Конспект уроку з української мови "Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках."

Про матеріал
Мета: формування предметних компетентностей: формувати в учнів знання про власні і загальні іменники, розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, закріпити вміння розрізняти назви істот та назви неістот, удосконалювати орфографічні навички, сприяти патріотичному вихованню; формування ключових компетентностей: уміння вчитися:організовувати і контролювати свою навчальну діяльність для досягнення результату, виконувати розумові операції і практичні дії, володіти навичками самоконтролю та самооцінки; комунікативної: знаходити в тексті конкретні відомості; працювати з різними джерелами інформації,виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, дотримуватися норм мовленнєвої культури; соціальної:почуватися частинкою класу, жити з ним спільним життям, продуктивно співпрацювати в групі, проявляти ініціативу, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання; загальнокультурної:знайомитися з культурною спадщиною українського народу, дотримуватися правил поведінки на уроці; здоров’язбережувальної: сприяти дотриманню норм гігієни читання і письма, правильного сидіння за партою.
Перегляд файлу

Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

Мета:

формування предметних компетентностей:

формувати в учнів знання про власні і загальні іменники, розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, закріпити уміння розрізняти назви істот та назви неістот, удосконалювати орфографічні навички, сприяти патріотичному вихованню;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:організовувати і контролювати свою навчальну діяльність для досягнення результату, виконувати розумові операції і практичні дії, володіти навичками самоконтролю та самооцінки;

комунікативної: знаходити в тексті конкретні відомості; працювати з різними джерелами інформації,виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, дотримуватися норм мовленнєвої культури;

соціальної:почуватися частинкою класу, жити з ним спільним життям, продуктивно співпрацювати в групі, проявляти ініціативу, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання;

загальнокультурної:знайомитися з культурною спадщиною українського народу, дотримуватися правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальної:  сприяти дотриманню норм гігієни читання і письма, правильного сидіння за партою.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоровязбережувальна.

Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення знань.

ФОПД: фронтальна, індивідуально - відокремлена, групова.

Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь з елементами бесіди, наочні (комп’ютерна презентація), практичні(вправи).

Обладнання: підручник «Українська мова» М.С.Вашуленко,О.І. Мельничайко; картки з завданнями, план міста Енергодара, мапа Кам’янсько -  Дніпровського району; мультимедійна презентація до уроку.

Література: методична література, мережа Internet.

Хід уроку

І. Організаційний етап.  (Слайд №1)

Встаньте, діти, всі рівненько

Підрівняйтеся гарненько.

Посміхніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

  • Подумайте і скажіть, яким ви хочете бачити наш урок?(Цікавим, веселим,світлим,загадковим....)
  • Ви все правильно сказали. Я до цих слів хочу додати, щоб він був продуктивним. Що це значить?(Продуктивний – синонім ефективний, на такому уроці будуть сформовані міцні знання та вміння,які нам дуже знадобляться на наступних уроках).
  • Щоб досягти  високої продуктивності уроку, якими ви повинні бути на ньому?(Дисциплінованими,уважними,зібраними,активними, наполегливими…).
  • До ваших відповідей я ще доповню, щоб ви були вправними. А як  розумієте це слово?(Той, хто має певні навички, уміє щось добре й швидко робити ).
  • Сподіваюсь, що ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Тож до праці!

ІІ. Контроль знань учнів.

  1. Бесіда
  • У вас на партах картка зі словами. Прочитайте ці слова і скажіть, до якої частини мови вони належать?

Лінь, уважність, активність, неуважність, наполегливість, старанність, спостережливість, цікавість.

  • Як ви їх розпізнали? (Вони відповідають на запитання що?)
  • Які з цих іменників ви б хотіли запросити на урок? (Відповідають представники всіх груп)
  • Ось зараз і перевіримо ваші знання про іменник.
  1. Гра „Сплетемо віночок з іменників - істот і неістот" (Двоє учнів працюють самостійно за індивідуальними завданнями біля дошки, 1-й учень плете віночок з іменників-істот, 2-й учень – неістот.)

  Калина, лисиця, горобець, стіл, синиця, учень, Україна, зима, їжак, пенал.

             ІСТОТИ НЕІСТОТИ

 

3.  Тестування (Завдання для всіх учнів класу).

1. Іменники – це слова, які означають:

а) назви предметів

б) ознаки предметів

в)  дії предметів

2. На які питання відповідають іменники?

а) який? яка? яке? які?

б) хто? що?

в) що робить? що роблять? що робив? що буде робити?

 

3. Познач рядок, у якому записані тільки іменники.

