Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Не, ні з прислівниками"

Про матеріал
В розробці використані різні види робіт, різні методи і прийоми, деференційне домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема: Не, ні з прислівниками.

Мета: закріпити знанняз теми «Правопис не з іменниками та прикметниками»,  пояснити правила написання не, ні  з прислівниками; формувати вміння визначати в словах орфограму “Не, ні з прислівниками” та обгрунтовувати вибір написання; розвивати вміння робити спостереження над мовним матеріалом,увагу, уяву, спостережливість, память.; виховувати  смак до  влучного й образного слова.

Обладнання: індивідуальні картки, підручник, узагальню вальна таблиця.

Тип уроків:  урок  вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроків

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Робота біля дошки.Виконання індивідуальних завдань двома-трьома учнями.

 

 

Картка 1

 

Переписати, вставляючи на місці крапок н або нн. В останньому реченні підкреслити всі члени речення.

 

Спотворе..о тоді пісні мої бриніли, оті  нові, неспівані пісні. Стурбова..о думки крилами тріпотіли, мов над огнем метелики нічні. (Леся Українка.) Спить у блакитній льолі наша земля дити..о. (Б.Олійник.) Це за стіною стише..о, розміре..о годинник бє. (П.Тичина.) Стоїть мій кінь на тихому припоні і втомле..о дожовує овес. (Б.Олійник.) Підкажи найлагідніше слово, я його слухня..о повторю. (Л.Костенко.) Джмелями літаки собі гудуть, і джміль до них гуде собі спросо..я. (І.Драч.)

 

 

 

Картка 2

 

Витлумачити значення фразеологізмів. Пояснити написання прислівників. Ввести  фразеологізми  до самостійно складених речень.

 

Говорити (казати, діяти) навмання. Верзти як спросоння. Блукати попідтинню.

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  • Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати текст. З'ясувати основну думку тексту, дібрати заголовок. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать. 

Давно колись за бунтарство й непокору заслала цариця Катерина в Сибір на каторгу козака Токмача. Довго мучився сердяга у чужій, холодній стороні, але ніколи не забував свого рідного краю, Запоріжжя. Одного разу він перехитрив охоронників, втік із неволі й потаємно добрався аж у наші степи. Сподобалися йому квітучі береги річки Кінської – і вирішив він поселитися на таврійському боці. Незабаром Токмач одружився з дочкою старого козака, що жив поруч… Народилися діти. А пізніше навколо його дворища виросла ціла слобода. І вирішили називати пізніше село Малою Токмачкою. (за зб. «Савур-Могила»).

ІV. Оголошення теми й мети уроку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Мікрофон

- Діти, пригадайте правопис частки не з іменником і прикметником.

  • Пояснення вчителяі робота з узагальнювальною таблицею

Префікс  не-  вживається:

  • у прислівниках (як і в  іменниках, прикметниках, займенниках), які разом з  не-  виражають одне поняття; таке слово можна замінити  близьким до нього за значенням (напр.: невесело – сумно; недалеко- близько);
  • у прислівниках,  утворених від прикметників дієприкметникового походження, що  мають  наголошені суфікси –анн-, -янн-, -енн-  (напр.: незрівнянно, несказанно);
  • як частина префікса недо-  в  прислівниках, що означають  вияв неповної якості (напр.: недоречно, недоцільно, недостатньо).

Ні  в прислівниках є, як правило, префіксом  і тому пишеться разом (напр.: нізащо, нітрохи).  У фразеологічних звротах  ні  здебільшого виступає часткою (напр.: ні сіло ні впало; ні в сих ні в тих).

  • Робота з підручником.Опрацювання теоретичного матеріалу.

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  • Пошукова робота з елементами аналізу.

1.Знайти в реченнях прислівники на вивчену орфограму, усно дібрати синоніми. Пояснити написання не з прислівниками.

Серед скель і долин бачив чистих джерел я немало. (Д.Луценко.) Скоро казку повідати, та нескоро путь верстати. (Н.Забіла.) Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитись у гурті. (Леся Українка.) Живописець вмілою рукою у годину теплу і ясну переніс на аркуші весну із недавно скреслою рікою. (П.Воронько.) Вечір мяко й нечутно вимикає опуклу люстру сонця. (Б.Олійник.)

2.Прочитати речення. Вказати слова, які без не  не вживаються. Якими частинами мови вони є?

Стрічалися ми рідко, ненароком. Дзвін був невимовно ласкавий. (П.Воронько.) Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. (Т.Майданович.) Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. (М.Левицький.) Нестерпно до крику, коли ти бездарний. Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. (І.Драч.) Самохідним комбайном зберем врожай негайно. (Нар.творч.)

  • Спостереження над мовним матеріалом.

Визначити синтаксичну роль прислівників.

Тимко встав нерано. Тимко встав, було вже не рано.Без солі – не смачно.  Без хліба – не ситно. Дурному не скучно й самому.

  • Дослідження відновлення.

Переписати прислівя, на місці крапок уставляючи пропущені прислівники.

Нога, що поспішає, ... спіткнеться.  ... заробити хліба трудом, ганьба - стидом. Найняв куцого без хвоста ... . З гнилого лісу хата не .... Бідняк живе обачно: раз на день їсть та й то не  .... ... смішний початок сльозами закінчується.

Народна творчість.

Для довідок.  Неодмінно. Не соромно. Неспроста.  Не надовго. Не смачно. Нерідко.

  • Вибіркове письмо.

Виписати прислівники з ні, пояснити написання, розставити наголоси в словах.

То снідаю, то обідаю, а погуляти ніколи. Хто нічого не робить, той немає часу. Ні взад, ні вперед – лишається посеред. Дайте води, бо так їсти хочеться, що переночувати ніде. Ні сюди, ні туди, ні саньми, ні колесами.

  • Диктант з коментуванням.

І. Прийдешні покоління недаремно усіх нас разом зватимуть “народ”. (Т.Майданович.) Хочеш вік прожить немарно ти? Вищої шукай собі мети. (Б.Грінченко.) Душе моя! Мов гілка з пнем предивно, так ти зрослась зо мною нерозривно. (І.Франко.) Надзвичайна широчінь несамохіть зворушила високі почування в серці. (І.Нечуй-Левицький.) У тім’ї, у скроні натруджена думка б’є вперто, невпинно. (П.Воронько

І. Не приймав я підлості нітрохи. Я волошка, споконвік волошка, я не заздрю іншим анітрошки. Школярських днів нам не забуть ніколи, не проказати їх, не проспівати. (А.Малишко.) Вже очерет скосили на льоду. І гай нінащо звівся на виду. (О.Довгий.) І того, що втрачено колись, вже нізащо в світі не вернути. (Л.Дмитерко.) Про померлих говорять або гарно, або ніяк. (Ант. вираз.)

  • Творче моделювання

Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень. У яких фразеологізмах не, ні  є частиками, у яких – префіксами? У яких виразах ні - ні є сполучниками?

Дихнути ніколи. Подітися нікуди. Ніде голки встромити (оком зачепитись). На Миколи та й ніколи. Ні багато, ні мало. Ні взад, ні вперед. Не складно, та ладно. Правду кажи вчасно і невчасно. Неждано й негадано. Не сьогодні – завтра. Недовго ряст топтати. Не щоднини, а щогодини. Плюнути нікуди.

VІІ. Підсумок уроку.Оцінювання.

  • Гра «Ерудит»

Записати речення, замінюючи прислівники синонімами з не.

Завдання слід виконати терміново. (Негайно).

Малюнок виконано добре. (Непогано).

До лісу було близько. (Недалеко).

Бесіда за питаннями.

  • Чого нового навчилися на уроці?
  • З яким завданням було легко впоратися?
  • Де відчували труднощі?

VІІІ. Пояснювання домашнього навчання.

  1. §… опрацювати.
  2. 1-й рівень. Записати 5 речень, використовуючи фразеологізми з прислівниками з не і ні.

2-й рівень. Записати 5-6 прислів'їв і приказок з прислівниками, у яких уживається частка ні.

3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

 

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку