Урок української мови в 2 класі "Спостереження за роллю службових слів у реченні"

Про матеріал

ТЕМА. Спостереження за роллю службових слів у реченні. (С. 22-23)

МЕТА. Дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях. Вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від ін­ших слів. Продовжити роботу з розвитку діалогічного мовлення. Виховувати обережність в дотриманні правил дорожнього руху.

Обладнання: презентація

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

ТЕМА. Спостереження за роллю службових слів у реченні. (С. 22-23)

           МЕТА. Дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях. Вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від ін­ших слів. Продовжити роботу з розвитку діалогічного мовлення. Виховувати обережність в дотриманні правил дорожнього руху.

             Обладнання: презентація

             Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

I.  Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розповідь про слова-ліліпути і слова-гуллівери

Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового "зросту".

Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Зовсім ні. Вони використовуються для поєднання великих слів (слів-гулліверів), Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись. Найменші слова в українській мові, наприклад, у, в, з, о, і, й, а, ж. Ці слова-ліліпути складаються з одного звука. Трохи більші слова-ліліпути: на, до, по, об. В мові слова-ліліпути називають службовими словами.

 

  1. Каліграфічна хвилинка
  •  Записати каліграфічно слова-ліліпути: у, в, з, о, і, й, а, ж.

 Ввести їх в речення.

Прийшла    рання    весна .   Все    ожило    у    лісі    . На      галявинах     тане    сніг  .

Під за над від перед до

  • Запишіть ці слова. Доберіть до них такі слова, щоб вийшли пари з протилежним значенням. Наприклад, з портфелем без портфеля. (Під кущем над кущем; за школою перед школою, від бабусі до бабусі)

Як ви писали службові слова? (Окремо від інших слів)

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

 Прочитайте вірш, записаний на дошці:

Жив (на) світі дід Василь.

(У) кисіль він сипав сіль.

Цукор клав (у) холодець, (а)

(у) чай жовтки (з) яєць.

Був дідусь наш (не) дивак,

(а) робив це просто так,

(а) робив це все (для) штуки, (щоб) сміялися онуки.

В. Бичко

  •         Що ви помітили? (У вірші пропущені слова.)
  •         Вставте їх і прочитайте, що вийшло.
  •         Хто знає, як називаються такі слова? (Службові)
  • Сьогодні ми й поговоримо про службові слова: чому вони так нази­ваються, яка їх роль у реченні. Також сьогодні ми вчитимемося скла­дати текст із деформованих речень і вести діалог.

 

III. Вивчення  нового матеріалу

  1. Виконання вправи 41 (Демонстрація малюнків білого ведмедя,  собаки,  нартів) 

— Підготуйтеся до виразного читання тексту. Подумайте, яку його частину треба читати швидше, голосніше, з напруженням.

— Прочитайте виразно текст.

— Як звали головного героя?

— Хто зробив йому нарти?

— Що таке нарти? (нарти — сани, в яких запрягають собак)

— Як звали собаку хлопчика?

— Спишіть виділене речення. Підкресліть в ньому службові слова.

— Спробуйте прочитати речення без службових слів.

— Зробіть висновок, для чого вживаються службові слова.

  1.  Коментоване списування (за вправою 42)
  •       Назвати службові слова, вказати їх роль у цих словосполученнях.
  •       Усно скласти речення з одним із словосполучень (на вибір).

 

3.  Фізкультхвилинка.

4.  Виконання вправи 43, с. 23 (усно).

— Прочитайте лічилку.

— Назвіть слова, до яких не можна поставити питання.

— Що вас зацікавило?

 

ΙV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Завдання на правильне вживання службових слів у мовленні. (Самостійно з подальшою перевіркою).

— Спишіть вірш, дописуючи потрібні слова.

Змайстрував мій братик Гриць

Гарну хаточку … птиць.

Он … дереві вона,

… садку … вікна.

7. Колективне виконання вправи 44, с. 23.

— Утворіть із слів кожного рядка речення, додаючи потрібне службове слово.

— Запишіть утворені речення, підкресліть службові слова.

 

V. Підсумок уроку

1. Підсумкова бесіда.

— Назвіть, які службові слова ви знаєте.

— Яку роль відіграють службові слова у мовленні?

2. Оцінювання

3. Домашнє завдання.

Вправа 45, с. 23.

— Запишіть пари слів за зразком, зв’язуючи їх за допомогою службових слів.

— Два речення з утвореними словосполученнями за бажанням можете записати в зошит.


 

 

docx
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
1730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку