ТЕМА. Спостереження за роллю службових слів у реченні. (С. 22-23)
МЕТА. Дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях. Вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів. Продовжити роботу з розвитку діалогічного мовлення. Виховувати обережність в дотриманні правил дорожнього руху.
Обладнання: презентація
Тип уроку: комбінований
ТЕМА. Спостереження за роллю службових слів у реченні. (С. 22-23)
МЕТА. Дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях. Вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів. Продовжити роботу з розвитку діалогічного мовлення. Виховувати обережність в дотриманні правил дорожнього руху.
Обладнання: презентація
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового "зросту".
Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Зовсім ні. Вони використовуються для поєднання великих слів (слів-гулліверів), Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись. Найменші слова в українській мові, наприклад, у, в, з, о, і, й, а, ж. Ці слова-ліліпути складаються з одного звука. Трохи більші слова-ліліпути: на, до, по, об. В мові слова-ліліпути називають службовими словами.
Ввести їх в речення.
Прийшла рання весна . Все ожило у лісі . На галявинах тане сніг .
Під за над від перед до
Як ви писали службові слова? (Окремо від інших слів)
— Прочитайте вірш, записаний на дошці:
Жив (на) світі дід Василь.
(У) кисіль він сипав сіль.
Цукор клав (у) холодець, (а)
(у) чай — жовтки (з) яєць.
Був дідусь наш (не) дивак,
(а) робив це просто так,
(а) робив це все (для) штуки, (щоб) сміялися онуки.
В. Бичко
III. Вивчення нового матеріалу
— Підготуйтеся до виразного читання тексту. Подумайте, яку його частину треба читати швидше, голосніше, з напруженням.
— Прочитайте виразно текст.
— Як звали головного героя?
— Хто зробив йому нарти?
— Що таке нарти? (нарти — сани, в яких запрягають собак)
— Як звали собаку хлопчика?
— Спишіть виділене речення. Підкресліть в ньому службові слова.
— Спробуйте прочитати речення без службових слів.
— Зробіть висновок, для чого вживаються службові слова.
3. Фізкультхвилинка.
4. Виконання вправи 43, с. 23 (усно).
— Прочитайте лічилку.
— Назвіть слова, до яких не можна поставити питання.
— Що вас зацікавило?
ΙV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Завдання на правильне вживання службових слів у мовленні. (Самостійно з подальшою перевіркою).
— Спишіть вірш, дописуючи потрібні слова.
Змайстрував мій братик Гриць
Гарну хаточку … птиць.
Он … дереві вона,
… садку … вікна.
7. Колективне виконання вправи 44, с. 23.
— Утворіть із слів кожного рядка речення, додаючи потрібне службове слово.
— Запишіть утворені речення, підкресліть службові слова.
V. Підсумок уроку
1. Підсумкова бесіда.
— Назвіть, які службові слова ви знаєте.
— Яку роль відіграють службові слова у мовленні?
2. Оцінювання
3. Домашнє завдання.
Вправа 45, с. 23.
— Запишіть пари слів за зразком, зв’язуючи їх за допомогою службових слів.
— Два речення з утвореними словосполученнями за бажанням можете записати в зошит.
|