Поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання про будову слова; розвивати вміння розбирати слова за будовою, розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови та любов до природи.
Обладнання: картки, схеми розбору слова за будовою, підручник.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.
Урок №
Тема. Значущі частини слова
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання про будову слова; розвивати вміння розбирати слова за будовою, розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови та любов до природи.
Обладнання: картки, схеми розбору слова за будовою, підручник.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, навичок учнів
Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами,
А в Мовляндії – країні
Проживають щирі друзі,
Корінь – сивий дідуган,
Префікс – справжній молодець,
Закінчення накінець.
Всі вони були сусіди,
Жили в злагоді та мирі,
Один одному служили
І слова нові творили.
Стануть дружно всі у ряд –
Вмить до нас заговорять
І читаєм ми за-ря-дка,
А можливо це за-гад-ка
Як частини слова знаєш,
То слова ці прочитаєш.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми повторимо, закріпимо й узагальнимо знання з розділу «Будова слова. Орфографія», навчимося правильно розбирати слова за будовою.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Корінь є в кожної рослини: дерева, куща, квітки. Він постачає їх життєвими соками, без кореня немислиме їх існування.
Отож і в слові головною, такою, що визначає зміст, є саме ця частина – КОРІНЬ.
Без префіксів, суфіксів бувають слова, а спробуйте вилучити корінь – і слова нема.
В один період цю частину слова пропонували називати «пень». Та ця назва не прижилася. Пень позначає щось зрубане, позбавлене життєвої сили, те, що не розвивається. Термін «корінь» значно вдалий. Адже від кореня дерева розвиваються нові пагінці, так від кореня у мові розвиваються, утворені нові слова.
Слово «ПРЕФІКС» походить від латинського дієприкметника, утвореного з двох слів – попереду і прикріплений, прибитий.
Знаходиться попереду кореня, прикріпляється спереду.
«Суфікс» - означає « підбитий під чимось». Суфікс – це те, що, чим слово «відбите», «підставкою до нього».
Віник, вінок – утворює нові слова та форми.
ОК
ПРА –ЛІС < НИК
V. Закріплення нового матеріалу
А закріпимо свої знання про значущі частини слова, побувавши у різних порах року.
ЗИМА
1.Прочитайте поезію, випиши виділені слова, познач суфікси.
Зимонько-снігуронько, Наша білогрудонько,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.
Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.
Зробим очі чорнії,
Рот і ніс червонії -
Буде, як мара.
День і ніч стоятиме,
Вовка проганятиме
Від свого двора.
2. Прочитайте. Випишіть слова із суфіксами -к-, -ок-, -енк-, -оньк-. Позначте суфікси. Підкресліть головні і другорядні члени в другому реченні.
Сніг-сніжок побілив поле й лісок. В полі Морозенко виморозив зілля. Ой зимонько-зимко, вкрий нашу озимку, щоб мороз не дошкуляв, ніжок їй не закував.
ВЕСНА
3. Перепишіть прислів’я, визначте у виділених словах значущі частини слова. Вкажіть спільнокореневі слова.
Весна ледачого не любить.
Весняний день рік годує.
Дай, Боже, веснувати, лиш не переднівкувати.
Весна гарна квітами, людина характером.
4. Від поданих слів утворіть спільнокореневі слова. Визначте значущі частини слова.
І ряд – земля, ліс.
ІІ ряд – вода, джерело.
ІІІ ряд – сонце, квітка.
Літо
5.Робота у парах.
Прочитайте прислів’я, назвіть літні місяці. Як утворилися ці слова. Доберіть до них форми слова.
У червні на полі густо, а в коморі пусто.
Червень тому зелениться, хто працювати не ліниться.
У липні хоч роздінься, а в грудні тепло одінься.
Чого липень і серпень не доварить, того і вересень не досмалить.
У серпні серпи гріють, а вода холодить.
6. Від поданих слів за допомогою суфікса і префікса утворіть нові слова.
Виділіть закінчення
Грати, квітка, дощ, вишні, товариш, садівник.
Осінь
7. Розподільний диктант
Розподілити слова у дві колонки: 1 – слова з нульовим закінченням,
2 – з префіксами.
Вересень,прогностик, осінній, свято, вихід, листок, прекрасний, урожай, зв’язати, снопи,багряний, холод,зробив.
Розгляньте картини. Як називається опис природи? (пейзаж).
Завдання: придумати слова, будова яких відповідала б поданим схемам. Записати слова у зошити.
Складіть речення з цими словами.
VІ. Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення»
Значущими частинами слова є…..
На уроці мені найбільше мені вдавалося…
Я вмію добирати спільнокореневі слова,
VІІ. Домашнє завдання
1. Виконайте вправу за підручником.
2. Складіть діалог із товаришем на тему «Значущі частини слова та їхня роль у висловлюваннях людей».
3. Підготуйте інформацію «Цікаве про значущі частини слова».