Конспект уроку з української мови "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ." Презентація до уроку "Прикладка"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови 8 клас на тему:

"ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ." + презентація

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

1. Завдання-гіпотеза.— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не основний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».

Номер слайду 4

2. Мовний експеримент.— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?

Номер слайду 5

Актуалізація опорних знань учнів1. Фронтальне опитування. Назвіть другорядні члени речення. Який член речення називається додатком? На які питання відповідає додаток?Чим виражається додаток?Який член речення називається обставиною? На які питання відповідає обставина?Чим виражається обставина? Який член речення називається означенням?На які питання відповідає означення?Чим виражається означення?

Номер слайду 6

Додаток Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків (всіх крім називного). В реченні додаток найчастіше виражається іменником або займенником. _ _ _ _ _ _ _ _ _Мати кличе сина . Кличе (кого?) сина __ ___ ___ ___

Номер слайду 7

Обставина. Обставина – це другорядний член речення, що означає різні ознаки дії (місце, час, причину, мету, спосіб або ступінь дії) і відповідає на питання як? де? коли? куди? звідки? чому? з якою метою? Обставини найчастіше виражаються прислівниками або іменниками у непрямих відмінках з прийменниками_ . _ . _ . _ . _Опівночі земля стугоніла. Земля стугоніла (коли?) опівночіДіти дружно співали пісні. Діти співали (як?) дружно r

Номер слайду 8

Означення. Означення - це ознака предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? Означення найчастіше в реченні виражається прикметником, а також займенником . ~~~~~~Старий, густий ліс розрісся за селом. Ліс (який?) старий, густий

Номер слайду 9

II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Гора Говерла найвища в Україні Знайти означення у даному реченні

Номер слайду 10

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ?

Номер слайду 11

ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ8 клас

Номер слайду 12

Мета:ознайомити учнів із прикладкою якрізновидом означення, навчити використовувати їх у мовленні;сформувати навички написання непоширених прикладок через дефіс і прикладок, що беруться в лапки; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу.

Номер слайду 13

Гасло уроку :«Здоров’я дітей – багатство нації».

Номер слайду 14

Номер слайду 15

1) Прикладка як різновид означення. Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву. Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад: Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько) Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені. Прикладками зазвичай виступають: власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати, місто Одеса, село Черкаська Лозова; характеристики особи за родом занять, націо­нальністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит; видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій; характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця

Номер слайду 16

2)Прикладки поширені й непоширені. Їх правопис. Прикладки можуть бути непоширеними (вираженими одним словом): місто Київ, дівчина-підліток і поширеними (вираженими кількома словами): А он старе Монастирище, колись козацькеє село. (Т. Шевченко)

Номер слайду 17

Пишемо через дефіс. Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.1. Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:трава звіробій звіробій-трава/ \ / \родове видове видове родове. Але: жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит. У цих словах прикладка входить до складу терміна.

Номер слайду 18

2. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:красуня Марія        Марія-красуня/       \                  /       \загальна власна   власна загальна

Номер слайду 19

3. В інших випадках прикладка з означуваним словом, як правило, пишеться через дефіс - незалежно від її місця. Це, зокрема, прикладки, які характеризують предмет за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за фахом: учитель-мовник, мовник-учитель, красуня-яблуня, яблуня-красуня.

Номер слайду 20

Пишемо в лапках. Умовні власні назви підприємств, установ, організацій, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів тощо пишуться в лапках. Прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів імені, пам'яті, на ім'я, по імені, в лапки не беруться. Кінотеатр «Київська Русь», журнал «Всесвіт», Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Робота з підручником1. Ст. 50-52 -теоретичний матеріал. Вправа №110. 2. Робота біля дошки. Вправа 1123. Вибірково-розподільний диктант (Робота в парах)Вправа 114

Номер слайду 23

Творча робота

Номер слайду 24

Словниковий диктант. Відповідь-репліка, трава звіробій, Дніпро-ріка, голуб-вертун, лікар-еколог, драма-феєрія, Лисичка-сестричка, деревій - трава, газета «Літературна Україна», твір-опис, санаторій «Україна», бібліотека імені В. Короленка.

Номер слайду 25

V. Систематизація й узагальнення вивченого. Робота в групах – складання “Карти пам’яті”

Номер слайду 26

VI. Підсумки уроку. Оцінювання. Метод «Мікрофон»«Що на уроці виявилося для мене цікавим і найскладнішим?»

Номер слайду 27

VІІ. Домашнє завдання. Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.

Номер слайду 28

Дякую всім за увагу!Будьте здорові!Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,Простели до сонця вишивку-маніжку. Щоб по тій доріжці з лебедями-снами. Плавати до щастя білими човнами. В. Симоненко.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терещенко Лілія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
15 січня 2018
Переглядів
5493
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку