Представлені апробовані авторські завдання в тестовій формі для поточного та контрольного оцінювання навчальних досягнень учнів із української мови за чинною програмою 9 класу на тему "Складнопідрядні речення"
Тестові завдання для контрольної роботи
Складнопідрядне речення 9 кл.
1. Знайдіть складнопідрядне речення:
а) В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
б) Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на
синьку, густо розведену в воді.
в) Подихав свіжий вітерець; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом блищали
на сонці.
2. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть на початку:
а) Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок із пожовклим листям.
б) Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав.
в) Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.
3. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в середині:
а) Де праця, там і пісня.
б) Найбільш суворим і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь –
якої теорії, є всесильний час.
в) Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.
4. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в кінці:
а) Де мало слів, там більше правди.
б) Що вище піднімались, то ставало холодніше.
в) А я люблю, як у вечірній час сопілка заспіває переливна.
5. Знайдіть правильно записане речення:
а) Зібралися діти на тому ж високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі і цегельні, і місто, і пристань.
б) Зібралися діти, на тому ж високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі, і цегельні, і місто, і пристань.
в) Зібралися діти, на тому ж високому березі над Дніпром звідки видно і димарі, і
цегельні, і місто, і пристань.
6. Знайдіть речення з підрядним означальним:
а) Бліде небо мигтить зірами до блакиті, що оповила степову далечінь.
б) Люблю слухати, як гудуть бджоли.
в) Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
7. Знайдіть речення з підрядним з’ясувальним:
а) Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
б) Де щастя упало, там і приятелів мало.
в) І неначе ще й досі я чув, як в акаціях вітер шумить.
8. Знайдіть речення з підрядним обставинним:
а) Я вірю в те, що вернеться тепло.
б) Звідки птах випурхнув, там і гніздо знайдеш.
в) Те, що було нам співучим, ясним, хай ще дужче рясніє другим, ранком
співається, днем наливається, в добрім здоров’ї, в науках кохається.
9. Знайдіть правильно перекладене речення Перед глазами встал образ сына, когда он был еще совсем маленьким (А. Шиян).
а) Перед глазами поставав образ сина, коли він був ще зовсім маленьким;
б) Перед очима поставав образ сина, когда він був ще зовсім маленьким;
в) Перед очима постав образ сина, коли він був ще зовсім маленьким.
10. Знайдіть речення з підрядним способу дії:
а) Дрібні хвилі зливались докупи, мов брили зеленкуватого скла, непомітно підкрадалися до берега, падали на пісок і розбивалися на білу піну.
б) Там, де шахти розпростерли темні крила над селом, вже за обрієм блиснуло золоте зорі весло.
в) Вогню не засвічували, бо ясно світив місяць у небі.
11. Знайдіть речення з підрядним порівняльним:
а) Андрієві було тільки дев'ятнадцять років, хоча через свій зріст він видавався вже дорослим парубком.
б) Там, де рідні кожна стежка і стеблина, бродять мої думи і пісні мої.
в) Над голубими вітряками плив журавлиний караван, неначе кликав у дорогу.
12. Знайдіть речення з підрядним причини:
а) На дні повільно хмари темно – сині повзуть, немов підводні кораблі.
б) І не треба нести мені квітку надії, бо давно уже ти увійшла в мої мрії.
в) Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче.
13. Знайдіть речення з підрядним мети:
а) Закінчували свій трудовий день з тим, щоб завтра новий день продовжувати з новим завзяттям.
б) А сонечко встане, як перше вставало.
в) Як дбаєш, так і маєш.
14. Знайдіть речення з підрядним наслідку:
а) Скільки не дивись на море, воно ніколи не набридне.
б) Чим далі заглиблювалися вони в гори, тим тихішим ставав відгомін бою.
в) Це було, як співав соловей над рікою.
15. Знайдіть речення з підрядним умовним:
а) Хоч місяць цей і зветься листопадом, але дерева вже простягни вгору, до
сизого неба оголені віти .
б) Якби всі легенди зібрати морські, якби їх в томи записати, то був би літопис на
вічні віки.
в) Я люблю тишину, коли море спокійно так дише і зітхає у сні до холодних і
темних глибин.
16. Знайдіть речення з підрядним місця:
а) За гречками, в долині, де ніжним плетивом ткався сивий туман, – показалось
село.
б) Часом можна висловить пейзажем те, для чого слів нема людських.
в) Чим більше темніло, тим вітер здавалося дужчав.
17. Знайдіть речення з підрядним часу:
а) Коли поспіє виноград – додолу гнуться ніжні віти.
б) Ми знали велике озеро, де щороку гуси зупинялися й жили тижнів зо два, а то й
більше.
в) Не плюй у криницю, бо з неї ще будеш пити водицю.
18. Знайдіть речення з підрядним допустовим:
а) Туман низинний пливе кошлатий, щоб на озимих заночувати.
б) Якщо ви любите пісні, запрошуйте у гості птаство.
в) Хоч була рання весна, але надворі було вже гаряче.
19. Знайдіть речення з однорідною підрядністю:
а) Між двома вікнами, що дивилися великими шибками на вулицю, біліла береза.
б) Я вірю в силу доброти, що на торжку не продається, що кривди розбива пласти,
красою тулиться до серця.
в) Був це хлопець жвавий, за що й прозивався в школі непосидою, розбитнем.
20. Знайдіть речення з неоднорідною підрядністю:
а) Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплого дощу в росі
важкий зелений луг.
б) Він почував у собі якусь силу, що поривала його до діла, до громадських справ.
в) Якби не зима, то й літо було б довше.
21. Знайдіть речення з послідовною підрядністю:
а) Любов’ю не обділений, зігрітий, бо корінь мій у рідному краю.
б) Цілує сонце рушники, що ненька вміла вишивати.
в) Проминули сиві далекі віки над степами життя, неначе у вирій лелеки, яким не знайти вороття.
22. Зробіть синтаксичний розбір речення, накресліть його схему.
Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкають об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками. (3б.)
Тестові завдання для поточного оцінювання
Складнопідрядне речення 9 кл.
Завдання 1 – 11 мають по три варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає.
1. Вкажіть, з яких частин складається складнопідрядне речення:
а) головного та підрядного (або кількох підрядних);
б) двох чи більше рівноправних;
в) двох чи більше незалежних;
2. Вкажіть, від якої частини складнопідрядного речення ставиться питання?
а) підрядної; б) граматичної основи; в) головної.
3. Вкажіть рядок із сполучними словами:
а) але, проте, для того щоб, або, чи;
б) який, чий, що, звідки,скільки;
в) що, як, бо, мов, наче.
4. Вкажіть складне речення, в якому всі прості частини з’єднані за допомогою сполучника:
а) У слові рідному велика сила є, що розбива граніт і золото кує.
б) Розум без книжки, як птах без крил.
в) Пахне хлібом земля, що дала мені сонце й крила.
5. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть перед головною:
а) Надворі стало ясно, хоч голки збирай.
б) Лунає гомін людських голосів, бо і вночі тут не припиняється робота.
в) Як тільки сонце перестало пекти, взялися дівчата за руки і стали співать пісень.
6. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть після головної:
а) Сонце вже сховалось за гори, хоч було ще не пізно.
б) Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш.
в) Де люди ходять, там трава не росте.
7. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть всередині головної:
а) Благословен, хто викопав криницю.
б) Все, що в світі минає, бачить дзеркало дня.
в) Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині…
8. Із поданих речень випишіть складнопідрядне:
а) Не шукай краси, а шукай доброти.
б) Добре говорить, та зле творить.
в) Хто мовчить, той двох навчить.
9. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним:
а) Дзвенить кришталеве джерело, що вийшло з глибини земної.
б) І вже чув композитор, як народжується пісня.
в) Де є життя, там є надія.
10. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
а) Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.
б) Старайся прожити в світі так, щоб залишити добру пам'ять.
в) Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.
11. Вкажіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним:
а) Уклін чолом народу, що рідну мову нам зберіг.
б) А навкруги так гарно, як буває напровесні в полі.
в) Нам не можна прожити без того, щоб не мріяти і не творить!
Завданнях 12 – 20 мають два варіанти відповідей. Вкажіть ОДНУ
правильну відповідь.
12. Речення Ті держави здатні ставати великими, у яких великі малі
люди є означальним
так ні
13. Речення Коли в людини є народ, тоді вона уже людина є з’ясувальним
так ні
14. Речення Ти кермуй туди спокійно, де горить мета твоя є підрядним часу
так ні
15. Речення Ми на землі благали Бога, щоб рідний край благословив є підрядним мети
так ні
16. Речення Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година є підрядним причини
так ні
17. Речення Уже тріпочуть темні крила ночі, де сонячний промінь зник є підрядним допустовим
так ні
18. Речення Там, де зорі сяють з–за гори, над водою гнуться явори є підрядним місця
так ні
19. Речення Сонце привітно світило і гріло, як воно завжди гріє восени є підрядним способу дії
так ні
20. Речення Надворі було так ясно, що й глянути було трудно, не заплющивши трохи очей є
підрядним умови
так ні
Завдання 21 - 23 на встановлення відповідності
21. Установіть відповідність.
1) підрядне місця;
2) підрядне часу;
3) підрядне умови;
4) підрядне причини.
а) Як тільки завесніє, я знову повертаюсь у село.
б) Щоб зворушити інших, треба самому бути зворушеним.
в) Пахне хлібом земля, що дала мені сонце й крила.
г) Повела житами стежка неширока в поле, де тополя мріє одинока.
д) Кожна робота легка, коли її охоче робиш.
Ключ: 1г, 2а, 3д, 4б.
22. Установіть відповідність.
1) підрядне способу дії;
2) підрядне мети;
3) підрядне з’ясувальне;
4) підрядне означальне.
а) І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела.
б) Калину часто садять біля колодязів, щоб вода здоровою була.
в) Як тільки зійшло сонце, хмари почали розходитися.
г) Робіть так, як уважаєте потрібним і кращим.
д) Людині треба, щоб її робота залишилась після неї самої жити.
Ключ: 1г, 2б, 3д, 4а.
23. Установіть відповідність.
Вкажіть схему речення Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг.
а) [ ], (коли…), (як…); б) [ ], (як…), (коли…);
в) [, (коли…), (як…), ]; г) (Коли…), [ ], (як…).
24. Доповнити правило, добираючи необхідні слова з довідки.
Двокрапка у складнопідрядному реченні ставиться між головною і залежною його частинами перед сполучником або (1…) словом, якщо друга частина коментує, (2…) зміст першої. Тире ставиться між частинами складнопідрядного речення з метою сильнішого (3…) і (4…) виділення.
Довідка: 1. вставним, сполучним;
2. розкриває, заперечує;
3. інтонаційного, розділового;
4. беззмістовного, смислового.
Робота з текстом
Прочитайте текст, виконайте після нього завдання 25 - 31 . Зверніть увагу: розділові знаки в реченнях пропущено. Для полегшення роботи відразу розставте розділові знаки! ( Для вчителя текст подано з розділовими знаками)
(1) Народні звичаї – це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах, це ті найміцніші елементи, що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю, бо звичаї поряд з мовою виробилися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу. (2) Коли ми почнемо приглядатися, то побачимо, що звичаї нашого народу на диво між собою близькі. (3) Спільність мови та звичаїв завжди була тими вузлами, які зв’язували наш народ, коли він був поділений державними кордонами. (4) Всі звичаї і народні обряди, що на перший погляд не мають ніякого значення в житті людини, віють на серце кожного з нас чаром рідної стихії і є для душі тим бальзамом, який сповнює її могутньою силою.
25. Запишіть номери речень, які містять однорідні члени:________________
26. Запишіть номери речень, які містять односкладні речення:____________
27. Запишіть номери речень, які містять однорідні додатки: ___________
28. Запишіть номери речень, які містять однорідні обставини:________ ____
29. Запишіть номери складнопідрядних речень:________________________
30. Випишіть речення 1 і поставте в ньому розділові знаки:______________
31. Запишіть номери речень, у яких між підметом і присудком потрібно
поставити тире:________________________________________________
32. Складіть і запишіть роздум (8 – 10 речень) на одну з поданих тем:
* Чи треба бути добрим
* Чи потрібно говорити людям добрі слова
* Що це – знайти своє покликання
* Людина – це обов’язок, а не титул
Використайте у висловлюванні складнопідрядні речення: 1) з підрядним мети; 2) з підрядним наслідковим; 3) з підрядним означальним.