Тема. Уживання сполучників сурядності у простому й складному реченнях
Мета: сформувати в учнів поняття про сполучники сурядності, їх роль у простому й складному реченнях; формувати вміння знаходити сполучники сурядності в реченнях, визначати їх групу за значенням, доцільно замінювати сурядні сполучники синонімічними, правильно вживати їх відповідно до смислових зв’язків, розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; усвідомити значення мови у житті людини, виховувати здоровий спосіб життя.
Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова
П.Мирний
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
«Мозковий штурм»
1.Що називається сполучником?
2.На які розряди поділяються сполучники:
- за походженням:
- за будовою:
-за значенням:
Д/з.1.Вправа 279.
2.*Підготувати лінгвістичну розповідь про види сполучників сурядності за значенням; придумати 2 речення (просте й складне) з сполучниками сурядності, пояснити розділові знаки.
Відповідь учня.
1.За значенням сполучники сурядності поділяються на:
Зверніть увагу на табличку у підручнику на с.154.
2.Бесіда.
- Яке речення називається простим?
Яке речення називається складним?
- Які члени речення називаються однорідними?
Відповідь учня.
Прийшла весна, і настали теплі дні. Овочі й фрукти корисні для нашого здоров'я.
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку (дата).
ІV.Мотивація уроку.
Звернемося до епіграфа. Як ви його розумієте? Чи потрібно вживати в мовленні сполучники?
V.Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
1.Пошуково – вибіркова робота.
Прочитати текст. Користуючись табличкою, виписати сполучники сурядності, пояснити розряди за значенням.
Майже всі діти люблять чіпси й смажену картоплю. Але це дуже нездорові харчові продукти. Краще посмакувати картопляним пюре або тушкованою картоплею.
Висновок.
2.Розподільний диктант.
Єднальні: і, й, також, та (у значенні і), причому,
Протиставні: а, але, однак, зате, проте, та (у значенні але).
Розділові: або, чи, то.
(Відповідають по одному учню з кожного ряду).
3.Лінгвістичне моделювання (на дошці)
Замінити слова і словосполучення синонімічними фразеологізмами із довідки. Знайти сполучники сурядності, указавши на групу за значенням. Один фразеологізм увести в речення (на дошці записані слова із довідки).
(Довідка: вірою і правдою; в одне вухо впускати, а в друге випускати, метати громи й блискавки).
Фізкультхвилинка.
4. Творча робота.
За поданими початками скласти речення. З’ясувати, що з’єднують сполучники сурядності.
Робота в парах.
Виписати з поданих слів сполучники сурядності. Скласти 2 речення. Пояснити розряд за значенням.
Дівчина, і, красивий,але, читати, або, й, зате, чотири, чи, високо.
5. Дослідження на основі синонімії (на дошці).
(Довідка: а, проте, зате, але, і, й).
1.Аби день переднювати та ніч переночувати.(а, й)
2.Багато трудився, та шани не добився (але).
3.Високо літав, та низько сів (зате).
Висновок. Які смислові відношення виражає сполучник та в кожному реченні.
6. Корегування тексту (на дошці, усно)
Побудувати правильно речення. Пояснити вживання сполучників сурядності в реченні.
Подивися на вид і не питай здоров'я. Хвороб безліч, а здоров'я одне.
VІ. Підсумок.
Бліц – опитування.
1.Яке речення називається простим?
2. Яке речення називається складним?
3.Що називається сполучником?
4.За походженням сполучники поділяються на…
5.Які бувають сполучники за будовою?
6.Назвіть види сполучників за значенням.
7.На які групи поділяються сполучники сурядності?
8.Що з’єднують сполучники сурядності?
9.Які члени речення називаються однорідними?
10.Яким членом речення виступають сполучники?
Отже, давайте ще раз звернемося до епіграфа. (Збагатили словниковий запас, більше дізналися про здоровий спосіб життя).
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 37, вправа 285. *Написати твір-мініатюру «Значення овочів і фруктів у житті людини», використовуючи сполучники сурядності.