Конспект уроку української мови у 7 класі на тему "Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль "
1
Вчитель: Борисова О.Л.
Клас: 7
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.
Обладнання: роздатковий матеріал, міні-зошит, хмара слів , мультимедійна презентація.
Тип року: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
СЛАЙД 1
Вступне слово вчителя.
Доброго дня, шановні гості, доброго дня ,діти! Сідайте , будь ласка.
Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу, щоб від нашого уроку залишились гарні враження. Щоб ваші серця і розум поповнились новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.
Не дивлячись на те , що за календарем зима , а за вікном дощить . Хочу побажати вам сонячного різнокольорового настрою , який би перегукувався з такою довгоочікуваною весною. Адже … весна іде, красу несе, а тій красі радіє все.
ІІ. Емоційне налаштування учнів на урок.
Вправа “Дерево настрою ”
Коментар учителя.
Перш ніж розпочати, перейти до оголошення теми нашого уроку, хочу запропонувати вам поділитися своїм настроєм , емоційним станом з усіма присутніми (настрій, емоційний стан, фізичний стан тощо), а допоможе нам у цьому “дерева настрою” і“кольоротест”.
Зверніть увагу на дошку, тут є кольорові картки, які демонструють певний емоційний стан або настрій.
Червоний – активне прагнення до діяльності
Жовтий – позитивний емоційний стан
Зелений – спокійний стан
Синій – стан хвилювання
Коричневий – напруга
А на парті у кожного є квіточки відповідного кольору. Для того, щоб оцінити свій емоційний стан, настрій і поділитися ним з усіма присутніми, вам потрібно обрати і наклеїти квіточку певного кольору, який відображатиме ваш стан на початку уроку, на наше «дерево настрою». Прошу подумати і зробити свій вибір. А наприкінці уроку, коли ми з вами спільними зусиллями досягнемо мети, квіточки на дереві перетворяться на соковиті плоди.
ІІІ. Мотивація навчання.
Діти, погляньте у вікно . Надворі прохолодно, а вже так хочеться тепла, весни. Правда? Весні, поспішаючи до нас, ще доведеться позмагатися з зимою. А де ви любите прогулюватися навесні? Я – у парку.
Вдихаючи свіже повітря, мандруючи доріжками парку, насолоджуюся красою природи, яка прокинулася від зимового сну.
Пропоную і вам зі мною прогулятися , здійснивши уявну мандрівку парком між рядками ось цього тексту, який потребує вашого редагування та знання орфографії та пунктуації.
IV.Актуалізація опорних знань
СЛАЙД 2
1.Орфографічно – пунктуаційний практикум
Вправа «Я- редактор »
Відредагуйте речення, виправивши орфографічні та пунктуаційні помилки
Мені дуже подобаєця гуляти парком будь якої пори року. Восени я люблю милуватися красою пожовклого листя, у зимку – прогулюватися по засніженим аллеям. А в літку парк стає самим красивим. Я люблю його чарівну посмішку. Але найбільше мабуть мені подобаються прогулянки навесні. Тихий голос парку чарує мене . Розстелений різно барвний килим , виблискуючи під сонцем, має ніжний вигляд. Я зачарована красою парку.
А тепер давайте пригадаємо, над якою частиною мови працювали впродовж І семестру та останніх уроків української мови. ( Дієсловом та його формами)
Пропоную вам відшукати кожну з 5 форм дієслова. СЛАЙД 3
Діти, так як протягом уроку ми будемо з вами прогулюватися парком, а кожен парк обов’язково має затишну галявину, де можна гарненько примоститися та перепочити. Так і в кожного з вас на парті є “галявина успіху”, на якій, завдячуючи старанням кожного , будуть з’являтися різнокольорові квіточки, що символізуватимуть ваші знання з теми. Хто зі мною активно працював тільки-но , приклейте на свою галявину одну будь-яку квіточку.
V. Оголошення теми уроку.
СЛАЙД 4
Коментар учителя
Ви великі молодці! Здогадалися над якою темою ми будемо з вами сьогодні працювати?
Працювати з вами будемо не в наших робочих зошитах, а в мінізошитах, які я для вас підготувала. Тож розгорніть їх, запишіть сьогоднішнє число, класна робота , тема…
Тема нашого уроку – «Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Це перший урок нової теми.
Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією формою дієслова – дієприслівником, навчимось розпізнавати дану форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника, використовувати їх у власному мовленні.
VІ. Вивчення нового матеріалу
СЛАЙД 5
Вправа «Мовна мозаїка»
Коментар учителя
А зараз пропоную вам за допомогою вправи «Мовна мозаїка» та хмари слів , яка буде вам своєрідною підказкою , ( СЛАЙД 6) перейти до вивчення нашої теми . Нам потрібно сформулювати поняття дієприслівника та розглянути його морфологічні особливості.
Дієприслівник
особлива незмінна форма дієслова, що виражає додаткову дію предмета
Що роблячи? Що зробивши?
ВІДПОЧИВАЮЧИ
ПІДІЙШОВШИ
учи , ючи, ачи, ячи
СПІВАЮЧИ
ши , вши
ПОФАРБУВАВШИ
ПІСЛЯ Ч Ш ПИШИ И
Дієприслівниковий зворот
Отже, дієприслівником називається особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників –учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И!
А зараз пропоную вам швиденько відкрити підручники на ст.163, & 26 і уважно переглянути відомості про дієприслівник. Тільки читайте уважно, чи нічого ми з вами не забули сказати про дієприслівник.
Переглянули, ну що, все ми з вами врахували?...
Молодці, всі , хто гарненько зі мною працював , не забудьте приклеїти на свої галявинки по квіточці.
VІІ. Закріплення здобутих знань
Коментар учителя
А тепер давайте наші знання з теми закріпимо на практиці
СЛАЙД 7
Для виконання наступної вправи нам потрібно об'єднатися у групи . Пропоную утворити групи за рядами.
1. Мовний практикум ( самостійно).
Знайти та підкреслити в тексті дієприслівники. Визначити час та вид.
СЛАЙД 8
Територія парку ,займаючи більше як пів гектара, простяглася вздовж міста. При вході в парк привітно вас зустрічають білокорі берізки-красуні. Їх, піклуючись, дбайливо вибілило сонце і розчесав вітер. Навесні, повернувшись з далеких теплих країв, у шпаківнях гніздяться пташки. Шпаківні змайстрували школярі, турбуючись про пернатих.
Недільної днини алеями парку прогулюються кияни. Сидячи на лавках , люди спілкуються між собою або читають газети. На молодь,що любить розваги, чекають кінотеатри та концертні майданчики. Під вечір парк сповнюється людьми, що, приємно втомившись, поспішають додому.
Молодці, кожна група прикрашає свою галявину успіху відмінними знаннями, приклейте по 2 квіточки.
СЛАЙД 9
2. Гра “Заблукало слово”(робота з сигнальними картками ).
У поданих словах знайдіть зайве. Поясніть свій вибір.
1.Працюючи, сміючись, квітучі, глянувши; (СЛАЙД10)
2. Хитаючись, зникають, граючи, походжаючи; (СЛАЙД11)
3. Співаючи, блукаючи, заперечуючи, забувши; (СЛАЙД12)
4. Спостерігаючи, знайшовши, пройшовши, сховавши. (СЛАЙД13)
Кожен клеє квіточку.
СЛАЙД 14
3.Вправа з ключем
Випишіть у дві колонки дієприкметники та дієприслівники. У кожному слові підкресліть другу від початку літеру, прочитайте кінець прислів'я «Без діла…» . Зробіть розбір за будовою виділених слів.
Оснащуючи, кліпаючи, освітлюючі, надихаючи, оберігаючи, зиркаючі, слухаючі, підтримуючи, з’єднуючи, радіючі .
Дієприслівник |
Дієприкметник |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ключ: Без діла слабіє сила. СЛАЙД 15
Два слова в нас були виділені, шукаємо які. Пропоную слова підтримуючи, радіючі розібрати за будовою.
Коментар вчителя.
Хоч ми з вами й не байдикували, але я гадаю, що нам би не завадило розім’ятися та фізично попрацювати на користь природі й суспільству. Спершу пропоную поглянути на весня̒ни̒й парк. Подивіться, у якому він жахливому стані. Слайд16
5. Фізкультхвилинка.
СЛАЙД 17
Попрацюємо? Тоді запрошую долучитися до корисної справи. Встаньте, будь ласка. Алгоритм дій такий: я пропоную вам дію, а ви втілюєте її у життя.
1.Збираємо до торбинки сміття.
2. Хлопці, беручи до рук лопати , обкопують дерева, дівчатка підметуть доріжки.
3. Хлопці підстрижуть дерева та кущі, а дівчатка пофарбують альтанку та паркан.
4. Дружно поллємо квіти.
Молодці. Давайте глянемо, як ми з вами добре попрацювали, і що з того вийшло. СЛАЙД 18
Яка краса, правда?! Наш парк ожив. І дерева, і кущі, навіть альтанку довели до ладу.
До речі, діти, а чи всім зрозуміле слово «альтанка»? Це іншомовне слово означає…
СЛАЙД 19
Лексична хвилинка
Альта́нка (пол. аltana від італ. altana — «тераса на даху») — невеличка садово-паркова споруда для відпочинку й захисту від сонця, дощу. За розміром поступається павільйону.
А чи зможете дібрати до нього український відповідник?
( бесідка, повіточка, )
Коментар вчителя
Які ви молодці! А тепер пропоную вам творчу роботу в парах , де й зустрінеться слово «альтанка»
СЛАЙД 20
6. Творче моделювання. Робота в парах.
1)До поданих іменників доберіть дієприслівники з довідки, утворюючи словосполучення. За потреби змінюйте форми слів.
Дерева, кущі ,квіти, альтанка, ліхтарі, алея,лава, фонтан.
Довідка: саджаючи, обкопуючи, поливаючи, милуючись, походжаючи, відпочиваючи, сидячи, дивлячись.
2) Складіть речення , використовуючи утворені словосполучення.
А надихати на творчий процес вас будуть ілюстрації з зображенням неймовірної краси парку. СЛАЙД 21
Коментар вчителя
Діти, пам’ятаєте: ми з вами говорили на початку уроку, що дієприслівник означає додаткову дію предмета, а основною дією предмета є дієслово-присудок. Що з цього випливає? Що основну дію, виражену дієсловом-присудком , і додаткову повинен виконувати один предмет або особа. Давайте глянемо на це речення.
СЛАЙД 22
7. Синтаксичнио-морфологічний практикум (біля дошки).
Зайшовши в парк, у вічі кидаються красуні ялинки.
( Зайшовши в парк, я побачила красиві ялинки.)
VІІІ.Рефлексія.
Діти, ми сьогодні з вами плідно попрацювали, давайте повторимо , що ж ми дізналися про дієприслівник.
СЛАЙД 23
Вправа «Речення з дірками».
Ваше завдання: заповнити пропуски одним або двома словами.
1.Дієприслівник – це________________ форма дієслова.
2.Дієприслівник означає______________________________,відповідає на питання_____________________________________________.
3. Дієприслівник поєднує в собі ознаки ______________________ .
4. У реченні виконує синтаксичну функцію ____________________________.
5. У кінці дієприслівників завжди пишеться літера ______.
Молодці, не забувайте про свої галявини успіху, обов’язково прикрасьте їх квіточками.
ІХ. Домашнє завдання.
СЛАЙД 24
1) Записати 5-7 прислів’їв із дієприслівниками, визначити час і вид.
3)Скласти діалог на тему «Прогулянка весняним парком», використовуючи дієприслівники, визначити вид і час.
Коментар вчителя.
Наприкінці нашого уроку давайте знову звернемося до “дерева настрою”. Урок майже закінчився. Ми з вами упорядкували наші знання з теми « Дієприслівник». Ваші галявини забуяли квітом.
А зараз я хочу, щоб ви оцінили свій настрій в кінці уроку. Обравши відповідного кольору плоди.
Я дуже вам вдячна за плідну співпрацю. До нових зустрічей.