Конспект уроку з української мови. Тема:: «Людина починається з добра». Слова ввічливост"

Про матеріал

Інтегрований урок українська мова та читання 3 клас

Мета уроку: поповнювати словниковий запас учнів; активізувати знання лексики; формувати комунікативну компетентність, мовленнєву культуру школярів; продовжувати ознайомлювати з життям і творчістю В.О. Сухомлинського; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уявлення про доброту, чуйність, уважність діалогічне мовлення, пам'ять, мислення; виховувати ці якості на конкретних прикладах із життя. Стимулювати прагнення творити добро і цінувати його. Формувати ціннісне ставлення до високих моральних якостей особистості.

Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Первозванівське навчально-виховне об'єднання

«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів- дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

(українська мова, літературне читання)

 

 

               Урок Доброти «Людина починається з добра». Слова ввічливості.

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

Вчитель початкових класів

Макарова С.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: поповнювати словниковий запас учнів; активізувати знання лексики; формувати комунікативну компетентність, мовленнєву культуру школярів; продовжувати ознайомлювати з життям і творчістю В.О. Сухомлинського; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уявлення про доброту, чуйність, уважність  діалогічне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати ці якості на конкретних прикладах із життя. Стимулювати прагнення творити добро і цінувати його. Формувати ціннісне ставлення до високих моральних якостей особистості.

Обладнання: Потрет В.О. Сухомлинського, збірки творів В.О. Сухомлинського, мікрофон, м’ячик, скринька, смужки паперу з написаними на них словами ввічливості; силуетні зображення сонечка, мультимедійна дошка.

Хід роботи

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування.

Сьогодні у нас урок незвичайний

Він навчить багато вас чому

Хай буде він для вас навчальний,

За це подякуєм йому!

В народі кажуть «Добрий гість- дому радість». Сьогодні до нас завітали багато гостей. Давайте з ними привітаємося

Учні. Доброго ранку,  усіх ми вітаємо

Здоров’я і миру усім ми бажаємо

 Вітання друзів

- А тепер доторкнемося один до одного, усміхнемося один одному й подаруємо своє тепло і чудовий настрій.

-Усміхнися всім навколо

Небу, сонцю, квітам, людям

І тоді обов’язково

День тобі – веселим буде

Учениця. Я всміхаюсь сонечку!

Діти (всі). Здраствуй, золоте!

Учениця. Я всміхаюсь квіточці!

Діти. Хай вона цвіте!

Учениця. Я всміхаюсь дощику!

Діти. Лийся, мов з відра!

Учениця. Друзям усміхаюся

Діти. Зичу всім добра.

Хай першими сядуть дівчатка – краса нашого класу, а потім хлопчики – сила і мужність

. ІІ. Актуалізація опорних знань.

  А ви знаєте, діти, саме з доброти починається справжня Людина. Є такий прегарний вірш Л. Забашти, який так і називається «Людина починається з добдобра». (Учень читає вірш)

             Сказав мудрець:

              - Живи, добро звершай!

              Та нагород за це не вимагай.

              Лише в добро і вищу правду віра

              Людину відрізня від мавпи і від звіра.  

               Хай оживає істина стара:

               Людина починається з добра!             

Любов Забашта

Ось і ми зараз нашим гостям розкажемо і покажемо, що вміємо і знаємо.

 У кожного з вас на парті лежать смайлики. Вам треба вибрати один і пояснити якими ви хочете бути на уроці

 (Учні вибирають смайлик і прикріпляють його на магнітній дошці) працьовитими, уважними, спостережливими і старанними.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  • Якою мовою ми спілкуємося?
  • Які ще мови співзвучні з українською?
  • Які види мовлення ви знаєте?
  • Як на вашу думку, яке мовлення виникло раніше, усне чи писемне?Чому?
  • Що ми вимовляємо і чуємо - …. (звуки)
  • Бачимо, пишемо ….. (букви)
  • Скільки в українському алфавіті букв?
  • Як ми ще  називаємо букви? (літери).
  • Зараз ми перевіримо як ви знаєте звуки і букви

(На дошці написане сполучення слів «Слова ввічливості». Учні по черзі відкривають букву і говорять який звук вона позначає)

ІІІ. Повідомлення теми та завдання уроку

-Як ви думаєте про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

Сьогодні на уроці ми згадаємо слова ввічливості, навчимося вживати їх у нашому мовленні. Їх називають ще чарівними. У чому їхня чарівність?

ІV. Робота по темі.

1) Запис числа, класної роботи

2) Каліграфічна хвилинка

* Че мні   ді   спа   бі   ти   си

* чемні  діти  спасибі

* Діти чемні говорять спасибі.

 

–Тож давайте сьогоднішній урок назвемо уроком Доброти «Людина починається з добра» .

— Попробуйте спрогнозувати над чим ми будемо працювати?

 -  Ми з вами, як справжні мудреці спробуємо зрозуміти  всю глибину слів  «доброта», «ввічливість»

 3.Послухайте казку про одне місто

— Колись давно в одній країні було зачароване місто. (Презентація сумного міста з сумною мелодією)

— У цьому місті не світило сонечко, не цвіли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на повітряній кулі прилетів чарівник. Він був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів усе навколо змінилося.

— Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко.

Учитель прикріплює до дошки силуетне зображення сонечка.

— У Чарівника завжди з собою була скарбничка ввічливих слів, якими він щедро ділився з людьми.

Учитель виставляє на стіл яскраво прикрашену коробку-скарбничку, у якій лежать смужки паперу з написаними на них словами ввічливості.

— Як ви вважаєте, які слова лежать у цій скарбниці?

Діти дістають слова ввічливості, прикріплюють їх за допомогою вчителя до сонечка у вигляді промінців. Діти хором читають усі слова, написані на смужках.

Ввічливі слова – це звичайні , прості, розумні, корисні і добрі слова. Вони роблять день хорошим, вечір – добрим, а ніч – спокійною, а нас – чуйними, людяними.

Ці слова можна обєднати на групи. А на які, ви зараз допоможете мені визначити.

  • У сонечка чарівні промінці
  • Зачитайте слова
  • Коли їх говорять?

Це група привітань.( добрий ранок, добрий день, добрий вечір)

Записуємо речення Добридень тобі, Україно моя.

Наступна група - це група побажань.(Хай щастить! Смачного!)

Записуємо речення Хай щастить вам, люди добрі.

наступна група коли  треба прохати, а інші, коли дякують.(Спасибі!Дякую!)

 Записуємо речення Сонечко, спасибі тобі….

Також є група, що допомагає нам прощатися. Випишемо із вправи 203 ці слова. На добраніч! Щасливої дороги! До побачення!

4.Робота з дошкою

(Учні записують 1 ряд слова вітання, 2 ряд слова прощання, 3 ряд  -побажання)

5.Гра «Чарівні слова» ( гра з м’ячиком)

Подумайте, які слова ввічливості ви будете використовувати у кожній ситуації(вчитель кидає м’ячик і говорить фразу)

  • Зустрівся вранці з дідусем – сусідом.
  • Поступаєшся місцем бабусі в автобусі.
  • Зустрівся з другом.
  • Просиш у товариша олівець.
  • Приймаєш подарунок на день народження.
  • Випадково штовхнув однокласника.
  • Збираєшся лягати спати.
  • Прощаєшся з друзями.

6.Гра « Так чи ні? »

 Я буду говорити твердження, якщо це так ви встаєте, якщо ні сидите.

• Якщо ви побачили знайомого здаля, крикніть привітання через усю вулицю.(ні)

• «Привіт» можна говорити всім.(ні)

• Коли заходить учитель, підводься без шуму.(так)

• Коли ви йдете з батьками і вони вітаються зі своїми знайомими, то ви мовчіть.(ні)

• Не можна вітатися сидячи, —  необхідно підводитися.(так)

7.Фізкультхвилинка

8. Розв’язування проблемних ситуацій. Робота в групах

(складання діалогу)

— Зверніться до свого сусіда з будь-яким проханням у ввічливій формі.

Наприклад:

— Дай мені, будь ласка, синій олівець.

— Ось, тримай.

— Дякую.

Теми для роздумів: «Тобі хочеться погратися іграшкою твого друга»

«Як звернутися до вчителя який розмовляє з другим вчителем»

«Як звернутися до перехожого, щоб дізнатися котра година»

Учитель викликає кілька пар учнів до дошки (за бажанням)

3.Формування навичок культурної поведінки

Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потягнулися,

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали —  сіли, встали —  сіли,

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

Потанцюймо по росі.

Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона вміє зігріти й освітити своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю і щедрістю. (Портрет)

Таким був Василь Олександрович Сухомлинський.

На уроках літературного читання ми вже знайомилися з цією людиною. Що ви можете про нього розповісти?

Подивіться  на  ці  задумливі  очі,  скільки  в  них  добра,  тепла,  розуму. Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчилися всі – і дорослі,  і  малі.  З   деякими творами творами  цього  видатного  письменника, педагога ми  вже знайомі.

Твори В.О.Сухомлинського люблять і читають усі діти. Його оповідання і казкивчать  нас  доброти,  справедливості,  любові  до  природи,  до  близьких  людей.  Віннамагався  так  виховувати  дітей,  щоб  вони  зростали  здоровими,  веселими,працьовитими,  хорошими  людьми,  чесними,  відважними,  відданими  Вітчизні.

А тепер зверніть свою увагу на  виставку книг. Автором  цих книжок є Василь  Олександрович Сухомлинський..

Я пропоную вашій увазі збірку, яка має назву: «Чиста криниця». До неї ввійшлипонад400  повчальних  казок,  оповідань,  написаних  В.О.Сухомлинським. 

-Давайте пригадаємо які оповідання В.О. Сухомлинського ви вивчали?

А зараз послухайте оповідання В. Сухомлинського «Здрастуйте»

Лісовою стежкою йдуть батько і маленький син. Тиша. Сонце світить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок в лісовій глушині, Раптом син побачив: назустріч їм іде бабуся з паличкою.

-- Тату, куди йде бабуся? — запитав син.

-- Побачити, зустріти чи провести,— відповів батько.

-- Коли зустрінемося з нею, ми скажемо їй здрастуйте,— сказав батько.

-- Навіщо їй казати це слово? — здивувався син.—Ми ж зовсім незнайомі.

-- А ось зустрінемося, скажем їй здрастуйте, тоді побачиш, для чого.

Ось і бабуся.

-- Здрастуйте,— сказав син.

-- Здрастуйте,— сказав тато.

-- Здрастуйте,— сказала бабуся і усміхнулася.

І син із здивуванням побачив: все кругом змінилось. Сонце за­світило яскравіше. По верхів'ях дерев пробіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали пташки — до цього їх не було чути. На душі у хлопчика стало радісно.

-- Чому це так? — запитав син.

-- Тому, що ми сказали людині здрастуй, і вона усміхнулася.

Робота над прочитаним текстом

  1. Чому все навколо змінилося?
  2. Як ви думаєте чи зрозумів хлопчик, для чого треба казати слово «Здрастуйте»

 

Закріплення вивченого матеріалу

Продовжіть вірш

Розтане навіть крижана брила 
Від слова теплого ...... 

Зеленіє старий пень 
Коли почує ........ 

Хлопчик ввічливий і розвинений 
Каже при зустрічі ....... 

Коли нас лають за витівки 
Ми говоримо, вибачте ........ 

І у Франції, і в Данії 
На прощання кажуть .......

Робота над прислів’ями

• Тепле слово      і мороз зігріє.

• Доброму слову    ціни немає.

• Добре слово краще за    цукор і мед.

• Гостре словечко     ранить сердечко.

• Удар забувається, а   слово   пам’ятається.

— Прочитайте прислів’я. Поясніть їхній зміст.

Робота з деформованим текстом

-Складіть два вислови про добро і красу

єдині  добро  і  Краса (Краса і добро – єдині)

красиве  в  завжди Добро людині  (Добро в людині завжди красиве)

Гра «Анаграми»

   1    4   3   2   6   5   7

   М   о  л   о   д   ц   і!

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Гра «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чим саме?
  • Що ти зробив на уроці, що він став цікавішим?
  • Що ви будете панятами після цього уроку?
  • Що ви візьмете із собою з нашого уроку в своє життя?

— Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Молодці! Скажіть, справдились ваші очікування?

— Висловіть свої побажання однокласникам і вчителеві.

— А що ви скажете доброму Чарівникові, який подарував вам стільки слів ввічливості? Чи потрібні вони вам? Для чого?

— Мої очікування також справдилися, бо ви вивчили нові слова, навчилися нами користуватися, стали ще добрішими, уважнішими до людей.

 

 

 

 

doc
Додано
9 серпня 2022
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку