Поглибити знання дев'ятикласників про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв'язком, навчитися знаходити їх у текстах; розвивати вміння оцінювати роль складних речень у висловлюваннях, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складні за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов до краси природи, до звичаїв і обрядів українців
Мостиський ЗЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів
Конспект уроку
з української мови у 9 класі
Складні речення без сполучників, з сурядним і підрядним зв’язками
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком, навчитися знаходити їх у текстах; розвивати вміння оцінювати роль складних речень у висловлюваннях, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складні за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов до краси природи, до звичаїв і обрядів українців
Хід уроку
Епіграф Усвідомлення специфіки складного
речення – важливий крок до розвитку
культури мовлення
К. Шульжук
Емоційна установка.
Учитель: Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: «Виший нас зеленим,
Ми ще побудем, ще не облетим»
Входить дівчинка- осінь з кошичком .
Я – осінь! Пора надзвичайно чарівна!
У барвах казкових ліси і поля!
Я тут господиня! Я – осінь- чарівниця!
В моїм володінні земля!
Я справді Осінь – чарівниця!
Ходжу нашим рідним краєм.
Фарбую світ, готую всім гостинці!
Вітаю Вас у цьому класі!
Учитель: Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,
Якщо не знаєш, то не втнеш,
Якщо ти знаєш – летиш на крилах,
Якщо не знаєш, то повзеш.
Чи на землі ти, а чи у небі,
Чи, може, в глибині морській –
Знання поможуть при потребі:
То знай же, друже, і умій.
Д. Білоус
І .Оголошення теми й мети уроку
- Я рада вітати вас усіх на нашому уроці, який ми проведемо разом. А тема уроку «Складне речення…» Дізнаєтесь про те, чим складне речення відрізняється від простого, про види складних речень та засоби зв’язку простих речень у складному.
Отже, цілі уроки:
Слайд 1
- знати структурні відмінності простих і складних речень, розрізняти складносурядні, складнопідрядні і безсполучникові речення;
- вміти знаходити у текстах складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові речення, визначити в них граматичні основи;
- навчитися любити красу природи, дотримуватися звичаїв і традицій українців.
Учні записують дату і тему уроку у зошити.
ІІ. Опрацювання нового матеріалу
1. Робота з текстом, записаним на дошці (підкреслити граматичні основи, знайти речення прості і складні)
Осінь. Відлітають у теплі краї птахи. Жовтіє листя на деревах, а по садках достигли яблука, груші, горіхи. Кожен двір наповнюється горою картоплі, буряків, гарбузів, тому що люди викопують городину. Сонце все нижче опускається над обрієм, дні коротшають, ночі – довгі і холодні .
Слайд 2
Пригадайте!
-Що таке речення?
-Які бувають речення за будовою?
-За складом граматичної основи речення поділяються на…
-Яке речення є складним?
-На які групи поділяються сполучники?
2. Учні підводять підсумок .Які прості речення можуть бути у контексті складного.
Отже, прості речення у складному можуть мати сполучникові чи безсполучникові зв’язки.
Слайд 3
3. Розгляд таблиці «Види речень»
4. Робота з підручником. Самостійне опрацювання сторінки 64.
5. Бесіда за прочитаним.
- Що нового ви дізналися про складне речення?
- Яку роль у мовленні виконують складні речення?
6. Усне виконання вправи 72.
Слайд 4
7.Створення ситуації успіху. « Молодці, ви гарно попрацювали із цим завданням. Сподіваюся, що ви й надалі так плідно працюватимете!
Слайд 5
8. Колективна робота з текстом.
Учитель. Осіння пора багата на свята. У жовтні теж святкуватимемо чудове свято.
Завдання: прочитати текст, відшукати складні речення і визначити види
зв’язку (сполучникові чи безсполучникові).
ПОКРОВА
14жовтня – свято Покрови Пресвятої Богородиці .
Покрова – божество, покровителька жіночої, дівочої долі. З Покровою дівчата пов’язували свої мрії і сподівання.
Згадаймо нашу історію. Коли Пречиста Діва врятувала славний Почаївський монастир від нападу турків, тоді князь Ярослав Мудрий віддав Україну під покров Пречистої Діви.
В Україні свято Покрови було дуже популярним. Із ним пов’язано чимало народних повір’їв, прикмет, приказок, прислів’їв. У цей час не залишилося жодного птаха, який прилітав із півдня. Закінчуються оранка, сівба, господарі ховають на зиму плуги, борони.
Покрова – це сезон сватання та весіль. Дівчата щиро вірили в силу Покрови .
Українська Повстанська Армія теж обрала собі свято Покрови за день зброї, віддавшись під опіку святої Матері Богородиці. Таким чином, Покрова святкується в нас не тільки як народно – релігійне, а й національне свято.
Козацтво України обрало своєю покровителькою і заступницею Покрову Пресвятої Богородиці. А в усіх походах із військом знаходився її образ.
- Учні працюють з текстом.
Запитання: може, хтось більше знає про Покрову? Як це свято пов’язане з нашим містом?
Слайд 6
Учитель показує фото Божої Матері
Свята Мати, Божа Мати, Діва Марія – це ім’я відоме кожному християнину. Мати, що дала життя Синові Божому, що віддала найдорожче – свою дитину – на муки заради спасіння людства.
Учениця читає вірш до Покрови.
Слайд 7
9. Інтерактивна вправа «Два – Чотири – всі разом» (Назвати граматичні основи, вказати зв’язок простих речень у складному).
1. Листя жовте та червоне легко з дерева злітає, мов метелик, на дорозі з тихим шелестом сідає.
2. Сяють золотом берези, жовтень ним вінчає осінь.
3. Вересень йде до гаю, де гриби виростають щодоби.
4. Восени паморозь травичку покриває, а квіточки сивіють від морозу.
Слайд 8
10. Практичний синтаксис
Завдання переконструювати прості речення у складні.
1. Відлетіли пташки у далекі краї. Нам порожні гніздечка залишили.
2. Палітра осені яскрава ще й жива. Жоржини кольорові серце гріють.
3. Золота берізка за вікном моїм…
Слайд 9
11. Творче завдання
Продовжити розповідь за поданим початком. (використовуючи складні конструкції)
Осінній ліс приваблює не лише красою, а й своїми дарунками. Чого тут тільки не знайдеш восени.Справжня комора природи…
Виходить дівчинка – осінь, розповідає вірш, роздає дарунки.
Запитує прислів’я і приказки про осінь.
Слайд 10
Вересень пахне яблуками, а жовтень – капустою.
Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із раю.
ІІІ. Підсумок уроку
Слайд 11
Карта – підсумок
ІV. Оцінювання
V. Домашнє завдання.