Тема: Уявлення про усне й писемне мовлення. Культура мовлення
Мета:
Моя пошта: kusovol@hotmail.com
Тема: Уявлення про усне й писемне мовлення. Культура мовлення
Мета:
мовлення, їх особливостями, з правилами культури усного й писемного мовлення;
Обладнання: презентація, схеми-опори
Тип уроку: комбінований
Використані джерела:
Хід уроку
― Доброго дня! Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Назар Вікторович.
Продзвенів дзвінок, покликав на урок.
Нумо працювати, знання здобувати.
― Діти, я зараз прошепочу на вухо одному учневі певну інформацію. Його завдання полягає в тому, щоб передати цю інформацію, не використовуючи мовлення. (Відчини двері; знайди у книзі).
― Чому ви одразу не зрозуміли інформацію? (Не всі дії зрозумілі, без слів важко спілкуватися).
― Що необхідно людям для спілкування? (Мова).
― Так діти, звичайно мова. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про усне та писемне мовлення.
― Щоб урок пройшов не марно, будемо писати гарно.
― Діти зараз ми з вами проведемо каліграфічну хвилинку. Тож відкрийте свої зошити та запишіть дані склади.
ва Мо ня влен Сл ць
― Які слова можна утворити з цих складів? (Мова і мовлення)
― А зараз я хочу, щоб ми з вами завітали до героїв улюблених вами казочок. Розгорніть підручник на с. 161 вправа 1, розгляньте малюнки і пригадайте казки, у яких є намальовані герої. Розкажіть про ці казки.
― Отже, коли ми говоримо і читаємо вголос – це усне мовлення.
― Подивіться на вправу 2. Нам потрібно прочитати текст.
― З яких казок ці тексти? Визначте межі.
Завдання: Спишіть текст, у якому йдеться про прохання допомогти.
― Пригадайте казку «Колобок». Запишіть із пам’яті пісеньку головного героя казки.
(Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Я від вовка втік,
Від ведмедя втік,
То й від тебе втечу!)
― Розгляньте малюнки та зразки давнього письма на слайді. Їх давні люди залишили на скелях, у печерах, на глиняних дощечках (Персидський клинопис, карійське письмо, піктограма, єгипетські ієрогліфи).
― Можливо, якісь зображення вам зрозумілі? (Людина, змія, птахи …).
― Спробуйте прочитати подані письмена. Чому ви не змогли прочитати залишені письмена древніх людей? (Треба знати, що кожний знак позначає).
― Малюнки і знаки, зроблені в печерах, на кам’яних та глиняних табличках через тисячоліття донесли до нас інформацію про древні народи, поселення, їхню культуру.
― А деякі знаки люди використовують і зараз.
5 + 1 = 6 6 < 9
7 – 2 = 5 10 > 8
― Розгляньте математичні знаки і прочитайте вислови. (Сума чисел п’яти і одного дорівнює шість, Різниця чисел семи і двох дорівнює п’ять. Шість менше дев’яти. Десять більше за вісім, вісім.)
― Назвіть зображені фігури.
― Запишіть назви геометричних фігур у порядку збільшення кількості складів. (Круг, овал, квадрат, трикутник, прямокутник).
― Зробіть висновок, для чого людям потрібна мова.
― Підсумок. Яке це диво – людська мова! Вона дає можливість побувати в далекому минулому, сьогоденні і заглянути у майбутнє. Без мови неможливе повноцінне життя людей.
Трава низенька-низенька. (Присідають).
Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору).
Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються).
То направо, то наліво нахиляє.
(Нахиляються праворуч, ліворуч.)
То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад).
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед).
Птахи летять-відлітають.
(Махають руками-«крильми»).
А учні тихенько за парти сідають.
(Сідають за парти).
― Зверніть увагу на вправу 3.
― Діти, прочитайте даний текст у півголоса.
― Про що ви дізналися з прочитаного тексу? Який це текст?
― Спишіть перші два абзаци, розкриваючи дужки.
― Отже, діти, запам’ятайте: те, що ми пишемо, - це писемне мовлення.
― Прочитайте «Спілкуймося красно» (Каліграфічно, охайно, розбірливо, красиво написаний текст – ознака культури писемного мовлення).
― Роздивіться схему й зробіть висновок, яке мовлення буває. (На дошці схема).
― Коли ми користуємося усним мовленням, а коли писемним?
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.