 а) ніч, річка, широкий

 б) вишня, приходив, орел

          в) поет, місто, дівчинка

Перевірка правильності виконання тестів . За кожну правильну відповідь учні отримують 1б. (Слайд №2)

  •  За допомогою ключа ви перевірили і оцінили себе. А перевірити відповіді учнів, які виконували завдання на дошці, допоможете ви мені.
  •  Прочитайте віночок – істоти. Тепер віночок – неістоти. (За правильно виконане завдання учні отримують1бал)
  • Запитання вчителя до цих учнів (На які питання відповідають іменники, що називають істоти? На які питання відповідають іменники, що називають неістоти? (За правильну відповідь учні отримують ще по 1 балу)
  • Діти, а хто з вас хоче поставити свої запитання з теми «Іменник»?(За правильну відповідь учні отримують ще по 1 балу)
  • Поставте й ви собі по 3 бали в скриньку.

 

4. Каліграфічна хвилинка

         Урок продовжимо ми без зупинки

                 з каліграфічної хвилинки.

  • Пишемо в зошиті число, класна робота.
  • При перевірці зошитів  я звернула увагу на те, що деякі учні пишуть занадто велику петлю в букви у, а дехто маленьку. Зараз постарайтесь написати каліграфічно велику і маленьку букви Уу. Зверніть увагу на зєднання.
  • Напишіть слово Україна з цією буквою.

 У У У у у у  Уу  Україна

  • Чому слово Україна пишеться з великої літери? (Відповіді учнів)
  • А які ще іменники в українській мові пишуться з великої літери? (Відповіді учнів)
  • Так, це ви знаєте з 2 класу. Але іменників, які пишуться з великої літери, в українській мові досить багато.

ІІІ.  Мотивація пізнавальної діяльності.

- Чи потрібно нам знати, які іменники пишуться з великої букви, а які з малої?     (Відповіді учнів)

- Тож сьогодні старанні, уважні, наполегливі діти відкриють для себе ще одну таємницю української мови про іменники, які пишуться з великої і маленької букви. І це дуже важливо запам’ятати на все життя!

- Хто вже може сказати, над якою темою ми будемо працювати на уроці?(Відповіді учнів)  

Оголошення теми уроку. (Слайд №3)

- Правильно. Сьогодні ми ознайомимося з новими мовознавчими термінами   „ власні іменники" і „ загальні іменники", а також поглибимо свої знання про правопис іменників з великої букви. Прочитаємо тему нашого уроку: «Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках».

 

 IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя

-  Ми сьогодні розпочали наш урок з іменника Україна. Але в нашій великій країні Україні у кожного є свій маленький куточок – село,вулиця, будинок, де вона народилася й виросла. Це його мала Батьківщина. З безлічі таких маленьких рідних куточків і складається наша Україна.

 

  1. Стратегія «Кола Вена» (Слайд №4)

                                       КОЛА   ВЕНА

 

            місто                                       Енергодар 

            проспект                                                  Енергетиків

            водосховище           ІМЕННИКИ            Каховське

            річка                                                          Дніпро

            область                                                    Запорізька

 

 - А як називається місто, в якому ви живете? (Енергодар)

- На якій вулиці розташована наша школа?(Енергетиків)

 - Ви звернули увагу, що в колі з’явилася не вулиця, а проспект. Це теж вулиця, але вона особлива. Не всі вулиці можна назвати проспектом. Відкрийте тлумачні словники і знайдіть, що означає слово проспект. (Проспе́кт - довга, пряма та широка вулиця в містах, обсаджена деревами. 

Як правило, проспектами називають найбільш центральні вулиці в містах).

    - А ще є вулиці, які називають бульварами. В нашому місті вони теж є.

    - Знайдіть   слово бульвар у словнику. Прочитайте і запам’ятайте.

      (Бульва́р - широка алея на міській вулиці)

  • На березі якого водосховища розташоване наше місто?(Каховське водосховище).
  • На руслі якої річки розташоване Каховське водосховище? (Дніпро)
  • Як називається область, до якої відноситься місто Енергодар? (Запорізька)
  • Тож подивіться на ці два кола, що спільного між цими словами?(Вони відносяться до іменників)
  • Що відмінного в їх написанні? З якої букви пишуться іменники в правому колі? А в лівому колі?(Відповіді учнів)
  • Іменники, які розташовані у лівому колі пишуться з великої літери і носять мовознавчий термін «власні іменники». В правому колі розташовані іменники, які пишуться з маленької літери і носять мовознавчий термін «загальні іменники». Власні іменники даються конкретним предметам, а всі інші - багатьом предметам.

 

  1. Фізхвилинка (Слайд №5)

Попрацювали ми на славу,

Іменники вивчали.

Загальні й власні назви знаємо.

Тож - відпочиваємо!

V. Первинна перевірка засвоєння знань.

1. Робота з підручником

а) Вивчення правила про власні іменники.

- Відкриваємо підручник на ст. 120. Прочитайте правило (1 учень читає)

- Яке речення в цьому правилі саме головне?(Власні іменники пишуться з великої букви).

- Для чого потрібно це нам знати? (Щоб вміти грамотно писати власні іменники)

б) Робота над мовним матеріалом ( вправа 284, с. 120)

- В Україні, крім нашого Енергодара, є дуже багато міст. Які ви знаєте міста?

(Відповіді учнів).

- З якої букви будемо писати назви цих міст? (З великої)

- Є в нашій країні місто, яке називається Канів. А чим воно видатне ми дізнаємося з вправи 284.Читаючи текст, звертаємо увагу на написання власних іменників. (Читає 1 учень)

- Розгляньте ілюстрацію. Кому цей пам’ятник?(Відповідь учнів)

- Як називається місто, у якому похований Т.Г.Шевченко?(Канів)

- З якої літери написане це слово?Чому? (Це власний іменник)

- Запишіть у зошит.

- Як раніше називали гору, на якій знаходяться могила і пам’ятник поета?(Чернечою). З якої літери напишемо цей іменник?(З великої). Чому?

- Запишіть у зошит так, як він записаний у тексті.

- Як зараз називають цю гору? (Тарасовою). Запишіть у зошит.

- Ця робота оцінюється в 2 бали. Оцініть свою роботу.

в) Вивчення правила про загальні іменники. (с.121)

- Прочитайте правило (1 учень)

- Яке речення в цьому правилі саме головне?(Загальні іменники пишуться з маленької букви). Запамятайте це.

VI. Первинне закріплення знань учнів.

- Діти, а в нашому місті є пам’ятник Т.Г. Шевченку?(Так)

- Про історію його створення ми дізнаємося, прослухавши інформацію, яку для нас підготувала … .

Довідкове бюро(1 учень) (Слайд №6)

Відкриття пам'ятника Тарасові Григоровичу Шевченку в Енергодарі відбулося в травні 2004 року. Він створений з червоного граніту і являє собою постамент, на якому знаходиться погруддя Шевченка. Весь пам`ятник має висоту 4 м. Його авторами і творцями стали скульптори із Запоріжжя, батько і син Павло і Георгій Логвинови. Поетові відведено найпочесніше місце на майдані біля палацу культури «Сучасник».

- Як називаються всі жителі Енергодара?(Енергодарці)

- Іменник енергодарці  власна чи загальна назва?(Загальна)

- Ми з вами енергодарці, але кожний з нас має своє власне прізвище, імя та по батькові. Тож запишіть у зошиті своє прізвище, ім'я, по батькові.

 

VII. Контроль та самоперевірка знань.

а) Гра «Пізнаємо рідний край» (робота в групах з планом міста Енергодара та мапою Кам’янсько - Дніпровського району)

- Завдання для груп: знайти і виписати на плані міста Енергодара(аркуш паперу під №1) та мапі Кам’янсько - Дніпровського району(аркуш паперу під №2) назви вулиць нашого міста і назви найближчих сел.

- Перед тим, як почнемо виконувати завдання, пригадаємо, з якої букви пишуться власні іменники? (Відповіді учнів). На виконання цього завдання у вас 3 хвилини. По закінченню відведеного часу ви повинні будете покласти ручки. Бажаю успіхів кожній групі!

 

ВУЛИЦІ СЕЛА

  1. 1.
  2. 2.

 

б) Творча робота в групах.(4 бали)

- Ми з вами енергодарці. Наші батьки і діди збудували це чудове місто. Можливо, в майбутньому, коли ви станете дорослими, будете будувати міста, вулиці, бульвари, проспекти вже на інших планетах. Будете давати їм свої назви. Тож помріємо і відправимось у космічну подорож на іншу планету. (Слайд №7)

Завдання на картках

Космічний корабель «                                                »

Планета   …………………………….                                       

Назва нового міста ……………………………. 

Вулиці (3):   ………………., ……………………., …………………..  .

 Слова для довідок: Блискавка, Промінчик, Світозар, Комета, Чародійне, Стріла, Зоряна, Багряна, Метеоритна, Блакитна, Оксамитова.

VIII. Підведення підсумків. Рефлексія.

1. Стратегія «Кубування»

- Наш урок підійшов до завершення. Саме час визначитися, чи був наш урок продуктивним і чи вправно ми на ньому працювали. І в цьому нам допоможе чарівний кубик.

Завітав сьогодні в клас

З невідомої планети куб до нас.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

- Порівняй написання власних і загальних іменників.

- Поясни, як пишуться загальні іменники.

- Чому слово планета пишеться з маленької букви?

- Запропонуй назву міста наступної нашої подорожі.

- Пригадай власний іменник - імя та прізвище космонавта.

- Назви власний іменник - істоту?

2. Підраховування набраних балів. Оцінювання роботи учнів на уроці.

IX. Інформація про домашнє завдання. (Слайд №8)

Завдання за вибором:

  • Виписати з підручника «Літературне читання» 5 прізвищ та імен письменників.
  • Знайти цікаву інформацію про походження назв вулиць нашого міста.

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
3267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку