На уроці учні вчаться змінювати прикметники за родами, визначати родові закінчення прикметників; розвивають зв'язне мовлення, фонематичний слух; знайомляться з давніми традиціями та звичаями, пов'язаними зі святом Пасхи.
Українська мова 3 клас
Тематичний день: Великдень
Тема:Змінювання прикметників за родами у сполученні з іменниками.
Мета: вчити учнів змінювати прикметники за родами, визначати родові закінчення прикметників; розвивати зв’язне мовлення школярів, фонематичний слух; : розповісти про давні традиції та звичаї, пов’язані зі святом Пасхи; виховувати любов до рідної мови, повагу до народних звичаїв.
Обладнання: плакат Великдень, картки для роботи в групах, парах.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового навчить.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка
Цц цв ця оц
Цвіт цвітуть
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
П. Сотниченко
- До чого закликає нас автор вірша?
- У чому справжня краса людини? (У красі її душі)
- Що допомагає нам творити добрі та милосердні справи, відрізняти добро від зла? (Наше сумління, внутрішній голос)
2. Словниковий диктант
Горизонт,вокзал,банкір,криниця,акваріум,грім, пиріг, тривога,коридор,Великдень.
(Один учень працює біля дошки. Самоперевірка — з дошки.)
(Всі слова іменники, одне слово написане з Великої букви)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
Вправа «Мікрофон»
— Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
— Як змінюються прикметники? (За числами, за питаннями)
— Як визначити число прикметника? (За іменником, пов’язаним з ним)
— Яке закінчення мають прикметники у множині?
— На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися змінювати прикметники за родами.
Рід |
Однина |
Множина |
Чоловічий |
червоний кавун |
червоні кавуни |
літній ранок |
літні ранки |
|
Жіночий |
червона гвоздика |
червоні гвоздики |
літня ніч |
літні ночі |
|
Середній |
червоне яблуко |
червоні яблука |
літнє пальто |
літні пальта |
— Чи змінюються прикметники за родами?
— Від чого залежить рід прикметника? (Від роду іменника,зв’язаного з ним.)
— Які закінчення мають прикметники чоловічого роду? (-ий,якщо основа закінчується на твердий приголосний; -ій, якщо основа закінчується на м’який приголосний.)
— Які закінчення мають прикметники жіночого роду? (-а, якщо основа закінчується на твердий приголосний; –я, якщо основа закінчується на твердий приголосний.)
— Які закінчення мають прикметники середнього роду? (-е,якщо основа закінчується на твердий приголосний; –є, якщо основазакінчується на м’який приголосний.)
— Чи змінюються за родами прикметники у множині?
(У множині прикметники за родами не змінюються. Для всіхродів вони мають однакове закінчення –і.)
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником Вправа 315 (с. 131).
— Прочитайте текст. Випишіть підкреслені іменники та зв’язані з ними прикметники (за зразком).
Коментоване письмо
Тоненьким прутиком –(що?)прутик(ч.р.),(який?)тоненький(ч.р.)
Вербовим котиком – (що?)котик(ч.р.),(який?) вербовий(ч.р.)
Легеньким дотиком – (що?)дотик (ч.р.),(який?)легенький (ч.р.)
Радісну звістку – (що?)звістка (ж.р.),(яка?)радісна (ж.р)
Великий день – (що?)день(ч.р.),(який?)великий(ч.р.)
2.Розповідь учителя.
Чудової весняної пори до нас приходить одне з найбільших християнських свят – Великдень. В Україні його святкують з 10 століття. Великдень належить до тих свят, дата яких змінюється щороку (не раніше 4 квітня та не пізніше 8 травня), відзначають його першої неділі після весняного рівнодення.
За 6 днів до Великодня Ісус Христос зі своїми дванадцятьма учнями йшов до Єрусалима. Він проповідував любов до ближнього та праведне життя, зцілював тяжко хворих людей. Дорогою Спасителя радісно вітали люди, ламали пальмові гілки й кидали йому до ніг.
3.Робота в групах ( по 6 учнів ).
Гра «Писанка»
Кожна група учнів одержує окремі картки з описом техніки виготовлення великодніх яєць, їхніх назв та зображення. Потрібно встановити відповідність між назвою та відповідним малюнком і описом.
КРАШАНКА |
|
ДРЯПАНКА |
|
КРАПАНКА |
|
ПИСАНКА |
|
|
|
|
Текст №1 Яйце, пофарбоване в один колір. |
Текст №3 Зафарбовують яйце в один колір. Наносять олівцем орнамент, який потім видряпують великою голкою, шилом чи цвяхом. |
Текст №2 Розтопленим воском на яйці роблять цяточки, які повинні залишитися білими, потім опускають у жовту фарбу. Коли фарба висохне, наносять воском цяточки, які повинні залишитися жовтими. Таким способом можна зробити цяточки різних кольорів.
|
Текст №4 Яйце розписують голівкою шпильки, що гострим кінцем устромлена в паличку, або писачком (паличкою з бляшаною трубкою на кінці). Писачком на яйце наносять візерунок розтопленим воском, потім яйце занурюють у фарбу. Коли яйце висохне, обтоплюють віск, щоб було видно малюнок. |
4.Фізхвилинка.
Ви втомились.
Саме час - дружно відпочити.
І знайому фізхвилинку в гості запросити!
Встаньте,діти,усміхніться.
Землі рідній поклоніться.
І до сонця потягніться.
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте!
5.Розповідь учителя
В прикарпатському місті Коломиї є унікальний, єдиний у світі музей «Писанка», де зібрано понад 10 тисяч писанок із різних країн світу.
Колір писанки та малюнок на ній мають символічне значення.
Кольори:
Червоний – радість, веселощі.
Жовтий – сонце, зірки, місяць.
Чорний – земля, ніч, буря.
Білий – сніг, зима, день, світло.
Коричневий – урожай, земля.
Блакитний – небо, повітря, здоров’я.
Зелений – воскресіння природи, її багатство.
На Великдень люди повинні вибачити один одному всі минулі провини та образи. У неділю до церкви збирається дуже багато людей на святкову службу, святять паски, яйця, поздоровляють один одного, обмінюються писанками і кажуть:
Христос воскрес!
Воістину воскрес!
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота в парах
( На картках записані прислів’я та прикмети )
- Коли на Великдень ясно світить сонце, то через три дні піде дощ.
- Коли на Великдень дощ або хмарно, буде врожай.
- На Великдень перший раз зозуля закує.
- На Великдень опівночі тварини говорять людською мовою.
- Не кожний день Великдень, а хліб – не паска.
- Треба шити – білити, бо завтра Великдень.
- Як на Великдень спить господар, то виляже пшениця, а як господиня, то виляже льон.
- Якщо у Велику п’ятницю (напередодні Великодня) йде дощ, то рік буде сухий.
- Якщо у понеділок після Великодня дощ і негода, то під час літніх робіт у полі теж буде негода.
Завдання
1.Розкрити значення двох прислів’їв (за власним вибором).
2.Записати тільки прислів’я, присвячені Великодню.
2. Гра «коректор»
На дошці записано 1 абзац вправи 316
Діти по бажанню виходять до дошки і виконують завдання.
— Прочитайте, запишіть пропущені прикметники з довідки
— Визначте рід підкреслених іменників і зв’язаних із ними прикмет-
ників.
В Україні верба заслужила…шани. Вона є ніби позначкою … води. На землі … верба завжди виростала біля .. і…річок, озер … джерел. Криниці копали під … вербою і говорили: де…вербиця, там …водиця.
Довідка: великої, цілющої, зелена, великих,малих, природних, розкішною, здорова, срібна.
VІ. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Від чого залежить рід прикметника?
— Виконання яких завдань викликало у вас труднощі?
— Чи вдалося подолати труднощі? Як саме?
Кожен народ має свої звичаї. Староукраїнські традиції тісно сплелися з християнськими. Ми повинні не лише ознайомитись із християнськими традиціями та звичаями, а й розуміти їх сутність і значення. Християнські звичаї завжди допомагають людям долати зло в собі та прикрашають життя добрими традиціями і справами.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 317, с. 132.