Конспект уроку з української мови у 8 класі з теми «Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням»

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 8 класі з теми «Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням». Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення і речення, їхні види за значенням
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови у 8 класі з теми «Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням».

Тема. Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них. Групи вставних слів і словосполучень за значенням.

Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення і речення, їхні види за значенням; сформувати вміння знаходить  вставні слова (словосполучення, речення) в реченні, конструювати та інтонувати правильно речення із вставними словами (словосполученнями), використовувати виражальні можливості речень із вставними словами (словосполученнями, реченнями) в усному й писемному мовленні , відрізняти види вставних слів і словосполучень від співзвучних членів речення, правильно розставляти розділові знаки при вивчених конструкціях; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до української мови.

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця.

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пропоную гру «Веселка»

  •  Якого кольору для вас слова : успіх, мрія, цікавість?

(Діти називають різні кольори)

- Хай ця чарівна веселка супроводжує вас протягом уроку.

Бажаю гарного настрою, щоб наша співпраця була плідною.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

  • Щоб дізнатися тему уроку, треба із зашифрованих у хмарці слів скласти речення.

 

D:\Мои документы\Downloads\Word Art (1).jpeg

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Бесіда з учнями

(Учні повторюють вивчене в 5 класі)

  • Що таке вставні слова?
  • Чи є вставні слова членами речення?
  • Назвіть групи вставних слів за значенням.
  1. Прочитайте подані речення. Назвіть вставні слова. Усно складіть речення з будь-яким вставним словом.

Художня література, як відомо, допомагає глибше розуміти життя.

Здається, виглянуло сонце.

Дмитро, поспішаючи, очевидно, не поснідав.

 До речі, з лікувальною метою можна використовувати малину садову і дику. Отже, треба берегти ліси – легені Землі.

 

 

 

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Вступне слово.

Речення можуть ускладнюватися різними словами, словосполученнями й реченнями, які надають висловлюванню різних додаткових відтінків, зокрема виражають ставлення мовця до повідомлення, вказують на його джерело або ж подають різні додаткові зауваження, уточнення, роз'яснюючи речення в цілому або окреме слово в ньому.

 

Вставні та вставлені конструкції (слова, словосполучення, речення) належать до категорії слів, граматично, або синтаксично, не пов’язаних з іншими членами речення. Вони не є членами речення, не відповідають на жодне питання, не пов’язуються сурядним чи підрядним зв’язком з головними та другорядними членами речення, тому на письмі виділяються чи відділяються певними розділовими знаками, а в усному мовленні — відповідною інтонацією. Спільні властивості цих ускладнюючих компонентів речення полягають у тому, що значення їх має додатковий характер щодо семантики всього речення чи окремої його частини.

 

  1. Робота за таблицею.

Групи вставних конструкцій за значенням

Групи за значенням

Що виражають

Вставні слова

Приклади

1. Упевненість

Напевно ,безумовно, безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ, справді

Звичайно, серйозні речі вимагають часу і затишку.

2.Невпевненість, припущення

Здається, певно, мабуть, видно, може, може бути, очевидно, треба думати

Здається, весна буде ранньою.

3. Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо)

На  радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, навдивовижу, дивна річ тощо

На жаль, ми не поїдемо на екскурсію.

4. Оцінку фактів з погляду їх звичайності

Як водиться, як завжди, було, бувало, бува

Отак, бува, сидимо ми на березі річки й пригадуємо давні часи.

5. Вказівку на зв'язок думок, послідовність викладу

По-перше, по-друге, нарешті, зрештою, до речі, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки, отже, таким чином, значить, виходить тощо

Нарешті, я дочекався листа від сестри.

6. Спосіб оформлення думок, на експресивний характер висловлювання

Словом, правду кажучи, сказати правду, до речі, признатися по правді, ніде правди діти, грубо кажучи тощо

Хоч, правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію.

7. Вказівку на джерело повідомлення

Кажуть, з погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо

Кажуть, мудрість приходить з роками.

8. Активізацію уваги слухача або читача

Вибачте, будь ласка, знаєте, вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте, між нами кажучи тощо

Будь ласка, передайте книгу моєму товаришу.

  1. Прочитайте речення. Укажіть, якими словами й відтінками значень вони різняться. На основі спостережень зробіть висновок про роль вставних слів у мовленні.

Погода змінюється.

Погода,кажуть , змінюється.

Погода, здається, змінюється.

 На жаль, погода змінюється.

Погода, безперечно, змінюється.

Отже, погода змінюється.

  1. Слово вчителя

Будьте уважні, одні й ті самі слова можуть одночасно бути як вставними словами, так і членами речення.

 

Мені осіння ніч короткою здається. (Леся Українка)

Здається, старий Дніпро широко розкинув поли своєї зеленої киреї,щедро даруючи берегам ліси, сади та степові роздолля. (І. Цюпа)

 

 

Зверніть увагу! Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як: Злива тривала майже годину.

  1. Скласти й записати речення, де б в одних реченнях були вставні слова  видно, може , а в інших реченнях ці самі слова виступали б членами речення.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Спишіть, вставляючи на місці крапок вставні слова. Розставте розділові знаки. Поясніть розряди за значенням.

Так…крім таланту, потрібне ще і вміння.

…було пізно, бо ніде по хатах не світилося.

…чудес на світі не буває.

Погода…зіпсувалася…

Сади…уже відцвіли.

  1. Скласти речення за поданими схемами.

ВС,…

…,ВС,…

VІІ. Підсумок уроку.

Бесіда

- Якими мовними засобами розкривається ставлення мовця до висловленого?

- Які слова, словосполучення, речення називаються вставними?

- Як виділяються вставні слова, словосполучення, речення на письмі?

VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Сьогодні я дізнався….

На уроці я навчився…

Найбільші труднощі я відчув…

 Своїми враженнями від уроку я поділюся…

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Випишіть із творів художньої літератури 8-10 речень  із вставними словами, словосполученнями, реченнями. Усно поясніть розділові знаки та розряди за значенням.

АБО

Написати есе на тему: « Мова- неоціненний скарб», вживаючи вставні слова, словосполучення, речення.

 

Використана література

https://webpen.com.ua/pages/Syntax_and_punctuation/embedded_and_inserted_parts_of_the_sentence.html

http://shkolyar.in.ua/vstavni-slova

Освітні програми | Міністерство освіти і науки України https://mon.gov.ua › osvita

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Макарова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
7062
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку