Українська мова
1 клас
Тема. Звук [ т ],[ т’]. Мала буква «те». Читання складів, слів, словосполучень і речень з вивченими буквами.
Мета. Ознайомити учнів з друкованою малою буквою «те», навчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; формувати навичку читання; розвивати вміння складати речення і розповіді за малюнком; формувати компетентність спілкування рідною мовою. Виховувати старанність, інтерес до навчальної діяльності.
Обладнання: Буквар: ч. 1 (К. Пономарьова), цеглинки Лего, зразки друкованих літер, сюжетні малюнки, презентація.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Продовж речення …»
Усі звуки поділяються на голосні та …
Голосні звуки схематично позначаються …
Приголосні звуки позначаються …
Як вимовляються голосні звуки ? Назвемо їх.
Як вимовляються приголосні звуки ?
Послухайте вірш і скажіть, який звук у словах ми чуємо найчастіше?
Тук-тук-тук, ток-ток-ток –
Вибиває молоток.
Ним ви цвяхи заб’єте,
Схожий він на букву «Т».
-Який звук найчастіше зустрічався у вірші?
- Назвіть слова із звуком [т].
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні ми будемо вивчати …
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Бесіда
- Скажіть, будь ласка, чи подобається вам святкувати свій день народження?
- Плесніть у долоні ті учні, хто святкує день народження восени.
- Тупніть ногою ті учні, хто святкує день народження взимку.
- Підведіться ті, хто відзначає день народження навесні.
- Покружляйте ті, у кого день народження влітку.
- Розкажіть про свій день народження.
Завдання 1.
Робота з Букварем, с. 86.
1) Робота за малюнком
- Що роблять букви на малюнку?
-Як ви вважаєте, яке свято може в них бути? (день народження)
-Ми потрапили на день народження до букви Т.
- Що найбільше чекає кожен іменинник ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку?
До дітей на кожне свято
Просять в гості завітати,
Бо солодкий і смачний
Люблять ласувати ним. (Торт)
- Назвіть ланцюжок звуків у слові торт.
-Які слова зі звуками [ т ], [ т’ ] ви запам’ятали у загадці?
- Вимовте звуки [ т ] , [ т’]. Чи зустрічаються перешкоди під час промовляння?
-Чи вільно виходить видихуване повітря?
-До яких звуків, голосних чи приголосних, ми віднесемо цей звук?
-Як ми у схемі позначимо звук [ т ], а [ т’ ]?
2) Ознайомлення з буквою Т
-На письмі звук [ т ] позначають буквою «те».
Демонструю букву «те»
-На що схожа літера?
-Із скількох елементів вона складається?
-Викладіть літеру за допомогою цеглинок Лего.
-Надрукуйте на дошці та у повітрі букву «те».
3) Робота за малюнками. Завдання 2. С.86
Завдання: скласти речення про те, що робить буква «те» на малюнках.
- Звуковий аналіз слів тарілка, молоток, міст. (За допомогою цеглинок Лего)
- Поділ слів на склади.
4) Завдання Читалочки.
- Читання складів та слів .
-Прочитайте склади, а потім слова у колонках.
-Який склад спільний для слів 1 стовпчика? 2-го, 3-го і т. д.
-Прочитайте найкоротше слово.
-Що таке туман?
-Хто такий артист?
-Які слова «заховалися» у слові листок? ( Лист, сто, лис )
– Складіть речення зі словами темно, тепло.
- Запишіть схеми речень на дошці.
Фізкультхвилинка.
5) Артикуляційна гра «Разом із Щебетунчиком»
Завдання 3.
Щебетунчик запропонував прочитати чистомовку.
а) читання самостійно;
б) читання парами;
в) читання хором.
6) Гра «Так чи ні»
- Прочитайте сполучення слів.
-Якщо ви виконували таку дію, то піднімаєте цеглинку Лего жовтого кольору, а якщо ні – червоного.
Зарядка для очей.
7) Вправа «Спускаємося з гірки»
Завдання 4.
Спускаємось з гірки, читаючи речення.
Читаємо «ланцюжком».
Робота за змістом прочитаного.
- Скільки речень у тексті?
- Що робив Степан?
- Які руки у Степана?
- Що означає вислів «умілі руки»?
- Що вони вміють робити?
- Чому слово Степан записано з великої букви?
8) Завдання для роздумів.
- Кого ви бачите на малюнках? (Листівку і ластівку)
- Визначте, яку букву куди поставити?
- Чим ми будемо вітати іменинницю? (Листівкою)
- А хто така ластівка?
Чи може одна буква змінити значення слова?
9) Робота з предметними малюнками.
Гра «Назви слова, у яких є звуки[ т ], [ т’ ]»
(На дошці розміщені предметні малюнки. Учні називають зображені предмети і визначають місце звуків [ т ], [ т’ ] у даних словах.)
IV. Підсумок уроку.
-Яку букву вивчали на уроці?
-Які звуки вона позначає?
- Це звуки: голосні чи приголосні?
-На що схожа буква «те»?
-Яке завдання було найцікавішим?
-Позначте свій настрій на обличчі смайлика.
-Дякую вам за гарну роботу на уроці.