Урок-проект з розвитку зв’язного мовлення «Птахи - наші друзі»

Про матеріал

Мета: Узагальнити матеріали, зібрані в ході підготовчої роботи над проектом, вчити, використовувати їх під час написання творів. Розвивати мовленнєві вміння та навички, комунікативну компетентність учнів, збагачувати словниковий запас; розвивати творчі здібності, увагу, пам'ять, мислення. Створити на уроці ситуацію психологічного комфорту, виховувати моральні якості: доброту, чуйність, взаємодопомогу.

Робота в творчих зошитах. Складання та запис казочок, віршів, оповідань про птахів. Твір – опис улюбленої пташки.


Перегляд файлу

Завдання - інструкція

Група №1

Скласти твір за кінцівкою

Пам’ятка

Умови роботи над твором

  1. Послідовно викладати свої думки
  2. Стежити за мовою
  3. Речення будувати не дуже велике
  4. Давати повні відповіді на запитання
  5. Під час написання складних слів користуватись орфографічним словником
  6. Кожну частину тексту писати з абзацу

Твір

Як ми допомагали птахам

План

  1. Незабаром зима.
  2. Ми вирішили зробити годівнички.
  3. Годівнички в шкільному саду.
  4. Чекаємо гостей.
  5. Пернаті гості прилетіли.
  6. Пташечкам добре живеться.

___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

З тих пір добре жилось пташечкам у нашому шкільному саду. Щодня вони прилітали до годівнички та бенкетували

Перегляд файлу

Завдання - інструкція

Група №2

Скласти казочку за аналогією

Пам’ятка

Умови роботи над твором

  1. Послідовно викладати свої думки
  2. Стежити за мовою
  3. Речення будувати не дуже велике
  4. Давати повні відповіді на запитання
  5. Під час написання складних слів користуватись орфографічним словником
  6. Кожну частину тексту писати з абзацу

Прочитайте текст

Іду якось по скверику. Раптом - пурх! Перед очима щось швидко пролетіло.

- Що це? - Зупиняюся і дивуюся. На кленові червоні яблука поспіли. Ще й літати навчилися.

- Гм, - розмірковую. - Яблука? Взимку? Такого ж не може бути!

- Пурх! Ще одне вгору піднялося. Придивляюся: це ж снігурі до нашого скверика прилетіли кленовим насінням поласувати.

Складіть казочку про цей випадок

 

Жили були __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Перегляд файлу

Завдання - інструкція

Група №3

Твір - опис синички

Пам’ятка

Умови роботи над твором

  1. Послідовно викладати свої думки
  2. Стежити за мовою
  3. Речення будувати не дуже велике
  4. Давати повні відповіді на запитання
  5. Під час написання складних слів користуватись орфографічним словником
  6. Кожну частину тексту писати з абзацу

Скласти твір  - опис за планом

 Твір

Синичка

  1.               Синичка - невеличка пташка.
  2.               Яка грудка у синички?
  3.               Яка голівка? Щічки? Очі?
  4.               Які крильця?
  5.               Якого кольору у синички спинка?
  6.               Які кігтики?

 

___________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Синичка - корисна пташка.

Перегляд файлу

Завдання - інструкція

Група № 4

Твір - опис синички

Пам’ятка

Умови роботи над твором

  1. Послідовно викладати свої думки
  2. Стежити за мовою
  3. Речення будувати не дуже велике
  4. Давати повні відповіді на запитання
  5. Під час написання складних слів користуватись орфографічним словником
  6. Кожну частину тексту писати з абзацу

 

Відновити деформований текст

 

Скоро наступить холодна, сніжна зима.

 

Ми з друзями порадилися і виготовили годівнички.

 

Холодно і голодно пташечкам взимку.

 

Закінчується останній місяць осені.

 

Нам допомагали батьки.

 

Потім прикріпили їх на підвіконнях.

 

Пернаті гості не забарились.

 

Схоплять зернятка, з’їдять, а потім пісеньки нам співають.

 

Адже вони наші друзі.

 

Треба завжди допомагати птахам

 

Перегляд файлу

КЗ «Василівська гімназія «Сузіря» -

загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Птахи – наші друзі

     (урок – проект з розвитку звязного мовлення 3 клас)

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

      Стольник Л. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок - проект

з української мови у 3 класі 

Тема:   Урок розвитку зв’язного мовлення

«Птахи – наші друзі»

 

I тиждень

II тиждень

III тиждень

 

Збір матеріалу про зимуючих птахів

  • Де живуть?
  • Як живуть?
  • Чим годуються?

 

Вірші, загадки, прислів’я про птахів.

 

Читання творів про птахів із збірника «Чиста криниця»,

В.О. Сухомлинського  обговорення прочитаного,

малювання ілюстрацій до творів.

 

Проба власного пера.

 

Бесіди з батьками. Виготовлення годівничок для птахів

 

 

Цікавинки про птахів.

Виготовлення збірки

« Це цікаво знати».

 

 

Виготовлення пташечок способом «Орігамі»

 

Виготовлення збірника «Птахи – наші друзі».

 

Конкурс малюнків: «Ці загадкові пташечки».

 

Виготовлення годівничок.

 Допомога батьків.

 

Робота у творчих зошитах створення словничка - помічничка з розвитку зв’язного мовлення.

 

Робота в творчих зошитах. Складання та запис казочок, віршів, оповідань про птахів.

 

 

 

Твір – опис улюбленої пташки.

Запис у творчому зошиті.

 

Читання творів про птахів  із збірника «Чиста криниця»

В.О. Сухомлинського,

виконання ілюстрацій до творів про птахів.

Виготовлення годівничок, розміщення їх у шкільному сквері.

Спостереження за поведінкою птахів.

Виготовлення пташечок способом «Орігамі»

 

 

Відкритий урок з розвитку зв’язного мовлення

«Птахи - наші друзі»

(урок - проект)

Мета: Узагальнити матеріали, зібрані в ході підготовчої роботи над проектом, вчити, використовувати їх під час написання творів. Розвивати мовленнєві вміння та навички, комунікативну компетентність учнів, збагачувати словниковий запас. Розвивати творчі здібності, увагу, пам'ять, мислення. Створити на уроці ситуацію психологічного комфорту, виховувати моральні якості: доброту, чуйність, взаємодопомогу.

Обладнання: таблиці, картки – інструкції, ілюстрації, малюнки учнів, маски птахів, пам’ятка (правила роботи в групі), аудіо запис голосів птахів, матеріали, зібрані в ході роботи над проектом, творчі зошити.

План уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Розвиток мовленнєвих вмінь.

IV. Інтерактивна робота в групах.

V. Презентація робіт.

VI. Підсумок уроку.

Хід уроку

І. Організація класу.

Починаємо наш урок

На якому у світ фантазії зробимо ще один крок

З творчістю ми зустрічались не раз

І, знову вона завітала до нас.

Епіграф

«Слова, наче різнокольорові камінці. Їх мало назбирати в купку. Треба вміти викладати ще й візерунки з них…»

Вчитель:  Як із купки камінців, якщо проявити фантазію, можна створити чудові візерунки, так із величезної кількості слів, треба вміти підібрати ті, які допоможуть якнайкраще висловити свою думку. 

  • А таким буде девіз нашого уроку:

Працювати - колективно,

Діяти - оперативно,

Писати  - охайно,

Відповідати – негайно.

  • Як вирозумієте слова: «працювати колективно»? (разом)
  • Що значить діяти оперативно? (швидко, чітко, злагоджено, не гаячи часу).

Я сподіваюсь, що ми попрацюємо саме так. А матеріал, який виготували в ході роботи над проектом стане вам у нагоді.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-  Сьогодні на уроці з розвитку зв’язного мовлення працювати будете в групах. Завдання будуть різні, але об’єднані однією темою:

« Не всяка пташина у вирій на зиму літає…»

 -  Як по іншому можна сказати «вирій»? (теплі краї…)

Виходячи з теми, мова йде про птахів, а яких? (зимуючих)

 

Асоціативний кущ

 

пір’ячко

крильце

зимуючі

перелітні

 

ПТАХИ

 

 

 

вирій

теплі краї

годівничка

пташенята

дзьобик

дивовижні

яйця

гніздо

Вчитель

- Які зміни в природі відбуваються, що змушують птахів відлітати у вирій?

  (Прихід зими)

  • Чому потрібно допомагати птахам? (птахи знищують безліч шкідників, оберігають зелені насадження, це самі беззахисні створіння).
  • А щоб вам сьогодні добре працювалося, щоб ротик був слухняний і слова чітко вимовлялися, підготуємо наші язички.

 ІІІ. Розвиток мовленнєвих вмінь.

Вправи: «Годинник», «Льодова гірка»

1.

Відпочив і потягнувся

Вліво вправо повернувся

Мов годинник, вправно так

Тік – так, тік – так.

2.

Раптом спинка язичка

Стала гіркою льодка.

Я напруги не люблю

Розтопитись їй велю.

Чистомовки

Рі - рі - рі - червоногруді снігурі.

Ці - ці - ці -  гомінкі синиці.

Чик - чик - чик - прудкий горобчик.

Ро - ро - ро - завжди твори добро.

Інтонування речень

Вчитель. Подивіться на цей запис, зверніть увагу на розділові знаки,                              проінтонуйте.

Мамо! Чи кожна пташина

У вирій на зиму літає?

Ні, не кожна, одказує мати

Онде, бачиш пташина сивенька?

  •            Зверніть увагу на перше речення:
  •            Яке воно за метою висловлювання?
  •            Яка особливість цього речення?
  •            Побудуйте розповідне речення без звертання.
  • Ви напевно згадали, що це уривок із вірша, з яким ми нещодавно працювали на уроці українського читання.
  •            Як він називається?
  •            Хто автор?
  •            Згадайте яка тема розмови між матір’ю та дитиною
  •            Зверніть увагу на слова ПТАШИНА СИВЕНЬКА
  •            Що ви можете про них сказати?
  •            Яка їх особливість? (лагідні, у пестливому значенні-пестити голубити).
  • Я раджу вам, якщо буде доречно, використовувати пестливі слова при складанні своїх творів адже мова буде йти про маленьких,надзвичайно трепетних створінь. А про них інакше і говорити неможливо.
  • А зараз змініть слова за зразком:

Голова - голівка

Очі - оченята

Дзьоб - дзьобик

Крила - крильця

Кігті - кігтики

Хвіст - хвостик

Спина - спинка

Пташка - пташечка

Порівняння

Хвостик, наче…..(трикутничок)

Очі наче….. (намистинки)

Дзьобик наче….. (молоточок)

Складіть словосполучення іменник + прикметник

Осінь яка?..... (золота, дощова)

Дзьобик який?..... (міцний, гостренький)

Хвостик який?..... (довгий, куций)

Пташечка яка?..... (маленька, корисна)

Пір’ячко яке?..... (м’якеньке, сіреньке, сріблясте)

Зима яка?..... (люта, холодна, сніжна)

-   Ми з вами визначилися, що говоритимемо сьогодні про зимуючих птахів.

-   А чи зможете ви впізнати пташку за описом? (Заздалегідь приготовлені діти, від імені пташок, починають свої розповіді).

1. Дитина   - Синичка

-  Я надзвичайно корисна пташечка. Зими зовсім не боюся, бо про мене діти дбають по садах і парках годівнички розвішують. Це особливо важно для мене, коли ожеледиця, або коли снігом все замете. А за вашу турботу, я вам веселу пісеньку співаю. Я невеличка пташечка і найбільше люблю ласувати сальцем, але тільки  не солоним.

Вчитель

  •            Чим ніколи не можна годувати синичку?
  •            Що не розповіла про себе синичка?
  •            Доповніть розповідь про неї  (жовтогрудочка, рухлива, співуча, швидка, вертлява, метушлива, може з’їсти стільки комашок, скільки сама важить, темно - синій беретик має).

2. Дитина  - Дятел

-   А я взимку, коли холодно, морозно, хуга та заметілі та мало навкруги їжі, можу соняшникового насіння поїсти, не смаженого, а сушеного, бо смажене мені шкідливе. Та і соком берези я не проти підкріпитися, коли є нагода. Всі мене знають і люблять, я дерева лікую. Впізнали мене?

Вчитель.

  • Яке вбрання у дятла? (ошатне, строкате, нарядне, розкішне, має червоненьку шапочку, дзьобик наче молоточок, міцний хвостик має, яким спирається на дерево і таким чином тримається)
  •            Що означає слово строкате?
  •            А мені пригадалась одна пташина, яка прийшла до майстра - кравця з проханням пошити їй одяг ( з казки В.О. Сухомлинського).
  •            А чи ви пам’ятаєте, яка то була пташка? (Сорока)
  •            Згадайте про неї загадку? (Біла латка, чорна латка по древах скаче.)
  •            Назвіть антоніми в цій загадці?
  •            Як ще називають сороку? (Білобока, стрекотуха, галаслива).

Вчитель.

Ростом він маленький                                

Справжній молодець

Сірий чепурненький                                   

Хто він?.........Горобець.

Що означає чепурненький?  (акуратний, охайний…).

Доповніть опис горобця. (Щічки білі, а на шиї, неначе краватка зав’язана, у горобчиків сива свитка, іноді горобчики схожі на маленькі, сіренькі грудочки, які зграйками пурхають з гілки на гілку).

Зграйка - купка - групка.

Пурхають - перелітають.

3. Дитина – Клест              

-  А це що за пташка?

 Виводить пташенят в люті морози, а дзьобик особливий - ним можна шишки розбирати на ялинці.

Денна, галаслива та дуже рухлива птиця. Майже весь час проводить на деревах. Літає швидко. У польоті зграйка птахів перекликається, видаючи «кеп - кеп - кеп». Так, це клест або шишкар.

  1. Дитина - Снігур

Що за красені з тайги

Принесли до нас сніги?

От за це ми їх із вами

Називаємо…… Снігурами.

Вчитель. Давайте разом пригадаємо як ми допомагали пташкам.

  • Заготовляли насіння різних рослин, крихти хліба.
  • Виготовляли годівнички і розвішували їх.
  • До кого зверталися по допомогу? (До батьків)
  • З ким розвішували годівнички? Де? (З батьками в шкільному парку, міському сквері).
  • Що потім робили? (спостерігали).
  • Які птахи прилетіли першими? (Горобчики. Вони спочатку прилетіли та сиділи зграйкою на гілках, а потім прилетіли синички).
  • Діти! А яка риса характеру притаманна людині, що піклується про інших? (Доброта).

 А зараз давайте послухаємо про що розмовляли пташки біля годівнички.

Сценка

 Біля годівнички

Автор: «Добігає до кінця останній місяць осені листопад. Незабаром холодна, сніжна зима. Вже зараз надворі холодно і птаство тулиться до людського житла.  Діти виготовили годівнички та розвісили їх у скверику біля школи. Кожного дня вони чекали гостей. І ось, нарешті вони прилетіли. Стало шумно, весело, справжнісінький пташиний базар. Послухаймо, про що ж розмовляють пташечки».

  • Привіт! Привіт!
  • Ой, щось холодно стало. Я змерз!
  • А що ж буде, коли снігом все замете? Що ж ми будемо їсти?
  • Друзі не хвилюйтеся! Ви Лишень подивіться яка чудова годівничка!
  • Не турбуйтеся, погляньте, який смачний обід! (показує на годівничку).
  • Я люблю пшоно та пшеничку! А я також полюбляю крихти хліба.
  • Яка радість! Погляньте, скільки різного насіння: і соняшникове, і гарбузове, і насіння різних рослин!
  • А ось і ягідки, які я їм з величезним задоволенням.
  • А мені подайте, будь ласка, шматочок сальця! Я дуже його полюбляю.
  • Друзі! Ці чудові годівнички приготували для нас школярі. А ми за їх турботу їм віддячимо дзвінким співом, а також тим, що будемо знищувати шкідників і оберігати зелені насадження…
  • Діти, вам за турботу дякують: дятел, синичка, шишкар, сорока, снігур та горобчик.

IV. Інтерактивна робота в групах.

Вчитель: Ну, що діти, для пташечок їжу приготували, годівнички розвісили, навіть розмову пташок біля пташиної їдальні підслухали. Навіть самі зимуючі пташки до нас на урок завітали. Настав час отримати завдання для груп.

Зараз ви побудете і письменниками і казкарями, і навіть, артистами і поетами, якщо з’явиться натхнення. Не забувайте правила роботи в групі.

ПАМЯТКА

Правила роботи в групі

1. Осмислити завдання

2. Вислухати думку кожного.

3. Враховувати думку кожного.

4. Захищати свою точку зору.

5. Дотримуватися правила піднятої руки.

I група буде складати розповідь за кінцівкою, яку я вам запропоную.

II група спробує скласти казочку за аналогією

III група складе твір - опис синички

IV група буде працювати з деформованим текстом

А той, хто захоче попрацювати сам, може написати власний твір, казочку або віршик (Проба власного пера).

Згадаймо правила роботи над твором:

Не допускати повторів слів.

  • Які слова допомагають описати красу, щоб дійшло до серця?
  • Які слова найбільше прикрашають нашу мову?
  • Що ви знаєте про речення?
  • Що таке текст?
  • Які є типи текстів?
  • Будова тексту?

-    Як пишеться кожна частина тексту? На дошці подано опорні слова. Тільки тут трішечки хмаринки пожартували. Завітали до нас і вирішили деякі букви сховати. -    Які правила треба згадати, щоб повернути букви на місце? Дзьобик, пір’ячко, годівнички, крильця, горобина, калина, снігурі, горобчики, синички, дятли, шишкарі, строкатий, ошатний, насіння, пізня осінь, холодна зима.

  • апостроф;
  • ненаголошена голосна;
  • сумнівні приголосні;
  • правила переносу.

Фізкультхвилинка

-    Відкрийте словничок - помічничок для кмітливих діточок, скористайтесь ним. Якщо буде потреба, зверніться до орфографічного словничка. А у якому випадку ви звернетесь до орфографічного словника?

Виконання завдань учнями - робота в групах.

V. Презентація робіт.

VI. Підсумок уроку.

Вчитель. Діти, покажіть, з яким настроєм вам сьогодні працювалося? (Діти піднімають вгору картки зі смайликами і читають вірш)

 Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю

Нехай заселяють природу,

Співають для нас у гаю.

Ми друзі і вірні і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій

І тих, що зимують у нас

Присвоєння номінацій:

 «Пам’ятний проект»

«Корисний проект»

«Цікавий проект»

«Індивідуальний проект»

«Пізнавальний проект»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрова Юлия
    Побільше б таких уроків та хвала таким талановитим вчителям!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
1644
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку