Мета : сформувати уявлення учнів про числівник як частину
мови , дати відомості про поділ числівників на групи за
значенням і будовою ; сформувати вміння знаходити
числівники в текстах ; розвивати вміння
використовувати числівники у власних висловлюваннях ;
розвивати логічне мислення , пам'ять ; виховувати
допитливість.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
II.Мотивація навчальної діяльності .
1.Прочитайте словосполучення.
Визначте належність до частини мови.
-Чи достатньо для цього самих запитань ?
Українська мова. 6 клас
Тема: Числівник як частина мови :
загальне значення , морфологічні ознаки , синтаксична роль
Мета : сформувати уявлення учнів про числівник як частину
мови , дати відомості про поділ числівників на групи за
значенням і будовою ; сформувати вміння знаходити
числівники в текстах ; розвивати вміння
використовувати числівники у власних висловлюваннях ;
розвивати логічне мислення , пам’ять ; виховувати
допитливість.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II.Мотивація навчальної діяльності .
Визначте належність до частини мови.
--- Трійка за відповідь , три сини ,
триповерховий будинок ,потроїти зусилля .
--- Сотий за списком , сотня книжок , столітній дуб.
2.Отже , числове значення можуть мати різні частини мови . А як розпізнати серед них числівник ? Яка відмінність між іменником , що є назвою цифри , числа і числівником ? Відповіді на ці запитання знайдемо на сьогоднішньому уроці.
( Метод « Мікрофон » )
( Навчитися знаходити числівники у тексті ; вміти визначати морфологічні ознаки числівника , його синтаксичну роль ; правильно вживати числівники у мовленні ; використовував числівник у зв’язному висловлюванні )
2. Розповідь учителя про числівник як частину мови за блок – схемою та таблицею.
3. Самостійна робота :
а) робота з підручником ( с. 226 – 228 ).
- Зіставити матеріал підручника з розповіддю вчителя ;
б) складання зв’язної розповіді на лінгвістичну тему : « Числівник як частина мови » .
Прочитайте . Випишіть з тексту числівники , позначаючи їхні морфологічні ознаки .
За великі заслуги Війська Запорозького під Жовтими Водами та під Корсунем Хмельницький після Корсунської перемоги послав на Січ коштовні подарунки : за всяку корогву - чотири корогви , за бунчук - два бунчуки , за булаву - дві булави ,
за пару котлів - три пари котлів і за всяку поганеньку гармату - дві добрих гармати. До всього він ще додав одну тисячу талярів січовому товариству на пиво та триста талярів на січову церкву.
2. Словник .
Корогва - прикріплене до довгого держака полотнище з зображенням Христа або інших святих.
Бунчук - булава з металевою кулею на кінці і прикрасою - китицею з кінської волосіні ; ознака влади козацьких отаманів .
Таляри - дорогоцінна старовинна монета.
Хто найбільше згадає і запише у зошит фразеологізмів із числівником один , два , три , сім . Але без ключа ми не відкриємо шлях до Фразеології. Ключем є відповідь на питання: « Що називається фразеологічним зворотом?» .
Учитель . Отже , зіставимо числівник та іменник.
Зіставлення
ЧИСЛІВНИКИ ІМЕННИКИ
Виражають Виражають
числові значення. предметні значення
( на основі кількості )
СКІЛЬКИ ? ЩО ?
Один Одиниця
Два Двійка
Десять Десятка
Слово тройка вживається лише у значенні « троє коней, запряжених в один екіпаж » . У цьому ж значенні може вживатися і слово трійка.
Вивчити §34 .
Виконати вправи 1 гр. - 486.
2 гр. - 487.