Тема: Не, ні з прислівниками.
Мета: закріпити знанняз теми «Правопис не з іменниками та прикметниками», пояснити правила написання не, ні з прислівниками; формувати вміння визначати в словах орфограму “Не, ні з прислівниками” та обгрунтовувати вибір написання; розвивати вміння робити спостереження над мовним матеріалом,увагу, уяву, спостережливість, пам’ять.; виховувати смак до влучного й образного слова.
Обладнання: індивідуальні картки, підручник, узагальню вальна таблиця.
Тип уроків: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроків
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Картка 1
Переписати, вставляючи на місці крапок н або нн. В останньому реченні підкреслити всі члени речення.
Спотворе..о тоді пісні мої бриніли, оті нові, неспівані пісні. Стурбова..о думки крилами тріпотіли, мов над огнем метелики нічні. (Леся Українка.) Спить у блакитній льолі наша земля дити..о. (Б.Олійник.) Це за стіною стише..о, розміре..о годинник б’є. (П.Тичина.) Стоїть мій кінь на тихому припоні і втомле..о дожовує овес. (Б.Олійник.) Підкажи найлагідніше слово, я його слухня..о повторю. (Л.Костенко.) Джмелями літаки собі гудуть, і джміль до них гуде собі спросо..я. (І.Драч.)
|
Картка 2
Витлумачити значення фразеологізмів. Пояснити написання прислівників. Ввести фразеологізми до самостійно складених речень.
Говорити (казати, діяти) навмання. Верзти як спросоння. Блукати попідтинню.
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Прочитати текст. З'ясувати основну думку тексту, дібрати заголовок. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Давно колись за бунтарство й непокору заслала цариця Катерина в Сибір на каторгу козака Токмача. Довго мучився сердяга у чужій, холодній стороні, але ніколи не забував свого рідного краю, Запоріжжя. Одного разу він перехитрив охоронників, втік із неволі й потаємно добрався аж у наші степи. Сподобалися йому квітучі береги річки Кінської – і вирішив він поселитися на таврійському боці. Незабаром Токмач одружився з дочкою старого козака, що жив поруч… Народилися діти. А пізніше навколо його дворища виросла ціла слобода. І вирішили називати пізніше село Малою Токмачкою. (за зб. «Савур-Могила»).
ІV. Оголошення теми й мети уроку.
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Діти, пригадайте правопис частки не з іменником і прикметником.
Префікс не- вживається:
Ні в прислівниках є, як правило, префіксом і тому пишеться разом (напр.: нізащо, нітрохи). У фразеологічних звротах ні здебільшого виступає часткою (напр.: ні сіло ні впало; ні в сих ні в тих).
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
1.Знайти в реченнях прислівники на вивчену орфограму, усно дібрати синоніми. Пояснити написання не з прислівниками.
Серед скель і долин бачив чистих джерел я немало. (Д.Луценко.) Скоро казку повідати, та нескоро путь верстати. (Н.Забіла.) Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитись у гурті. (Леся Українка.) Живописець вмілою рукою у годину теплу і ясну переніс на аркуші весну із недавно скреслою рікою. (П.Воронько.) Вечір м’яко й нечутно вимикає опуклу люстру сонця. (Б.Олійник.)
2.Прочитати речення. Вказати слова, які без не не вживаються. Якими частинами мови вони є?
Стрічалися ми рідко, ненароком. Дзвін був невимовно ласкавий. (П.Воронько.) Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. (Т.Майданович.) Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. (М.Левицький.) Нестерпно до крику, коли ти бездарний. Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. (І.Драч.) Самохідним комбайном зберем врожай негайно. (Нар.творч.)
Визначити синтаксичну роль прислівників.
Тимко встав нерано. Тимко встав, було вже не рано.Без солі – не смачно. Без хліба – не ситно. Дурному не скучно й самому.
Переписати прислів’я, на місці крапок уставляючи пропущені прислівники.
Нога, що поспішає, ... спіткнеться. ... заробити хліба трудом, ганьба - стидом. Найняв куцого без хвоста ... . З гнилого лісу хата не .... Бідняк живе обачно: раз на день їсть та й то не .... ... смішний початок сльозами закінчується.
Народна творчість.
Для довідок. Неодмінно. Не соромно. Неспроста. Не надовго. Не смачно. Нерідко.
Виписати прислівники з ні, пояснити написання, розставити наголоси в словах.
То снідаю, то обідаю, а погуляти ніколи. Хто нічого не робить, той немає часу. Ні взад, ні вперед – лишається посеред. Дайте води, бо так їсти хочеться, що переночувати ніде. Ні сюди, ні туди, ні саньми, ні колесами.
І. Прийдешні покоління недаремно усіх нас разом зватимуть “народ”. (Т.Майданович.) Хочеш вік прожить немарно ти? Вищої шукай собі мети. (Б.Грінченко.) Душе моя! Мов гілка з пнем предивно, так ти зрослась зо мною нерозривно. (І.Франко.) Надзвичайна широчінь несамохіть зворушила високі почування в серці. (І.Нечуй-Левицький.) У тім’ї, у скроні натруджена думка б’є вперто, невпинно. (П.Воронько
І. Не приймав я підлості нітрохи. Я волошка, споконвік волошка, я не заздрю іншим анітрошки. Школярських днів нам не забуть ніколи, не проказати їх, не проспівати. (А.Малишко.) Вже очерет скосили на льоду. І гай нінащо звівся на виду. (О.Довгий.) І того, що втрачено колись, вже нізащо в світі не вернути. (Л.Дмитерко.) Про померлих говорять або гарно, або ніяк. (Ант. вираз.)
Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень. У яких фразеологізмах не, ні є частиками, у яких – префіксами? У яких виразах ні - ні є сполучниками?
Дихнути ніколи. Подітися нікуди. Ніде голки встромити (оком зачепитись). На Миколи та й ніколи. Ні багато, ні мало. Ні взад, ні вперед. Не складно, та ладно. Правду кажи вчасно і невчасно. Неждано й негадано. Не сьогодні – завтра. Недовго ряст топтати. Не щоднини, а щогодини. Плюнути нікуди.
VІІ. Підсумок уроку.Оцінювання.
Записати речення, замінюючи прислівники синонімами з не.
Завдання слід виконати терміново. (Негайно).
Малюнок виконано добре. (Непогано).
До лісу було близько. (Недалеко).
Бесіда за питаннями.
VІІІ. Пояснювання домашнього навчання.
2-й рівень. Записати 5-6 прислів'їв і приказок з прислівниками, у яких уживається частка ні.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…