Матеріали до уроків української мови в 9 класі. Подані тексти та групи комунікативних, мовних та творчих завдань до них. Можна використовувати на уроках як основний компонент.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ГЛОБИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ГЛОБИНСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТ. № 5
ГЛОБИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ТЕКСТОЦЕНТРИЧНА ТЕХНОЛОГІЯ У ФОРМУВАННІ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ
Н.Й.ШВАРЦ, УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ,
УЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ
м. Глобине – 2017 р.
Вступ...................................................2
Формування мовної компетенції учнів через застосування текстоцентричної технології .....4
Матеріали до уроків мови у 9 класі ..............................11
Література ...............................................56
ВСТУП
У сучасних умовах модернізації освіти велику увагу слід приділяти особистісній орієнтації, демократизації та гуманізації навчання мови, практичній спрямованості знань, органічному поєднанню навчання мови й мовлення, забезпеченню наступності змісту освіти та ін.
Основними підходами до навчання у мовній освіті є:
Це повністю відповідає меті шкільної мовної освіти, яка на сучасному етапі полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє виражальними засобами рідної мови, усіма її видами, стилями. Формування мовної особистості неможливе без роботи з текстом, який допомагає реалізувати всі зазначені підходи. На жаль, роботі з текстом у школі приділяється незначна увага. Вчителі відчувають труднощі у проведенні систематичної роботи з текстом за браком науково-методичних вправ з теми та відсутністю розробленої системи вправ, дидактичних матеріалів на текстовій основі. Отже, актуальність обраної технології зумовлена низьким рівнем мовної культури школярів, важливістю застосування тексту, перспективністю вивчення усіх розділів мовознавства на текстовій основі, нерозробленістю цього питання у лінгводидактичній літературі.
Особливо важливим у шкільній мовній освіті є формування граматичних умінь і навичок, застосування знань у мовній практиці. Цю проблему аналізували українські мовознавці: М.Я.Плющ, Н.Я.Грипас, О.І.Леута, Н.П.Гальона, Т.М.Розумик, Н.Ф.Венжинович, І.М.Бабій, Т.П.Вільчинська; лінгводидакти: О.М.Бєляєв, М.І.Пентилюк, Л.В.Скуратівський та ін.
Отже, дидактичні матеріали (системність текстів) та завдання до них мають відповідати комунікативній, пізнавальній, інтелектуальній, емотивній функціям мови, розвивати логічне мислення.
Серед основних ознак тексту, з методичної точки зору, можна назвати
наступні:
Сучасна лінгвістика тексту передбачає перехід від вивчення текстової
структури до аналізу тексту як комунікативної системи, детермінованої такими її складовими, як особистість мовця (автора) у сукупності його психологічних, ментальних, соціально-культурних особливостей. Аналізуючи стан справ у галузі лінгвістики тексту, А.А.Акишина кілька років тому висловила слушну думку: «Якщо всяка наука переживає три періоди: а) хаотичне накопичення матеріалу; б) класифікацію та накопичення безлічі дрібних законів; в) узагальнення і зведення до небагатьох загальних, то вчення про текст нині починає входити в другий період — тобто, продовжуючи накопичувати матеріал, піддає його першим класифікаціям і зводить до безлічі дрібних законів». Проте стає дедалі очевиднішим, що назріла необхідність прискорення цього процесу, важливого для наукового пізнання сутності мовної комунікації, котра являє собою один із дійових заходів розвитку суспільної свідомості.
ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ ЧЕРЕЗ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕКСТОЦЕНТРИЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ
Зважаючи на швидкий розвиток наукової та суспільної думки, на необхідність застосування інноваційних технологій, на нові підвищені вимоги до рівня якості знань учнів, вирішення проблеми формування мовної компетенції учнів є необхідною умовою їх соціальної і життєвої компетентності. Текстоцентрична технологія допомогає якнайкраще реалізувати ці необхідності.
Текст є явищем мовної та позамовної дійсності, виконує найрізноманітніші функції і зумовлений загальною моделлю світу.
Основними функціями навчального тексту (за Мединською Н.) є :
За комунікативно-орієнтованим навчанням саме третя і четверта функції є основними, а перші дві — допоміжними, оскільки їх можна реалізовувати і без тексту.
Соціокультурні, розвивальні, дидактичні та виховні функції тексту (за Варзацькою Л.) можна визначити так:
Основними критеріями відбору текстів є:
стилістичної гетерогенності, хронологічної гомогенності). Дібрані тексти повинні давати повне уявлення про основні функціональні стилі сучасної української мови, а кожен текст — характеризуватись основними ознаками наукового, художнього і публіцистичного стилів. Крім того, текст має бути насиченим комунікативно-значущою лексикою відповідної тематичної групи (для збагачення словникового запасу дітей), мовними явищами, які вивчаються на уроці (для лінгвістичного аналізу);
Текст, з одного боку, повинен легко читатися і сприйматися на слух (читання, аудіювання) для формування умінь у рецептивних видах мовленнєвої діяльності, а з іншого — легко переказуватись, стимулювати учнів до складання діалогів і монологічних висловлювань на базі цього тексту (продуктивні види мовленнєвої діяльності: говоріння і письмо).
Тексти проблемного характеру добираються з тією метою, щоб школярі вчилися мислити, аргументовано доводити свою точку зору.
Текстоцентрична технологія навчання відповідає основним завданням вивчення української мови та літератури, бо епіцентром уроку стає текст як засіб виховання всебічно розвиненої, творчої, національно свідомої, духовно багатої особистості, яка комунікативно виправдано вміє користуватися мовними засобами в усіх сферах суспільної діяльності. На уроках із застосуванням текстоцентричних технологій учитель може якнайтісніше поєднати навчання з вихованням, опираючись на багатство рідного слова. Саме виходячи з відібраного на урок тексту, учитель формує виховну мету.
Наведемо приклади організації роботи з текстом.
Наприклад, на вступних уроках мови у 10-11 класах використовую такі глибоко емоційні тексти, як “Молитва до мови” К.Мотрич та “Слово рідної мови” В.Сухомлинського, а домашнє завдання - написати твір-мініатюру на тему “Що я можу зробити для рідної мови” або “Мова – дзеркало душі”.
Розглядаючи в 11 класі тему “Розділові знаки у простому реченні”, використовую текст:
Юність – це вік, коли людина робить одне з найвеличніших своїх відкриттів – відкриває саму себе. Відкриття самої себе – найпрекрасніше, що може відчути людина. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, доти незнані можливості. Щоб виявити і використати їх, треба знайти себе – тобто вивчити й зуміти оцінити. Це дасть змогу “вибудувати” себе для життя на багато років уперед.
Здавалося б, приватне питання твого життя. Але ні! Це актуальні питання сучасного суспільного життя, оскільки людині необхідна не лише оцінка самої себе з позицій соціального ідеалу, а й всемірне прагнення до нього.
Твоєму вікові притаманна віра в ідеальне, романтична відданість винятковому й незвичайному. Від народження й до останніх днів своїх людина так чи інакше розв”язує безліч завдань, які ставить перед нею життя, намагаючись здійснити мрію: навчитися керувати своїм життям, своєю долею.
А для цього слід озброїтись системою сучасних знань про розвиток особистості, знати форми й механізми самовдосконалення у трьох сферах: у фізичному вихованні, в інтелектуальному розвитку, в моральному оновленні. Звичайно, самовдосконалення – надзвичайно складна річ. Тобі доведеться мобілізувати все: здібності, волю, енергію, добряче потрудитися.
Бесіда за змістом тексту:
Потім групи, на які розділений клас, отримують завдання:
Так само проводжу і урок в 11 класі, на якому повторюємо види складних речень. Пропонується робота з таким текстом:
Важко бути щасливим, якщо реальність твого життя далека од твоїх бажань. Оте твоє ”хочу” і “можу” повинні узгоджуватися, і це залежить від тебе самого, від твоєї життєвої активності. Але над усім цим – над бажанням і реальністю – височіє владне, вимогливе й мужнє слово “треба”. Воно єднає тебе з тими, хто живе поряд. Воно робить тебе часточкою великої спільності – твого народу. Воно підкоряє тебе і водночас підносить тебе, диктує тобі свої вимоги і дарує радість від свідомості того, що ти живеш не тільки для себе – для всіх.
Після бесіди групи одержують завдання:
Добираючи тексти для диктантів, аудіювання, переказів, на перший план ставлю роль інформації, яку несуть ці тексти, і чи вплине вона на почуття учнів, чи спонукатиме їх замислитись. Часто використовую для цього тексти про видатних людей, зокрема українських письменників, на прикладі життя яких учні вчаться мужності, сили волі, краси почуттів. Наприклад, для контрольної тематичної роботи в 10 класі з теми “ Система частин мови, спільне і відмінне в них” пропоную текст диктанту “Безсмертний полтавець” про моральний подвиг І.П.Котляревського; в 11 класі з теми “Види складних речень” – текст “Феномен Довженка” про своєрідність світобачення “поета світового кіно”. З метою розвитку вміння відчувати красу природи і красу художнього слова добираю тексти “Мальви”, “Вечір”, “Лебеді”, “Українські степи” та ін.
Текст. Наша Батьківщина, наш народ – це тисячолітнє дерево, що пустило коріння в глибину віків і гордо розкинуло свої віти. Земля українська не просто годувальниця, а вічно жива скарбниця, на яку так чуйно відгукується кожне наше серце і душа. Ми дужі своєю землею, любимо її, пишаємося нею, бо тут народилися,живемо.
Можливі форми роботи з текстом на цьому уроці.
Дослідження:
- Які думки і почуття викликав текст?
- Довести, що це текст.
- Визначити тему та ідею.
- Визначити стиль мовлення.
- Визначити тропи, їх роль.
- Поставити розділові знаки, пояснити їх вживання.
- Вставити пропущені букви,пояснити їх вживання.
- Підібрати синоніми до слів.
- Пояснити значення слів.
На основі цього тексту учитель пояснює і тему уроку в 9 класі: «Актуальне членування речень у висловлюванні: відоме і нове?».
Цей текст може слугувати початком важливої перспективної мети, а саме: написання контрольного твору на тему «Україно, я для тебе живу!» У системі уроків підготовки до цієї контрольної роботи текст відіграє вирішальну роль, бо несе на собі пізнавальну, смислову, емоційну, естетичну функцію. У ході уроку учитель з учнями буде працювати:
– над тематичним словом, вживаючи його в переносному значенні, підбираючи до нього різноманітні синоніми, метафори;
- над утворенням словосполучень, які потім стануть основою для написання нових речень;
- учні будуть перетворювати розповідні, питальні, спонукальні речення в окличні; доповнюватимуть речення звертаннями, однорідними членами.
Таким чином, такий текст стане основою для створення нового на цю ж тему. Домашнє завдання передбачає складання нового варіанту тексту або складання окремих речень.
Залежно від мети уроку, до головного тексту можуть бути поставлені різні завдання:
- До якого типу мовлення належить текст? Доведіть.
- Виділіть прості, складні речення.
- Перебудуйте речення в складне.
- Доберіть синтаксичні синоніми до речення.
- Запишіть речення, ускладнивши його однорідними членами, відокремленими членами речення і т.д.
Інший варіант завдань:
- знайти тематичне речення, тематичне слово;
- перебудувати речення з прямою мовою в непряму;
- знайти слова за поданою схемою будови;
- знайти слова, в яких кількість букв і звуків однакова;
- до підкресленого слова підібрати тропи, замінити епітети, метафори власними.
Текст може бути російськомовний.
Текст. Дружба, как известно,- это великое чувство. Дружба познаётся в беде, работе, учении. Иногда дружба связывает людей навеки. Даже если ты далеко, ты чувствуешь плечо любимого друга.
Завдання:
- Виправити лексичні, граматичні помилки.
- Розставити розділові знаки, зробити висновок про постановку розділових знаків у російській і українській мовах.
- Знайти слова , які по-різному пишуться в українській і російській мовах.
- Які ще властивості даного тексту свідчать, що наші мови споріднені?
Якщо узагальнити можливі варіанти роботи над текстом на уроках мови, то можна їх звести до трьох основних груп:
Ефективність текстоцентричного методу досягається застосуванням мультимедійних засобів навчання, за допомогою яких на уроці створюється
атмосфера напружених творчих розумових і креативних зусиль учнів. Використання мультимедійних технологій передбачає корисну зміну вражень, емоційний вплив художнього тексту, ілюстрацій, музики, живопису, інсценізації, співу, а також аудіо- та відеозаписи, фрагменти діафільмів, телепередач, відео-кліпів.
Мультимедійні технології вдало доповнюють центральний текст уроку певної тематики, вони розширюють знання учнів, спонукають до творчих пошуків. Важливо вдало використати увесь спектр мультимедійних засобів для досягнення дидактичної і виховної мети уроку. Часто такі уроки бувають інтегрованими.
Текстоцентрична технологія вимагає значної праці вчителя по підготовці до уроків. Бо дуже непросто добирати тексти, які б відповідали усім критеріям, визначеним вище, а саме:
Але така робота обов’язково дає результат.
З метою активізації пізнавальної діяльності учнів, крім зазначених технологій, постійно використовую на уроках такі методи і прийоми:
Усі ці методичні засоби дозволяють викликати інтерес до вивчення мови, а потім на основі інтересу розвивати свідоме, осмислене сприйняття мовних і літературних явищ і врешті формувати вміння застосовувати знання на практиці, тобто досягати головної мети – формування освіченої, мовно компетентної особистості.
Урахування лінгвістичних, психологічних, педагогічних засад роботи з текстом, перцептивна і продуктивна діяльність з навчальними текстами сприяє формуванню мовної особистості учня, здатної спілкуватися у різних сферах і життєвих ситуаціях. Текстоцентричний підхід до навчання мови спонукає учня до творчого вираження власної індивідуальності засобами української мови, що і є однією з головних ознак сформованості україномовної особистості. Аналіз науково-методичної літератури та шкільна практика доводять, що система тематично об’єднаних текстів та комплексні різнорівневі завдання до них є основою навчання української мови.
Приклад застосування текстоцентричної технології подаємо у матеріалах до уроків мови у 9 класі
МАТЕРІАЛИ ДО УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 9 КЛАСІ
Тема: Вступ. Розвиток української мови
Дехто вважає мову лише засобом порозуміння між людьми. Насправді ж цим не вичерпується її значення. У мові закодовує нація всю свою історію, багатовіковий досвід, здобутки культури, духовну самобутність.
Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним всюди і завжди. Без неї, як і без сонця, повітря, рослин, людина не може існувати. Як великим нещастям обертається нищення природи, так і боляче б’є по народові зречення рідної мови чи навіть неповага до неї, що є рівноцінним неповазі до батька й матері.
Українська мова своєю красою і багатством давно привертала увагу вчених.
Коли йдеться про походження української мови, переважна більшість зацікавлених сприймає цю проблему як походження сучасної української мови, тобто тієї, яку вони чують щодня по радіо й телебаченню і використовують у щоденному спілкуванні між собою, яку вивчали в школі, якою читають книжки, газети й часописи. Проте слід пам'ятати, що національна мова складається з двох самостійних гілок: спільної для всієї нації літературної мови, відшліфованої майстрами художнього слова, і мови народної, яка досить відрізняється в різних діалектних ареалах.
Історію української мови починають від праслов’янської (спільнослов'янської) мовної єдності, яка виділилася з індоєвропейської прамови приблизно в ІІІ тис. до н. е. Праслов'янська доба тривала близько 2000 років.
Сучасні дослідники, критикуючи теорію єдиної давньоруської (або праруської) мови, вичленовують українську мову безпосередньо з праслов’янської мови без проміжних ланок. Згідно з цим підходом, три східнослов’янські мови, українська, білоруська й російська, зростали незалежно одна від одної, як мови самостійні, і так званої “праруської” спільної мови не існувало.
Тарас Шевченко був переконаний, що поки жива мова в устах народу, доти живий і народ, що нема насильства більш нестерпного, як те, яке прагне відняти у народу спадщину, створену численними поколіннями його предків. Ці Кобзареві думки перегукуються з роздумами визначного педагога К.Ушинського:"Відберіть у народу все – і він усе може повернути; але відберіть мову – і він ніколи вже більш не створить її; вимерла мова в устах народу – вимер і народ. Та якщо людська душа здригається перед убивством однієї недовговічної людини, то що ж повинна почувати вона, зазіхаючи на життя багатовікової особистості народу?".
Чого тільки не застосували губителі нашої мови! І офіційно забороняли, і оголошували неіснуючою чи придуманою німцями, і вважали діалектом російської чи польської мови, і тримали в мовних гетто, й оцінювали як "хлопську", "колхозну", і підлаштовували її під іншу мову з метою прискорення її злиття в і'мя світлого майбутнього всього людства, і прославляли її "небувалий розквіт" завдяки дружнім впливам, - а вона таки живе. "Не вмирає душа наша!".
Нашому поколінню випало складне, але почесне завдання - відродження української мови, держави, нації. І виконати його - наш громадянський обов’язок.
Hy що б здавалося слова?
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється — ожива,
Як їх почує! Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..
Т. Шевченко
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Тема: Повторення відомостей про мовлення, текст,стилі й типи мовлення
Формування мовної особистості
Формування мовної особистості можливе за умови доброго знання навколишнього світу і доброго знання виробленої попередніми поколіннями носіїв системи даної мови (її історії, стилістики, у тому числі емоційно-експресивних засобів), а також наявності мотивів та цілей, які зумовлюють використання мовцем усієї цієї сукупності знань. Незліченні мотиви людського спілкування і забезпечують розвиток мовної особистості, керують її поведінкою, зумовлюють добір засобів для досягнення передбачуваних результатів спілкування.
Своєрідність мовної особистості формується мовою, в першу чергу, мовою рідною, за допомогою якої людина здобувала перші знання про навколишній світ і про закони, що керують його розвитком. Тобто мовець стане мовною особистістю тоді, коли він знатиме психологію, культуру й етнографію народу, мовою якого він говорить, і коли знання ці будуть органічно пов’язані з його життєвою і розумовою діяльністю, оскільки поряд зі спільністю мови народ (націю) визначає спільність культурних цінностей і традицій.
Отже, національну мовну індивідуальність визначає національна культура, білінгвістичну мовну індивідуальність – дві національні культури: без знання психології, культури (та історії) народу, мовою якого можеш говорити, особистістю щодо цієї мови стати не можливо (За Н.Бабич).
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Тема: Повторення вивченого у 8 класі. Види простого речення.
«Земля на зерняткові стоїть»
"Земля на зерняткові стоїть..." Так кажуть у народі, бо на колосках споконвіку трималася людська доля, саме людське існування. Сотні тисяч слів у нашій мові, одні з'являються, інші зникають, а є слова вічні: це мати, Батьківщина, хліб.
У всі часи слово хліб люди вимовляли шанобливо, бо він - основа людського життя.
Легенда розповідає таке. Колись у давнину синові царя Елівсина юному Триптолему богиня родючості та хліборобства Деметра дала насіння пшениці й наказала висіяти його. Тоді він перший на землі зорав поле й кинув у ріллю золоте зерно. А потім за велінням богині на колісниці, запряженій крилатими кіньми, проїхав усі країни й навчив людей вирощувати хліб. Відтоді з'явилися хлібороби.
Це - легенда. А як же насправді зачиналося хліборобство? Хто вперше почав випікати хліб? У всіх кінцях світу вчені-археологи знаходили стародавні стоянки первісних людей. І скрізь було зерно. У країнах Сходу - рис, у Південній Америці - кукурудза... Коли ж людина відкрила злакові рослини? Було це дуже давно.
...У закіптюженому склепінні печери полум'я освітило похмуре обличчя хранительки вогню - старійшини племені. Чоловіки вкотре повернулися з полювання ні з чим. Невдача за невдачею переслідували плем'я. На світанку старійшина сама вирушила шукати їжу. Поблизу стоянки всі їстівні корінці було зібрано. Довелося йти далеко. Зупинилась у видолинку, по якому протікав струмок. Але й там не було нічого. І раптом побачила незнайомі рослини. На їхніх стеблах погойдуватися колоски. Що в них? Жінка схилилася над рослиною, на долоню впали золотисті зерна. Вона кинула кілька до рота, розжувала. Це - харч! Ось де порятунок!.. З того часу, хоч би які злакові рослини відкривача людина, знахідка виявлялася щасливою й корисною. Борошнисті зерна давали відчуття ситості, допомагали пережити тяжку зиму.
Зарості рослин-годівниць траплялися нечасто. А вирощувати їх ще не вміли. Як же цього навчилися?
... Поранений мисливець присів край дороги. Біля стежки зеленів паросток хлібної рослини. Неподалік - ще один. "Де вони тут узялися? - подумав мисливець. - Може, виросли з покинутих збирачами зернин?" Він (як і його одноплемінники) вважав, що рослини пробуджуються до життя з волі богів, думка, що промайнула в голові, не давала спокою... Наступного ранку він роздобув трохи насіння й розкидав його у відлюдній місцині на галявині. Минуло кілька днів, паростків не було. Мисливець уже й не сподівався, що вони з'являться... Та ось три зернини проросли. Вони потрапили в м'яку, розпушену землю. "Ось воно що!" - зметикував мисливець. Він розпушив ділянку палицею, розкидав насіння. Що вийде? Цього разу проросли всі зерна. "Сіяч" дивився на крихітні рослини й очам своїм не вірив. Йому здавалося, що сталося диво. Хліб скорився людині, виріс там, де вона захотіла! Так хлібне зернятко прив'язало людину до землі. Вона вже не блукала лісами в пошуках їжі, а осідала біля хлібного поля - пшеничного, рисового, житнього чи ячмінного.
Близько семи тисяч років тому поселення хліборобів з'явилися на берегах Дністра, Південного Бугу, Дніпра. У незапам'ятні часи на лісових галявинах і луках буйно квітували всілякі злаки, зокрема дикі попередники проса, жита і пшениці, розсіваючи під осінь зерно. Наші предки могли вже варити страву з цього зерна, спершу розмочуючи його у воді.
Випікати хліб первісні люди ще не вміли. Та якось... Важкі хмари облягли небо, пішов дощ. Хлібороби повернулися з поля рано. Жінки заходилися варити борошняну юшку. А готували її з розтертого каменями зерна. Одна жінка, поспішаючи, розлила його на розпечений камінь. Густа юшка, потрапивши на камінь, перестала розтікатися, стала коржем. Старша з-поміж жінок схопила з каменя борошняне кружальце й хотіла викинути його. "Згоріло зерно!" - подумала вона. Але ж кожна жменька борошна була така дорога. До того ж від маленького плаского кружальця, якому ще не було назви, так принадно пахло. Треба покуштувати! Жінка відщипнула шматочок. Смачно! Запропонувала чоловікам - сподобалося. Тоді, з острахом позираючи на розпечений камінь, вона вирішила повторити те, що вийшло випадково...
Під час розкопок стародавніх поселень учені-археологи багато разів знаходили камені - деки, на яких колись випікали хліб - круглі, як сонце, коржі. Учені засвідчують, що було це в мезоліті, тобто в середині кам'яного віку. Звідти й бере початок слово хліб, таке дороге для нас сьогодні. А утвердилося воно в праслов'янських і близьких до них мовах у пізню добу кам'яного віку. За 5-6 тисяч років до нашої ери людина винайшла кам'яну зернотерку, почала розмелювати злаки й випікати на розжареному камінні плескачі, коржі, балабушки. Саме відтоді й запахло на нашій землі свіжоспеченим хлібом...
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Види простих речень
Тема: Повторення вивченого у 8 класі. Речення, ускладнені
звертаннями і вставними словами
Хліб на столі, то й стіл - престіл
"Хліб на столі, то й стіл - престіл, а як хліба тільки трошки, то й стіл - дошка", - так кажуть у народі. Як же з'явилося дріжджове тісто? Адже прісне тісто використовували дуже довго. Готували їжу ввечері, коли вже ніхто нікуди не поспішав. Та якось один із рабів вирішив уранці приготувати їжу на вечір. Замісив тісто. А тут чує: "На роботу!" Коли повернувся, тісто прокисло, бо дуже жаркий видався день. Чоловік хотів викинути тісто, та пошкодував, додав його до свіжого. Не пропадати ж добру! Ось тут і почалося...
Замішували тісто здебільшого на воді. Інколи на олії медові залежно від достатку. Воно завжди лежало спокійно не пузирилося і не намагалося "втекти". А це неймовірно! мов живе піднімалося росло. Вже не вміщалося в мисці частину його відклали в іншу посудину. Хай мовляв утихомириться проте воно і там росло. Диво! І раб став на коліна. За ним опустились інші. У тісто вселився якийсь дух. Добрий дух. Він вирішив нагодувати бідняків допомогти їм. А якщо це "живе" тісто спекти? Хліб спекли на розжарених каменях. Він вийшов особливий пухкий духмяний. Звичайно безіменний бідняк і не думав про відкриття закваски приготування дріжджового тіста. Та значення відкриття від цього не стає меншим.
Нині мало хто з молодих уміє випікати хліб. Забувається це давнє ремесло. Але, може, все ж повернеться воно до нас? Від літніх людей ще можна почути рецепти випікання хліба. Зачинок робили раз на тиждень у четверговий вечір, а випікали хліб у жіночий день, у п'ятницю. За давнім звичаєм у цей час, хоч би якими були родинні стосунки, у хаті має панувати злагода - ні прокльонів тобі, ні сварок. Інакше хліб не вдасться.
Руками легко випліскували круглу, наче сонце, хлібину і лишали її на рушнику. Потім на ясенову лопату клали капустяний листок, притрушували борошном і лише тоді на нього переносили хлібину. Ловко шугали лопату в гарячу утробу печі, потім другу, третю... Виходити з хати під час випікання хліба не можна було, рипати дверима - теж. А яким дивовижним дійством було витягання хліба з печі! Витягнуть, зважать у руці: якщо важкуватий - ще не готовий. А коли від легкого постукування спід паляниці відгукується дужим передзвоном, починають виймати рум'яні хлібини. Кожен буханець конче треба видмухати, зішкребти нижню скоринку від залишків капустяного листя.
"За всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Його присутність народжувала поетів і мислителів, сприяла появі пісень і дум, продовжувала родовід, і навпаки - коли він зникав, неодмінно приходило лихо". Так писав відомий дослідник-народознавець Василь Скуратівський.
Тяжко діставався хліб насущний. Згадаймо Шевченкове: "А я стою похилившись, думу гадаю, як то тяжко той насущний люди заробляють".
1933 року був в Україні Великий Голод. Не було тоді ні війни, ні суші, ні потопу, ані моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу - старих, молодих, і дітей, і ще не народжених - у лонах матерів". Це – мільйони українських людей, які загинули мученицькою смертю від голоду.
А як голодно і холодно було в кожній оселі після війни. Найтяжче - пережити довгу зиму. Сім'ї були багатодітні, і кожному треба було дати хоч малесенький шматочок хліба. А де взяти? Неможливо дістати борошна, а коли й діставали, то не меншою трудністю було спекти хліб. У хаті холодно, тісто не підходить. Піч не топилася, та всі дітки сідали навколо діжі й годинами зігрівали її своїми тілами. Хоч і малі були, та розуміли, що в тому хлібові - їхній порятунок.
А ще в часи війни, коли палали міста й села, нерідко серед згарищ стояла, як монумент, хатня піч. Вона, як рідна ненька, рятувала людей від холоду й голоду. А на Рівненщині в селі Межиріччя споруджено єдиний у світі пам'ятник печі. Василь Земляк у романі "Зелені млини" писав: "Для справжнього українця піч - однаково, що вівтар для віруючого, і тепло, і затишок, і спочинок, і лікарня, а якщо іще гарно змайстрована, то й насолода для ока".
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Тема: Повторення вивченого у 8 класі. Речення, ускладнені
однорідними і відокремленими членами
Хліб у звичаях і обрядах українців
Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Він символізує гостинність, доброзичливість, щирість нашого народу. Хліб був мірилом життя, культури. Жоден обряд не обходився без хліба.
Народжувалася дитина - йшли з хлібом; виряджали сина в далеку дорогу - мати загортала в рушник житній окраєць; справляли весілля - пекли коровай; ішли на поминки - несли з собою паляничку; в новозбудовану хату теж неодмінно приходили з хлібом; дорогих гостей зустрічали хлібом-сіллю.
Селяни вірили в магічну силу хліба. Починаючи оранку, його чіпляли до хомута або клали на плуга - тоді буде добрий урожай. У новорічну ніч посипали житом, пшеницею, всякою пашницею.
Хліб таїть у собі тепло серця й душі, тепло сонця. Хліб ясний, мудрий, вічний, святий.
У кожній сільській хаті була така традиція: заселяючи нове житло, родина переносила зі старого стіл і діжу. "Без столу, печі і діжі, - каже прислів'я, - немає тепла і їжі". Усе можна було позичити в сусідів, а от пікну діжу ніколи не виносили з хати: у ній народжувався хліб.
Пікна діжа - це родинний оберіг. Її не годилося використовувати для якихось інших цілей, окрім її безпосереднього призначення. Тільки розплітаючи косу молодій на весіллі, її садовили на діжу. У цьому обряді був глибокий зміст: відтепер молода господиня мала забезпечувати майбутню родину печеним хлібом.
Обід зі свіжим хлібом - справжнє свято. Відрізуючи окраєць, батько казав синові: "Це щоб дівчата любили", а доньці: "Щоб хлопці любили». «Цілушку дамо корові, щоб молоко прибувало". Дуже багато народних прикмет і вірувань пов'язано з хлібом:
Хліб і рушник - одвічні українські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові - ознака гостинності нашого народу. Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили хліб. Прийняти рушник, поцілувати паляницю - означає виявити повагу до господарів. Цей звичай пережив віки, став доброю традицією і в наш час. Є народні повчання: "Доїж шматочок хлібця, бо в ньому твоя сила"; "Якщо залишив недоїдений шматок, то цілу ніч снитимуться старці".
Українська народна казка розповідає таке. Якось у родині пекли хліб. Одна паляниця скотилася з лави й покотилася дорогою. Прикотилася до воріт багатія й просить: "Прийміть мене до себе, завжди будете ситі". "У нас і калачів досить", - мовив багатій. Покотилася хлібина далі. Докотившись на край села, зупинилась перед бідною хатою. Саме у дворі гратися голодні діти. Побачивши хліб, зраділи йому й весело понесли до хати. Тут же почали їсти його. Коли залишився тільки окраєць, сталося диво: виросла з окрайця нова паляниця. І хоч скільки її краяли, завжди цілою була. У хаті бідняка постійно був хліб.
А то якось із високої гори покотилося золото. Зупинилося воно перед бідною хатою, постукало у двері, щоб пустили. Вийшов бідняк і сказав: "Тебе нам не треба, у нас є хліб!" Покотилося золото далі, стало перед хоромами багатія. Тільки заблищало у дворі – метнувся багатій, ухопив обіруч і поклав на почесному місці. 1 почалися в багатія злидні. Земля перестала родити, сади повсихали. Не стало хліба. Хоч як шкодував багатій, а змушений був понести за хліб шматок золота. Півпаляниці відкраяв бідняк, а золота від багатого і не взяв. Родина багатія весь хліб з'їла відразу і знову була голодна, а бідняків окраєць перетворився на нову запашну паляницю. Ось така сила хліба, випещеного сонцем і людськими руками, осяяного святістю і глибокою повагою.
Першим був не Господь і не геній,
першим був простий чоловік.
Він ходив по землі зеленій
і між іншим хлібину спік.
І не зміг заробить монумента,
цей наївний франк чи дуліб,
бо не зміг він найти момента,
шоб узяти патент на хліб.
Постаріла вже мудрість Божа,
розтрощив її грізний час.
Хлібом геній живився кожен,
щоби розум його не погас.
Та нехай над землею година
чи негода лютує і рве, -
вічна мудрість простої людини
в паляниці звичайній живе.
(В.Симоненко)
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема: Пряма і непряма мова
Честь
Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтись.
Вогонь сказав:
Честь стояла мовчки, слухаючи своїх друзів.
Комунікативне завдання
Довідка:
Честь – 1. Сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській і особистій поведінці; 2. Добра, не заплямована репутація, авторитет людини, її чесне ім,я; 3. Повага, пошана, визнання когось чи чогось;
Берегти честь – дотримуватися морально-етичних правил гідності, боротися, захищаючи гідність когось чи чогось;
Гідність – 1. Сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості, честь, достоїнство; 2. Усвідомлення людиною своєї громадянської ваги, громадянського обов’язку, самоповага, власне Я.
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема: Складне речення і його ознаки. Складні реченні сполучникові та безсполучникові, із сурядним і підрядним зв’язком
Свята Софія — мудрість Божа
Храм святої Софії (1017-1037), заснований і побудований великим князем Ярославом Мудрим, вінчав собою весь архітектурний ансамбль великокняжої столиці, гордо звівшись над навколишніми будовами. Він завершував адміністративну частину Києва, піднявшись у вись навіть над палацом великого київського князя.
Зводили Софійський собор найліпші, добре обізнані з иізантійською архітектурою майстри. Виконуючи таке відповідальне завдання великого князя й застосовуючи у будуванні національні форми на той час уже високороз- ниненого українського мистецтва, вони створили чудову споруду в українсько-візантійському стилі.
У храмі відбувались висвячення єпископів та церковні церемонії при вступі українських князів на великокняжий престол, тут приймали і послів християнських держав, одружували княжих синів і доньок, хрестили княжат. Крім того, храм святої Софії був місцем поховання великих князів і митрополитів. У ньому поховані великий князь Ярослав Мудрий, його син — великий князь Всеволод, онуки — великі князі Володимир Мономах, Ростислав Всеволодович. (1)У бічній південній наві спочивають київські митрополити з часів великокняжої доби, а у наш час біля дзвіниці святої Софії знайшов останній спочинок патріарх Київський і всієї Руси-України Володимир Романюк.
Софійський собор не зберігся до нашого часу в його первісному вигляді. За майже десять століть свого існування він був свідком багатьох подій і безнастанної боротьби українського народу за свою незалежність. Внаслідок численних воєн і незгод храм зазнавав грабувань і руйнацій, часом подовгу стояв порожнім і в запустінні. Велику відбудову розпочав митрополит Петро Могила. Остаточно оновлено церкву щедротами великого мецената українського мистецтва — гетьмана Івана Мазепи в 1690-1707 рр. З того часу собор святої Софії зберіг (за винятком західної частини) свій зовнішній вигляд у стилі українського бароко. План собору святої Софії має незаперечне київське, а не константинопольське чи якесь інше, скажімо, малоазійсько-візантійське походження.
Особливу цінність і мистецьку вартість становлять неперевершеної краси мозаїки та фрески XI ст. Особливо треба відзначити мозаїчне зображення Оранти та сцени Євхаристії у вівтарній частині храму. (2) Поєднання мозаїк і фресок у єдиному ансамблі — характерна риса Софії, вони органічно поєднані єдиним задумом і виконанням. Особливу цікавість викликають розписи, зокрема груповий портрет сім'ї Ярослава Мудрого, а також унікальне зображення скоморохів, яке дає візію тогочасного життя в київській столиці. Велику роль в ансамблі собору відігравала мозаїчна та керамічна підлога.
Сакральні розписи собору відтворювали містичну ідею безмежності божественного начала і сутність вічності людського життя. (3)Загальномистецька єдність інтер'єру кафедри святої Софії ще й зараз вражає своїм чарівним співвідношенням архітектурних форм та різноманітністю ефективних перспектив, що відкриваються з кожного місця. Мальовниче поєднання двоярусних тридільних аркад, склепінь, луків, суворих рядів колон-пілонів, глибин вівтарних апсид, горизонтальних опасань хорів з різьбленими парапетами, широких шиферних імпостів, яке в кожному перспективному повороті й у кожному ракурсі довершується шляхетною кольоровою гамою фресок і блиском величних мозаїк — усе це в своїй логічній єдності являє собою неперевершену й ніде не запозичену синтезу давньоукраїнського самобутнього мистецтва, втілену в найдорогоціннішій перлині нашої національної культури — святій Софії в Києві (За О. Кучеруком).
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання (виконується в трьох групах, які досліджують речення з відповідним номером)
Творче завдання
Тема: Складне речення і його ознаки. Складні речення сполучникові та безсполучникові, із сурядним та підрядним зв’язком
Україна – одна з найбагатших за природними ресурсами країн світу, але й одна з найзруйнованіших і найзанедбаніших в екологічному відношенні. Антропогенний вплив на довкілля наприкінці ХХ століття сягнув таких масштабів, що поставив під загрозу саме життя на планеті.
Загальновідомо, щоб жити, людина дихає повітрям. Раніше повітря нашого краю було чистим, прозорим і люди насолоджувалися його прозорістю і блакиттю неба. Чадний газ, що міститься у вихлопних газах автомобілів, забруднює повітря. Це є дуже небезпечним для здоров’я, а інколи навіть людина гине.
Підприємства скидають у воду і повітря тонни шкідливих речовин, але природа не завжди може витримати такі надмірні навантаження, і в результаті з’являються занедбані кар’єри, мертві ріки, купи сміття, вирубані ліси.
Як важливо знати землю, на якій живеш, розуміти квітку, пташку, кожну маленьку комашку, чути, як дихає природа. Давайте спробуємо бачити те, що досі проходило повз нашу увагу. Кожен людський вчинок має супроводжуватися турботою про чистоту навколишнього середовища, щоб ожили річки й потоки, щоб вони перестали бути звалищами сміття.
Культура людини складається з багатьох чинників, серед яких важливе місце займає наше ставлення до природи.
Комунікативне завдання:
Лінгвістичне завдання:
Творче завдання:
Тема: Складносурядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому
Вогонь і сміх
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання (виконується в трьох групах, які досліджують текст з відповідним номером)
Творче завдання
Дуб
Плечистий, ошатний дуб стоїть на околиці села самотиною. Але тому, що він так гарно навчився розуміти самого себе та все те, щоо його оточує, дуб почуває себе щасливим. Найбільшої втіхи йому завдають птахи. Можливо, якби йому не поталанило народитися на цей світ дубом, то він хотів би народитися птахом. А проте про крила він замислювався рідко, бо не так уже й кепсько стояти йому в рідній землі. І, крім того, він достеменно знає, що відбувається за обрієм, а що — за рікою. Бо птахи, які сідають на його гілля перепочити, не втримуються, щоб не розповісти, не проспівати, щоб із властивою їм безтурботністю не повідати про все, що бачили.
Коли прилітають ластівки, то дуб, слухаючи їхні голоси, веселішає і наче молодшає. А сов він не любить. Коли вночі над ним пролетить сова, то дуб ще дужче нахмуриться, в ньому пробудиться щось темне й земляне, по листю пробіжить дрож. А зозулі!.. Вони б йому подобались, якби не підкидали свої яйця в гнізда іншим. Але вони — як знахарі. Люблять побріхувати, скільки тобі років зосталося жити.
Нікому не розказував дуб про зозулине гадання, але чи сорока підслухала, і рознесла всім на своєму довгому хвості, чи, може, сам вітер переповів, але незабаром про це знали всі. 1 поле, яке вмивалося цвітом білих гречок, і стежки, що текли поміж житами, обплутані березкою та позначені синіми спалахами цикорію, і кожна грудочка землі. Приходили до нього стурбовані звірі — лисиця, яка колись під дубом ховалася від метелиці; прибігав заєць, поскакав навкруг, поприсідав, наче збирався про щось попросити, але так і не зважився; навіть вовк прибігав – та так сумно завив, що все живе перелякалося; і ховрахи, і суслики, і польові миші також табунами навідувалися. Прилітали хмарами горобці — лящали, як весняний дощ об нерозталу кригу; і сова навідувалась —присунула похмуро, страшним війнуло од її польоту, незрозумілим; і шпаки віддали дубові свою шану — пришуміли зграєю, прилітала й горлиця — лагідно-сумовита, ласкаво-співчутлива.
Дуб нічого їм не розповідав, але по тому, як важко й пригіркло пахла його кора, як похмуро здіймалося вгору сучкувате гілля, як неквапно й відчужено зітхало його листя, всі: і заєць, і лисиця, і вовк, і ховрахи, і польові миші, і горобці, і шпаки, і горлиці, — всі починали вірити, що на цей раз зозуля не помилилася. Вони розбіглися в свої виярки, в ліси та чагарники, вони розлетілися, і скоро про дуба вже знали всі: вістка поширювалася так швидко, як швидко заходить сонце.
І незабаром у гості до дуба прилетіли журавлі.
І журавлям, і крячкам, і кропив'янкам дуб встигав щось повідати про своє життя. Журавлі, наприклад, довідалися від нього про далеку синю весну. І кропив'янки про щось довідалися — може, дуб сказав їм про те, що чекає на нього в майбутньому.
Стояв дуб — і не стомлювався стояти (За Є. Гуцалом).
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Спробуйте сформулювати правило про те, які речення називаються складнопідрядними. Звіртеся з підручником.
Творче завдання
Тема : Складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними
Що таке Червона книга?
Червона книга — це кілька товстих томів, і червоний колір їхніх палітурок немовби попереджає: "Стійте! Необхідно вжити термінових заходів!". Він попереджає про небезпеку, яка нависла над 600 видами тварин, серед яких майже над 300 видами ссавців.
Червона книга складається з п'яти частин або, точніше, тварин, занесених до цієї книги, розбито на п'ять категорій.
До першої категорії належать види, які зникають. Цих тварин лишилося на землі дуже мало, і врятувати їх можна, тільки вживши якихось термінових і екстраординарних заходів.
Другу категорію складають особини видів, кількість яких скорочується. Вона ще не наблизилася до фатальної риски, однак з різних причин швидко скорочується. І щоб тварини ці не зникли зовсім, також потрібні рішучі заходи.
Третя категорія — тварини, які взагалі рідко зустрічаються (мають природну низьку чисельність або мешкають на обмежених територіях). Звичайно, вони також підлягають суворій охороні.
Четверту категорію складають так звані невизначені види, тобто тварини, про яких ми маємо мало відомостей (очевидно, тому, що їх узагалі мало або вони рідкісні, а тому також можуть зникнути).
Категорія п'ята — ті тварини, які були на межі повного зникнення, але тепер урятовані людиною і їм не загрожує загибель.
Аркуші в книзі можуть мінятися. Наприклад, із другої категорії тварини можуть бути переведені до першої — це свідчить, що становище різко погіршало. Або, навпаки, — із першої, другої або третьої можуть бути переведені до п'ятої — отже, тваринам перестала загрожувати небезпека. Людина врятувала їх.
Однак у своїй благородній діяльності люди зустрічаються з величезними й, здавалося б, нездоланними труднощами. Справді, людина будує й розширює міста, споруджує аеродроми, прокладає дороги, газопроводи. Вона не може жити без деревини, без кам'яного вугілля і нафти, не може обійтися без безлічі інших речей. А це означає наступ на дику природу. Людина не може не розорювати землі і не осушувати болота. І це — натиск на дику природу взагалі й наступ на диких тварин зокрема. Менше й менше лишається місць, де можуть жити звірі. Менше й менше дістається їм тиші і спокою. І навіть туризм серйозно впливає на багатьох тварин та їхню кількість. У науці з'явився навіть спеціальний термін: "фактор неспокою".
Але чи є вихід? Виявляється, є, і не один.
По-перше, чимало тварин мають так звану пластичну форму поведінки, тобто призвичаюються до нових умов існування, до присутності людини, до її господарської діяльності. Досить, наприклад, назвати лисиць, які у нас чудово вживаються поряд з людиною.
По-друге, на Землі все-таки збереглося чимало місць, де тварини можуть існувати, не заважаючи людині. І якщо вона не знищуватиме їх (не тільки безпосередньо, а й із багатьох побічних причин) — зникне небезпека втрати цього виду. І навіть дуже можливо, що врятовані тварини відіграватимуть помітну роль в економічному житті країни (3 журналу).
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини і мети
Переяслав-Хмельницький - місто унікальне. Тут переплелись історія і сучасність. Тут творилися духовність і державність України. Власне, у зв'язку з Переяславом уперше вжито слово Україна в літописі "Повість минулих літ".
Переяслав - земля, якою ходили князі Володимир Мономах, Володимир Глібович, Юрій Долгорукий, гетьмани України Богдан Хмельницький та Іван Мазепа, філософ-просвітник Григорій Сковорода.
Волею історії ім'я Тараса Шевченка ототожнено з Україною і водночас із Переяславом. Святими місцями України є Моринці, де народився Шевченко, і Канів, де він дістав останній прихисток і вічний спочинок. Таким же святим є і Переяслав - місце його творчого злету, де поет, на думку літературознавців, написав низку найкращих своїх творів, зокрема й закличний "Заповіт".
Можливо, через таку пов'язаність із Переяславом ідея створення музею Заповіту Т.Шевченка в меморіальному будинку його друга Андрія Йосиповича Козачковського була така органічна й незаперечна, що її палко підтримали як науковці заповідника, громадськість, так і творчі, патріотично налаштовані мешканці міста, всієї України.
Українцям саме тепер такий необхідний музей Заповіту Т.Шевченка, тому що в наш розвихрений суспільними подіями час "нам потрібно голосу Тараса". Голосу люблячого, ласкавого, доброго - до простого українця, стомленого непевністю, ідеологічним розбратом, несправдженими надіями, і голосу гнівного - до політикантів і бюрократів, байдужих до долі країни й народу, перейнятих своїми власними інтересами. Нам треба наполегливості Тараса, бо це приклад в обстоюванні людського добра, щастя і справедливості. Нам конче треба полум’я Шевченкового слова в серці кожної людини, щоб його знали й шанували в кожній родині, кожній оселі. Нам треба пам’яті Шевченка, щоб покоління українців жили за Тарасовими заповітами й пам'ятали, "чия правда, чия кривда і чиї ми діти".
Ми захоплюємося високим образом Кобзаря, подивовуємо його громадянську несхитність і моральну чистоту, загострене почуття соціальної та національної справедливості, безнастанне тяжіння до волі, оприявлені у Слові. Щоб збагнути прозріння думки і спалахи духу, треба пізнати самого Шевченка. Треба збагнути історичну реальність, у якій жив і творив поет, знаходив душевний спокій і міг бути самим собою. Таким місцем для нього стала "друга Батьківщина" – Переяславщина. "Мені тепер здається, що й раю кращого на тім світі не буде, як ті Андруші", - писав Т.Шевченко своєму другові Козачковському.
У творчості Т.Шевченка історична тема посідає провідне місце. Вже від перших кроків у літературі він звертається до історичного минулого, теми козацтва ("Тарасова ніч", "Іван Підкова", "Гайдамаки", "Гамалія"). Ця тема звучить і в поезіях, написаних на Переяславщині. Це "Кавказ", "І мертвим, і живим...", "Холодний Яр", "Єретик", "Давидові псалми". У минулому України його приваблювали героїка боротьби народу проти поневолювачів, а також козацька вольниця – Запорозька Січ. Тож до козаків та їхніх нащадків звертається поет своїм "Заповітом", бо лише вони могли розірвати кайдани ганьби, напоїти ворожою кров'ю нашу землю. Лише козаки могли плем'я рабів вивищити до вільної нації, де була б "своя правда, і сила, і воля».
Саме тому в концепції музею червоною ниткою проходить ідея представлення Переяслава і його історії крізь призму творчості Т.Шевченка.
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема: Складнопідрядне речення з кількома підрядними. Розділові знаки
у складнопідрядному реченні з кількома підрядними
ДИВО-РУШНИК
(1)Хто приніс у нашу церкву великодній рушник, мабуть, залишиться таємницею назавжди. Пошуки майстрині-вишивальниці поки шо не увінчалися успіхом. Відомо лише, що принесено його в церкву років вісім тому і він довго лежав у «запасі», поки не з'явилась ікона відповідного розміру, яку й оповиває тепер рушник.
Жінка, яка створила таке диво, - людина, безперечно, талановита. Рушник вишивали або на початку XX століття, або перед самою війною. Матеріал, на якому виспівують мовчазну пісню незвичайні орнаменти, - лляне полотно. Воно домоткане. На ньому вручну вибито мережку. На обох кінцях пришито червоні смужки тканини, посередині яких (через усю ширину) йде біле ручне плетиво. Великодній рушник має довжину метрів шість.
Саме шитво - багате і яскраве, складається з восьми рядів. Надзвичайно складний щодо техніки виконання центральний - четвертий ряд, який не повторюється, але має дуже багато християнської символіки, як, до речі, й інші ряди.
(2)Якщо вважати, що хрест - це символ спасіння, то можна сказати, що процес вишивання був для невідомої майстрині своєрідною молитвою, в якій вона благала Бога про спасіння своєї душі та душ своїх рідних.
Вишито хрестик. «Спаси, Господи, мою душу!» Вишито другий, п'ятий, сотий... «Спаси, Господи, душу мого чоловіка (сина, брата, нареченого?), якого немає вдома. Нехай омине його сліпа куля чи ворожа шабля. Щоб живим і неушкодженим повернувся додому». А рука множить і множить хрестики... Надворі глупа ніч, і місяця серп, заглядаючи у вікно, так і заснув на плечі вишивальниці.
Дивлячись на другий ряд, бачу коріння древа наших пращурів, які давно уже відійшли в інші світи, давши життя новим поколінням, - ось вони, ці покоління, це ми з вами, наші діти, внуки, - про це свідчить такий самий ряд, що повторюється, але має дзеркальне зображення гілок.
Над усією цією красою - квіти. Вони ніби й не вписуються в загальний мотив рушника. Та це тільки здається.
(3)Я думаю, що майстриня, маючи дуже багату уяву, витворила-виспівала гімн життю, його всеперемагаючій силі.
Квіти - це краса. І хоч яке важке життя випадає (чорні кольори), але доля кожній людині посилає хвилини одухотворення, хвилини високих і чистих почуттів, викликаних чи то коханням, чи несподіваною радістю, чи захопленням від розквітлого соняшника, чи буйноцвіттям трав у лузі... І ці високі почуття асоціюються на рушнику з квітами: червоними, як жар серця, і чорними, як темна ніч.
Нижній і верхній ряди - це якісь небесні знаки, ще не прочитані мною, але вони, безперечно, щось означають. Я ще маю ці знаки колись відчитати.
Запитання, яке не дає мені спокою: де майстриня взяла узор для вишивання? Та ще й так розрахувала довжину рушника, що на ньому вмістила слова великодньої пісні-молитви: «І воскрес Христос із мертвих, смертю смерть поправ, і всім, сущим во гробе, жизнь даровал»!
Побачивши цей диво-рушник, я не могла діждатися Посту, коли все церковне вбрання знімають, перуть, щоб потім прикрасити храм перед Великоднем.
...Шилося швидко, з натхненням, і хотілося шити. Робота тривала майже чотири місяці, прихватками, в дощову погоду, під час обридливих реклам по телевізору, вечорами.
Оте вечірнє сидіння переплутало темно-червоні нитки з нитками кольору вина... Довелось розплутувати. Але ж вишила!
Перегорнуто ще одну сторіночку, хоч і невеличку, історії мого села, його талановитих людей, творіння рук яких ще довго-довго буде милувати очі своєю неповторною красою. Вічною красою.
(4)Великодній рушник - то мовчазна поема
І радість ота, що захоплює всіх.
То пісня душі невгасимо-вогненна
Чи сповідь, що тихо спокутує гріх.
Вернули для нас його давні літа,
Що плоскінню врунились в полі,
Щоб стати пречистим шматком полотна,
Краплиною чистою смутку чи долі.
Як дівчина нитку виводить свою
І хрестики шиє, червоні і чорні.
Шитво розбентежило душу мою
І думи снує невгамовні.
Про те, що вродилось колись при свічі,
Як зорі-чаклункн в вікно заглядали,
Як місяця серп спочивав на плечі,
Як квіти узори снували.
Здається мені, що у ньому лунає
Мелодія та, що на крилечках висне.
Ой рушник-рушничок, я таки розгадаю,
Я таки проспіваю твою диво-пісню.
Молитву творю майстровитим рукам,
Що вміють красу передати.
Вклоняюсь доземно отим рушникам,
Що вічні без імені й дати.
Ольга СИДОРЕНКО
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання (виконується в 4-х групах, які працюють над відповідною частиною тексту)
«Україна танцює» Узор з рушника 1917 р.
Ольга Іванівна СИДОРЕНКО
Народилася 25 січня 1950 року в селі Куковичі Менського району Чернігівської області. Закінчила філологічний факультет Ніжинського педінституту. Останні 27 років працює вчителем словесності у школі рідного села.
Спеціаліст вищої категорії, відмінник освіти України, заслужений учитель України, учасник багатьох обласних та всеукраїнських освітніх конкурсів, на яких неодноразово займала перші місця.
Друкувала свої літературні твори в альманасі «Вітрила», журналах «Дивослово», «Берегиня», газетах «Освіта України», «Сільська школа» та ін.
Ольга Іванівна кохається у вишивці, червоними і чорними нитками вимережує диво-рушники. Випурхує у світ чарівне білокрилля – більшає у світі краси.
Узор з рушника 1913 р. Мамин рушник
«Стрункий букет» Рушник із давнини
Тема: Розділові знаки у складнопідрядному реченні
з кількома підрядними частинами
Легенда про білу орхідею
На одному з островів, що на краєчку землі, неподалік океану сидів на траві малий пастух, який пильнував імператорських кіз, і з тугою дивився в небо. Він сумував, що ніколи не зможе бути самураєм – відважним великим воїном, бо походить з незаможної родини. І міркував собі пастушок, що життя, мабуть влаштоване неправильно, бо одні живуть у багатстві і, якщо навіть не бажатимуть, все одно стануть самураями. А інші приречені на злидні, мусять багато й тяжко працювати. Коли й заощадять якісь гроші, це аж ніяк не допоможе здійснити свою мрію. Через смуток хлопчик мимохіть вдався до філософських розмірковувань про дивовижну і непотрібну соціальну нерівність людей, хоч і походжають вони одними шляхами під спільним небом , п’ють таку саму воду, бачать тих самих птахів… І раптом справді побачив у небі двійко птахів. То були білі чаплі, та такі гарні, що пастушок умить забув про свій сум. Він невідривно дивився в синє небо, аж поки птахи не зникли за обрієм, а далі опустив очі вниз. І помітив серед трави білу квітку, неймовірно схожу на щойно побачених чапель, що ширяли
в синьому небі. Він обережно вирив квітку з товстим дивним корінням, приніс додому і посадив у землю, аби завжди нею милуватися. Хлопчик зрозумів, що Будда підказав йому просту істину: все на світі скороминуще, мов політ птахів, і лише краса – вічна.
Відтоді японці масово вирощують білу орхідею в своїх садах – не лише як данину красі й гармонії, а й як нагадування про цю життєву мудрість.
Комунікативне завдання:
Лінгвістичне завдання:
Творче завдання:
Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Материнська любов – найсвятіша
Є старовинна українська легенда.
У матері був єдиний син – дорогий, ненаглядний. Душі мати в ньому не чула. По краплинці збирала росу для вмивання, найтоншим шовком шила сорочки. Виріс син – ставний, гарний. Одружився з дівчиною небаченої краси. Привів молоду дружину в рідну хату. Незлюбила та свекруху, зненавиділа її. Боялася мати показатися невістці на очі, сиділа в сінях. А потім у сарай переселилася. Але й це не заспокоїло жорстоку. Каже вона чоловікові: «Коли хочеш, щоб я жила з тобою, убий матір, вийми з грудей серце і спали на вогні».
Не здригнулася душа сина: так зачарувала його врода дружини. Каже він матері: «Наказала мені дружина вбити вас, мамо… А не послухаю – піде від мене». Заплакала мати й відповідає: «Ну що ж, сину, роби так, як велить серце».
Пішов син з матір’ю в діброву, наламав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір, поклав серце на жар. Спалахнув сучок, тріснув, полетіла жаринка, ударила в обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув той, закрив долонею обпечене місце. Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло: «Синочку мій рідний, тобі боляче? Зірви листок подорожника, ось росте біля вогнища, приклади до обпеченого місця. А до листка подорожника приклади серце материнське… Потім у вогонь покладеш…».
Заридав син, схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив пекучими сльозами. Зрозумів він, що ніхто й ніколи не любив його так гаряче й віддано, як рідна мати. Величезною й невичерпною була любов материнська, всесильним було бажання бачити сина радісним і безтурботним. І ожило серце, загоїлась рана. Підвелася мати і притисла кучеряву синову голову до грудей.
Осоружною йому стала дружина-красуня, не міг він повернутися до неї. Не повернулася додому й мати. Пішли вони удвох степами широкими, стали двома могилами високими.
То ж недаремно в народі кажуть: материнська любов – найсвятіша!
За В.Сухомлинським
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема : Кома і крапка з комою у безсполучникових складних реченнях
Безсмертні «Лебеді материнства» Василя Симоненка
Василь Симоненко — поет, патріот, він понад усе любив рідну Україну, український трудовий народ. Для поета Україна — святиня, відданість їй — його обов'язок і щастя.
Любов до рідної землі, до Вітчизни, матері як найвища морально-духовна цінність відбивається в багатьох творах В. Симоненка. Зворушливі і задушевні слова знайшов поет, звертаючись до матері, образ якої стає уособленням рідного краю, всієї Вітчизни. Колискова матері, білі лебеді на стіні рідної хати, вишневий садок, тополі все життя супроводжували поета, були разом з ним, стали часткою його духовного багатства.
Ці образи навіяли йому такий шедевр інтимної лірики, яким стала відома пісня «Лебеді материнства». Мати щиро зустрічає сина, вона завжди ділиться з ним своїми роздумами, вона дає йому свої материнські поради і вірить, що син розуміє її:
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
Образи матері і Вітчизни недаремно ставляться у пісні поряд; для кожної людини мати і батьківщина священні, наповнюють її почуттями гордості і гідності, роблять її сильною і непереможною. Патріотичний мотив вірша звучить як материнський заповіт.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину!
Слова В. Симоненка — справжнє коштовне надбання, над його поезією навіть час не владний.
ЛЕБЕДІ МАТЕРИНСТВА
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати,
Не пущу тебе колиску синову гойдати.
Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
Темряву тривожили криками півні,
Танцювали лебеді в хаті на стіні,
Лопотіли крилати і рожевим пір'ям,
Лоскотали марево золотим сузір'ям.
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
У хмельні смеркання мавки чорноброві
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.
Будуть тебе кликать у сади зелені
Хлопців чорночубих диво-наречені.
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.
І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі.
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Тема: Двокрапка у безсполучниковому складному реченні
Першоджерела історичної пам’яті
Було літо 1113 року, теплий вітерець проник у вузьке віконце келії, приголубив стомлені повіки ченця, ворухнув довгою бородою. День за днем, місяць за місяцем, рік за роком старий чернець Києво-Печерського монастиря Нестор описував минувшину. Він не помічав, як спливає час: історія заполонила Несторове серце. Тільки для короткого сну і скромної трапези підводиться він з-за столу. А відтак продовжував роботу над великим задумом: описати події від всесвітнього потопу до сьогодення.
Літа зігнули спину, посріблили волосся, висушили колись здорове й сильне тіло. Від довгого сидіння, від скромного харчу (хліб, овочі й вода) слабнуло серце, зросталися суглоби. Але Нестор зневажав поклик плоті: прагнув завершити літопис. Про події за межами келії дізнавався від молодого монаха-послушника, який приносив йому хліб і воду. Невтішними були відомості: влада, гординя і багатство роз'їдають душі людей. Скрізь чвари і неспокій. І ще одна новина: на великокняжому київському престолі новий князь - Володимир Мономах.
Історик і письменник Київської Русі, Нестор, мабуть, не до кінця усвідомлював, який неоціненний дар зробив він наступним поколінням! «Повість минулих літ» стала першоосновою вивчення історії нашого народу. Було чимало інших літописів тієї пори (за часів Ярослава Мудрого було закінчено найдавніше літописне зведення), але жоден з них своєю універсальністю, послідовністю не може зрівнятися з «Повістю минулих літ» Нестора.
Літописець розповідає про східних слов'ян, про землі, які вони заселяли. З особливою ретельністю описує Подніпров'я, зокрема, подорож по Дніпру апостола Андрія в І столітті н. е., коли він уподобав гори, на яких згодом виник Київ. Використовуючи джерела про ранні слов'янські племена, про заснування Києва, утворення могутньої держави на Сході Європи - Київської Русі, автор «Повісті минулих літ» витлумачив їх з позицій історика. Він не був апологетом князівської влади, тому на багатьох князів у нього критичний погляд. Звичайно, засновник Києва князь Кий, а також Аскольд і Дір, Ольга, Володимир і Ярослав, Борис і Гліб - гідні похвали. Передусім за їхнє служіння вітчизні. Нестор вважає: кожен правитель має бути патріотом і миротворцем. Він високо цінує вміння монарха помиритися з ворожою країною (як це робив князь Олег, підписавши договір між Київською Руссю і Візантійською імперією 907 і 911 років), помирити князів, відвернути шляхом переговорів вторгнення ворожих племен на територію держави.
Упродовж віків історична хроніка киянина Нестора була прикладом єднання, патріотизму і поваги до інших народів. Літописець прагнув, щоб його читачі не тільки поринали в минуле, а й узяли з історії урок на майбутнє.
«Повість минулих літ» справила значний вплив на становлення історичної науки в Україні, Росії й Білорусії. Добре відома була вона в країнах Заходу. З XIV до XVIII століття було зроблено понад двісті списків літопису з незначними переробками й доповненнями. Інтерес до одного з найповніших літописів Київської Русі супроводжувався зростанням уваги до особи його автора. А мешканці Києво-Печерської лаври від покоління до покоління берегли пам'ять про Нестора - одного з найвизначніших діячів Київської Русі (За Д. Степовиком).
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Києво-Печерський монастир, Нестор-літописець, з-за столу,всесвітнього, сьогодення, монах-послушник, невтішними,роз’їдають, великокняжий київський престол, неоціненний, найвизначніший, країни Заходу, упродовж, передусім, миротворець, найдавніший, Київська Русь.
Творче завдання
Тема: Тире у безсполучниковому складному реченні
Легенда про матерів
Колись дуже давно на узбережжі Чорного моря жили люди. Вони орали землю, випасали худобу, рибалили. Восени, коли закінчувались польові роботи, люди виходили на берег моря і влаштовували веселі свята (співали, танцювали), ігри, які закінчувалися пусканням стріл щастя.
Дивитися на ці ігри виходив з морських глибин цар морів та океанів Нептун. Це був надзвичайно страшний і сердитий володар морської стихії.
Одного разу вийшли до вогнища юнаки і, повернувшись у бік моря, всі як один пустили туди стріли.
Як же розгнівався Нептун!
Жінки, дивлячись на своїх синів, замислилися. Цар морський і справді може похоронити їхніх дітей у морі. А жінки були тут сильні, вродливі і ніколи не старіли. Думали, думали жінки і вирішили віддати всю свою силу синам. Юнаки, взявши материнську силу, підійшли до самого берега моря.
Щоб не підпустити їх до води, Нептун кинув величезний вал, але юнаки встояли. А матері після цього стали слабкими.
Ти бачив будь-коли слабких жінок? Зустрінеш – не насміхайся: всю свою силу вони віддали таким самим дітям, як ти.
Коли Нептун побачив, що юнаки витримали натиск важкого валу, він люто вигукнув жінкам:
– Ваші сини вистояли проти мене на березі – в морі я порву їм руки!
Жінки знову зажурилися. Раптом на поверхню води вийшли дочки морського царя. Вони, як і їхній батько, були некрасиві, а тому і сказали:
Жінки погодилися і віддали дочкам морського царя свою красу.
Побачиш будь-де некрасиву жінку – не відвертайся від неї. Знай: вона принесла в жертву свою красу заради дітей.
Коли цар Нептун дізнався про вчинок дочок, страшенно розгнівався, викинув їх з моря і перетворив на пташок чайок.
Ти чув, як плачуть чайки над морем? Це вони просяться додому – жорстокий батько не пускає їх. А моряки на чайок завжди дивляться і надивитися не можуть – чайки носять красу їхніх матерів. Нарешті юнаки, відчувши міць у руках і силу в плечах, вийшли в море. Вийшли вони і зникли. Чекають-чекають матері — не повертаються сини.
З'явився знову перед жінками Нептун і голосно-голосно зареготав:
Тоді жінки вигукнули:
Сказали це – у небі зразу ясно-ясно заблищали зірки. Юнаки побачили їх і щасливо повернулися додому. Ось чому моряки сильні й непереможні: матері віддали їм усе краще, що мали. (За І. Панківом.)
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Узбережжя, восени, не насмілився, ніколи не старіли, материнська, величезний, будь-коли, не насміхайся, віддали, некрасиві, зів'ємо, будь-де, не відвертайся, принесла, страшенно, надивитися не можуть, ясно-ясно, додому, непереможні, голосно-голосно, зареготав.
Творче завдання
Тема: Різні види зв’язку у складному реченні:
безсполучниковий і сполучниковий.
Розділові знаки у складному багатокомпонентному реченні
Унікальний українець
Патріот і меценат Петро Яцик належав до того рідкісного типу людей, які вже з першого погляду викликають глибоку довіру. (1)Ще не знаєш, хто і яка ця людина, та навіть і приблизно не здогадуєшся про те, але вже відчуваєш: вона не прагне видаватися кимось кращим чи значнішим, аніж є насправді. Спокійний, самозосереджений і доброзичливий, Яцик справляє враження чоловіка справді надійного. (2) Як кажуть, на таких можна покластися; вони мають тверде слово, не щедрі на всякі обіцянки й запевнення, але, пообіцявши щось, неодмінно виконають, хоч би яких зусиль це їм коштувало. (3) Шкода, що ця обов’язковість поміж нас не менш рідкісна, аніж талант; такої внутрішньої дисципліни і справді повсякденного, повсякчасного ворожіння своїм реноме нам бракує і бракує.
Передумуючи багате на складні перипетії життя Петра Яцика, не раз допевнювався: він – людина, яка не губиться за несправедливих чи критичних ситуацій, а навпаки – змобілізовується, збирає всі свої інтелектуальні й моральні сили для рішучих дій. (4) Слабший нітиться, деморалізується, що й може стати початком програшу, внутрішньої готовності примиритися з поразкою тоді, коли об’єктивно зберігається шанс виграти, - але він уже опустив у безнадії руки. Яцик же не припускав і думки про капітулянтство. Він боровся до кінця, прагнув скористати кожен – бодай і найменший – шанс. І, певно, саме тому здебільшого перемагав.
Отже, Петро Яцик – це яскравий індивідуум суспільства. Змагання до висот він вважав єдиним здоровим виправдання на існування. Змагання за життя – єдиним реальним виправданням життя.
Ті люди чи народи, які неспроможні змагатися до висот, підсвідомо перестають боротися за своє місце на землі, за своє місце між людьми. Вони нидіють, втрачають право на життя і помирають. Порожні розмови про змагання не є змаганням. Адже тільки те, що кожний з нас окремо і всі ми разом здобудемо і залишимо по собі, принесе добро Україні в країнах нашого поселення, а також і на рідних землях.
За М.Слабошпицьким
Комунікативне завдання
Лінгвістичне завдання
Творче завдання
Петро́ Дми́трович Я́цик (7 липня 1921, Верхнє Синьовидне, Сколівський район, Львівська область — 8 листопада 2001) — канадський підприємець українського походження, меценат і філантроп, відомий своїм вагомим вкладом у фінансування українознавства на Заході та в Україні.
Серед найголовніших проектів, профінансованих Яциком:
Народився у заможній селянській родині, закінчив 7-річну сільську школу, вчився на сільськогосподарських та залізничних курсах. Працював помічником машиніста. Під час війни співпрацював з українськими партизанами.
1944 — виїхав на Захід, проживав у Німеччині. Закінчив Український технічно-господарський інститут у Регенсбурзі (1947), в якому вивчав економіку.
З 1949 року — у Канаді: власник і президент приватної будівельної фірми. Фундатор Міжнародного благодійного фонду «Ліга українських меценатів», був його почесним президентом.
Петро Яцик — один із спонсорів Інституту українських студій Гарвардського університету (США), Енциклопедії українознавства, Центру досліджень історії України ім. П.Яцика при Альбертському університеті (Канада), Освітньої фундації ім. Петра Яцика (її фонд налічує 4 млн. доларів), Українського лекторію в Школі славістики та східноєвропейських студій при Лондонському університеті, документаційного центру в бібліотеці ім. Джона П. Робертса при Торонтському університеті.
Пожертвував мільйон доларів на історичні досліди при Канадському інституті українських студій (КІУС) в Едмонтоні. Завдяки внесеним П.Яциком 750 тисяч доларів відкрито спеціальний український відділ в Інституті ім. Гаррімана при Колумбійському університеті. Коштом мецената видано чимало наукових монографій з історії України (зокрема переклад Історії України-Руси М. С. Грушевського англійською мовою), економіки, політології, медицини, етнографії. Сума його пожертв на українські інституції в західному світі перевищує 16 мільйонів доларів.
Міжнародному конкурсу знавців української мови, меценатом якого був П.Яцик, надано його ім'я.
За багатолітню меценатську діяльність нагороджений «Почесною відзнакою Президента України» (1996), а до свого 80-ліття —орденом князя Ярослава Мудрого.
Тема: Розділові знаки у складному реченні з різними видами
сполучникового і безсполучникового зв’язку
Ріка п’яти кольорів
Уявіть собі річку, вода якої має одразу п’ять різних, дуже яскравих і виразних кольорів: червоний, блакитний, чорний, жовтий і зелений. Вражений погляд фіксує справжній феєрверк барв і відтінків, немов на картині імпресіоніста.
Вся ця краса утворюється довгими стеблинами водоростей, які забарвлені в різні та яскраві кольори і встеляють річище, немов ніжний пухнастий килим та ще й коливаються під тиском води. Але якщо прибути на це місце в сухий сезон, річки взагалі не побачиш – тільки висохле річище: вода наче зникає. Коли починається сезон дощів, знову ж таки нічого особливого: побачите бурхливий потік, що все змиває на своєму шляху. Отже, слід потрапити сюди на самому початку весни: водорості вже встигнуть дістати необхідну їм кількість вологи й сонця – і розквітнуть чарівною веселкою, якою неможливо досхочу намилуватися.
Незвичайна ця річка протікає в Колумбії і справедливо вважається найкрасивішою на планеті. Одного разу відвідавши її, вже ніколи не забудеш. До того ж вода настільки чиста, що навіть у найглибшому місці можна побачити дно. Тож недаремно це диво природи називають Каньо Крісталес, тобто Кришталева ріка. Дно річки має численні заглибини, які видаються загадковими: вони нагадують сліди якоїсь величезної тварини. Кажуть, що скупатися в цій воді – ні з чим незрівнянне задоволення, бо вода чиста й приємно прохолодна, вона нагадує різнокольоровий кришталь. У цій місцині є ще й казково гарні водоспади, що приховують позаду себе печери; у них мешкають колумбійські водяники й чарівниці, які нібито приховують незліченні скарби.
Річка Каньо Крісталес невелика: лише 20м завширшки та 100м завдовжки. Проте її внесено до об’єктів Природоохоронної спадщини ЮНЕСКО. І, звісно, Ріка п’яти кольорів, як її здебільшого називають, є головною пам’яткою національного парку Колумбії. (З газети)
Комунікативне завдання:
Лінгвістичне завдання:
Творче завдання:
ЛІТЕРАТУРА
1