Урок української мови у 6 класі"Числівник як частина мови: загальне значення , морфологічні ознаки , синтаксична роль"

Про матеріал

Мета : сформувати уявлення учнів про числівник як частину

мови , дати відомості про поділ числівників на групи за

значенням і будовою ; сформувати вміння знаходити

числівники в текстах ; розвивати вміння

використовувати числівники у власних висловлюваннях ;

розвивати логічне мислення , пам'ять ; виховувати

допитливість.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент.

II.Мотивація навчальної діяльності .

1.Прочитайте словосполучення.

Визначте належність до частини мови.

-Чи достатньо для цього самих запитань ?

Перегляд файлу

Українська  мова.    6  клас

 

Тема: Числівник  як  частина  мови :

загальне  значення , морфологічні  ознаки ,  синтаксична  роль

 

Мета : сформувати  уявлення  учнів  про числівник  як  частину

                 мови ,  дати  відомості   про  поділ  числівників  на  групи  за                     

                 значенням  і  будовою  ;  сформувати  вміння    знаходити   

                 числівники   в  текстах ;     розвивати    вміння 

                 використовувати    числівники   у   власних  висловлюваннях ;

                 розвивати  логічне  мислення  , пам’ять  ; виховувати 

                 допитливість.

 

Тип  уроку :  вивчення  нового  матеріалу

 

 

                                         ХІД      УРОКУ

 

I.  Організаційний   момент.

 

II.Мотивація  навчальної  діяльності .

 

  1. Прочитайте  словосполучення.

         Визначте  належність  до  частини  мови.

  • Чи  достатньо  для  цього  самих  запитань ?
  • Що  спільного  у словах  ? Чим  вони  різняться ?

 

--- Трійка  за  відповідь ,  три  сини ,

триповерховий  будинок ,потроїти  зусилля  .

--- Сотий  за  списком  ,  сотня  книжок ,  столітній  дуб.

 

2.Отже ,  числове  значення  можуть  мати  різні  частини  мови  . А  як  розпізнати  серед  них  числівник ? Яка  відмінність  між  іменником  ,  що  є  назвою  цифри  ,  числа  і  числівником ? Відповіді  на  ці  запитання  знайдемо  на  сьогоднішньому  уроці.

 

 

 

  1. Оголошення  теми  та  мети  уроку.
  2.   Засвоєння  нових  знань.

 

  1. Опитування  -  інтерв’ю.

(  Метод  «  Мікрофон » )

 

  • Що  ви  очікуєте  від  вивчення  розділу  «  Числівник » ?

 

(  Навчитися  знаходити  числівники  у  тексті  ;  вміти  визначати  морфологічні  ознаки  числівника  ,  його  синтаксичну  роль  ; правильно  вживати  числівники  у мовленні  ; використовував  числівник  у  звязному  висловлюванні )

 

2.  Розповідь  учителя  про  числівник  як  частину  мови  за   блок – схемою  та  таблицею.

 

     3. Самостійна  робота  :

а) робота  з  підручником  ( с. 226 – 228 ).

  - Зіставити  матеріал  підручника  з розповіддю  вчителя ;

б) складання  звязної  розповіді  на  лінгвістичну  тему : « Числівник  як  частина  мови » .

 

  1. Закріплення  й  усвідомлення  нового  матеріалу.

 

  1. Робота  з  текстом.

 

Прочитайте . Випишіть  з  тексту  числівники  ,  позначаючи  їхні  морфологічні  ознаки .

 

За    великі     заслуги    Війська  Запорозького     під  Жовтими  Водами    та    під     Корсунем   Хмельницький  після  Корсунської  перемоги  послав  на  Січ  коштовні  подарунки :  за  всяку   корогву  -  чотири  корогви  ,  за  бунчук  -   два  бунчуки  ,  за  булаву  -  дві  булави  ,

за   пару  котлів  -  три  пари  котлів  і  за  всяку  поганеньку  гармату  -  дві  добрих   гармати.  До   всього  він  ще  додав  одну  тисячу  талярів  січовому  товариству  на  пиво  та  триста  талярів  на  січову  церкву.

 

 

 

 

 

 

   2.  Словник . 

 

  • Розкрийте  лексичне  значення  слів :  корогва  ,  бунчук  ,  таляри.
  • Як  називаються  ці  слова ?

 

 Корогва -  прикріплене   до  довгого  держака  полотнище  з  зображенням  Христа   або  інших  святих.

 

 Бунчук   -  булава  з  металевою  кулею  на  кінці  і  прикрасою  -  китицею  з  кінської  волосіні  ;  ознака  влади  козацьких  отаманів  .

 

Таляри -  дорогоцінна   старовинна  монета.

 

 

  1. «  Мозковий  штурм »
  • У  яких  стилях  мовлення  вживаються  числівники  ? 

 

  1. Учитель.
  •   Багато  числівників     живуть  в  усній    народній  творчості .
  • Пригадайте  :  який  жанр  усної  народної  творчості  називається  прислів’ям ? Доберіть  3-4 прислів’я  з  числівником.

 

  1. Пограємо в  гру  «  Хто  найбільше ? ».

Хто  найбільше  згадає  і  запише  у  зошит  фразеологізмів  із  числівником  один , два  , три  ,  сім .  Але  без  ключа  ми  не відкриємо  шлях  до  Фразеології.  Ключем  є  відповідь  на  питання:   « Що  називається   фразеологічним  зворотом?» .

 

  1. Підсумок. 

     Учитель .  Отже  ,  зіставимо  числівник  та  іменник.

                  Зіставлення

 

ЧИСЛІВНИКИ                                           ІМЕННИКИ

 

Виражають                                                  Виражають

 

числові  значення.                                   предметні   значення

                                                                   (  на  основі  кількості )

 СКІЛЬКИ  ?                                                        ЩО   ?                          

 

Один                                                                  Одиниця

Два                                                                       Двійка

Десять                                                                Десятка

 

 

 

  1. Узагальнююча  бесіда.

 

  1. Що  нового  про  числівник  як  частину  мови  ви  дізналися  на  сьогоднішньому  уроці ?
  2. Які  особливості  мають  числівники  при  визначенні  роду  ,  числа  й  відмінка  ?
  3. Яку  синтаксичну  роль  виконують  числівники  у  реченні ?
  4. До  якої   частини  мови  належать  слова : десяток , сотня  ,  половина ,  чверть ?

 

  1.                    Культура  мовлення.

 

Слово   тройка   вживається  лише  у значенні  «  троє  коней,  запряжених  в  один  екіпаж » .  У  цьому ж значенні  може  вживатися  і  слово  трійка.

 

 

  1.    Домашнє  завдання :

 

    Вивчити   §34  .

    Виконати  вправи  1 гр. -  486.

                                       2 гр. -  487.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 червня 2018
Переглядів
1534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку