інфінітива:
А) Треба сумлінно виконувати свої обов’язки.
Б) Вони збережуть ваші речі.
В) Характер людини формується під впливом її оточення.
3. Позначити рядок, у якому всі дієслова вжито в особових формах:
А) Співати, понесуть, збираємо;
Б) засвоїте, катаємось, жартую;
В) казати, жбурнувши, обираємо;
4. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають недоконаний вид:
А) піймати, вискочити,радію;
Б) фарбую, сидітиму, буду казати;
В) складу, відпочину, напишу;
5. Позначити рядок, у якому всі дієслова мають доконаний вид:
А) Відповів, схитрувати, принесу;
Б) формувати, косити, терпіти;
В) сміятися, плаваю, створював;
6. Дієслово має такі форми:
А неозначена форма, особове дієслово;
Б неозначена форма, інфінітив, особове дієслово;
В неозначена форма, особове дієслово, безособові форм на -но, -то, дієприкметник, дієприслівник.
VІІ. Домашнє завдання.
Пар.13 ст.98-100 (правило вивчити),
- вправа 165 або
- випишіть із творів художньої літератури 6 речень із дієсловами майбутнього часу, з’ясуйте їх час, вид, особу й число.