Рідна мова — найдорожчий скарб (мовна гра-конкурс) Рідне слово — це найдорожчий скарб людини. Цю думку неодноразово підкреслювали відомі культурні діячі. Але найглибше її розкрив Панас Мирний: „Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка живого духу, багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, почування“.
„Слово до слова — складається мова“
Тема: Рідна мова — найдорожчий скарб (мовна гра-конкурс)
Мета: поглибити знання учнів про мову, історію її розвитку; збагачувати
словниковий запас учнів; розвивати усне зв’язне мовлення учнів,
логічне мислення, вчити аналізувати, порівнювати мовний
матеріал, а потім на основі сприйнятого робити висновки,
пояснювати вибір відповіді; прищеплювати любов до рідної мови,
бажання вивчати рідну мову.
Обладнання: мультимедійна дошка (екран), проектор, плакати з висловами
про мову, дитячі малюнки, виставка книг, присвячена даній темі,
картки із завданнями.
Хід заходу
Рідне слово — це найдорожчий скарб людини. Цю думку неодноразово підкреслювали відомі культурні діячі. Але найглибше її розкрив Панас Мирний: „Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка живого духу, багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, почування“. Нашу українську мову Володимир Самійленко назвав „діамантом дорогим“, Дмитро Білоус — „дивом калиновим“, а Володимир Сосюра — „мовою солов’їною“. Вона — „життя духовного основа“, підкреслював Максим Рильський.
„Рідна мова дорога людині, як саме життя“,— говориться в народному прислів’ї.
Бесіда:
Отже, людина, яка любить свій народ, є громадянином своєї держави, а тому повинна добре володіти рідною мовою. За словами відомого французького письменника Вольтера, за 6 років можна вивчити усі європейські мови, а рідну мову треба вчити все життя, щоб засвоїти її невичерпні глибини. І засвоювати потрібно, адже вчені довели, що найбільше виразити і розвинути свій талант, свої обдарування людина може тільки рідною мовою.
Запам’ятайте!
У світі налічується більше п’яти тисяч мов, серед них провідне місце займає й українська мова, якою розмовляють в Україні і поза її межами близько 45 мільйонів осіб. Це високо розвинута і багата за своїм словником мова (у „Великому тлумачному словнику української мови“ зафіксовано понад 250 тисяч слів).
Уперше її слова (страва, мед, кава) були зафіксовані ще в V ст. н. е..
Це найсвятіше людське почуття, бо „Мова – то цілюще народне джерело“
(В. Сухомлинський).
Але, щоб бути високоосвіченою людиною, треба вивчати не лише рідну мову, а й мови інших народів світу. Адже „Скільки ти знаєш мов – стільки разів ти людина“!
Щорічно 9 березня весь світ вшановує великого українського генія, титана, художника, поета Т. Г. Шевченка, який закликав:
„Учітеся, брати мої,
думайте, читайте,
і чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь“!
ІІ. Мотивація діяльності учнів.
Сьогодні ми перевіримо, наскільки міцні ви маєте знання з української мови. Я запрошую вас до участі у грі-конкурсі, яка пройде під девізом
„ Слово до слова — складається мова “
ІІІ. Оголошення правил гри.
Х + У = 38
(6 голосних + 32 приголосних = 38 звуків)
IV. Основна частина. Гра-конкурс.
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Людини мову зупиню. (крапка)
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун та дивак,
У слові я не зайвий знак. (м’який знак)
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (апостроф)
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику –
Хто ж бо він? (знак оклику)
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з уст – мовчок. (знак питання)
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть: а хто ж вони? (дужки)
Невелика, власне лапка,
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься? (кома)
Різні букви зустрічав.
Кожна з них – від А до Я –
Промовля своє ім’я.
Лиш одна із них німа.
Здогадався, певно, всяк!
Звуть цю букву… (м’який знак)
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина!
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. ([дж],[дз])
Поставте прізвища в алфавітному порядку. У кожному слові підкресліть 2 від початку букву, з яких утвориться речення.
Гаврилов, Чубинський, Заньковецька, Ґжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.
(Абашев, Гаврилов, Ґжицький, Заньковецька, Зюков, Івченко, Кальченко, Кметь, Кухаренко, Мстиславець, Опанасюк, Січинський, Ухов, Чубинський:
бажаю вам успіху)
(на дошці записані слова)
Мо-ва – ва-(…)-…
Шко-ла – ла-(…)-…
Останній склад попереднього слова має стати першим складом наступного
(наприклад: ві-тер
тер-ти
ти-хо
хо-джу (чу)…)
Кожне наступне слово записує наступний учасник команди. Виграє та команда, яка запише більше слів.
Знайти рядок, у якому зроблено помилку при переносі слова.
Побудуйте речення, з’єднавши лініями довільно розкидані на дошці слова.
Запишіть слова у три колонки так, щоб:
Радію, праця, рідня, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка, об’їзд, сім’я, розбуджений, електродзвоник, троє, ячмінь, льон, ідея, обсаджувати.
„Праця – джерело радості“
Члени журі оголосять зараз результати нашого змагання.
Отже, праця – справді джерело радості. Ми гарно попрацювали, дізналися багато нового, а найголовніше – отримали насолоду від праці, радість від того, що працювали усі разом, гуртом.
Між конкурсами учні читають вірші про мову, які знайшли самостійно, виконують жартівливі сценки-мініатюри зі шкільного життя (у цій роботі задіяні глядачі).