Даний конспект уроку з української мови за темою «Звертання. Роль звертань у реченні (практично). Непоширені і поширені звертання» з використанням вправ для інтеграції ідей сталого розвитку Тема уроку розкривається на матеріалі, який спонукає учнів до роздумів та вибору особистого стилю життя. Особлива структура уроку, вдало дібрані та пов'язані за спільною проблемою тексти для вправ на уроці,проблемні питання, групова форма роботи, різнорівневі завдання до рольової гри, рефлексія, спрямована на виявлення труднощів, творчі завдання зацікавлюють школярів проблемою стану довкілля, активізують бажання використати засвоєні на уроці знання практично, формують в учнів навички співпраці, взаємодії.
Конспект уроку з української мови
з використанням вправ для інтеграції ідей сталого розвитку
Тема за програмою: «Відомості з синтаксису і пунктуації»
Клас: 5
Тема уроку: Звертання . Роль звертань у реченні (практично). Непоширені і поширені звертання.
Мета: поглибити поняття про звертання, зокрема про поширені та непоширені звертання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, уживати звертання в мовленні; виховувати свідоме ставлення до проблеми використання ресурсів; розвивати мислення, мовлення, емоційну сферу учнів.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал зі сталого розвитку
Хід уроку
І. Емоційне налаштування класу.
Одним словом (або словосполученням) озвучити свій настрій та «передати» естафету однокласнику потисканням руки
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1)Перевірка домашнього завдання.
Індивідуальне завдання для кожного учня: після перевірки усного переказу, вживаючи ім’я товариша в кличному відмінку, похвалити його за конкретне досягнення (інтонацію, докладний переказ, емоції, з якими він переказував тощо)
Опорні слова для відповіді:«Зв., … мені сподобалось…»
2) Перевірка усного переказу. Корекція знань, умінь, навичок (індивідуальна робота над помилками, допущеними в переказі)
3) Фронтальне опитування
- Як змінилися імена товаришів, коли ви їх вживали під час відгуку на відповідь?
- Чому відбулися ці зміни?
- У якій формі правильно вживати іменники, які називають того, до кого звертаються?
- Що вам відомо вже про звертання?
ІIІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку
Прочитайте текст-казку, правильно інтонуючи речення із звертаннями. Зробіть висновок про стилістичні особливості вживання звертань.
Одного дня завели розмову між собою два вікна в будинках навпроти.
Почало старе дерев’яне вікно. Його тільки-но помили, почистили та пофарбували рами, і воно випромінювало задоволення:
− Ах, як мене всі люблять! Подивись,подружко, як за мною доглядають!Та й кого ж іще любити, як не мене!
− Це ще чому?- образилося нове пластикове вікно.
− Та це тому, що я так довго живу в цьому будинку, бачило стільки, що пластиковій молоді й наснитися не може!
− Ой,- образилося пластикове вікно,- я, наприклад, з якісного сучасного пластикового профілю, а не з якої-небудь гнилої деревини. Теж мені, дерев’яний уламок історії!
− Ох, хвалько нерозумне, не знаєш ще, що вік твій пластиковий недовгий. Викинуть тебе,як попередника, а я буду споглядати тебе на смітнику.
− Чи твоє життя нескінченне, дорогеньке?
− Ні, але коли скінчиться мій вік, я не буду лежати коло смітника. Людям ще знадоблюся, бо дерево завжди в пошані.
Висновок: Звертання — форма етикету. Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним. За допомогою звертання ми можемо покликати людину, звернутися до неї з проханням, пропозицією тощо.
ІІ.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Робота з підручником
1) Звертання — це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець. Найчастіше звертання виражаються іменником у формі кличного або називного відмінка:
2) Звертання непоширені й поширені.
Випишіть речення із звертаннями з попереднього тексту . визначте, які з них поширені, а які непоширені. Проблемне завдання. Змініть місце їх розташування.
2. Закріплення знань, умінь і навичок
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки тільки там, де треба.
Погляд з вікна
Шановне людство Пані та панове
Вже час нам озирнутись навкруги:
Бо ж стільки бруду, починаючи із двору,
Що ніде нам поставити й ноги.
О Батьківщино ти починаєшся з малого:
Із двору нашого, де безлад і сміття.
Якби хоч за собой ми прибирали,
Повірте, що змінилося б життя.
Ой людоньки так хочеться на краще сподіватись!
І стільки ми говорим про прогрес,
Але куди сміття все подівати,
Коли вступати будем до ЄС?
Поглянь сусіде на майданчик, де щоденно
"Майбутнє" України у смітті
Сидить в пісочку, гойдалки колише,
Це ж перші спогади в них будуть у житті!
Та звикли друзі по сміттю ми крокувати
І на когось перекладати гріх,
Його нести із хати і до хати,
Себе вважаючи важливішим за всіх.
На жаль, сумним було моє натхнення,
Саме такими вийшли і вірші.
Коли навколо безлад і смітник,
Чи може інше відбуватися в душі?
Інтеграція ідей сталого розвитку «Мозковий штурм»
«Планета в спадок»
Багато людей не знають, яка частина того, що вони використовують, стає відходами. Розумне використання ресурсів має увійти у повсякденну звичку.
Допоможуть дії за таким планом:
3. «Рольова гра «Порочне коло»
Учасники уявляють себе в ролі мешканців міста,які не бажають сортувати сміття. Від імені мешканця будинку, сусіда-пенсіонера, керівника заводу, робітника, фермера учасники виправдовують свою поведінку.
Завдання за групами (рівнями)
1.Складіть речення відповідно до поданих схем.
1) Зв., …
2) Зв.! …
3) … Зв., …
4) Лишенько, Зв., …
5) Ой Зв., …!
2.Складіть діалог (4–6 реплік), використовуючи поширені й непоширені звертання.
4. Підсумки уроку. Рефлексія.
- Складіть питання за темою уроку для свого однокласника, щоб перевірити, чи добре він зрозумів тему.
5. Домашнє завдання(на вибір), інструктаж щодо його виконання:
«Коло ідей»
Запропонуйте власну ідею оформлення та змісту стенду «Чистий дім», який буде розміщений у вашому дворі. Запишіть звернення до мешканців вашого будинку «Коли навколо безлад і смітник, чи може інше відбуватися в душі?»
«Колаж»
Учням пропонується зробити вдома колаж,який оригінально прикрасить стіну класної кімнати. Обов’язковою умовою є виконання такої прикраси з предметів чи їхніх частин, які могли б опинитися в смітнику(з обрізків паперу,тканини, пластикових пляшок тощо).
+ вивчити теоретичний матеріал у підручнику