Позакласний захід з української мови

Про матеріал

Рідна мова — найдорожчий скарб (мовна гра-конкурс) Рідне слово — це найдорожчий скарб людини. Цю думку неодноразово підкреслювали відомі культурні діячі. Але найглибше її розкрив Панас Мирний: „Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка живого духу, багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, почування“.

Перегляд файлу

„Слово до слова — складається мова“

        Тема:     Рідна мова — найдорожчий скарб (мовна гра-конкурс)

        Мета:    поглибити знання учнів про мову, історію її розвитку; збагачувати

                         словниковий запас учнів; розвивати усне зв’язне мовлення учнів,

                        логічне мислення, вчити аналізувати, порівнювати мовний

                        матеріал, а потім на основі сприйнятого робити висновки,

                        пояснювати вибір відповіді; прищеплювати любов до рідної мови,

                        бажання вивчати рідну мову.

        Обладнання: мультимедійна дошка (екран), проектор, плакати з висловами

                                  про мову, дитячі малюнки, виставка книг, присвячена даній темі, 

                                       картки із завданнями.

Хід заходу

  1. Вступне слово вчителя

        Рідне слово — це найдорожчий скарб людини. Цю думку неодноразово підкреслювали відомі культурні діячі. Але найглибше її розкрив Панас Мирний:       „Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка живого духу, багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, почування“. Нашу українську мову Володимир Самійленко назвав „діамантом дорогим“, Дмитро Білоус — „дивом калиновим“, а Володимир Сосюра — „мовою солов’їною“. Вона — „життя духовного основа“, підкреслював Максим Рильський.

        „Рідна мова дорога людині, як саме життя“,— говориться в народному прислів’ї.

        Бесіда:

  • Скажіть, чому мову називають найдорожчим скарбом, діамантом, основою життя?
  • Чому мова така ж дорога, як і людське життя?
  • Яку мову ми називаємо рідною?
  • Як ви розумієте поняття „державна мова“?

        Отже, людина, яка любить свій народ, є громадянином своєї держави, а тому повинна добре володіти рідною мовою. За словами відомого французького письменника Вольтера, за 6 років можна вивчити усі європейські мови, а рідну мову треба вчити все життя, щоб засвоїти її невичерпні глибини. І засвоювати потрібно, адже вчені довели, що найбільше виразити і розвинути свій талант, свої обдарування людина може тільки рідною мовою.

Запам’ятайте!

  • Наша мова одна з найбагатших мов світу!

        У світі налічується більше п’яти тисяч мов, серед них провідне місце займає й українська мова, якою розмовляють в Україні і поза її межами близько 45 мільйонів осіб. Це високо розвинута і багата за своїм словником мова (у „Великому тлумачному словнику української мови“ зафіксовано понад 250 тисяч слів).

  • Українська мова – одна з найдавніших мов.

Уперше її слова (страва, мед, кава) були зафіксовані ще в V ст. н. е..

  • Любов до мови зароджується з маминої колисанки.

Це найсвятіше людське почуття, бо „Мова – то цілюще народне джерело“

(В. Сухомлинський).

  • З любові до рідного слова починається любов до України.

        Але, щоб бути високоосвіченою людиною, треба вивчати не лише рідну мову, а й мови інших народів світу. Адже „Скільки ти знаєш мов – стільки разів ти людина“!

        Щорічно 9 березня весь світ вшановує великого українського генія, титана, художника, поета Т. Г. Шевченка, який закликав:

„Учітеся, брати мої,

думайте, читайте,

і чужому научайтесь,

й свого не цурайтесь“!

ІІ. Мотивація діяльності учнів.

        Сьогодні ми перевіримо, наскільки міцні ви маєте знання з української мови. Я запрошую вас до участі у грі-конкурсі, яка пройде під девізом

„ Слово до слова — складається мова “

ІІІ. Оголошення правил гри.

  • Змагання відбувається між 2-ма командами.
  • Кожну команду очолює капітан.
  • Команда, яка готова дати відповідь на запитання, має підняти прапорець (РУКУ), який (ЯКА) є знаком готовності команди.
  • За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 

  • 1 завдання. Щоб визначити, яка команда першою буде відповідати у першому конкурсі, ми пропонуємо вам розв’язати своєрідне рівняння з фонетики та пояснити шляхи його вирішення.

Х + У = 38

                                      (6 голосних + 32 приголосних = 38 звуків)

IV. Основна частина. Гра-конкурс.

  1. Завдання „ Розминка “. Відгадайте загадки.
  1. Маленька, менша від мачинки.

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні, коли треба,

Людини мову зупиню.           (крапка)

  1. Я один в сім’ї такий.

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун та дивак,

У слові я не зайвий знак.         (м’який знак)

  1. Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.       (апостроф)

  1. Що за знак – стрункий. мов спис,

Він над крапкою завис.

Спонука до поклику –

Хто ж бо він?                           (знак оклику)

  1. Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Усіх нас змушує читати,

А сам ні пари з уст – мовчок.                   (знак питання)

  1. Вони для речення багато важать:

Турботливо обнімуть, як дружки,

І вставлені слова, й цитату вкажуть.

Тепер скажіть: а хто ж вони?                    (дужки)

  1. Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне лапка,

Робить паузу, усім знайома.

Як вона зветься?                       (кома)

  1. Хто абетку з вас вивчав,

Різні букви зустрічав.

Кожна з них – від А до Я –

Промовля своє ім’я.

Лиш одна із них німа.

Здогадався, певно, всяк!

Звуть цю букву…                      (м’який знак)

  1. Ми, звичайно, не хитруєм;

Нас і бачать, нас і чують.

Це зовсім не дивина!

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук один.                            ([дж],[дз])

  1. завдання. Прочитайте зашифрований вислів.

        Поставте прізвища в алфавітному порядку. У кожному слові підкресліть 2 від початку букву, з яких утвориться речення.

        Гаврилов, Чубинський, Заньковецька, Ґжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.

        (Абашев, Гаврилов, Ґжицький, Заньковецька, Зюков, Івченко, Кальченко, Кметь, Кухаренко, Мстиславець, Опанасюк, Січинський, Ухов, Чубинський:

бажаю вам успіху)

  1. завдання. Гра „ Склад за складом “

        (на дошці записані слова)

        Мо-ва – ва-(…)-…

        Шко-ла – ла-(…)-…

Останній склад попереднього слова має стати першим складом наступного

(наприклад: ві-тер

                    тер-ти

                    ти-хо

                    хо-джу (чу)…)

Кожне наступне слово записує наступний учасник команди. Виграє та команда, яка запише більше слів.

  1. завдання. Гра „Редактор“

        Знайти рядок, у якому зроблено помилку при переносі слова.

  1. Роз-пов-іс-ти; ку-па-єть-ся.
  2. Роз-пис-ка; ви-сад-жу-ва-ти.
  3. Ви-со-кий; стеж-ка; до-ро-гий.
  1. завдання.(для капітанів) „Павутинка слів“

        Побудуйте речення, з’єднавши лініями довільно розкидані на дошці слова.

  1. словом, за, полізе, не, у, кишеню. (За словом у кишеню не полізе.)
  2. лине, серця, стріла, не, слово, до, а. (Слово – не стріла, а до серця лине.)
  1. завдання. Гра для вболівальників „Одним словом“:
  • дівчина, яка дружить із ким-небудь…    (подруга);
  • слова пісні, які повторюються після кожного куплету…    (приспів);
  • сота частина метра…      (сантиметр);
  • особа, яка очолює школу…        (директор);
  • винагорода, яку вручають переможцеві…       (приз);
  • завіса з тканини на дверях…          (портьєра);
  • певний режим харчування…          (дієта);
  • той, хто любить свою Батьківщину…             (патріот);
  • льодова гора, що плаває в морі…          (айсберг);
  • масове інфекційне захворювання…           (епідемія).
  1. завдання. Закінчіть прислів’я.
  • Не все, що знаєш….    (треба говорити);
  • Без роботи день…       (роком стає);
  • Яка головонька,…       (така й розмовонька);
  • Друга шукай, а …         (знайдеш - тримай);
  • Умієш говорити, …      (умій і слухати);
  • Дав слово…                   (дотримуй його);
  • Шабля ранить голову, а …       (слово - душу);
  • Гостре словечко…                    (ранить сердечко);
  • Слово не стріла, а …                 (ранить глибше);
  • Більше діла - …                         (менше слів).
  1. завдання.

        Запишіть слова у три колонки так, щоб:

  1. звуків і букв було порівну;
  2. звуків було менше, ніж букв;
  3. звуків було більше, ніж букв.

        Радію, праця, рідня, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка, об’їзд, сім’я, розбуджений, електродзвоник, троє, ячмінь, льон, ідея, обсаджувати.

  1. Праця, рідня, алюміній, цятка, ячмінь;
  2. дзюркіт, жолудь, емальований, розбуджений, електродзвоник, льон, обсаджувати;
  3. радію, авіалінія, дощ, об’їзд, сім’я, троє, ідея.

Праця – джерело радості“

  1. Підсумок гри.

        Члени журі оголосять зараз результати нашого змагання.

        Отже, праця – справді джерело радості. Ми гарно попрацювали, дізналися багато нового, а найголовніше – отримали насолоду від праці, радість від того, що працювали усі разом, гуртом.

  1. „Молитва до мови“ Катерини Мотрич.

         Між конкурсами учні читають вірші про мову, які знайшли самостійно, виконують жартівливі сценки-мініатюри зі шкільного життя (у цій роботі задіяні глядачі).

docx
Додано
23 січня 2018
Переглядів
1359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку