дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.
Неозначена форма дієслова (інфінітив)
та особові форми
Мета: дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.
Соціокультурна змістова лінія: Моральні цінності: доброта, людяність, чесність, гідність, порядність, скромність, щедрість тощо.
Методи роботи: асоціативний рядок, метод „Мікрофон”
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: картки із позначенням людських чеснот та гріхів
Очікування:
Учень (учениця):
Епіграф:
Бог послав нас у цей світ
Лиш добро творити.
Ви – Його творіння квіт.
Вам бажаю – у Його любові жити!
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Дуняшенко Наталія Василівна
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Вчитель: Здрастуйте, друзі, урок розпочати пора. В життя крокуйте лиш дорогою добра!
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Слухання притчі „Чарівні окуляри”.
Один чоловік забажав мати окуляри, через які б можна було бачити людські помисли, бажання і те, що знаходиться в людських серцях.
Знайшов цей чоловік чарівні окуляри і побачив, що в людських серцях зла більше, ніж добра. Поступово чоловік почав зневажати злих людей, уникати їх, згодом зневага перейшла в ненависть, чоловік втрачав друзів, знайомих, став зовсім самотнім. Дійшло до того, що життя втратило для нього сенс.
Тоді прийшов до цього чоловіка Ангел Божий зі словами: – Чоловіче милий!
Ти шукаєш досконалості в інших. Я раджу тобі пильно подивитися у власне серце. Якщо не знайдеш там недоліків, тоді берись за чужі гріхи.
Торкнувся Ангел окулярів, і чоловік побачив своє власне серце, сповнене гріхів, більших, ніж це було ненависним йому в чужих серцях.
– Боже милостивий! Який я грішний! Прости мене, Господи, і навчи покаятися та смиренно виправляти свої власні помилки!
Цієї ж миті окуляри розбилися.
2. Робота над розумінням змісту притчі:
– Що сталося, коли чоловік одягнув чарівні окуляри?
– Чому люди залишили його самого?
– Що сказав йому Ангел?
– Чим було сповнене серце чоловіка?
3. Дослідницька робота: Скільки в тексті використано дієслів? Назвіть їх. Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом.
III. Вивчення нового матеріалу
Самостійна робота учнів з підручником
Вправа 76 (с. 47)
Вправа 78 (с. 48)
Вправа 79 (с. 48)
- Прочитайте фразеологізми, вибравши потрібні дієслова з довідки. Розкрийте значення кожного з фразеологізмів. Із трьома з них складіть речення.
Вправа 80 (с. 49)
На дошці з’являється слово гріх (асоціативний рядок)
(Відповіді учнів.)
Зло – (добро).
Жадібність – (щедрість).
Лінь – (працелюбність).
Заздрість – (доброзичливість).
Брехня – (правда).
– Так, це гріхи, давайте спробуємо їх вилікувати і доберемо до
кожного гріха людські чесноти. З кожним словом на означення людських чеснот, складіть речення, використовуючи дієслова в неозначеній формі.
Слово вчителя:
Так, гріхи бувають різні – маленькі і великі, легкі і важкі.
Але всі вони роблять людську душу, серце і навіть тіло зраненим, хворим, непривітним.
Гріхи – це не тільки погані справи, а навіть і думки. Адже, як ми говоримо з вами, що Бог все бачить, він все чує і навіть все прощає коли ми каємося.
Отже, Бог прощає нас за наші гріхи, але тільки тоді, коли ми це зрозуміємо і покаємося.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа з ключем:
Запишіть послідовно дієслова у 2 колонки:
Насміятися, просився, екати, ароматизує, достукатись, дошкуляв, автоматизувати, лукавити, асфальтують, екранізувати, колядувати, єдналися, одягатися.
Ключ: У виписаних словах підкресліть першу букву. З підкреслених букв прочитаєте продовження прислів’я: «Яблуко від яблуні…»
Словникова робота:
Дошкуляти - виводити з терпіння, з рівноваги, досаждаючи словами, діями.
Лукавити - хитрувати, приховуючи правду.
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Заключне слово вчителя.
Любі, діти, виростайте
Мудрими і щирими.
Гріхів в душу не пускайте
І будете щасливими!
Бог послав нас у цей світ
Лиш добро творити.
Ви – Його творіння квіт.
Вам бажаю – у Його любові жити!
Спробуйте методом „Мікрофон” закінчити речення: „Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)...”
VI. Домашнє завдання
Достатній рівень:
Високий рівень:
Розкрийте значення вислову „Бог послав нас у цей світ лиш добро творити”. Уживайте дієслова в неозначеній формі.
Список використаних джерел та інтернет-ресурси: