Конспект уроку спрямований на ознайомлення семикласників із поняттями "одиничний дієприкметник", "дієприкметниковий зворот", із графічним позначенням дієприкметникового звороту в реченні, формування практичних умінь встановлювати зв'язок дієприкметника із залежними словами, визначати межі дієприкметникового звороту, правильно його відокремлювати.
Тема уроку: «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті»
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттями "одиничний дієприкметник", "дієприкметниковий зворот", із графічним позначенням дієприкметникового звороту в реченні, формувати практичні вміння встановлювати зв’язок дієприкметника із залежними словами, визначати межі дієприкметникового звороту, правильно його відокремлювати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Доброго дня , любі учні!
Ще один урок до нас прийшов
За розкладом сьогодні.
Отже, озброймось
Книгою й знанням,
Щоб знов пірнуть
У рідну нам безодню!
II. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями уроку.
III. Актуалізація мотиваційних резервів семикласників.
Виразне читання лінгвістичної легенди « У кожного своє призначення ».
Зустрів одного разу Дієприкметник батька свого Дієслова ( про це знаєте з попередньої казки ).
Прийшовши туди , він так і залишився там і не жалкує. Тут йому доручають дуже відповідальну роботу членів речення, часто віддають під його команду інші слова, і тоді шанобливо звучить він зворотом.
- Ось яку кар’єру зробив у новій фірмі колись скривджений родич частин мови - Дієприкметник.
Детальніше ознайомитись з тим, яку ж кар’єру зробив дієприкметник у фірмі «Синтаксис», допоможуть нам такі слова – терміни (записати їх на дошці) :
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Дослідження - аналіз.
1). Ми знаємо, що дієприкметник може мати при собі залежні слова. Виконати вправу: встановити, де дієприкметник – головне слово, підпорядковує собі інші слова; де залежне.
Засіяна нива, засіяна пшеницею, зігріті сонцем, зігріті поля.
2). Записати речення, знайти дієприкметник визначити головним чи залежним словом він виступає. З’ясувати межу дієприкметникового звороту, дослідити відокремлення або невідокремлення звороту, інтонування. У якому з речень інтонація вимагає відокремлення?
1. Я розпитаю про опале листя.
2. Я розпитаю про листя, опале в осіннім саду.
3. Я розпитаю про опале в осіннім саду листя.
2. Творче конструювання
1. «Перебудуй речення»
І група
Марно втраченого дня не повернеш. ( Дня, марно втраченого, не повернеш.)
II група
Насильно розкрита троянда втрачає аромат. ( Троянда, насильно розкрита, втрачає аромат.)
III група
Намальовані фарбою квіти живуть найдовше. ( Квіти, намальовані фарбою, живуть найдовше.)
2. «Попрацюємо в парах». Дібрати до поданих дієприкметників залежні слова і скласти з ними речення.
Доглянутий. Зібраний. Посаджений. Освітлений. Розквітлі. Зачарований. Сполоханий.
3. «Установи відповідність»
А. Рясно вродив сад, посаджений бабусею.
Б. Над Асканією пропливала наповнена степовими пахощами ніч.
В. Тепле повітря, принесене вітром, нагадало про літо.
1. ПС, дієприкметниковий зворот.
2. ПС, дієприкметниковий зворот, …
3. Дієприкметниковий зворот ПС
4. Творче моделювання.
Гра «Хто швидше»
Хмарки, небу, по, розкидані, пливли, легенькі , вітром. (По небу пливли легенькі хмарки, розкидані вітром.)
V. Узагальнення й систематизація вивченого.
«Переклад з … української»
Замінити фрази реченнями наукового стилю.
Дієприкметник дуже хизувався своїми батьками, а тому постійно говорив:
VI. Підсумок уроку. «Рефлексія»
На уроці я …:
VII. Домашнє завдання.
Вивчити п.19, виконати вправу 215/ 216 ( на вибір)