Урок "Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особові форми"

Про матеріал

дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.

Перегляд файлу

Неозначена форма дієслова (інфінітив)

та особові форми


Мета: дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.

 

Соціокультурна змістова лінія: Моральні цінності: доброта, людяність, чесність, гідність, порядність, скромність, щедрість тощо.

Методи роботи: асоціативний рядок, метод „Мікрофон”

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: картки із позначенням людських чеснот та гріхів

Очікування:

Учень (учениця):

  • усвідомлює значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; 
  • використовує правильно форми дієслів у мовленні;
  • усвідомлює необхідність бути готовим  і здатним до дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, дома, суспільно корисній діяльності.

 

Епіграф:

Бог послав нас у цей світ

Лиш добро творити.

Ви – Його творіння квіт.

Вам бажаю – у Його любові жити!

 

Підготувала:

вчитель української мови

та літератури

гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

 Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

Вчитель: Здрастуйте, друзі, урок розпочати пора. В життя крокуйте лиш дорогою добра!

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Слухання притчі „Чарівні окуляри”.

Один чоловік забажав мати окуляри, через які б можна було бачити людські помисли, бажання і те, що знаходиться в людських серцях.

Знайшов цей чоловік чарівні окуляри і побачив, що в людських серцях зла більше, ніж добра. Поступово чоловік почав зневажати злих людей, уникати їх, згодом зневага перейшла в ненависть, чоловік втрачав друзів, знайомих, став зовсім самотнім. Дійшло до того, що життя втратило для нього сенс.

Тоді прийшов до цього чоловіка Ангел Божий зі словами: – Чоловіче милий!

Ти шукаєш досконалості в інших. Я раджу тобі пильно подивитися у власне серце. Якщо не знайдеш там недоліків, тоді берись за чужі гріхи.

Торкнувся Ангел окулярів, і чоловік побачив своє власне серце, сповнене гріхів, більших, ніж це було ненависним йому в чужих серцях.

– Боже милостивий! Який я грішний! Прости мене, Господи, і навчи покаятися та смиренно виправляти свої власні помилки!

Цієї ж миті окуляри розбилися.

2. Робота над розумінням змісту притчі:

– Що сталося, коли чоловік одягнув чарівні окуляри?

– Чому люди залишили його самого?

– Що сказав йому Ангел?

– Чим було сповнене серце чоловіка?

  • Що сказав чоловік про себе самого?

3. Дослідницька робота: Скільки в тексті використано дієслів? Назвіть їх. Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом.

III. Вивчення нового матеріалу

Самостійна робота учнів з підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу: § 5, с. 47 (під запис в зошити- памятки);
  • Робота зі схемою:

img15

  • Виконання вправ:

Вправа 76 (с. 47)

  • Прочитайте текст, випишіть дієслова, що відповідають на питання що робити? Що зробити? Чи вказують вони на особу, рід, число, час дії або стану?

Вправа 78 (с. 48)

  • Подані дієслова поставте в неозначеній формі. Дієслова в неозначеній формі розберіть за будовою.

Вправа 79 (с. 48)

- Прочитайте фразеологізми, вибравши потрібні дієслова з довідки. Розкрийте значення кожного з фразеологізмів. Із трьома з них складіть речення.

Вправа 80 (с. 49)

  • Перепишіть речення. Визначте й підкресліть у кожному з них граматичну основу. Зясуйте синтаксичну роль дієслів у неозначеній формі.

На дошці з’являється слово гріх (асоціативний рядок)

  • Діти, ви всі, напевно, чули це слово – гріх, а коли про нього говорять?
  • Діти, назвіть людські гріхи?

(Відповіді учнів.)

Зло – (добро).

Жадібність – (щедрість).

Лінь – (працелюбність).

Заздрість – (доброзичливість).

Брехня – (правда).

– Так, це гріхи, давайте спробуємо їх вилікувати і доберемо до

кожного гріха людські чесноти. З кожним словом на означення людських чеснот, складіть речення, використовуючи дієслова в неозначеній формі.

Слово вчителя:

Так, гріхи бувають різні – маленькі і великі, легкі і важкі.

Але всі вони роблять людську душу, серце і навіть тіло зраненим, хворим, непривітним.

Гріхи – це не тільки погані справи, а навіть і думки. Адже, як ми говоримо з вами, що Бог все бачить, він все чує і навіть все прощає коли ми каємося.

Отже, Бог прощає нас за наші гріхи, але тільки тоді, коли ми це зрозуміємо і покаємося.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа з ключем:

Запишіть послідовно дієслова у 2 колонки:

  1. Неозначена форма дієслова
  2. Особове дієслово

Насміятися, просився, екати, ароматизує, достукатись, дошкуляв, автоматизувати, лукавити, асфальтують, екранізувати, колядувати, єдналися, одягатися.

Ключ: У виписаних словах підкресліть першу букву. З підкреслених букв прочитаєте продовження прислівя: «Яблуко від яблуні…»

Словникова робота:

Дошкуляти -  виводити з терпіння, з рівноваги, досаждаючи словами, діями.

Лукавити - хитрувати, приховуючи правду.

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Заключне слово вчителя.

Любі, діти, виростайте

Мудрими і щирими.

Гріхів в душу не пускайте

І будете щасливими!

Бог послав нас у цей світ

Лиш добро творити.

Ви – Його творіння квіт.

Вам бажаю – у Його любові жити!

Спробуйте методом „Мікрофон” закінчити речення: „Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)...”

VI. Домашнє завдання
Достатній рівень:

  • § 5, с. 47-51 (правила вивчити);
  • Вправа 88 (с.51).

Високий рівень:

Розкрийте значення вислову „Бог послав нас у цей світ  лиш добро творити”. Уживайте дієслова в неозначеній формі.

 

Список використаних джерел та інтернет-ресурси:

  1. Програма (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства від 29.05.2015 № 585 ): Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.
  2. Глазова О.П. Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.П.Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.: іл.
  3. Презентація Sway https://sway.com/yDH0H1q6ALhFgQai?ref=Link

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Москаленко Світлана Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
13340
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку