Конспект уроку з української мови для 9 класу "Написання есе"

Про матеріал
Конспект уроку створений для того, щоб повторити вивчене про складнопідрядні речення, пригадати ознаки публіцистичного стилю, з'ясувати особливості побудови твору-есе, ознайомитися з вимогами до творів цього типу; розвивати вміння підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; добирати мовне оформлення, відповідне стилю і типу мовлення; удосконалювати навички побудови тексту, спираючись на правила правопису; розвивати творчі вміння.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови для учнів 9 класу вчителя української  мови та літератури Нетішинської гімназії «Гармонія» Лідії Касянчук

Тема: Написання есе («Що робить мене щасливим(ою)») з використанням складнопідрядних речень

Мета: 

навчальна: повторити вивчене про складнопідрядні речення, пригадати ознаки публіцистичного стилю, з'ясувати особливості побудови твору-есе, ознайомитися з вимогами до творів цього типу;

 

розвивальна: розвивати вміння підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; добирати мовне оформлення,   відповідне стилю і типу мовлення; удосконалювати навички побудови тексту,   спираючись на правила правопису;    розвивати творчі вміння;

 

виховна: виховувати почуття людяності, честі, сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.

 

Обладнання: тлумачні словники, етимологічний словник, вислови видатних людей про щастя, мультимедійна презентація, таблиця «Складнопідрядне речення», роздатковий матеріал (картки самооцінки, зразок есе,  пам’ятки).

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

 

Зміст уроку

 

І. Організаційний момент.

Привітання класу, перевірка готовності до уроку.

ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку.

На дошці записані три поняття:

Публіцистичний стиль – складнопідрядне речення – есе

Слово вчителя

Ви звикли бачити тему сформульованою. А сьогодні спробуєте самі здогадатися, яка тема уроку. Подивіться на слова, записані на дошці.

Які ваші припущення?

Учні відповідають

(СЛАЙД 1) Темою нашого уроку сьогодні  є написання есе з використанням складнопідрядних речень.  Запишіть, будь ласка, у зошитах дату й тему уроку

(СЛАЙД 2)

Ми сьогодні з вами повинні:

  • повторити вивчене про складнопідрядні речення;
  • пригадати ознаки публіцистичного стилю;
  • з'ясувати особливості побудови твору-есе;
  • розвивати вміння висловлювати свої думки;
  • удосконалити навички побудови тексту.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Обдумуючи тему уроку, я зупинилася на написанні есе. Останнім часом у шкільній практиці цей жанр твору-роздуму став дуже популярний. Таких творів ви будете писати багато у 10-11 класах.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

 

СЛАЙД 3     Епіграф до уроку (записують у зошити)

Людина створена для щастя, як птах для польоту

В. Короленко

(Володимир Короленко – письменник українсько-польського походження; народився у Житомирі, помер і похований у Полтаві, писав твори російською мовою)

 

Слово вчителя

Я хочу, щоб кожен із вас сьогодні отримав оцінку. Тому виготовила картки самооцінки із зазначенням видів робіт, які ви будете виконувати на уроці. Спробуйте оцінити себе за кожен вид роботи. (Додатки до уроку Листок 1)

 

Картка самооцінки

учня (учениці) 9-Б класу ____________________________________

 

№ з/п

Вид діяльності

Найвищий бал

Оцінка

  1.  

Робота з Пам’яткою 1. Публіцистичний стиль

12

 

  1.  

Робота над текстом есе «Я українець» (знайти СПР, накреслити схему, визначити вид)

12

 

  1.  

Випереджувальні завдання (повідомлення, підготовлені вдома)

12

 

  1.  

Підбирання синонімів, епітетів, метафор

12

 

  1.  

Складання асоціативного куща

12

 

  1.  

Активність на уроці

12

 

  1.  

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

Згадаймо, що таке публіцистичний стиль. Перед вами є пам’ятка 1 «Публіцистичний стиль» та розгорніть форзац підручника. Перечитайте інформацію, через декілька хвилин ми заповнимо тезову табличку на дошці.

 

ПАМ’ЯТКА 1 (Додатки до уроку Листок 2)

Мета публіцистичного стилю - інформувати, передавати суспільно значущу інформацію з одночасним впливом на читача, слухача, переконуванням їх у чомусь, уселяти їм певні ідеї, погляди, спонукати до відповідних вчинків та дій.

Сфера використання публіцистичного стилю мовлення - суспільно-економічні, культурні, політичні відносини.

Для публіцистичного стилю мовлення притаманні логічність, емоційність, образність, оцінність. У текстах широко вживається суспільно-політична лексика. Публіцистичний текст будується як наукове міркування: порушується важлива суспільна проблема, аналізуються й оцінюються можливі шляхи її вирішення, формулюються узагальнення й висновки, матеріал розміщується у строгій логічній послідовності, використовується загальнонаукова термінологія. Це дещо наближає його до наукового стилю.

Для публіцистичної промови характерні пристрасність, спонукальність. Найважливіша вимога, що ставиться перед публіцистикою, - загальнодоступність: вона розрахована на широку аудиторію і має бути доступною для всіх.

Публіцистичний стиль має багато спільного і з художнім стилем мовлення, оскільки для ефективного впливу на читача (слухача), його чуттєву сферу, уяву, той, хто пише чи виступає, використовує епітети, метафори, порівняння та інші образні художні засоби, вдається до фразеологічних висловів, навіть просторічних слів, що посилюють емоційний вплив мовлення.

 

Заповнення таблиці на дошці «Публіцистичний стиль» (1 колонка написана, 2 дописують)

Мета

Інформувати, спонукати, впливати на читача

Загальні ознаки

Логічність, емоційність, образність, оцінність

Лексика

Суспільно-політична

Термінологія

Загальнонаукова

Проблема

Важлива суспільна

Види висловлювань (жанри)

Виступи, публікації в газетах, журналах, радіо- і телепередачах, промова, звернення, нарис, есе

 

Слово вчителя

Переходимо до наступного етапу роботи – складнопідрядні речення.

Бесіда за питаннями:

1. Щ таке складнопідрядне речення?

2. Як його знайти у тексті?

3. Які види бувають?

Застосуємо ваші знання на практиці. Перед вами є текст есе «Я українець». Речення пронумеровані. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення. Запишіть тільки номер, схему і вид підрядного речення. Через декілька хвилин біля дошки ми зробимо взаємоперевірку. Таких речень у тексті усього п’ять.

 

(Додатки до уроку Листок 3)

Я українець

  1.                 Я українець? 2) Важко дати відповідь на це запитання. 3) Я ламаю голову уже не один тиждень.

4) Слова українського гімну так давно запали в душу, що були вивчені за власним вибором у підлітковому віці. 5) Мені подобаються вишиванки. 6) Я люблю їх вдягати, бо це гарний і рідний мені одяг. 7) Українські майстрині вміють робити з вишиванок справжні витвори мистецтва. 8) До мого раціону входить багато різних страв. 9) Серед них має місце і сало, але найбільша перевага віддається його копченому різновиду. 10) Із великим задоволенням танцюю гопак – чудовий, жвавий, енергійний і запальний танець. 11) З Дніпром пов’язує багато спогадів, але перепливати його спадало на думку лише у найекстремальніших фантазіях. 12) Мій «Кобзар» лежить на тумбочці під рукою. 13) Рушники, що залишились від бабусі, приємно милують око. 14) Я  українець? 15) У випадку поранення з моїх судин струменить кров червоного кольору. 16) Але прапор моєї держави має блакитно-жовте (або синьо-жовте за Конституцією) забарвлення. 17) У дитинстві мені подобалось спостерігати за грою київського «Динамо». 18) Мені приємно, що на престижних світових боксерських аренах здіймається наш прапор. 19) У мене не стояла можливість вибору різних громадянств, але я не уявляю іншого місця свого постійного проживання. 20) Я буду жити там, де мені зручно. 21) Але це місце немислиме без українських просторів.

22) Отже, я українець.

 

Взаємоперевірка біля дошки

4.                 СПР з підрядним обставинним способу дії і ступеня (міри і ступеня)

6.                 СПР з підрядним обставинним причини

13.               СПР  з підрядним означальним

18.               СПР з підрядним з’ясувальним

20.               СПР з підрядним обставинним місця

 

V. Сприйняття та опрацювання матеріалу

 Слово вчителя

Тепер перейдемо до написання есе. Звичайно, кожен з нас хоче бути щасливим, але кожен  розуміє це поняття по-своєму. Про те, у чому для вас полягає щастя, ви і поміркуєте на сьогоднішньому уроці під час підготовки до написання есе «Що робить мене щасливим(ою)» з використанням складнопідрядних речень.  Мета написання цього есе – розвиток навичок самостійного творчого мислення та письмовий виклад власних думок.

 

Робота з діалогом. Прослухайте діалог (автор – вчитель, учасники діалогу – двоє учнів)

Вікторія цілісінький день чимось засмучена. А може, просто замислена. Дівчина й сама не змогла б визначити свій настрій. Щоб навести лад у думках і почуттях, вона вирішила порадитися з братом Іваном.

– Вань, скажи щиро: ти почувався коли-небудь щасливим?

– Звісно. А ти що, ні? – здивувався хлопець.

– Не так, щоб ні, але я не впевнена, чи то було справжнє щастя. От скажи, коли ти щасливий?

– Що тут мудрувати. Я був щасливий, коли мені подарували айфон. Дуже щасливий, коли немає домашніх завдань і можна увесь вечір грати у футбол...

– Ех, Іване, це в тебе якесь дитяче щастя. Ще сказав би, що ти щасливий, коли з’їси шоколадну цукерку або надмеш жувальною гумкою бульбашку.

 

Запитання вчителя

  • Як ви розумієте щастя?
  • Чи можна всіх людей зробити щасливими одночасно?

 

 Слово вчителя

Слово «щастя» є загальновживаним і, здається, таке зрозуміле. Та варто  спробувати пояснити його, як виявиться, що це не дуже просто. Так відбувається через те, що поняття «щастя» стосується духовного світу людини. А скільки людей – стільки світів! Тож зрозуміло, що кожен буде пояснювати щастя по-своєму. Для когось – це задоволення, втіха; для когось – добробут. Хтось щастя розуміє як удачу, талан. Для інших щастя – це радість. Наука етика визначає: щастя – це задоволення від життя загалом.

Оскільки кожна людина живе своїм життям, то й відчуття втіхи від нього в кожного буде своє. Саме тому рекомендації як жити, щоб досягти щастя, є дуже умовними.

Але це не означає, що люди зовсім безпорадні в пошуках щастя. Впродовж тисячоліть накопичено чималий досвід, як цього можна досягнути. І ми сьогодні спробуємо дати відповідь на це питання.

Найперше потрібно витлумачити саме слово «щастя», з’ясувати його етимологію (походження). Як ви думаєте, як виникло слово щастя?

Серед вас є мовознавець, яка готувала відповідь на це питання. Послухаймо її.

 

Мовознавець

Мовознавець Галина Яворська зауважує, що значення слова «щастя» вторинне. Це слово праслов’янське, воно зберігається зараз у східнослов’янських та західнослов’янських мовах. Етимологічний словник української мови за редакцією Тимченка дає таке пояснення: «спочатку у слова щастя був префікс сь, який колись, вірогідно, мав значення «хороший, гарний», і корінь част, той самий, що в словах частина, частка, частувати.

Отже, щастя – це «хороша частина».  Частина від чого? Мабуть, від спільного добра – майна, їжі, тобто того, що забезпечує саме існування людини.

 

– А як же пояснюють слово щастя словники?

СЛАЙД 4

Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача.

Тлумачний словник української мови

Щастя – поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою й осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення.

Український педагогічний словник

Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками її.

Словник Даля

СЛАЙД 5

Творча робота. Спробуйте підібрати:

1) синоніми до слова «щастя»: задоволення, радість, благополуччя, казка, гармонія, насолода, доля, талан, успіх, удача, досягнення, благодать…

2) епітети: цілковите, материнське, швидкоплинне, людське, тихе, золоте…

3) метафори: приходить, стукає, окрилює, кличе….

Проблемне запитання

А тепер поміркуйте, що може зробити людину щасливою. Запишіть свої думки у вигляді переліку чинників щастя.

Складання асоціативного куща

Складіть асоціативний кущ до слова «щастя». (Здійснення мрій, задоволення, спокій, достаток, гармонія, добробут, насолода, радість, здоров’я, друзі, взаєморозуміння, кар’єра, кохання).

СЛАЙД 6 Асоціативний кущ

Порівняйте свої записи з результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як це пов’язане з моральними правилами життя?

– Якщо щастя таке різноманітне поняття, то, можливо, для того, щоб бути щасливим, треба знати якусь формулу?

Серед вас є психолог, яка готувала відповідь на це питання. Послухаймо її.

Психолог

Група вчених з Європи і Австралії протягом 24 років проводила опитування серед мешканців своїх країн з метою вивести формулу щастя. Після закінчення дослідження вчені дійшли висновку, що стати щасливим можуть всі.

Дослідники довели, що почуття задоволення життям і відчуття щастя залежить від цілком конкретних параметрів.

На перше місце вчені поставили емоційну врівноваженість партнера. "Незалежно від тривалості відносин, щасливими виявилися лише ті пари, де партнери емоційно врівноважені", - пояснює керівник дослідження доктор Хідей.

На другому місці - життєві пріоритети: "Люди, у яких в житті найбільшу цінність становить сім'я, більш щасливі, ніж ті, які вважають абсолютним пріоритетом матеріальні цінності і кар'єру. Така ситуація характерна і для чоловіків, і для жінок. Але все-таки одна гендерна відмінність є: жінки, партнер яких ставить понад усе сімейні цінності, набагато щасливіші за тих, чиї супутники орієнтовані на матеріальні цінності".

На третьому місці - співвідношення роботи та відпочинку. "Для чоловіків і для жінок недостатній час, зайнятий роботою, значно гірше позначається на емоційному стані, ніж надмірна завантаженість роботою. А найсильніше травмує психіку відсутність роботи", - коментують вчені результати дослідження.

 

– Тобто, як бачимо, формула щастя є насправді, треба лише її знати.

– А чи можливо пояснити природу щастя з точки зору біології, хімії? Виявляється, так. І допоможе це зробити біохімік.

Біохімік

Таке поняття як гормони радості виробляються в головному мозку тоді, коли ви відчуваєте виключно приємні емоції і переживання, і при цьому надають позитивний вплив не тільки на настрій, але і на організм в цілому. Саме гормон радості послаблює відчуття болю, розщеплює жири, підвищує імунітет, стежить за нормальним тиском.

Головними гормонами радості є серотонін і ендорфін.

Серотонін виробляється в стовбурі мозку і в шлунково-кишковому тракті. Саме його називають «гормоном настрою», але він відповідає не тільки за нього, але і за радість руху, потяг до пізнання, тонус м'язів, самовладання та емоційну витриманість. При надлишку серотоніну виникає неконтрольована ейфорія. При нестачі цього важливого гормону радості ви можете хвилюватися через дрібниці, відчувати депресію.

Запаси гормону радості – серотоніну можна поповнити гірким шоколадом, бананами, гарбузом, хлібом, фініками, солодощами, а також продуктами багатими на вітаміни В і С.

Слово вчителя

– Виходить, що для того, щоб бути щасливим, треба скласти своєрідний план, алгоритм дій – і все. Давайте виведемо алгоритм «Як бути щасливим».

СЛАЙД 7                     Алгоритм «Як бути щасливим»

 

Слово вчителя

Ми спробували описати щастя з точки зору багатьох наук. А зараз перед нами найскладніше завдання – дати відповідь на питання нашого уроку у формі есе «Що робить мене щасливим».

 

Бесіда «Теоретична хвилинка»  

-         Пригадайте, що таке есе? Що ви уже чули про цей жанр твору?

 

Звірте свої думки із матеріалом на слайді

СЛАЙД 8 Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування теми.

 

Підсумок. Записати в зошити. Ознаки есе: невеликий обсяг, прозовий твір, довільна композиція, висловлювання індивідуальних думок та вражень, конкретне питання, тема може бути не розкрита.

 

Слово вчителя

Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.

На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.

В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.

 

За змістом і формою есе співвідноситься із твором-роздумом, і важливо навчитися відрізняти твір-роздум від есе.

 

Перегляньте СЛАЙД 9  Спільні і відмінні риси твору-роздуму та есе

 

Знайдіть відмінні риси між твором-роздумом і есе

Твір-роздум

Есе

- творча робота на задану тему;

- об'єктивний аналіз даної теми

- чітка структура з обов'язковим вступом, змістовною частиною і висновком.

- творче осмислення теми, але найважливіше – авторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації та способів її вирішення;

- спонукання читачів до роздумів;

- творча робота з довільною композиційною побудовою;

- заключна частина не завжди містить висновок.

 

Слово вчителя

Перед автором есе стоїть складніше завдання: спонукати читачів до роздумів, завдяки переконливості та яскравості викладу викликати в них емоційний відгук на прочитане. Есе, як і будь-який вид твору, вимагає творчого осмислення теми, але найважливіше в ньому — авторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації та способів її вирішення, засноване на знанні матеріалу і власному інтелектуальному досвіді. В есе необхідно чітке визначення проблеми, у трактуванні якої принципово важлива авторська аргументація з елементами самостійного аналізу.

 

Додатковий матеріал для вчителя

Есе

  • Есе — художньо-публіцистичний жанр або вид творчої роботи з довільною композиційною побудовою. Дозволяє використовувати в побудові фраз різні прийоми, що підсилюють вплив на читацьке сприйняття: інверсію, антитезу, асоціативні ряди, метафоричні узагальнення, іронію та інші види іносказання. Заключна частина есе не завжди містить висновок.
  • В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.
  • Формі есе властиво міркування з елементами аналізу.

Мета есе — спонукання читачів до роздумів.

 

Твір-роздум

  • Твір-роздум — творча робота на задану тему, що має чітку структуру з обов’язковим вступом, змістовною частиною і висновком.
  • У творі ця тема піддається об’єктивному аналізу.

* Форма твору залежить від його типу: оповідання, опису, міркування, порівняльної характеристики або аналізу художнього тексту.

Твір розвиває навички усного та писемного мовлення.

 

Слово вчителя

Есе буває різних видів. Перегляньте наступний слайд «Види есе»

СЛАЙД 10

Види есе:

Вільне

Формальне

Ознаки:

-       невеликий обсяг (7-10 речень);

-       вільна форма і стиль викладу;

-       довільна структура;

-       обов’язкова вимога: наявність позиції автора;

-       обмежене в часі (5-15 хв.)

Ознаки:

-        дотримання структури тексту,

-        наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);

-        обґрунтування (аргументування) тези;

-        час: 20-45 хв.

 

Додатковий матеріал для вчителя

Види формального есе:

-  інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);

-  критичне;

-  есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).

Вимоги до формального есе

  1. Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (800 – 1000 слів).
  2. Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.
  3. Кожен абзац есе розкриває одну думку.
  4. Необхідно писати стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.
  5. Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до обговорюваного питання, а з іншого – самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.
  6. Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.
  7. Есе повинно містити переконливе аргументування порушеної проблеми.

 

Слово вчителя. Не дивлячись на те, що есе має довільну композицію, потрібно все ж таки притримуватися структури. Подивіться на наступний слайд «Структура есе»

СЛАЙД 11. Структура есе

Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.

Вступ – обґрунтування вибору теми есе.

Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.

Висновок узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.

 

VІ. Етап закріплення нових знань

 Робота над пам’яткою

ПАМ’ЯТКА 2

Як НЕ слід писати есе

1. НЕ вносьте в есе інформацію, яка не підтверджує вашу думку.

2. НЕ використовуйте загальний набір банальних фраз та тверджень.

3. НЕ будуйте роботу лише на простих реченнях.

 

Опрацювання пам’ятки 3 «Правила написання креативного есе».

СЛАЙД 12

ПАМ’ЯТКА 3                Правила написання креативного есе

  1.   Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
  2.   Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
  3.   Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
  4.   Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
  5.   Різні слова (Використовуйте синоніми).
  6.   Лаконічність.
  7.   Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
  8.   Активна життєва позиція.
  9.   Аргументація.

 

Слово вчителя

  Тепер, користуючись почутим сьогодні на уроці, використовуючи раніше отримані знання, також цитати відомих людей про щастя, спробуйте викласти власний погляд на порушене питання.

Робота на чернетці Написання есе «Що робить мене щасливим». (Якщо є вільний час, можна зачитати те, що написали учні)

 

VІІ. Підведення підсумків роботи.

 СЛАЙД 13     Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Я думаю…

Я хочу…

Я пригадав…

Я дізнався…

Найцікавішим було…

 

VІІІ. Домашнє завдання.

СЛАЙД 14 Написати есе «Що робить мене щасливим(ою)»

 

ІХ. Оцінювання учнів. Учні здають картки самооцінки

 

Х. Заключний етап уроку. СЛАЙД 15

      Наш урок завершується. Пропоную цікаву легенду.

      Один мудрий цар, помираючи, покликав своїх дітей і запитав:

-         Що кожен з вас думає про існуючий світ?

-  Нічого гарного в ньому немає,— відповіли царевичі, – в ньому зло, жорстокість, образи, несправедливість, корупція, обман.

-  Гірко мені від ваших слів, діти мої. Бо як можна жити і правити світом, якщо ваш розум і серце отруєні думками про зло і смуток. Благословляючи вас на царство, я хочу, щоб ви пам’ятали: що ви принесете в цей світ, таким він і буде. Тож нехай один з вас несе в нього щастя, другий — добро, третій – мудрість, четвертий — справедливість. Але знайте, що щастя — це не гроші, не влада, не володіння чимось. Це – стан душі і шукати його треба усередині себе. Добро – вміння нести у світ свої прагнення і не нав’язувати нікому того, чого бажаєш сам. Мудрість - це не вказувати комусь, яким треба бути, а здатність змінюватися самому. Справедливість — це вміння не оцінювати інших за своїми мірками.

І пішли його діти нести у світ цей щастя, добро, мудрість, справедливість. Але всі вони пішли по одному в різні боки і тому скрізь чогось не вистачало.

Тому я бажаю, щоб у вашому житті всі чесноти йшли поруч із вами одним шляхом, єдиною дорогою.

 

 

 

Додатковий матеріал

Англійський письменник Філдінг Генрі сказав: «Щасливий той, хто вважає себе щасливим». Ви лише на початку дорослого життя. Цінуйте кожну його мить, адже з цих митей, як із цеглинок, і складається наше щастя.

 

Ще один фрагмент, автором якого є відомий американський психолог, письменник Дейл Карнегі.

Усі на світі шукають щастя, й існує один правильний спосіб знайти його. Для цього ви повинні навчитись керувати своїми думками. Щастя не залежить від зовнішніх умов. Воно залежить від умов внутрішнього порядку.

Ви щасливі або нещасливі не завдяки тому, що ви маєте, і не у зв’язку з тим, ким є, де знаходитесь або що робите; ваш стан визначається тим, що ви про це думаєте. Наприклад, дві особи можуть знаходитися в одному і тому ж місці й займатися одним і тим же; обидві можуть мати приблизну кількість грошей і однакове становище – і все ж одна може бути нещасливою, а інша щасливою. Чому? Через різницю в настрої. Я зустрічав не менше щасливих облич серед китайців, які не покладаючи рук працювали в спекотну погоду в Китаї за сім центів у день, ніж зустрічаю на Парк-авеню у Нью-Йорку.

За твердженням Шекспіра, ніщо не є гарним чи поганим, – усе залежить від того, як ми дивимося на речі.

Ейб Лінкольн одного разу відзначив, що «більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими» (За Дейлом Карнегі).

 

doc
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку