Тема: И та і в кінці прислівників.
Мета: пояснити правила написання и та і в кінці прислівників; формувати вміння визначати в словах орфограму «Букви и та і в кінці прислівників» та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; удосконалювати навички правильного й доречного використання прислівників в усному мовлені; розвивати вміння робити спостереження над мовним матеріалом; виховувати повагу до образного поетичного слова та його творців-письменників;
Обладнання: підручник, індивідуальні картки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання індивідуальних завдань двома-трьома учнями.
Картка 1
Переписати, знявши дужку та вставивши на місці крапок пропущені букви.
І рідне й чуже поєднається щ..льно і жит..ме в думці моїй не/ро..дільно. (Леся Українка.) Не/ро..гублено, зачаєно щось у серці бер..жу, посміхаюсь не/пр..каяно і ні/чого не/кажу.(Є.Гуцало.) Так пітьма гнітить не/самовито! Не/вдовзі пора з..мових завій. (М.Самійленко.) Не/виразно на асфальті сніг малює зиму. (А.Борщова.) А не/порочно чистий сніг – мов думка не/порочно чиста. (Є.Гуцало.)
|
Картка 2
Переписати, знявши дужку. Пояснити написання у прислівниках н та нн.
Не/шкодуй для ниви праці, й вона не/одмінно віддячить. З водою не грайся, вогневі не вір, а в ніч навмання не/пускайся. Добра кропива рано починає жалитись. До великого терпіння не/одмінно прийде вміння. Як погано зшив, то хоч добре випрасуй. За науку цілуй віддано в руку. Коли старанно косять, то сіна не/просять. Народна творчість.
|
1. Прислівник – це:
а) особлива форма дієслова;
б) змінна самостійна частина мови;
в) незмінна самостійна частина мови.
2. Прислівник виражає:
а) ознаку предмета за дією;
б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі;
в) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета.
3. За допомогою слів значно, багато, куди, ще, трохи, утворюється:
а) проста форма найвищого ступеня порівняння прислівників;
б) проста форма вищого ступеня;
в) складена форма вищого ступеня.
4. У прислівниках –нн- пишеться:
а) доречно, дивовижно, передчасно;
б) ненастно, безупинно, щоденно;
в) шалено, довгождано, довгоочікувано.
5. У якому правильно названо морфологічні ознаки прислівника?
а) рід, число, відмінок;
б) незмінність, час, вид;
в) незмінність.
6. Якими другорядними членами речення можуть виступати прислівники?
а) означенням і додатком;
б) обставиною і додатком;
в) обставиною і означенням.
За правильну відповідь-1 бал.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Прочитати текст.Визначити стиль тексту, тему і основну думку.
Марія навпочіпки присідає біля рогу оселі, руками обережно розгрібає сніг і не скоро добирається до бляклого, примороженого куща жита. Восени вона посіяла житечко в усіх кутках хати, вчасно зійшло воно, закущувалось, радуючи жінку всім: темною зеленню і світлою росою. Хай її оселя завжди пахне житом, хай ці дрібні зернята приносять щастя їй і її дітям.
Її не спустошена роками уява швидко знаходить тонкі барви, світанкову щедрість на розлогих нивах, де поруч спочивають перепілка і сонце. Саме таким змалку уявляє вона собі рай. Не стільки у ньому садів, як доброго шумування жита. (За М.Стельмахом).
Виписати прислівники, у кінці яких уживається буква и. Звернутися до підручника і з'ясувати, а ще яка літера може вживатися в кінці прислівників.
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Пояснення схеми вчителем.
Опрацювання теоретичного матеріалу .
Прочитати речення. Пояснити написання и та і в кінці виділених прислівників.
Пішов кобзар по вулиці, з журби як заграє! Кругом хлопці навприсядки... (Т.Шевченко.) Вишиває нам бабуся рушники. Я й собі отак навчуся залюбки. (Л.Лежанська.) Місяць уповні сів на підвіконні. (М.Литвин.) Опівночі курча просилось прогуляться, бо, каже, нічого шулік і сов бояться. (Л.Боровиковський.) Усе навкруги бовваніло й біліло і раптом розсипалось, затуманіло. (Л.Первомайський.)
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
Знов завмирає, звівшись навшпиньки, біла, кудлата постать (В.Шевчук). Була тільки п´ята година, а навкруги вже зовсім сутеніло (О.Гончар). Лист був писаний по-російськи (І.Франко). Дніпро розкішно ллється більше верстви завширшки..попід самими горами (І.Нечуй-Левицький). Було ще не пізно – тільки починало смеркати (Панас Мирний).
За поданими схемами-моделями утворити прислівники. Пояснити правопис і спосіб творення.
В-1
¬ ᴖ ^
Ані… и
За.. и
Чим… і
В-2
¬ ᴖ ^
Де.. і
За.. і
До…и
А) Відредагуйте словосполучення, введіть їх у речення.
-село розташоване – село лежить;
- розпечатувати конверт – розкривати конверт;
- розмовляти на українській мові- розмовляти українською
-тиск упав – тиск зменшився.
Б) Відкривати, відчиняти, розгортати.
«Українською мовою відчиняти можна двері, вікна, ворота, тобто те, що потребує певного фізичного зусилля рук людини. Якщо йдеться про початок функціонування певного закладу або про те, що стало відомим для всіх, то слід казати розгорнути»,- читаємо у Б. Антоненка – Давидовича.»
Відредагуйте речення.
Відкрий вікно. На нашій вулиці відчинили нову крамницю. Я відкрила книжку і прочитала параграф.
За допомогою вказаних префіксів утворити прислівники. Порівняти правопис слів правої й лівої колонок. Зробити висновок.Указати спосіб творення.
Сила п´ятниця
Що {доба Що { мить
Днина хвиля
Якщо в кінці прислівника пишемо –і, то подаємо зелений сигнал, а якщо пишемо и, то червоний.
Трохи, взагалі, навкруги, тричі, межиочі, мовчки, поночі, почасти, взнаки, навшпиньки, опівночі, безвісти, залюбки, наввипередки, по-заячи.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
-Чи вдалося досягти поставленої мети?
-Яка форма роботи вам сподобалася? Чому?
-Що зробили б по-іншому?
-На уроці я навчився..
-Я відчув…
-Я не зрозумів..
VІІ. Пояснювання домашнього завдання.
2-й рівень. Скласти словниковий диктант з прислівниками на и-і.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…