5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Елліністичні держави. Культура елліністичної доби"

Про матеріал

Конспект уроку з всесвітньої історії, 6 клас, нова програма. Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з історією елліністичних держав та внеском народів країн Східного Середземномор'я у світову культуру

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема уроку: Елліністичні держави. Культура елліністичної доби.

Мета уроку: познайомити учнів з історією елліністичних держав, що виникли після розпаду держави Александра Македонського, із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; розвивати навички роботи з історичними текстами, використання додаткової літератури, встановлення причинно-наслідкових зв'язків; вміння критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати у школярів толерантність, повагу до загальнолюдських цінностей та почуття прекрасного.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Терміни: мусейон, пергамент, Колос Родоський, Фароський маяк.

Обладнання: підручник, робочий зошит, роздатковий матеріал, карта, відео «Розвиток наук», презентація «Культура елліністичної доби».

 

                                                         ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування (вибір смайлика за кольором і станом настрою).

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

   Перевірка домашнього завдання

   На минулому уроці ми ознайомилися з діяльністю македонського царя, полководця Александра Македонського та новим періодом в історії античності – еллінізмом.

 

   Історична вікторина

1) Із якою державою розпочав війну Александр Македонський? (Персією)
2) Коли Александр Македонський розпочав свій Східний похід? (У 334 році до н.е.)
3) Де відбулася перша битва перської армії з македонською? (Біля річки Гранік)
4) Де відбулася битва в 333 році до н. е.? (Біля Ісса)

5) Де відбулася вирішальна битва армій Александра та Дарія ІІІ? (Біля Гавгамел)
6) Куди вирушила армія Александра після походу до Середньої Азії? (До Індії)

7) Коли помер Александр Македонський? (У 323 році до н. е.)

8) Хто керував частинами держави Александра Македонського? (Діадохи)

 

    Диктант з помилками (на екрані мультимедійної дошки)

  Ставши царем, Александр Македонський розпочав підготовку до війни проти перського царя Ксеркса. Першу перемогу здобув Александр у боротьбі з персами поблизу міста Ісса у 336 р. до н. е., захопивши Тіру, о. Крит, Єгипет, Палестину. Другий похід також приніс успіх Александрові: він переміг персів при Херонеї, захопив столицю царства Вавилон, перейменувавши її на Александрію. Війну, що тривала 15 років, Александр закінчив блискучою перемогою над Індією.

 

    Визначте за описом, про яку битву Александра Македонського йдеться

 «У Мазака, перса, якого Дарій поставив сатрапом, не було власного війська, і він, дізнавшись про результат битви при Іссі, про ганебну втечу Дарія і захоплення Александром Сирії, Фінікії і значної частини Аравії, без перешкод впустив Александра до країни та її міст». (Вступ до Єгипту)

 

  Учні представляють кросворди на тему «Македонія» (дівчата) та твори на тему «Якби я був Александром…» (хлопці)

 

   III.  Мотивація навчальної діяльності

  Вчитель. Після смерті Александра Македонського його держава розпалася на три окремі держави: Македонію, куди ввійшла і Греція, Сирію, і Єгипет. Вони називалися  елліністичними, тобто «схожими на грецькі».

   Протягом всієї доби еллінізму стрімко розвивалися елліністична наука та культура. Сьогодні ми побуваємо в деяких центрах елліністичної культури й познайомимося з архітектурними та скульптурними пам’ятками епохи еллінізму.

    Бажаю вам успішної праці та цікавих відкриттів.

 

    Повідомлення теми і мети уроку (Учні записують у зошити тему і план уроку).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розвиток елліністичних держав

     Найбільшими елліністичними державами були Єгипет та держава Селевкідів.

 

      Робота в групах. Метод «Перехресний поєдинок». Опрацювати підпункт підручника і підготувати членам іншої групи декілька питань.

 

    У Єгипті правив Птолемей Лаг на прізвисько «Спаситель», засновник династії Птолемеїв. Столиця держави Александрія стала найбільшим містом світу, яке сучасники порівнювали із центром Всесвіту. У забудові Александрії було враховано досягнення античного містобудування й архітектури. Рівні широкі вулиці перетиналися під прямим кутом. Близько третини міста займав комплекс царських споруд: окрім власне царського палацу, до нього належали інші споруди й паркові ансамблі. Александрія була великим портом.

   Уже в 3 ст. до н. е. Єгипет постачав продукти харчування всьому античному світу. Знаними у світі були єгипетські вироби з кольорового скла, тканини з вовни та льону, папірус, посуд, вироби із заліза, міді й бронзи.

   Головним суперником Єгипту була держава Селевкідів. Засновником держави був Селевк, один із колишніх охоронців Александра Македонського. Тут також було встановлено монархію. Самому Селевкові належать слова: «Завжди справедливо те, що встановлено царем». Час від часу різні частини держави проголошували незалежність. Наприкінці 3 ст. до н. е. від неї, зокрема, від’єдналася Парфія. У 83 р. до н. е. вірменський цар Тигран II завоював більшу частину держави Селевкідів, і лише невеличке володіння в Сирії проіснувало ще 20 років, після чого було завойоване Римом.

   У самій Греції занепадали всі галузі господарства, особливо землеробство та тваринництво. Водночас з’явилися нові види та центри ремесла. Так, острів Кос уславився своїми прозорими тканинами; на острові Парос видобували славнозвісний мармур. Відбулося небачене зростання кількості античних «банків» (трапезитів – від грецького «трапеза» – стіл) – обмінних пунктів та місць, де можна було віддати та взяти гроші під відсотки або коштовності й покласти гроші на збереження. Греки неодноразово повставали проти македонського панування, адже прагнення до демократії елліни не втрачали ніколи.

 

    Робота з історичним джерелом (с. 194 підручника). Прочитавши уривки з джерел, дайте відповідь на запитання: Що вирізняє Александрію з-поміж інших відомих вам міст стародавнього світу?

    «Вінець усіх міст – Александрія. Славу її підносило багато чого: і велике ім’я засновника, і мистецтво архітектора Динократа. У місті є дуже високі храми. Вирізняється серед них Серапейон. Моя мова безсила описати його. Просторі, оточені колонадами двори, статуї, що дихають життям, і безліч інших творів –  нічого більш чудового не знає всесвіт. У цьому храмі зберігалися книжкові скарби неоціненної вартості» (Амміан Марцеллін).

   «Майже по центру місто прорізає вулиця, що вражає розміром і красою, - вона тягнеться від одних воріт до інших. Уся вона забудована розкішними будинками та храмами. Завдяки майстерному розташуванню вулиць місто відкрите вітрам, які дмуть з моря, приносять із собою прохолоду й роблять тутешній клімат помірним і здоровим» (Діодор Сицилійський).

 

Фізкультхвилинка

2. Розвиток науки

    Розповідь вчителя.

   Александрія зажила слави найбільшого наукового центру елліністичного світу. Тут було створено наукову установу, яка дістала назву мусейон (музей), що в перекладі означає «житло муз». Багато наукових відкриттів цієї доби належить александрійським ученим. При александрійському мусейоні постала й перша в історії людства бібліотека, якою могли користуватися і городяни, і мандрівники. Усередині бібліотеки стояли столи для читання й письма, а біля них – крісла й ложа (греки любили читати лежачи за столом на м’яких ложах). Писали в той час або на папірусі, або на спеціально обробленій шкірі – пергаменті (від назви міста Пергам, де вперше стали виготовляти цей матеріал для письма). Дослідники твердять, що александрійська бібліотека налічувала понад 500 тис. рукописних книг.

    Добу еллінізму вважають добою розквіту науки. Відомими вченими були Евклід з Александрії, автор математичної енциклопедії, та Архімед із Сиракуз – засновник кількох розділів фізики. За доби еллінізму з’являються нові філософські школи. Засновником однієї з них був філософ Зенон з острова Кіпр. Він проповідував життєву активність, закликав дбати про суспільне благо. Свою школу мав також Діоген. Філософи тієї доби зосереджували увагу на окремій людині та її проблемах. Так, філософ Епікур своє завдання вбачав у звільненні людини від страху перед смертю й долею. Він заперечував втручання богів у життя природи та людини.

 

  Перегляд відео «Розвиток науки»

 

          Скласти узагальнюючу таблицю «Наука в епоху еллінізму»

Галузь

Ім'я вченого

Досягнення

 

 

 

 

3. Архітектура та скульптура доби еллінізму

    Архітектура та скульптура розквітли в усьому елліністичному світі. Небачених масштабів досягло містобудування. В архітектурі найбільше уваги приділяли будівництву театрів, гімнасій, палаців правителів. Найяскравіша риса архітектури еллінізму – прагнення до грандіозності.

 

   Перегляд відео-презентації «Культура елліністичної доби»

 

   Так, на Акрополі столиці Пергамського царства в 180 р. до н. е. спорудили вівтар Зевса та Афіни, який мав, за задумом архітекторів, затьмарити велич Афінського Парфенона. Вівтар – величезний мармуровий поміст для жертвоприношень верховному богові греків – було прикрашено величним рельєфом. Сюжет рельєфу – битва богів з гігантами –  символізував перемогу пергамських царів над ворогами. Могутні боги стрімкими рухами атакують і валять додолу гігантів. Пам’яткою культури еллінізму є одне із семи див світу – Колос Родоський – 37-метрова бронзова статуя бога Геліоса на Родосі.

  За доби еллінізму з’являються скульптурні портрети, які передавали індивідуальні риси, статуї старих і дітей. Прикладом таких творів є портрет Александра Македонського роботи Лісіппа, статуя хлопчика з гусаком скульптора Боефа. Скульптори доби еллінізму навчилися втілювати душевні переживання людей. Про це свідчить скульптурна група «Лаокоон та його сини» роботи родоських скульпторів.

  Лаокоон у грецькій міфології – жрець Аполлона в Трої. Під час Троянської війни цей звитяжець застерігав троянців не заносити в місто дерев’яного коня. Переймаючись, що троянці прислухаються до Лаокоона, богиня Афіна наказала двом зміям задушити його разом із синами.

   Багатофігурність, складність композиції, динаміка характеризують й інші елліністичні твори. Зокрема, до нашого часу також збереглася скульптурна група «Фарнезький бик». Чудовими зразками елліністичного мистецтва є статуї Афродіти (Венери) Милосської та Ніки Самофракійської. Довгий час статуя Аполлона Бельведерського вважалася вершиною античного мистецтва.

 

   Учні виконують завдання 3 в робочих зошитах на ст. 83 (підписати памятки).

 

   Хронологічна задача (в робочих зошитах на ст. 83)

    Славнозвісну статую Афродіти (Венери) Милосської, яку було знайдено на острові Милос в Егейському морі в 1820 р., датують приблизно 120 р. до н. е. Обчисліть, скільки років тому було створено цей шедевр. Скільки років тому було знайдено скульптуру?

 

  Метод «Дивуй»

                                              Чудо шосте. Колос Родоський

   Ця гігантська статуя була 30 чи 40 метрів заввишки. Споруджений Колос був 281 р. до н. е., а звалився під час землетрусу 225 р. до н. е. Він був заважкий навіть для самої землі. «Навіть лежачи, був Колос Родоський щe чудом світу», писав Пліній.

 

                     Чудо сьоме. Маяк на острові Фарос (Фароський маяк)

    В 332 р. до н.е. Александр Македонський заснував Александрію Єгипетську. Визначною пам'яткою міста був маяк колосальних розмірів – одне із Семи чудес світу. 120-метрова вежа мала три яруси. Маяк був ще й добре укріпленою форте­цею з великим військовим гарнізоном.

 

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

   Метод «Мозковий штурм»

 1. Назвіть найбільші елліністичні держави. Які особливості розвитку мали?

 2. Витлумачте поняття: пергамент, мусейон.

 3. Які досягнення мала наука доби еллінізму?

 4. Назвіть архітектурні пам’ятки доби еллінізму, які були віднесені до числа «див світу».

 

    Творче завдання. Уявіть, що вам довелося побувати в Александрії Єгипетській (побудована в 332 році до н.е.). Складіть розповідь – опис цього міста. Використайте текст підручника й ілюстрації.

 

   Робота в парах. Вставити пропущені слова.

1. Культурною столицею елліністичного світу було місто……..  .

2. Особливий матеріал для письма з тонко вичиненої шкіри телят ………….. .

3. Учений  ………..уславився як відомий математик.

4. Учений……….., друг Архімеда, обчислив розміри земної кулі.

5. Гіганська мідна статуя…………….– одне з семи чудес світу.

6. ………….– єдине з Семи чудес стародавнього світу несло в собі не тільки архітектурну елегантність, але і практичну функцію.

7. Великим Державним науково-навчальним центром в Александрії був …..

   Відповіді: 1. Александрія Єгипетська; 2. Пергамент; 3. Архімед; 4. Ератосфен;

5. Колос Родоський; 6. Александрійський маяк; 7. Мусейон

 

    VІ.  Підсумки уроку.

    Прийом «Мікрофон». Закінчити речення:

«Особливості елліністичної культури полягають у тім, що….

Видатні її пам’ятки…..

Мені найбільш запам’ятався…, тому що …».

 

   Заключне слово вчителя. 

Оцінювання учнів (картки самооцінювання)

 

VІІ. Домашнє завдання

  Опрацювати §40, позначити на контурній карті архітектурні пам’ятки еллінізму; повторити §24-27, 30-35, 37,38.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
6317
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку