Урок "Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особові форми"

Про матеріал

дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.

Перегляд файлу

Неозначена форма дієслова (інфінітив)

та особові форми


Мета: дати поняття про неозначену форму дієслова; ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.

 

Соціокультурна змістова лінія: Моральні цінності: доброта, людяність, чесність, гідність, порядність, скромність, щедрість тощо.

Методи роботи: асоціативний рядок, метод „Мікрофон”

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: картки із позначенням людських чеснот та гріхів

Очікування:

Учень (учениця):

  • усвідомлює значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; 
  • використовує правильно форми дієслів у мовленні;
  • усвідомлює необхідність бути готовим  і здатним до дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, дома, суспільно корисній діяльності.

 

Епіграф:

Бог послав нас у цей світ

Лиш добро творити.

Ви – Його творіння квіт.

Вам бажаю – у Його любові жити!

 

Підготувала:

вчитель української мови

та літератури

гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

 Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

 

I. Організаційний момент

Вчитель: Здрастуйте, друзі, урок розпочати пора. В життя крокуйте лиш дорогою добра!

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Слухання притчі „Чарівні окуляри”.

Один чоловік забажав мати окуляри, через які б можна було бачити людські помисли, бажання і те, що знаходиться в людських серцях.

Знайшов цей чоловік чарівні окуляри і побачив, що в людських серцях зла більше, ніж добра. Поступово чоловік почав зневажати злих людей, уникати їх, згодом зневага перейшла в ненависть, чоловік втрачав друзів, знайомих, став зовсім самотнім. Дійшло до того, що життя втратило для нього сенс.

Тоді прийшов до цього чоловіка Ангел Божий зі словами: – Чоловіче милий!

Ти шукаєш досконалості в інших. Я раджу тобі пильно подивитися у власне серце. Якщо не знайдеш там недоліків, тоді берись за чужі гріхи.

Торкнувся Ангел окулярів, і чоловік побачив своє власне серце, сповнене гріхів, більших, ніж це було ненависним йому в чужих серцях.

– Боже милостивий! Який я грішний! Прости мене, Господи, і навчи покаятися та смиренно виправляти свої власні помилки!

Цієї ж миті окуляри розбилися.

2. Робота над розумінням змісту притчі:

– Що сталося, коли чоловік одягнув чарівні окуляри?

– Чому люди залишили його самого?

– Що сказав йому Ангел?

– Чим було сповнене серце чоловіка?

  • Що сказав чоловік про себе самого?

3. Дослідницька робота: Скільки в тексті використано дієслів? Назвіть їх. Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом.

III. Вивчення нового матеріалу

Самостійна робота учнів з підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу: § 5, с. 47 (під запис в зошити- памятки);
  • Робота зі схемою:

img15

  • Виконання вправ:

Вправа 76 (с. 47)

  • Прочитайте текст, випишіть дієслова, що відповідають на питання що робити? Що зробити? Чи вказують вони на особу, рід, число, час дії або стану?

Вправа 78 (с. 48)

  • Подані дієслова поставте в неозначеній формі. Дієслова в неозначеній формі розберіть за будовою.

Вправа 79 (с. 48)

- Прочитайте фразеологізми, вибравши потрібні дієслова з довідки. Розкрийте значення кожного з фразеологізмів. Із трьома з них складіть речення.

Вправа 80 (с. 49)

  • Перепишіть речення. Визначте й підкресліть у кожному з них граматичну основу. Зясуйте синтаксичну роль дієслів у неозначеній формі.

На дошці з’являється слово гріх (асоціативний рядок)

  • Діти, ви всі, напевно, чули це слово – гріх, а коли про нього говорять?
  • Діти, назвіть людські гріхи?

(Відповіді учнів.)

Зло – (добро).

Жадібність – (щедрість).

Лінь – (працелюбність).

Заздрість – (доброзичливість).

Брехня – (правда).

– Так, це гріхи, давайте спробуємо їх вилікувати і доберемо до

кожного гріха людські чесноти. З кожним словом на означення людських чеснот, складіть речення, використовуючи дієслова в неозначеній формі.

Слово вчителя:

Так, гріхи бувають різні – маленькі і великі, легкі і важкі.

Але всі вони роблять людську душу, серце і навіть тіло зраненим, хворим, непривітним.

Гріхи – це не тільки погані справи, а навіть і думки. Адже, як ми говоримо з вами, що Бог все бачить, він все чує і навіть все прощає коли ми каємося.

Отже, Бог прощає нас за наші гріхи, але тільки тоді, коли ми це зрозуміємо і покаємося.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа з ключем:

Запишіть послідовно дієслова у 2 колонки:

  1. Неозначена форма дієслова
  2. Особове дієслово

Насміятися, просився, екати, ароматизує, достукатись, дошкуляв, автоматизувати, лукавити, асфальтують, екранізувати, колядувати, єдналися, одягатися.

Ключ: У виписаних словах підкресліть першу букву. З підкреслених букв прочитаєте продовження прислівя: «Яблуко від яблуні…»

Словникова робота:

Дошкуляти -  виводити з терпіння, з рівноваги, досаждаючи словами, діями.

Лукавити - хитрувати, приховуючи правду.

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Заключне слово вчителя.

Любі, діти, виростайте

Мудрими і щирими.

Гріхів в душу не пускайте

І будете щасливими!

Бог послав нас у цей світ

Лиш добро творити.

Ви – Його творіння квіт.

Вам бажаю – у Його любові жити!

Спробуйте методом „Мікрофон” закінчити речення: „Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)...”

VI. Домашнє завдання
Достатній рівень:

  • § 5, с. 47-51 (правила вивчити);
  • Вправа 88 (с.51).

Високий рівень:

Розкрийте значення вислову „Бог послав нас у цей світ  лиш добро творити”. Уживайте дієслова в неозначеній формі.

 

Список використаних джерел та інтернет-ресурси:

  1. Програма (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства від 29.05.2015 № 585 ): Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.
  2. Глазова О.П. Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.П.Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.: іл.
  3. Презентація Sway https://sway.com/yDH0H1q6ALhFgQai?ref=Link

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку