Конспект уроку з українськолї мови для учнів 5 класу на тему "Тема: Узагальнювальне слово перед однорідними членами. Двокрапка після узагальнювального слова"

Про матеріал
Тема: Узагальнювальне слово перед однорідними членами. Двокрапка після узагальнювального слова. Мета: пояснити вживання розділових знаків у реченнях із узагальнювальними словами перед однорідними членами речення, формувати вміння визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях, уживати однорідні члени речення з узагальнювальними словами в мовленні; розвивати мислення і мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, формувати естетичну сферу. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнювальне слово перед однорідними членами. Двокрапка після узагальнювального слова.

Мета: пояснити вживання розділових знаків у реченнях із узагальнювальними словами перед однорідними членами речення, формувати вміння визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях, уживати однорідні члени речення з узагальнювальними словами в мовленні; розвивати мислення і мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, формувати естетичну сферу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки.

Записати речення, підкреслити однорідні члени речення. Пояснити розділові знаки.

Рідну землю люблять пташка і комашка.  Свого  гнізда і слова не цурайся. Своє гніздо найтепліше, наймиліше, найрідніше. З вовком дружи, а себе бережи. Вовк линяє, та вдачі не міняє.

Народна творчість.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу .

*Робота біля дошки.

Записати речення. Однорідні члени речення підкреслити, узагальнювальне слово виділити прямокутником. Зясувати, якими членами речення є однорідні члени та узагальнювальне слово при них.

В хатках прокидаються люди: ткачі, кушніри, ковалі. (О.Ольжич.) Шумить верхами буйний ліс: дуби, берези, буки. (Марійка Підгірянка.) Порозцвітали гарно квіти: нагідочки, красолі і мачок. (Л.Глібов.) Летять великі птиці: орли і соколи, зозулі і шпаки. (Б.Грінченко.) Хвиля коси розпускає, убирається в каміння: перли, яхонти, топази… (Олександр Олесь.)

Словник.

Кушнір – фахівець, який вичиняє хутро та шиє хутряні вироби.

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

Переписати речення. Пояснити розділові знаки, підкресливши однорідні члени та вказавши узагальнювальні слова при них. Визначити, якими членами речення є узагальнювальні слова.

Бережи найцінніші скарби: здоров’я і вірного друга. Дружнесенько підстрибує по стерні рідня: перепілка, перепел, перепеленя.

Народна творчість.

Переписати, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова. Пояснити вживання розділових знаків.

Коло хати … : вишні, черешні, яблуні. Перед вікнами  … : бузок, барбарис.  Під вікнами … : півники, красоля, півонії, крин (лілея), нагідки. 

За Д.Чередниченком.

Творча робота. Скласти й записати речення з поданими рядами однорідних членів речення та узагальнювальними словами  при них. Пояснити вживання розділових знаків (можна усно)

  • Троянди, левкої, жоржини (квіти).
  • Клени, липи, граби (дерева).
  • Земля, трава, кущі, дерева (все).

 

* Попереджувальний диктант. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

У людини є три біди: смерть, старість і погані діти. У хаті буває три нещастя: дим, мороз і сварлива жінка. А в нашого Омелечка невеличка сімеєчка: він та вона, старий  та стара, дві Христі в намисті, дві Насті в запасці,  Андрон,  Харитон, Парамон і Антон.

Народна творчість.

*Диктант із коментуванням. У вказаному вчителем реченні підкреслити  всі члени речення.

ІІ. Та прийдуть до тебе  три празники в гості: Святеє Рождество, Святого Василя, Святе Водохреще… (Нар.творч.) Вже й Різдво якось надбігло, ось і Свят-вечір у хаті. Всі клопочуться, радіють: і убогі, і багаті. (Олена Пчілка.) Несе мужик в ночовках додому свячене: яйця, паску, ковбасу й порося печене. (С.Руданський.) Спитали Клима раз, яка найкраща птиця: чиж, соловей, чечітка чи синиця? Голодний Клим озвавсь баса: «Найлучча птиця – ковбаса!» (Л.Боровиковський.) Зібравсь усякий звір: вовки, лисиці з ховрахами, зайці дурні, шкідливий тхір… (Л.Глібов.) От зійшлись вони утрьох: хижий вовк, ведмідь-бурмило і вепр – невмите рило. (І.Качуровський.)

  Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення. Робота в парі).

І. Весна іде, радіє все усюди: і темний ліс, і пташечка, і люди. (Б.Грінченко.)  Люблю стояти над Дніпром, коли усе цвіте кругом: сади, долини й гори… (В.Сосюра.) Треба в житті все любити гаряче і багато: сонце, дощі зернисті, дороги в пилу, траву! (В. Підпалий). Білим пухом тополиним все застелено довкола: сад, подвіря, шлях, леваду. Пух біліє на ріці. (Є.Гуцало.) Вранці сніг війнув із поля, й забіліло все навколо: і дорога, і гайок, і ставок, і наш каток. (М.Стельмах.)

ІІ. Ніч – велика чарівниця. Зчарувала звіра, птицю, зчарувала всіх людей. Не побачиш їх ніде. Ранок все відчарував: сині квіти поміж трав, і метелика, і бджілку, і в цвіту вишневу гілку, всіх людей, і звіра, й птицю!.. Ніч – велика чарівниця. Ранок – щирий трудівник. Два оці чарівники в світі цім живуть віки. (За Є. Гуцалом.) А місяць все такий же: і молодик, і повен, і серпик, і рогалик… (Л.Костенко.)

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.  

* Виконання індивідуального завдання за роздавальним матеріалом (двома-трьома учнями).

 

Картка 1

 

Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

 

Ще в сиву давнину люди знали про зв’язок м..нулого сучасного і майбутнього. Треба вивчати м..нуле свого народу його історію.

   Історія народу має г..роїчні трагічні щасливі сторінки. В г..роїчному найбільше проявляєт..ся нац..ональний характер народу його душевна краса талант. Ці сторінки особливо хв..люють і викликають почуття нац..ональної гордості.

З журналу.

 

Картка 2

 

Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. У другому реченні тексту підкреслити всі члени речення.

 

З усіх доріг через роки і відстані бачу матір матінку неньку. Бачиться вона  мені на подвір’ї коло городини коло льону.  А найперше бачу її над колискою над продовженням роду.  Відчуваю всім серцем її лагідну вдачу  приязнь і щедрість.

Без дитинства немає народу його майбутнього. Без колискової немає дитинства.

За М. Сингаївським.

 

Картка 3

 

Переписати, вставляючи пропущені букви. Однорідні члени речення підкреслити.

 

 Тихо в лісі, тихо... Вітер заснув, затих і тільки зрідка колише з..лене листя.

   Тихо в лісі. Сонце горить і пос..лає сліпучі хвилі свого ясного проміння. Проміння падає на в..рховіття д..рев, с..лкується досягти вниз, у гущавину. Та густий ліс. Щільно й дружньо поспліталися його рясні віти. 

За Б. Грінченком.

 

 

 

docx
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
6934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку