л Розвиток зв'язного мовлення. Написання есе з використанням складнопідрядних речень Лідія Касянчук, учитель української мови та літератури Нетішинської гімназії «Гармонія»
Номер слайду 2
л Завдання уроку: повторити вивчене про складнопідрядне речення; пригадати ознаки публіцистичного стилю; з'ясувати особливості побудови твору-есе; розвивати вміння висловлювати свої думки; удосконалювати навички побудови тексту.
Номер слайду 3
л Епіграф уроку Людина створена для щастя, як птах для польоту. В.Короленко
Номер слайду 4
л Щастя – стан цілковитого задоволення життям; відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь. Тлумачний словник української мови Щастя – поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою й осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення. Український педагогічний словник Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками її. Словник Даля
л Асоціативний кущ Щастя спокій сім'я здійснення мрій кар'єра гармонія взаєморозуміння друзі радість кохання здоров'я задоволення насолода
Номер слайду 7
л Алгоритм «Як бути щасливим» Ви щасливі? Так Ні Зробіть щось Продовжуйте в тому ж дусі! Ви хочете стати щасливим? Так Ні
Номер слайду 8
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування теми.
Номер слайду 9
Спільні й відмінні риси твору-роздуму та есе Твір-роздум Есе творча робота на задану тему; об'єктивний аналіз даної теми чітка структура з обов'язковим вступом, змістовною частиною і висновком. творче осмислення теми, але найважливіше – авторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації та способів її вирішення; спонукання читачів до роздумів; творча робота з довільною композиційною побудовою; заключна частина не завжди містить висновок.
Номер слайду 10
Види есе Вільне Формальне Ознаки: невеликий обсяг (7-10 речень); вільна форма і стиль викладу; довільна структура; обов’язкова вимога: наявність позиції автора; обмежене в часі (5-15 хв.) Ознаки: дотримання структури тексту, наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки); обґрунтування (аргументування) тези; час: 20-45 хв.
Номер слайду 11
Структура есе Три частини – вступ, основна частина, висновок. Вступ – обґрунтування вибору теми есе. Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій. Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
Номер слайду 12
ПАМ’ЯТКА «Правила написання креативного есе» Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає). Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої). Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Складіть речення різні завдовжки.) Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.) Різні слова (Використовуйте синоніми.) Лаконічність. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст). Активна життєва позиція.
Номер слайду 13
Підсумок уроку Я думаю ... Я хочу ... Я пригадав … Мені здається ... Я дізнався … Найцікавішим було …
Номер слайду 14
Домашнє завдання Написати есе «Що робить мене щасливим (щасливою)?» з використанням складнопідрядних речень