Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: "Розвиток зв'язного мовлення. Усний твір - опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі"

Про матеріал

Метою уроку з розвитку зв'язного мовлення було поглиблення знань учнів про твір-опис, особливості опису портрета за картиною; повторення ознак художнього стилю; навчання за допомогою зовнішності розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій, вміння знаходити основне (неповторне) в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження;формування мовленнєво-комунікативних вмінь усно складати твори — описи зовнішності людини за картиною в художньому стилі; удосконалення вмінь розуміти логіку викладу, критично ставитися до змісту власне створеного тексту; збагачення словника шко­лярів новою лексикою; виховання шанобливого ставлення до творчого генія Т.Г. Шевченка, любові до українського слова, чуття краси мови, підвищення мовленнєвої культуру учнів.

Перегляд файлу

ТЕМА. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ.

           УСНИЙ ТВІР-ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ                              ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета: поглибити знання учнів про твір-опис, особливості опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; навчати за допомогою зовнішності розкривати внутрішній світ людини, її характер і настрій, знаходити основне (неповторне) в образі конкретної особистості й описувати свої спостереження;формувати мовленнєво-комунікативні вміння усно складати твори — описи зовнішності людини за картиною в художньому стилі; удосконалювати вміння розуміти логіку викладу, критично ставитися до змісту власне створеного тексту; збагачувати словник шко­лярів новою лексикою; виховувати шанобливе ставлення до творчого генія          Т.Г. Шевченка, любов до українського слова, чуття краси мови, підвищувати мовленнєву культуру семикласників.

Тип уроку: урок  закріплення знань, умінь і навичок.

Обладнання.  Презентація «Автопортрети Т.Г.Шевченка: таким він був, таким він бачив сам себе»

Музичний супровід (Оксана Муха «Зоре моя вечірняя»); клоуз-тести; таблиця «Портретна лексика»; картка «Портрет»; план усного твору-опису.      

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань учнів.

На екрані демонстрація світлин і автопортретів                         Т.Г. Шевченка.

Бесіда:

   -Що зображено на екрані? 

   -Пригадайте з уроків літератури і образотворчого мистецтва, що таке портрет. Чим, на ваш погляд, він відрізняється від фотографії?

- Що може «розповісти» про людину художник-портретист?

  • Випереджаюче завдання: робота учнів із словниками (тлумачним та словником іншомовних слів)

Що таке фотографія, портрет, автопортрет та репродукція  довідувався учень….

Фотогра́фія (від грецького φώς (φωτός)  світло та γράφω — пишу) — сукупність різноманітних науково-технічних засобів і технологій, які мають на меті реєстрацію одиничних довготривалих зображень об'єктів за допомогою світла.

Фотографували Т. Г. Шевченка  Деньєр, Здобнов, Шпаковський, Гудовський. 

  • Портре́т (фр. portrait, от старофранц. portraire - «відтворювати  будь-що риса в рису», а також й психологічне відтворення людини.
  • Портрет - це зображення рис обличчя, його виразу, міміки, жестів, фігури, одягу.
    Портрет одна із самих розповсюджених картин. Жанр портрету відомий з давніх - давен. Блискуче написаний портрет викликає захоплення та численні роздуми.
  • Портрет художника, виконаний ним самим автопортрет.   (Словник іншомовних слів)
  • Репродукція - фотографічне або поліграфічне                            
  • відтворення зображень друкованого тексту, творів живопису, карт, фотознімків. (Тлумачний словник)

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми в усній формі будемо складати твір – опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі. Ви зрозуміли, що, мабуть, не випадково для порівняння  були продемонстровані фотографії та репродукції автопортретів  саме                         Т.Г. Шевченка.

Пригадайте  відомий вислів Сократа: «Заговори,щоб я тебе побачив…»

Вивчаючи творчість Т. Шевченка, ми сприймали його як людину  і особистість через його поезію, через слово.

А сьогодні наше завдання буде полягати в тому, щоб побачити  Шевченка через призму його автопортретів. І, можливо, вони теж заговорять до нас…

Через портрет спробуємо розкрити внутрішній світ поета і митця Т.Г. Шевченка в різні періоди його життя, передати його характер і настрій, знайти те неповторне, що відображає його особистість.

Допоможе нам досягти бажаного результату при створенні усного твору-опису зовнішності Т.Шевченка за картиною використання набутих на попередніх уроках РЗМ знань про особливості побудови  опису зовнішності людини та вміння  і образно і влучно висловлювати свої думки та враження від побаченого.

Тож давайте повторимо теоретичний матеріал, необхідний для складання  усного твору-опису.

III. Узагальнення вивченого матеріалу.

   1. КЛОУЗ-ТЕСТИ

  • Розповідь, опис, роздум - це…
  • Висловлювання про певні ознаки, властивості предмета чи явища, їх характеристика -  це…
  • Портрет, пейзаж, інтерєр -  це…
  • Опис зовнішності у літературному творі - …
  • Портрет художника, виконаний ним самим -…
  • Розмовний, науковий, діловий, публіцистичний, художній – це …
  • Опис зовнішності людини може бути складений у таких стилях:...
  • Об'єктивно і точно передати особливості вигляду людини: її зріст, постать, зачіску, риси обличчя, жести, одяг, вживаючи слова в прямому значенні, – мета описів…
  • Створити художній образ людини в цілому, через зовнішність емоційно показати внутрішній світ героя, вплинути на читача, викликавши певне ставлення до портретованого, – мета опису…
  • У художньому описі використовуються такі художні засоби:…
  • Будь-який літературний герой може постати перед нами як жива людина тільки тоді, коли …
  • Загальне уявлення про зображуваний предмет, окремі деталі, висновки - …
  • В описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й за­гальне враження, тому що…

 

Вчитель: кажуть, перше враження не можна викликати  вдруге…І в тому, що це дійсно так, ми зможемо переконатися сьогодні на уроці.

Природно, що Т. Шевченко, як і кожна непересічна особистість, постійно привертав до себе увагу сучасників. Вони залишили спогади, в яких йдеться не лише про творчість, характер і уподобання поета і художника, а й про його зовнішній вигляд. Цю інформацію доповнюють також  автопортрети, написані в різні періоди його життя.

Ми мали змогу переконатися у цьому, відвідавши  виставку «Мистецька спадщина Кобзаря» у музеї нашого міста. Серед великої експозиції чільне місце посідали автопортрети Шевченка.

З метою кращого розуміння і прочитання  їх  ще до перегляду виставки творча група класу одержала завдання більш поглиблено ознайомитися з тими періодами біографії митця, в які були написані автопортрети, (детально біографію Т.Г. Шевченка ми вивчатимемо у 9 класі) і додати портретні описи. 

Ця інформація стане  нам у нагоді при складанні твору-опису, служитиме зразком.

2. Учнівські повідомлення про автопортрети Шевченка "Таким він був, таким він бачив сам себе" з використанням слайдового показу репродукцій портретів автора.(Презентація)

 

ВЧИТЕЛЬ:уривок з поезії Романа Лубківського        «До автопортретів утраче­них або невідомих»

Повертайтесь Шевченкові автопортрети!

Поверніться, подерті, затерті до дірок,

Із бундючних колекцій, комодів захланних,                                      

З-під приватних запорів неподоланних.

Поверніться.

Постаньте перед людьми.

Тут Шевченко присутній. Присутні ми.

 IV. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА УРОКУ.

Вчитель. Ми приступаємо до складання твору-опису зовнішності Т.Г. Шевченка за його автопортретами в художньому стилі.

 Упродовж свого життя він створив їх близько 60.

Шевченкові автопортрети — то наша святиня. Неможливо навіть припустити,   що ми не мали б цієї серії.

Наші уявлення про зовнішність, характер і світогляд Кобзаря одразу б померкли, стали б неповними. Автопортрети, розсуваючи часовий простір, передають  настрій, думки, переживання Шевченка за два десятиліття: від романтичного юнака, якого одухо­творила воля, до збагаченої досвідом, але вже хворої, виснаженої лю­дини.

Найпомилковішим було б уявляти Шевченка статичним і однозначним. Кобзар, як і кожен геній, багатогранний у всіх своїх проявах. Бажаю, щоб ви це відчули й передали у своїх творах.

 

1.Підготовка до створення усного твору-опису.

  •                    Демонстрація автопортретів Т.Г. Шевченка:             «Т.Г. Шевченко. Автопортрет. 1840 р.»;

 «Автопортрет у шапці й кожусі» (1861)

  •                    Поетичний супровід (коментар) слайдів:    

(Роман Лубківський «Найраніший автопортрет»;

Адлер Королів «Автопортрет у шапці та кожусі 1860 р.»)

 

I.Сюртук накинув на плече.

Овал упевнено прокреслив на мольберті

(Овал — немов за спиною обвал;

Там крижана, жахна присутність смерті...).

Вчорашній раб на полотно нужденне

Обрушується. Молодості шквал!

«Кріпацтво, смерть — це все таке буденне;

Писатиму я свято — свято в мене...»

А свято не вміщається в овал!

 

II.Читання поезії Адлера Короліва «Автопортрет у шапці та кожусі 1860 р.»

Насуплені брови,
опущені вуса... 
На вигляд: такий собі
дядько в кожусі, 
колишній кріпак,
учорашній солдат – 
не пан, хоч за пана
багатший стократ.
...А думи і погляд -
однаково гострі, 
укотре лишають
Васильєвський острів 
і світу того,
що до всього оглух, 
розламує рамки
селянський кожух.
І кров гайдамацька
не заголубіла, 
і кістка не панська -
не біла, не біла, 
його не змінив ні сюртук,
ані фрак, 
не замінив його
панський піджак – 
все’дно воскресає
нескорений дух – 
розламує рамки
селянський кожух.

 

Вчитель:відстань між написанням цих автопортретів 20 років і відтворюють вони основні віхи його життя.

2.Колективна  робота за таблицею «Портретна лексика» (вправа «Додай блиску і обєму» - добір художніх засобів до обох портретів)

 

3.Творче завдання в групах. (Пропоную на цьому етапі уроку попрацювати в уже знайомому форматі: у групах).

 

  •                    Користуючись таблицею у підручнику на с. 66, карткою «Портрет», дібраним лексичним матеріалом, планом і пам'яткою «Як працювати над твором-описом у художньому стилі», складіть усні твори-описи зовнішності Т.Шевченка за поданими автопортретами. Через деталі зовнішності намагайтеся розкрити його  внутрішній світ, характер.
  • Самостійна  робота  учнів - складання опорних  речень твору-опису. (Музичний супровід)
  • Вибіркове слухання творів.
  • Редагування учнівських відповідей.
  • Захист групової роботи.

 

4.Складання плану усного висловлювання (індивідуальне завдання за карткою).

 

V. Рефлексія.

    Оберіть твердження, яке вам найбільше підходить, і поясніть його.

На уроці

я навчився ...

я зрозумів, що можу ...

мені сподобалося ...

у мене вийшло …

 

 VI. Оцінювання учнівських відповідей.

 

 

  VII. Дом. завдання (інструктаж).

 

      Письмовий твір-опис за картиною (за вибором):

  • написати твір-опис зовнішності людини за одним із автопортретів Т.Г. Шевченка, розглянутих на уроці;
  •  за самостійно обраним автопортретом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1

     КЛОУЗ-ТЕСТИ

  • Розповідь, опис, роздум - …
  • Висловлювання про певні ознаки, властивості предмета чи явища, їх характеристика…
  • Портрет, пейзаж, інтерєр - 
  • Опис зовнішності у літературному творі -…
  • Портрет художника, виконаний ним самим -…
  • Розмовний, науковий, діловий, публіцистичний, художній -…
  • Опис зовнішності людини може бути складений у таких стилях:
  • Об'єктивно і точно передати особливості вигляду людини: її зріст, постать, зачіску, риси обличчя, манеру триматися, жести, одяг, вживаючи слова в прямому значенні – мета описів…
  • Створити художній образ людини в цілому, через зовнішність емоційно показати внутрішній світ героя, вплинути на читача чи слухача, викликавши певне ставлення до портретованого – мета опису…
  • У художньому описі використовуються такі художні засоби: …
  • Будь-який літературний герой може постати перед нами як жива людина тільки тоді, коли …
  • Загальне уявлення про зображуваний предмет, окремі деталі, висновки - …
  •  В описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й за­гальне враження, тому що…

 

Додаток № 2

Таблиця «Портретна лексика»

Деталі портрета

Художні засоби - відоме

 

Художні засоби - нове

Обличчя

виразне, красиве, продовгувате, худорляве, ніжне, грубе, бліде,  смагляве, хворобливе

 

Вираз

привітний, розумний, відкритий, серйозний,  сумний,  похмурий, вольовий, зосереджений, замислений

 

Очі

великі, виразні, чорні, широкопоставлені, темні, карі

 

Погляд

привітний, ясний, розумний, відкритий, серйозний, уважний, спокійний, задумливий, замріяний, стурбований, сумний, проникливий,недовірливий, захоплений, відвертий

 

Чоло

Замислене, високе,

 

Губи 

повні, тонкі, свіжі, бліді, безкровні, стиснуті, розтулені

 

Брови

прямі, довгі, чорні, темні, вицвілі, тонкі, широкі, густі

 

Волосся

темне, світле, русяве, чорне, каштанове, попелясте, густе,сиве

 

Зріст

Високий, (високого зросту), середній (середнього зросту)

 

Статура

середньої статури, худорлявий, стрункий, тендітний, сутулий, широкоплечий

 

Риси характеру

уважний, добрий, працелюбний, чесний, суворий, доброзичливий

 

 

Додаток № 3

Опрацювання картки «Портрет».

ПОРТРЕТ

Подаючи словесний портрет конкретної особи, необхідно звертати увагу на ті ознаки, які характерні тільки для неї, виділяючи її з-поміж інших людей. Це можуть бути особливий овал обличчя, колір чи розріз очей, погляд їх, характерна будова носа, підборіддя тощо. Важливо помітити і запам'ятати вираз обличчя, особливості міміки, постави, які можуть розкривати якоюсь мірою душевний стан, настрій.        На смаки й уподобання вказати можуть деталі одягу.

 

 

Додаток № 4

План усного твору-опису

1.Загальне враження від картини.

2. Детальний опис зовнішності людини:

а) риси та вираз обличчя;

б) очі та погляд, брови;

в) вуста;

г) чоло і волосся;

д) вік;

е) одяг; окремі деталі.

 

3. Які почуття викликає картина.

docx
Додано
20 січня 2018
Переглядів
5250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку