Конспект уроку з української мови у 8 класі з теми «Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням».
Тема. Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням.
Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення і речення, їхні види за значенням; сформувати вміння знаходить вставні слова (словосполучення, речення) в реченні, конструювати та інтонувати правильно речення із вставними словами (словосполученнями), використовувати виражальні можливості речень із вставними словами (словосполученнями, реченнями) в усному й писемному мовленні , відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення, правильно розставляти розділові знаки при вивчених конструкціях; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до української мови.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця.
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Пропоную гру «Веселка»
(Діти називають різні кольори)
- Хай ця чарівна веселка супроводжує вас протягом уроку.
Бажаю гарного настрою, щоб наша співпраця була плідною.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
(Учні повторюють вивчене в 5 класі)
Художня література, як відомо, допомагає глибше розуміти життя.
Здається, виглянуло сонце.
Дмитро, поспішаючи, очевидно, не поснідав.
До речі, з лікувальною метою можна використовувати малину садову і дику. Отже, треба берегти ліси – легені Землі.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Речення можуть ускладнюватися різними словами, словосполученнями й реченнями, які надають висловлюванню різних додаткових відтінків, зокрема виражають ставлення мовця до повідомлення, вказують на його джерело або ж подають різні додаткові зауваження, уточнення, роз'яснюючи речення в цілому або окреме слово в ньому.
Вставні та вставлені конструкції (слова, словосполучення, речення) належать до категорії слів, граматично, або синтаксично, не пов’язаних з іншими членами речення. Вони не є членами речення, не відповідають на жодне питання, не пов’язуються сурядним чи підрядним зв’язком з головними та другорядними членами речення, тому на письмі виділяються чи відділяються певними розділовими знаками, а в усному мовленні — відповідною інтонацією. Спільні властивості цих ускладнюючих компонентів речення полягають у тому, що значення їх має додатковий характер щодо семантики всього речення чи окремої його частини.
Групи вставних конструкцій за значенням
Групи за значенням
Що виражають |
Вставні слова |
Приклади |
1. Упевненість |
Напевно ,безумовно, безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ, справді |
Звичайно, серйозні речі вимагають часу і затишку. |
2.Невпевненість, припущення |
Здається, певно, мабуть, видно, може, може бути, очевидно, треба думати |
Здається, весна буде ранньою. |
3. Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо) |
На радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, навдивовижу, дивна річ тощо |
На жаль, ми не поїдемо на екскурсію. |
4. Оцінку фактів з погляду їх звичайності |
Як водиться, як завжди, було, бувало, бува |
Отак, бува, сидимо ми на березі річки й пригадуємо давні часи. |
5. Вказівку на зв'язок думок, послідовність викладу |
По-перше, по-друге, нарешті, зрештою, до речі, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки, отже, таким чином, значить, виходить тощо |
Нарешті, я дочекався листа від сестри. |
6. Спосіб оформлення думок, на експресивний характер висловлювання |
Словом, правду кажучи, сказати правду, до речі, признатися по правді, ніде правди діти, грубо кажучи тощо |
Хоч, правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію. |
7. Вказівку на джерело повідомлення |
Кажуть, з погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо |
Кажуть, мудрість приходить з роками. |
8. Активізацію уваги слухача або читача |
Вибачте, будь ласка, знаєте, вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте, між нами кажучи тощо |
Будь ласка, передайте книгу моєму товаришу. |
Погода змінюється.
Погода,кажуть , змінюється.
Погода, здається, змінюється.
На жаль, погода змінюється.
Погода, безперечно, змінюється.
Отже, погода змінюється.
Будьте уважні, одні й ті самі слова можуть одночасно бути як вставними словами, так і членами речення.
Мені осіння ніч короткою здається. (Леся Українка)
Здається, старий Дніпро широко розкинув поли своєї зеленої киреї,щедро даруючи берегам ліси, сади та степові роздолля. (І. Цюпа)
Зверніть увагу! Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як: Злива тривала майже годину.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Так…крім таланту, потрібне ще і вміння.
…було пізно, бо ніде по хатах не світилося.
…чудес на світі не буває.
Погода…зіпсувалася…
Сади…уже відцвіли.
ВС,…
…,ВС,…
VІІ. Підсумок уроку.
Бесіда
- Якими мовними засобами розкривається ставлення мовця до висловленого?
- Які слова, словосполучення, речення називаються вставними?
- Як виділяються вставні слова, словосполучення, речення на письмі?
VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Сьогодні я дізнався….
На уроці я навчився…
Найбільші труднощі я відчув…
Своїми враженнями від уроку я поділюся…
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Випишіть із творів художньої літератури 8-10 речень із вставними словами, словосполученнями, реченнями. Усно поясніть розділові знаки та розряди за значенням.
АБО
Написати есе на тему: « Мова- неоціненний скарб», вживаючи вставні слова, словосполучення, речення.
Використана література
https://webpen.com.ua/pages/Syntax_and_punctuation/embedded_and_inserted_parts_of_the_sentence.html
http://shkolyar.in.ua/vstavni-slova
Освітні програми | Міністерство освіти і науки України https://mon.gov.ua › osvita